Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja beetje typisch dat die dingen vaak niet waterdicht zijn.
Die van jullie zit misschien nog wel een beetje op een kritische plaats ook, maar dat kan ik niet helemaal zeker weten

Die van mij zit op een hele hoge plek en dan helemaal in de scooter waar al helemaal geen vocht bij kan komen en dan zijn de connectors alsnog ook nog gesealed/waterdicht uitgevoerd.

Je kent het wel dat zijn van die kleine afdichting rubbertjes die aan de achterkant van de connector in elke pin zitten gedrukt.
Noemen ze zo te zien "Superseal Connectors."
Redelijk vergelijkbare rubber doppies en connectors zie je ook wel op een van de volgende 3 pagina van Rick Donkers staan.
Weet alleen niet of ze ook dusdanig vet zijn uitgevoerd dat ze passen voor dikke plus kabel.
En anders is zo'n fietsband mof ook wel wat of een vulkaniserende tape die hopelijk ooit er ook nog af kan is misschien ook wel wat?
 
Laatst bewerkt:
Is de plek voor de spanningsregelaar bij de SH 300 zo gekozen dat ie goed gekoeld wordt? Dat ze dan de afwerking (degelijke bedrading/aansluiting) een beetje aan het geluk hebben overgelaten.

Geen idee hoe heet zo'n ding wordt. Nooit met mijn wappers aangezeten bij vol in bedrijf. Lees ik net wat over MOSFET technologie. Dat is het middel wat je moet hebben, als je regelaar verbrandt. Oh? Mij zegt het niks.
 
Aan het frame moet koel genoeg zijn... kan soms idd. een beetje warm worden, maar dat hoort er bij.
Mosfet zijn het type transistors die zitten er in om de spanning te regelen, daarnaast zitten er 4 dikke diodes in om van wisselspanning gelijkspanning te maken.
Een spanningsregelaar/gelijkrichter kun je niet open maken die zit helemaal dicht geseald, dus vergeet gerust alle benamingen van de electronica onderdelen die er in zitten, daar heb je niks mee van doen. Kapot is kapot. Zegt iemand die meer verstand heeft van verf dan van electronica ;)
 
Laatst bewerkt:
Op zich zit de regelaar hoog en redelijk droog, maar door (zoute) nevel, kunnen deze connectors toch oxidereren.
@Webengine: Er zitten 6 power dioden in, maar je zei al dat je meer verstand hebt van verf... ;) Overgens is de regelaar wel goed gesealed. Geluk bij reparatie: je hebt binnen 10min je kappen eraf, en kun je er uitstekend bij. :)

Edit: ik zie dat bij mijn 2009 SH300 er geen mof over de bedrading zit van de regelaar uitgang, bij de 2010 SH wel. :?
 
Laatst bewerkt:
Ik had het idee om zo min mogelijk aan te halen van wat er in zit.
Dus schreef precies op dat een brugcel uit 4 diodes bestaat, en dan zeg ik geen woord te veel weinig

Er zit ongetwijveld meer in als mosfet transistors en 4 diodes, maar niet relevant voor mij om uit te gaan leggen aan Kees of een ander omdat dat het hele apparaat als het stuk is een weggooi artikel is.

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat t tijd wordt voor een bakkie koffie Bulldozer :-)

You know me... alles tip top houden = jouw expertise icm koffie
 
Wanneer Pipo.....kijk ik of ik ook tijd heb om langs te komen..lijkt me gezellig...gewoon een meeting van maken...

Lijkt dat jullie wat ??
 
Koffie? Geen tijd voor. Al gaat zonder koffie niks goed. Sleutelen en repareren!! Het is gelukt. De scooter doet het weer als vanouds. De meeste tijd ging zitten in het verwijderen van de plaatdelen. Bulldozer doet het in 10 minuten. Wouw, dat gaat vast als je veel ervaring hebt. Na heel wat gemorrel wilde ik het binnen 1 minuut gaan doen. Grrrr, laat maar, anders zouden de kappen er daarna nooit meer op gaan. Zelfs het kofferrek heb ik weggehaald. Het paneel daaronder liet zich niet verwijderen. Ook na het weghalen van de lamp-lenzen kon ik geen schroefjes ontdekken. Toen maar het rechter zijpaneel opzij gehaald en de bewuste draad schoongemaakt. Het groene koppie er af geknipt en tegen de regels in een stukje vertind met soldeer. De afgebroken stekker blank gekrabd en het uiteinde van de rode draad daar tegen aan gesoldeerd. De zwarte stekker half open gezaagd aan de zijkant. Want ik heb zat Ampi's, helaas alleen vrouwelijke in die maat. Die gele toch? Op zaterdag geen tijd om te winkelen dus een noodgreep als tussen-oplossing. Rick Donkers komt ooit aan de beurt.

@WebEngine, een fietsbinnenband had ik niet. Toen heb ik een huls van een scooterbinnenband geprobeerd te maken. Ging niet lekker vanwege de materiaaldikte, het is een wrap van landbouwfolie geworden. Daarom heen soepele tape van boven tot onder en weer terug. De stekker kan je dan niet meer aan het steuntje op het frame prikken, die prop zit nu met een tiewrap of twee tegen de kabelboom aan getrokken. Vóór het inpakwerk begon, de beide stekkers volledig gevuld met zuurvrije vaseline.
@Bulldozer, bedankt voor de geruststelling. Ik had een dure, tijdrovende reparatie in gedachten en toen kwam dit er uit. Hè, gelukkig. Was al op zoek naar een trekker met M33 X1,5 voor verwijdering van het vliegwiel. Ergens heb ik zo'n trekker, maar waar? Vandaag niet nodig.

Nou, toen kwam het proefdraaimoment. Na een superstart vanwege de opgeladen accu, de voltagetest. Mijn Fluke is uitgeleend, ik vertrouwde vandaag op de waardes uit de Ferm-weg-werp-multimeter. 13,75 volt bij stationair draaien, 13, 99 bij veel toeren. Met seinen met grootlicht zakte de meter slechts 0.1 volt op het totaal. De accu lijkt me nog prima.
Ik zou willen zeggen: "mijn scooter is genezen". Mede dankzij de hulp van goedwillende mensen op dit forum.
Foto's volgens misschien later.
 
Bedankt voor de terugkoppeling Kees.

Maak zelf in plaats van vaseline ook veel gebruik van de volgende combinatie "Electro Beschermer" ± 8,50 euro, en naast de "Electro Beschermer" een spuitbus "Contact Cleaner" ook ± 8,50 euro bij Brezan.

Beiden groot formaat, 500ML

image.php


image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooi Kees Vetje, dat hij het weer doet! Jammer dat je wat veel moest improviseren, ik hoop dat het toch lang houd. Speciaal contact cleaner en bescherming zorgt door oa zure eigenschappen dat het contact fris en vrij van koolvorming blijft, en tegen vocht beschermd. Normaal vet geeft kool vorming en overgangsweerstand. Dit geld met name voor bewegende contacten, minder voor stationaire.

De kappen verwijderen is niet zo'n punt, als je de volgorde weet. En idd het kan vastzitten sommige clips, heel soms breken ze wel eens af, het is niet anders. Als je voor montage de clipjes in de lagervet zet ben je de volgende keer zeker in 10min klaar!

@Piponld en RuudSint: I am in voor een meeting! :W
 
Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd over vetten en contactspray. Goed zo. Alle info is welkom. Ik heb normaal gesproken een spuitbus contactcleaner staan. Maar ja, .....uitgeleend op het verkeerde moment.
360.jpg


Een afbeelding van het kreng dat perse niet los wilde.
 
Rick Donkers heeft ook een assortiment Honda stekkers, daaraan of aan een ander soort verbinding ben jij wel toe, op foto ziet het er onbetrouwbaar uit. Maar dat zeg je geloof ik zelf ook al.
Laat spanning lijkt prima zo, je kan altijd nog een keer bij een iets minder volle accu of bij een paar stevige gebruikers aan kijken of er een paar ampère laadstroom loopt. Maar wel je Fluke even terug halen ja ;)

Cheers M8
 
Laatst bewerkt:
Wanneer Pipo.....kijk ik of ik ook tijd heb om langs te komen..lijkt me gezellig...gewoon een meeting van maken...

Lijkt dat jullie wat ??


Aangezien ik heeel dicht bij Bulldozer woon is het voor mij vrij makkelijk RuudSint. In principe kan ik bijna elke avond en regelmatig in het weekend dus schiet maar een paar data via pm en Bulldozer naar binnen.
Gezellig :-)
 

Je hebt er een hele verbouwing van gemaakt, kon je het stekkertje er niet ff uitwippen door met een kleine platte schroevendraaier het witte schuifje te verschuiven ?
Nu is je hele blokje gehalveerd. Wat voor de lange duurzaamheid ontbreekt is het mechanisch vastzetten van de draad op het contact, en daarna solderen. Ook goed idee is het andere contact aanpakken, want die was er bij mij niet veel beter aan toe.
Nog beter is een origineel krimp stekkertje erop krimpen.

Achteraf kijk je een koe in zn kont, dit alleen ter info...
 
Laatst bewerkt:
Achteraf is een deel van de verbouwing niet nodig geweest. Ik had dan ook geen koe om in te kijken.
Dat mechanisch vastzetten ben ik zeker met jullie eens, zodat het aan betrouwbaarheid zal ontbreken. Het plan is om binnen een jaar de nieuwe stekker te hebben geplaatst. De huidige soldeerverbinding zou op den duur kapot kunnen trillen.

Geen zorgen over het andere contact aan de groene draad. Met gepast duw- en trekwerk aan deze verbinding, concludeerde ik dat die voldoende in orde is. De zwarte stekkers klikten genoeg stevig in elkaar.

Gisteren reed ik op mijn 61 jaar oude Heinkel scooter over hetzelfde stuk weg, waar maandagavond bij de Honda de rode draad definitief de vrijheid verkoos boven het leven in een ongeseald stekkertje. Er zitten op die plaats twee dwarsrichels in het wegdek waardoor de vering het flink voor zijn kiezen krijgt.
Achteraf verbaast het me dat het hele elektrische systeem zo lang is blijven werken met al die narigheid in een belangrijke verbinding, er zal weinig laadstroom doorheen hebben gekund. Gelukkig kwam de genadeklap dicht bij huis en had een zeer aanwijsbare oorzaak. Nu is het vertrouwen in de Honda-scooter helemaal terug
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is je vertrouwen weer terug in de SH300. Het meeste wat er aan een Honda kan mankeren komt door onvoldoende (preventief) onderhoud. Ze zijn ook gemaakt voor een gemiddeld klimaat, niet voor vele winters in de pekel, zonder extra voorzorg.
Heeft iemand al eens een defect gehad wat wel aan Honda lag?
 
Even voor @bulldozer en @piponld.....we gaan even elders in Europa de zon opzoeken...de visite wordt alleen uitgesteld.....ik kom terug.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is je vertrouwen weer terug in de SH300. Het meeste wat er aan een Honda kan mankeren komt door onvoldoende (preventief) onderhoud. Ze zijn ook gemaakt voor een gemiddeld klimaat, niet voor vele winters in de pekel, zonder extra voorzorg.
Heeft iemand al eens een defect gehad wat wel aan Honda lag?

*kuch* remlichtschakelaar?
 
Goed om te weten, dan neem ik een reservesetje mee voor onderweg.
Vooral links is vervelend, want vermoed dat hij dan niet meer start.

Is er trouwens verschil tussen de linkse en rechtse schakelaar?
Zal ik gewoon originele bestellen of is er een goedkoper en evenwaardig alternatief?

Zou bij de dealer 21 euro per stuk kosten en worden gemaakt in China.

j8ll48.jpg


Heb ze ook gevonden bij Ali (5 stuks voor 10 dollar en gratis verzending):
https://nl.aliexpress.com/item/SH15...lgo_pvid=11542dc4-50ec-4443-bf91-5d10e95d0f4d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan