motor rookt en ratelt husqvarna 610 te 1999

Desmosil

Die hard MF'er
5 apr 2012
558
0
Groningen
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn motor, bij stationair draaien rookt hij een klein beetje en met een dotje gas puft hij echt een wolkje uit. De rook lijkt normale kleur te hebben (dwz benzine kleur, niet blauw van olie) en ruikt niet naar koelvloeistof of olie, er bubbelt ook niks in de radiator en de olie en koelvloeistof lijken beide schoon. De bougie was zwart wat duid op onvolledige verbranding of te rijk mengsel oid.

Ook zit er in het blok een ratel dat klinkt als een slappe ketting van een fiets die door de kettingkast ratelt.
Nu dacht ik dus zelf aan de nokkenas ketting, die is te slap of versleten waardoor de kleptiming veranderd en het mengsel niet goed verbrand en de motor gaat roken.

Om dit te bevestigen wilde ik dus de nak gaan spannen, maar hier zit volgens het wphb een automatische op, om precies te zijn lijkt hij wel verdraaid veel op deze van de buitenkant dan :Y
ZR%20550%20deel%205%20006.JPG

In het wphb staat bij de montage van de spanner; tension spring, torque bolts, release spring, in this way the automatic adjustment is obtained.
Betekent dat ik hem wel moet losmaken en dat met de veer doen zodat hij automatisch gaat spannen of niks mee doen? :?

En zijn er hier mogelijk mensen met een soortgelijke ervaring danwel zelf of van iemand anders die weten hoe ik deze problemen verhelp?

Hulp word zeer gewaardeerd :}
 
Laatst bewerkt:
Even terug van weggeweest, ik heb even de husky weggezet. vandaag weer bezig geweest, de krukas heeft voor mijn gevoel totaal geen speling, dus dat lijkt me goed.

Wat er dan overblijft is voor mijn gevoel een probleem ergens in de kop, nokkenaslager, klepzitting, seal of een kromme klep ofzo. Maar dit gaat eigenlijk mij de pet een beetje te boven dus ik denk dat ik hem ga wegbrengen en dan even zien hoe erg het is.
 
Ik heb net je filmpje bekeken, is wel een beetje kort, maar hoor je die rammel ook aan de rechterkant? Links zit je waterpomp. Als je rotor van je pomp losligt kan dat ook voor een vreemde rammel zorgen, terwijl je er nog tijden mee door kunt rijden zonder schade te hebben. O-)

Klopt inderdaad, maar wil het blok eigenlijk niet laten lopen :X
Het geluid hoor ik zowel links als rechts en volgens mij vanuit de kop.
 
Zijn vrij simpele blokken hoor,met een goede WPH erbij en als je een beetje technisch bent dan sleutel je de bovenpartij er vrij vlot af,is meer werk om het spul wat er omheen zit vanaf te sleutelen(eerst wat piccies nemen waar wat zit!)Het is allemaal aardig vol gebouwd met leidingwerk.En om alles weer goed te monteren zijn wat pics wel makkelijk.
Tijdje terug mij 610 ook los gehad wegens een kapot nokkenaslagertje. :+
 
Laatst bewerkt:
Jij bent dan natuurlijk ook jerryt hè ;)
Ik heb ernaast ook nog een caferacer die ik aan het bouwen ben en de husky staat 13 kilometer rijden verder in de schuur van mn ouders dus het Is niet ideaal.
Maar ik laat de expert sowieso eerst luisteren en dan kan ik altijd nog beslissen om zelf het euvel aan te pakken als het lijkt mee te vallen.
 
Jerryt ik had wat motivatie en tijd nodig maar ik ben bezig gegaan!

Vandaag blok uit de motor. Wat een klus, zelfs achterbrug moest los. En dat allemaal omdat de meest voorste kleppendeksel bout dol gedraaid was :(

Maar... gelijk kop eraf gehaald met militaire preciesie :Y

En toen was het duidelijk, fijne krasjes onderin de cilinder aan de voor en achterkant.

Foto540-SAWIS78B.jpg


Foto540-NBB8JHSG.jpg


Gekantelde zuiger dus cilinder nu meegenomen, laten honen met nieuwe overmaatse zuiger en nog wat ander onderhoudsspul en weer gaan! *O*
 
Ik ben langs mulders motoren veendam geweest om de cilinder weer op te poetsen maar deze valt helaas niet zomaar te redden. Er moet een nieuwe nicasil wand in. Dus ik wil de cilinder naar powerseal sturen voor een nieuwe wand. Maar nu moet ik alle maten en dergelijke invoeren, maar ik heb daar geen verstand van. Ik wil terug naar de originele zuigermaat.
Is er iemand hier die die info toevallig weet (te vinden) Het is een 610 TE uit 1999

Het gaat om de volgende gegevens;

Cilindermerk - husqvarna
Type -
Motortype - turbo / Atmosferisch ­
Bouwjaar - 1999
Inhoud ( CC ) -
Speling -
Eindmaat -
Takt - 2-takt / 4-takt
Opmerkingen
Hebt u uw zuiger bijgevoegd? Ja / Nee

Of zou het bedrijf dit weten en komt het dan allemaal in orde?
Zou jammer zijn als ik grof geld neer leg voor zo'n wand en er past niks meer in :')
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel km je blok gelopen heeft maar als het richting 10.000 gaat is hij wel toe aan revisie, die kleine krasjes in de cilinder gaan het verschil niet maken

Daar ben ik hetwel mee eens ja. Als het blok nu toch al open ligt. Vaak zijn er meer dingen aan revisie toe die je als onervaren sleutelaar nog niet zo ziet/meet. Dus straks geef je een hoop geld uit maar loop je weer tegen wat anders aan.
Als ik jou was zou ik bij iemand langs gaan die jaren ervaring heeft met die 610's.
Iets dichterbij dan Startrick is bijv:

van der Walle: Motorsport

Appelscha. Heeft zelf jaren met die Husqies gereden en zn beetje alles wel gezien wat er stuk kan lopen. ;)
 
Zo kwam mijne eruit

d475f0deeea98212e7e9e180add05266_zps9syqfbno.jpg


De cilinder zaten ook wat krassen in, door ervaren Husky monteur laten beoordelen ... niets aan de hand, nieuwe Wosner zuiger erin en gaan.

Wel ff nieuwe krukas en alle lagers moeten vervangen.
 
Zo, mooie asbak erbij _O-

Maar ik heb het overwogen inderdaad om over te gaan op gehele revisie. Ik vraag me af of ik het zelf kan met wat hulp van goede sleutelaars en een wphb, op lagers persen e.d. na dan. Want ik ben zelf best handig en na de bovenkant heb ik eigenlijk zoiets van ik kan altijd het onderblok open maken en dan als ik er niet meer uitkom dat ik hem alsnog weg breng. Of is dat spelen met vuur ivm precisie?
 
Daar ben ik hetwel mee eens ja. Als het blok nu toch al open ligt. Vaak zijn er meer dingen aan revisie toe die je als onervaren sleutelaar nog niet zo ziet/meet. Dus straks geef je een hoop geld uit maar loop je weer tegen wat anders aan.
Als ik jou was zou ik bij iemand langs gaan die jaren ervaring heeft met die 610's.
Iets dichterbij dan Startrick is bijv:

van der Walle: Motorsport

Appelscha. Heeft zelf jaren met die Husqies gereden en zn beetje alles wel gezien wat er stuk kan lopen. ;)

Fokke, is een paar jaar een collega van mij geweest, die weet wel waar ie het over heeft!
Mooie dingen maakt ie ook, maakt zelf stroker krukassen, die maakt van zo'n 610 bijna een 750, en een geluid waar je bij staat te kwijlen...
 
Fokke, is een paar jaar een collega van mij geweest, die weet wel waar ie het over heeft!
Mooie dingen maakt ie ook, maakt zelf stroker krukassen, die maakt van zo'n 610 bijna een 750, en een geluid waar je bij staat te kwijlen...

Van een 610 een 750 doormiddel van een andere krukas?? Please do elaborate!!!! :9~


Brengt dat geen extra stress op het blok? :/
 
Laatst bewerkt:
Van een 610 een 750 doormiddel van een andere krukas?? Please do elaborate!!!! :9~


Brengt dat geen extra stress op het blok? :/

Ook een flinke big bore, het was niet helemaal een 750, 720 of 730 als ik me niet vergis, maar dat was geen simpele klus.
Geen idee, hij reed daar super motard mee dus heel lang heel blijven was geen prioriteit, ik heb er wel eens een paar meter op gereden, daar zat genoeg power in, ik geloof bijna 75pk op het achterwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan