Hoe groot is een stationair sproeier gaatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Omdat het van een scooter allemaal poppenspul is , heb ik een vraag.
Is de het gaatje wat je ziet op de foto de werkelijke diameter?
ik bedoel hiermee de messing sproeier.

Inwendig zat een verstopping maar een messing borstel draadje ging er krap aan door heen. Zit er dus inwendig een kleiner gaatje dan dat we zien?

full
 
Laatst bewerkt:
Ok, eens kijken of ik daar kan aankomen.

Waarom ik het vraag, om dat ik het gevoel heb om met een messing draadje een piepklein gaatje in vervuiling aan het maken ben, ipv de zaak schoon te maken over het "hele" oppervlak.
Eerder bang dus om de zaak te slopen.
 
Volgens mij ben ik vandaag blond; op de sproeier staat natuurlijk altijd de maat;
35s, het draadje waarmee ik doorstak is 33/100 (micrometer)

Martell, bedankt voor de helderheid.
 
Schitterde shit,
andere bougie
betere , wel passende bougiedop erop
compressie : 9 bar
carb ultrasoon gereinigd.
alle carb gaatjes gecontroleerd met remmenreiniger
stationair sproeier doorgestoken.
luchtfilter even tijdelijk verwijderd
vloeistofniveau vlotterkamer boven het deksel? (in ieder geval vol)

en nog loopt het ding niet
je gaat je afvragen, uitlaat verstopt?
timing niet goed?
hij slaat pas aan met half gas, wil niet stationair of daar even boven.
help...

NB wat is de werking van een Throtle Valve cut away?
Omdat hier ook zo'n membraan carb Keihin op zit
 
Laatst bewerkt:
Schitterde shit,
andere bougie
betere , wel passende bougiedop erop
compressie : 9 bar
carb ultrasoon gereinigd.
alle carb gaatjes gecontroleerd met remmenreiniger
stationair sproeier doorgestoken.
luchtfilter even tijdelijk verwijderd
vloeistofniveau vlotterkamer boven het deksel? (in ieder geval vol)

en nog loopt het ding niet
je gaat je afvragen, uitlaat verstopt?
timing niet goed?
hij slaat pas aan met half gas, wil niet stationair of daar even boven.
help...

NB wat is de werking van een Throtle Valve cut away?
Omdat hier ook zo'n membraan carb Keihin op zit


Dacht dat het was om verkolen tegen te gaan in de cilinderkop.
Als je het gas in 1 keer dichtgooit. Heet dat trouwens geen air cutoff valve?
 
Ik herken dit.
Bij mijn zoon zijn china snorscooter zat dit probleem in de volgorde van de terug geplaatste onderdelen van de verstelbare mengsel sproeier die jij er op de foto te zien ook hebt uit gehad.

De juiste volgorde is: je neemt de sproeiernaald en schuift daar eerst het kleine rubber o-ringetje om heen, vervolgens doe je daar boven op het kleine stalen ringetje en als laatste het veertje. Vervolgens draai je dit hele zwikkie in de carb. Dan helemaal dicht draaien en 2 hele slagen weer open.

Ook het afstellen van het vlotternivo is wat lastig want het vlotternaaldje heeft een verend gedeelte waardoor je niet zo maar de carb helemaal op zijn kop kan houden en zo het nivo af kan stellen.
Je moet de carb net zover kantelen totdat de vlotternaald helemaal in de zitting is geschoven maar het verende gedeelte eigenlijk nog niet ingedrukt wordt. Als dit juist is afgesteld dan loopt de lijn van de bovenkant van de plastic vlotter evenwijdig met het pasvlak van de carburateur.
Hoop dat dit je problemen op lost.
 
Boevie,
ik meen dat het klepje door de veerdruk op het cutoff-membraan het luchtkanaal
(waar de luchtsproeier zijn lucht pakt onder het grote membraan)
naar de pilot afsluit.
De penzijde (die de klep dus dicht drukt) van het cutoff-membraan is via een kanaaltje vlak naast de luchtsproeier van de pilot .
De veerzijde heeft ook een kanaaltje, weet alleen niet waar die vandaan komt.
De veerzijde zal vacuüm moeten zijn om de cutoff valve te doen openen.

Ik heb zo'n gevoel dat die valve dicht staat en zo ook geen lucht naar de pilot gaat.
Ik kan alleen nergens een passende revisiesetje krijgen voor deze aparte carb

DaddyPhilipsen
Ik vermoed dat je de pilotschroef toch verkeerd heb bestudeerd, het is: Pilotschroef-Veertje-sluitringetje-rubbertje. 100% zeker. en inderdaad buh de GY6 is dat 2,5 slag.

Van die vlotterhoogte neem ik van je aan. Jammer dan ze alleen niet werken met een vloeistof niveau. De aansluiting zit er en is een stuk nauwkeuriger, Je moet alleen het aantal mm tov van vlotterbakdeksel weten. Ik heb alleen een wphd kunnen vinden bij tradebit voor $ 11,95.

Al vast bedankt voor jullie moeite.
 
DaddyPhilipsen
Ik vermoed dat je de pilotschroef toch verkeerd heb bestudeerd, het is: Pilotschroef-Veertje-sluitringetje-rubbertje. 100% zeker. en inderdaad buh de GY6 is dat 2,5 slag.

Goed ga ik nog een keer herhalen.

Bij mijn zoon zijn scooter zat het idd in de volgorde zoals jij het beschrijft.
Nadat ik alles heb bestudeerd heb ik de conclusie getrokken dat dit NIET de juiste volgorde is en ik het zo geplaatst zoals ik beschreven heb. Daarna liep zijn scootertje keurig netjes stationair en reageerde weer normaal op het gas.
Als het rubbertje en het ringetje in jou volgorde er in gezet worden dan kan het rubbertje nooit om zowel de mengselschroef als in de boring afdichten en hou je last van valse lucht via de stelschroef en kun je onmogelijk het mengsel juist instellen.
Maar je hoeft mij niet te geloven en je mag gerust lekker verder knutselen van mij.
Zo veel werk is het niet om het even te proberen lijkt mij :P
 
Laatst bewerkt:
Ok, Daddy, heb het op jouw manier gedaan.
Toch hele carb helemaal weer los gehaald, alle kanaaltjes geinspecteerd.

Hele beschrijving van de carb gemaakt; is nergens te vinden op het internet (deze dan) = heeft een hele aparte "air cut off valve". Weet niet of het handszaam is de afbeeldingen met pijlen hier neer te zetten?

Het ding loopt 30 seconden stationair en valt dan telkens uit.
Je wacht ongeveer 1 minuut, en de cyclus herhaalt (start direct)
Benzine pomp is van het vacuüm type, dus gedurende die minuut stilstand lijkt het me stug dat die dan pompt.
Vonk heeft ie de gehele tijd (met zo'n optische stokje gecontroleerd)

Hmm, raadsel,
Bougie die heet wordt en de geest geeft?
Ontsteking die verloopt?
Morgen verder kijken
 
Kijk eerst maar eens of benzine toevoer wel goed is.
Ff niks aan carb doen verder. Ding loopt namelijk.

Ook vonk kun je erg makkelijk direct controleren.
 
Hoort dat O-ringetje op de foto bij de aircutoff valve, of zit deze om de mengselschroef?

Ik heb nog wel ergens een link naar een beknopte beschrijving van de air cutoff. Ik zal wel even kijken.
 
Boevie
O ring hoor bij pilotschroef. Die air cut off valve is inderdaad door Honda ontwikkeld tegen "backfire".
Dirtbag. :
Dacht eraan toen ik het las.
Vanmorgen even een veel te dure Bougie (€7,50 ) gekocht en nieuwe bougie dop.
Martel;
pompje doet z'n best.

Nu na bougie wissel, even de timing gecontroleerd van de vonk, die staat 6 graden te vroeg tov van F ( dus van links naar rechts : T dan F en dan 6 graden verder de vonk.
De stroboscoop blijft flitsen totdat deze stilstaat.

Na paar stationair momenten , machine krijg ik met geen mogelijkheid op toeren, wilde het ding ook niet meer stationair, en opeens weer wel.
Ga de vlotternaald maar eens vervangen, heb gevoel dat ie verzuipt.
Ik kijk denk ik ergens overheen.....

Toch maar een wphb downloaden van tradebit, hopelijk nu de goede.
 
Laatst bewerkt:
Boevie
O ring hoor bij pilotschroef. Die air cut off valve is inderdaad door Honda ontwikkeld tegen "backfire".
Dirtbag. :
Dacht eraan toen ik het las.
Vanmorgen even een veel te dure Bougie (€7,50 ) gekocht en nieuwe bougie dop.
Martel;
pompje doet z'n best.

Nu na bougie wissel, even de timing gecontroleerd van de vonk, die staat 6 graden te vroeg tov van F ( dus van links naar rechts : T dan F en dan 6 graden verder de vonk.
De stroboscoop blijft flitsen totdat deze stilstaat.

Na paar stationair momenten , machine krijg ik met geen mogelijkheid op toeren, wilde het ding ook niet meer stationair, en opeens weer wel.
Ga de vlotternaald maar eens vervangen, heb gevoel dat ie verzuipt.
Ik kijk denk ik ergens overheen.....

Toch maar een wphb downloaden van tradebit, hopelijk nu de goede.


Ik vraag me nu even af of dat de orginele is.
Mijn honda vf750 had ook keihin carbs, zelde principe met air cutoff. Maar daar zat een V-ring op en geen O-ring.
Maar het kan natuurlijk wel orgineel zijn.
(Ik kwam ermee aan het denken omdat Daddy begon over lekkage langs de O-ring)
 
Dank voor het meedenken!
Heb vanmiddag nog gespoten met starterpilot rond de carb (waaronder de pilot) en inlaatspruitstuk: geen effect.
Zodra ik spuit met starterpilot in het filterhuis valt de machine ook zowat uit (stationair)
 
2 of 4 takt scooter?
Heeft hij bij jou voor de problemen begonnen wel goed gelopen?
Vacuum benzine pomp?
Bij de 4takt scooters is alleen de benzinekraan vacuum gestuurd volgens mij.
Zit er niet toevallig 1 of ander vaag alarm systeem of begrenzer op die dit veroorzaakt?
 
Het is een Peugeot Vivacity 50 cc 4 takt van een buurman, of ik er even naar wilde kijken, hij loopt niet meer, en omdat ik vaak aan motors sleutel....

Je gaat aan inderdaad aan alles denken en gisteravond ook aan vacuüm problemen (bedankt voor de tip) , het slangetje dus van inlaatspruitstuk naar pomp ( de tank ligt onder het carburateurs niveau) . Ik ga vanavond vacuüm meten als de meter binnen is.
Hier de pomp:
full


Hier het vlotternievau (moeilijk te zien= ingebouwd). Machine staat hier wel uit maar dat verschilt niet veel.
full


Ja, inderdaad dat vraag ik me ook af! Begrenzer of wat dan ook.
Kan natuurlijk het gaan filmen , maar stroboscoop ligt niet gelijk met sluitertijd camera, da's jammer.
Hier een ding , wat ik me afvraag wat het doet: Het is een elektrische boutje?.
full


Hopelijk kan ik vanavond wat meer info krijgen over een revisiesetje, > Vlotternaald, air-cut-off-valve, misschien wel membraan = is iets opgezwollen en past niet meer helemaal jofel.

Bedankt voor het meedenken!
Peter
 
Even een noodtankje benzine boven de carb hangen en daar rechtstreeks op aansluiten?
Als hij dan blijft lopen weet je dat de vacuumpomp niet meer doet wat hij moet doen.
 
Ok . Nood-tankje geplaatst: maakt niets uit.
Probleem is ook dat ik geen idee heb, welke carb erop zit.
Het is een Keihin CVK 014 ADt of zoiets. Nergens op het internet te vinden. Een soortgelijke kost nieuw €250.
Ook wphb is niet aan te komen met fatsoenlijke info; al 2 gekocht via tradebit voor
https://www.tradebit.com/filedetail.php/277395049-peugeot-vivacity-50-scooter-full-service-
gebruikt dus een hele ander carb....

Iemand vertelde mij vandaag dat het membraan die problemen bij hem veroorzaakte.
Nu wil ik wel een nieuw membraan kopen, ......

Zal woensdag eens lang een scootershop gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan