Honda SH300i Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik had hier een berichtje nav iemand die weer het leven heeft gelaten door de combi badderen+ telefoon in adapter terwijl ze in bad zat '(

Ik dacht dat de telefoon in bad was gevallen maar het blijkt dat de hele adapter in bad was gevallen... |(
Ik dacht dat de (chinese shitty) adapter fout was maar blijkt niet het geval.
Het lijkt gevalletje darwin want als de hele adapter in bad is beland kan dat niet anders dan aan een verlengsnoer zijn geweest, tja tegen dergelijke domheid is geen kruid opgewassen -O-
 
Laatst bewerkt:
Het bericht in de telegraaf is op zich al bijzonder omdat je in de badkamer geen stopcontact mag hebben, anders dan een lichtnet gescheiden scheerwandcontactdoos. Dus deze tiener heeft een verlengsnoer aangelegd naar de badkamer, is in bad gestapt met usb lader en al, waarna vervolgens de aardlek niet werkte of aanwezig was. Aardlek werkt trouwens wel in deze situatie's als de stroom groter wordt dan 30mA. Maar deze situatie is in Amerika, daar kan alles.... staat ook nergens dat het een Chineese lader was.
Een ongeluk is meestal een serie van opvolgende fouten. Shit happens..
 
Dank u wel allen voor de reacties en verwelkoming :-)
De komende twee jaar is Antwerpen een bouwwerf en erg moeilijk door te komen... Met een scooter lukt het aardig en daarenboven hoef ik nergens nog parkeerplaats te betalen. Tot slot is de aanschaf van een motor ook fiscaal erg interessant in België.
Bedankt ook Bulldozer, ik kocht ondertussen een ruitje van Givi maar nog niet het goede denk ik. De Givi Airflow is (nog) niet beschikbaar voor de SH300i 2016-2017
Politie in burger? Hahahahaha... Een goeie Cees!

Ah leuk om misschien eens een andere SH rijder tegen te komen op de Antwerpse bouwwerf. Ik vind het alvast een plezier om Antwaarpe door te rijden met de SH.

Worden er hier geen gezamenlijke ritten georganiseerd met de SH rijders?
 
Een gezamenlijke rit zie ik niet zo zitten. Denk dat de rijstijlen nogal uiteenlopen en ik hang dan ergens achteraan naar eigen verwachting. Om bij elkaar te blijven als groepje valt gewoon niet mee met respectabel verkeersllchten en borden opvolgen. Zoiets als een meeting plus rit kost ook veel tijd. Als ik tijd over had zou ik wel een keer een ontmoeting willen bezoeken. In Brabant zodat de belgen ook eens kunnen aanschuiven omdat de afstanden wat eerlijker verdeeld zijn. Wie wil de organisatie doen, eigenlijk? Nu staat onderhoud bovenaan mijn lijst. De voorvork eens doen is hoognodig en de vario grondig inspecteren na demontage ook. In deze periode trouwens drie weken geen aandacht voor mijn scooter maar intens met het gezin leuke dingen doen. Mijn buurman leent zolang de SH zodat die wel regelmatig in beweging blijft
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mij hier ook even voorstellen. Sinds vandaag heb ik een SH300 uit 2007.
zoals te zien aan mijn profiel; ik heet Susanna.

Ik ben te lui om alle topics over de SH300 door te lezen, dus dan maar de vraag: zijn er nog specifieke dingen die ik moet weten, controleren, aanpassen?

Verder een specifieke vraag: wanneer ik ong. 60 tot 80 km/h rij, en ik laat dan mijn gas los, dan begint mijn stuur wat te trillen. Met de koffer erop is het erger. Hoort dit erbij? Kan het aan de band liggen, of verkeerd uitgebalanceerd? Het voelt niet gevaarlijk/eng, hooguit beetje irritant.
Mijn Vision had dit overigens ook, maar dan alleen als de topkoffer erop zat.
 
Dit komt wel vaker voor. Wordt inderdaad verergerd door topkoffers en windschermen. Ik vermoed een combinatie van bandslijtage en bandtype, gewicht berijder, topkoffer/windscherm en scootergeometrie.
 
De band is wel wat gaan cuppen. Het is een City Grip. Deze zat ook onder de Vision en gaf veel grip, maar misschien hoort het wel een beetje bij deze band.
Aangezien ik nu een grotere bandenmaat heb, heb ik wellicht ook meer keuze. Welke band kunnen jullie adviseren?
 
Hallo Susanna,

de scooter met doorgebrande draad ingeruild voor een SH300, goedste ruil :t

ikzelf heb heel veel schik met de city grip en zie geen reden om naar een andere band te gaan.
een paar bladzijdes terug staat er een heel verhaal met reacties dat het aanpassen van de vering een verbetering is.
Ook erg veel fans van andere uitlaten hier, ikzelf pik wel eens een fietspaadje mee , dus hoe stiller hoe beter.

trillen in stuur kan idd veel verschillende dingen zijn, met losse handen rijden lukt niet altijd, maar moet je misschien ook niet willen met zo iets vluchtigs.

Als ik al een tip kan geven, steek er wat tijd in om de kuipdelen (kappenset hoort bij bromscootahs) correct los te halen op het moment dat je onderhoud gaat doen, zoals bijv remvloeistof.
Het staat goed besschreven in het werkplaatshandboek en grote kans dat je het anders niet los krijgt omdat het niet te zien is wat je moet doen of dat je iets sloopt.

Overigens gaf Bulldozer ( the resident SH300 expert hier) de tip je bandenspanning op 2,5 tot 2,7 te zetten, sindsdien houd ik dat ook aan en bevalt prima.

Succes en (ongetwijfeld) veel plezier met de SH300.

ja die 3,7 was een tiep vout :/
 
Laatst bewerkt:
Nee, de doorgebrande draad-scootah is er nog ;)

De SH300 is ter vervanging van een Vision en VFR.

Ik zal eens gaan lezen over de vering, maar tot nu toe heb ik daar nog niets aan opgemerkt.
De banden staan vrij hard. Ik zal morgen eens kijken wat de spanning is.
Wat ik met de uitlaat doe zie ik nog wel. Ik wil inderdaad wel binnenkort de kuipdelen los halen want enkele delen laat ik wrappen om hem een beetje de looks van de Sporty uitvoering te geven. Het zijn bovendien ook de minst nette kuipdelen.

Plezier heb ik er nu al van. Gisteren met het proefrijden was ik er even bang voor dat ie boven de 100 km/h wat meer moeite zou hebben, maar eenmaal terug naar huis en op de A4 ging hij lekker vlot van z'n plaats. Binnen no time zat ik op de toerenbegrenzer...
En inhalen op de ring (80 km/h ) gaat nu eindelijk ook :)

De topkoffer rammelt wel erg op het rek. Hebben jullie daar nog de ideale oplossing voor?
 
Laatst bewerkt:
ideaal niet, ik heb stukjes binnenband op de plaat bevestigd zodat de koffer meer strak op zijn plek zit.
als je de koffer ontgrendeld en de plastic ronde hendel omhoog haalt gaat de koffer er al af. als je eenmaal een keer gezien hebt hoe het zit is het supermakkelijk.

gewoon de koffer op zn kop houden bij het schoonmaken ipv eindeloos met een doek in alle hoekjes zitten.

* huishoudmodus uit *
 
Wat leuk, nog een vrouwelijke SH rijdster in Noord-Holland :]
Susanna, hartelijk welkom. Op dit Forum zijn genoeg mannen die je van de nodige informatie kunnen voorzien. :Y
Veel rijplezier *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik zal mij hier ook even voorstellen. Sinds vandaag heb ik een SH300 uit 2007.
zoals te zien aan mijn profiel; ik heet Susanna.

Ik ben te lui om alle topics over de SH300 door te lezen, dus dan maar de vraag: zijn er nog specifieke dingen die ik moet weten, controleren, aanpassen?

Verder een specifieke vraag: wanneer ik ong. 60 tot 80 km/h rij, en ik laat dan mijn gas los, dan begint mijn stuur wat te trillen. Met de koffer erop is het erger. Hoort dit erbij? Kan het aan de band liggen, of verkeerd uitgebalanceerd? Het voelt niet gevaarlijk/eng, hooguit beetje irritant.
Mijn Vision had dit overigens ook, maar dan alleen als de topkoffer erop zat.

Hoi Susanna! Welkom in dit topic, en veel plezier met je SH300! :] Al je antwoorden op je vragen zijn natuurlijk al behandeld in dit topic, ik zal ze toch beantwoorden want het is idd wel veel leeswerk.

Het trillen van het stuur is vrij normaal, dit is de eigen resonantie van het rijwiel gedeelte. Het moet niet te erg worden, maar als je met losse handen van zeg 90km/u afzakt naar 40km/u dan trilt het stuur tussen de 60-70km/h. Als je dan het stuur vastpakt moet het snel stoppen. Slaat het stuur te veel, dan kan uitbalanceren of een paar fatsoenlijke banden (bv Mezeler feelfree wintec) het probleem oplossen.

Verder kan je wielstripping plaatsen, en een acrapovic uitlaat voor de looks en geluid. Verder is een Malossi MHR vario een aanrader als je sneller accelereren wilt. Verder is het onderhoud goed te doen, zoals rolletjes vervangen, riem. Alles goed schoonmaken en invetten (waar nodig) banden goed op spanning houden. Dan gaat hij probleemloos lang mee.

Edit: ik zie dat je in de buurt woont, we zien elkaar vast nog wel een keer. :]
 
Laatst bewerkt:
De band is wel wat gaan cuppen. Het is een City Grip. Deze zat ook onder de Vision en gaf veel grip, maar misschien hoort het wel een beetje bij deze band.
Aangezien ik nu een grotere bandenmaat heb, heb ik wellicht ook meer keuze. Welke band kunnen jullie adviseren?

Ik heb diverse banden onder de SH300 gehad (pirelli, bridgestone, michellin, metzeler) en daarvan is de Metzeler feelfree wintec de beste! Hij cupt niet, is een radiaalband, ook voor in de zomer een topper, slijtvast, en enorme grip.
Doe er zelf 14k mee, ze blijven tot het einde goed rijden. Nog geen zijstapje mee gezet met mijn rijstijl.

Edit: tip: koop ze in de zomer, dan zijn ze een stuk goedkoper (nu setje Metzeler feelfree wintec achter radiaal: 130/70/R16 61P en 110/70/16 52P diagonaal front, voor: €101,80 incl. verzendkosten! ( _O- )).
 
Laatst bewerkt:
Hallo Susanna,

Blablabla...
verder:

Overigens gaf Bulldozer ( the resident SH300 expert hier) de tip je bandenspanning op 2,5 tot 3,7 te zetten, sindsdien houd ik dat ook aan en bevalt prima.

:? 2,5-3,7 bandenspanning? Nee joh! Diagonaalband: achter: 2,3 voor 2.0 Radiaalband: 2,5 achter, 2.0 voor, zo doe je het goed! :Y
 
Onder mijn scooter zit nog steeds de originele Bridgestone voorband die vergeet te slijten. De grip is op zich best aardig voor zo'n oude band. Ik heb eerder het idee dat de slappe voorvork roet in het eten van stevig stuurwerk gooit. Alsof het voorwiel weg vouwt bij zo hard mogelijk aanremmen voor een rotonde en dan insturen tot (bijna) maximale hellingshoek. De middenstandaard raakt soms het asfalt, hoeveel verder kan je gaan? In de regen mag ik niet klagen over grip. Pas nog een jonge 1200 GS rijder uitgedaagd en daarvan net aan verloren. De achterband wil ik vervangen bij 36.000 km. Dan heeft ie 18.000 km dienst gedaan, net als de vorige. Het ziet er naar uit dit makkelijk te halen. Dus als die op is, als set te vervangen. In Frankrijk trouwens een oliefiltersleutel gescoord in een Auchan supermarkt. Voorlopig niet nodig maar voor €2,60 kom ik 'm niet laten liggen.
 
De filtersleutel is traploos stelbaar van 60 tot 110 mm en past prima op de SH. Kom ik er meteen achter bij proberen of die er overheen wil dat het filter niet echt goed aangedraaid was. Oooh, het ging zo makkelijk om 30graden vaster te draaien. Bij de filterwissel heb ik zitten tobben met een waterpomptang. Je kan er dus van opzij slecht bij. Zo'n echt passende dopsleutel zou ik naderhand een keer kopen. Nu tevreden met dit goedkope ding.
 
Bij een oliefilter moet je voor monteren de rubber afdichting insmeren met een beetje motorolie (gewoon een drupje aan je vinger) en dan met de hand vastdraaien (eventueel met een filtersleutel, maar hoeft niet).
Gebruik je een sleutel met ratel voor het vastdraaien, zou je wel eens problemen kunnen hebben de volgende keer dat je de oliefilter verwijdert.
Van een ander forum :
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/313676/Hoe-oliefilter-van-bmwr1200gs-krijgen-1.html
en dan vooral:
Ik ben Hydrovane en compair compressor monteur geweest. Deze hebben oliefilters en afscheiderfilters(zelfde uitvoering als oliefilters). Grote types hadden wel 6 oliefilters.
Ik heb wel honderden vervangen in die jaren.
En sommigen zetten een oliefilter droog vast met een oliefiltersleutel. En dan ben je wel effe bezig met het verwijderen daarvan. :(
Dan werkt een schroevendraaier erin slaan ook niet meer. :N

Ik heb 10 jaar met een GS gereden en als de bestuurder een beetje kan motorrijden, maak je met een Sh 300 niet veel kans. In de stad ligt dit natuurlijk anders.
De middenstandaard heeft bij mij de grond nog niet geraakt, maar de rand van de onderkuip wel. Dit gebeurde bij een haarspeldbocht in de Elzas en op een grote rotonde ergens in Italië.
Is wel een beetje schrikken, maar er is verder niets aan de hand.
Qua banden ben ik heel tevreden met de originele Metzeler Feelfree. Heeft nu ongeveer 8.000 km en kan volgens mij nog eens 8.000 km mee.
 
Als je een origineel oliefilter bij makinaparts besteld krijg je er een filtersleutel bij voor een paar eu extra.
 
@Papa Lima: Ja, met een beetje motor met >75pk trek je de SH300 er uit in de stoplichtsprint (zelf gedaan) van 0-100 scheelt dat gauw bijna 3 seconden (op mijn sh300 dan, anders is dat zowat 7 sec.) Alleen kom je weinig motorrijders tegen die echt vlot kunnen/willen optrekken. Zal ook wel komen door het tamme uiterlijk van de SH300 of zien een sh300 niet als volwaardig ofzo... ;( En rijd je met >75 pk dan wordt je er toch nog soms uitgetrokken door de 150pk'ers, ook zelf meegemaakt. Ik vind het zelf opwindender worden als je onder de 7 seconden blijft, en dat gaat mijn sh300 gelukkig. :) Ik hoef geen onhandige motor onder mn kont :N voor 3 seconden sneller van 0-100, gebruik hem ook zelden...
De Metzelers zijn toppers!
 
Laatst bewerkt:
Als je een origineel oliefilter bij makinaparts besteld krijg je er een filtersleutel bij voor een paar eu extra.

De naam Makinaparts heb ik vaker voorbij zien komen als betrouwbare leverancier.
Iemand bekend met Borrozzino moto, die voor een schappelijke prijs een onderhoudspakket aanbiedt?
(https://www.ebay.it/sch/i.html?_pgn=1&isRefine=false&_nkw=kit%20tagliando%20sh%20300)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan