motor rookt en ratelt husqvarna 610 te 1999

Desmosil

Die hard MF'er
5 apr 2012
558
0
Groningen
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn motor, bij stationair draaien rookt hij een klein beetje en met een dotje gas puft hij echt een wolkje uit. De rook lijkt normale kleur te hebben (dwz benzine kleur, niet blauw van olie) en ruikt niet naar koelvloeistof of olie, er bubbelt ook niks in de radiator en de olie en koelvloeistof lijken beide schoon. De bougie was zwart wat duid op onvolledige verbranding of te rijk mengsel oid.

Ook zit er in het blok een ratel dat klinkt als een slappe ketting van een fiets die door de kettingkast ratelt.
Nu dacht ik dus zelf aan de nokkenas ketting, die is te slap of versleten waardoor de kleptiming veranderd en het mengsel niet goed verbrand en de motor gaat roken.

Om dit te bevestigen wilde ik dus de nak gaan spannen, maar hier zit volgens het wphb een automatische op, om precies te zijn lijkt hij wel verdraaid veel op deze van de buitenkant dan :Y
ZR%20550%20deel%205%20006.JPG

In het wphb staat bij de montage van de spanner; tension spring, torque bolts, release spring, in this way the automatic adjustment is obtained.
Betekent dat ik hem wel moet losmaken en dat met de veer doen zodat hij automatisch gaat spannen of niks mee doen? :?

En zijn er hier mogelijk mensen met een soortgelijke ervaring danwel zelf of van iemand anders die weten hoe ik deze problemen verhelp?

Hulp word zeer gewaardeerd :}
 
Laatst bewerkt:
Je rook heeft niets met die kettingspanner van doen.

Zou het kunnen dat beide problemen los staan en dat hij niet goed afgesteld is? Bij uitrollen vanaf toeren komt er namelijk ook wel eens een vlammetje met knal uitgezet

Edit, en wat ik vergeet te zeggen is dat hij met choke niet aanblijft en na starten na een tel weer uitvalt, en daarna zonder choke start
 
Laatst bewerkt:
Heb je gezien dat we een zoekfunctie hebben op M-F ? Is best veel over deze problemen terug te vinden nl.

Ja, ik denk dat beide problemen los staan van elkaar.
Als je distributieketting versleten is dan helpt een gloednieuwe spanner ook niet meer.
Lapmiddel/onderzoekmiddel: spanner 'verlengen' door plaatjes onder de veer aan te brengen en kijken of hij dan minder ratelt.

Het knallen kan veel oorzaken hebben, carburateur niet goed afgesteld, gaatje in de uitlaat, ontsteking, uitlaatklep kapot.

Samen met de omschrijving dat hij rookt, maar geen olierook zou ik eens beginnen met de carburateur eraf te halen en die goed laten reinigen ( liefst ultrasoon ) en goed af te stellen. Voor het reinigen goed bekijken op slijtage van bv gasbuis en gasnaald.

Edit: als reactie op je Edit: beginnen met carburateur lijkt me een goed plan ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer naar de brommert gekeken, naks Is prima nog maar halverwege en nog 8 klikjes te gaan.

Carbs laat ik doen zodra de ratel weg Is ik denk namelijk dat die wel een beurt nodig heeft inderdaad.

Maar nu vraag ik me wel af waar nou die ratel vandaan komt...
 
Hij loopt opzich best prima, ik merk niet aanzienlijk vermogen verlies wat ik bij een versprongen tand wel verwacht. Ik Was net de kleppen aan het stellen en vlak voordat hij in bdp komt komt lijkt het alsof de inlaatklep weer ietsje open gaat, ook heb ik totaal geen speling op de kleppen waar ik 0,1 moet hebben zegt dat iets?
 
Inlaatklep gaat open voor het BDP, er hoort wel klepspeling op te zitten!

Grijze rook kan een te rijk mengsel zijn, wel vreemd hoe dat ineens ontstaat. Hoe smerig is je luchtfilter?

Maar hij opent weer iets zodra ik hem op bdp druk, vlak ervoor lijkt hij helemaal dicht.
Luchtfilter lijkt me schoon, ietsje verkleurd maar niet richting zwart ofzo
 
slappe ketting mogelijk tandje overgeslagen op je nokkenas, (daar gaat ie of veeeel beter van lopen of veel rotter)
knallen= ontsteking of carb, vocht kan ook nog een issue zijn...

Dit type nokkenas ketting spring niet zo snel een tandje over. :N Jij denkt meer aan het type "morse ketting" In de huskie (en ook KTM/Husaberg) ligt een ketting net zoals je eind overbrenging, alleen dan met een kleinere maatvoering. De tanden steken hier veel dieper door de ketting heen. Dus als deze doorschiet zijn echt je tanden van je tandwiel versleten, en blijft het niet bij 1 x doorschieten. :X ;)

@TS, dit type spanner is eigenlijk "bijna" bullit proof. Als hier wat aan mankeerd moet je dat direct aan de tandjes kunnen zien. Maar je zegt dat hij nog een paar tandjes over hebt, dan zou de spanner nog goed moeten zijn. Toch kun je het veertje en spanner simpel testen. Door de spanner in de zelfde stand te zetten als je hem uit het blok haalde, en vervolgens met je duim het veertje op zn plek te drukken (wat normaal het boutje doet doe je nu met je duim). En dan kijken/voelen of de spanner soepel naar zn eind klikt.

Ook om de klepspeling te meten is het niet nodig om je zuiger in BDP te zetten. Als je inlaatkleppen sluiten kun je de uitlaatkleppen opmeten/afstellen. En als je uitlaatkleppen openen kun je de inlaatkleppen opmeten/afstellen. Dit is veel makkelijker als proberen het juiste BDP te vinden, je hebt 2 mogelijkheden nl en je schiet er iedere x zo weer voorbij. :( :P

Het is hierboven al genoemd, het knallen kan heel goed een versleten gasbuis en gasnaald zijn. Zit er op jouw model nog een Dellorto carburateur? Die zijn daar best gevoelig voor. Voor onderdelen zou je eens bij "startrick" kunnen vragen. Die zijn dealer en Erik heeft toevallig zelf ook een ruime ervaring met deze huskies. :+
Maar waar de huskies ook last van hebben zijn Big-ends en krukas-lagers die snel speling hebben. En dit zou zelfs je ontsteking kunnen slopen, als je er te lang ongemerkt mee rondt blijft rijden. En op een gegeven moment zijn ze slecht te starten, en blijven ze maar knallen. :( Helaas spreek ik uit ervaring, maar het mooie van een "oude" Huskie is dat ie altijd weer te repareren is, en oude onderdelen nog goed te gebruiken/herstellen zijn. :)
 
In dat geval zou ik heel snel het big end controleren!!!

Kan ik die controleren zonder het carter te splitsen? want ik neem aan dat daarvoor de krukas eruit moet.

ik heb een kort filmpje gemaakt van het geluid, het is niet goed te horen, opgenomen met de telefoon. maar wel duidelijk een ratel en geen tik geluid oid
misschien dat jullie er iets aan horen
 
Laatst bewerkt:
Dit type nokkenas ketting spring niet zo snel een tandje over. :N Jij denkt meer aan het type "morse ketting" In de huskie (en ook KTM/Husaberg) ligt een ketting net zoals je eind overbrenging, alleen dan met een kleinere maatvoering. De tanden steken hier veel dieper door de ketting heen. Dus als deze doorschiet zijn echt je tanden van je tandwiel versleten, en blijft het niet bij 1 x doorschieten. :X ;)

@TS, dit type spanner is eigenlijk "bijna" bullit proof. Als hier wat aan mankeerd moet je dat direct aan de tandjes kunnen zien. Maar je zegt dat hij nog een paar tandjes over hebt, dan zou de spanner nog goed moeten zijn. Toch kun je het veertje en spanner simpel testen. Door de spanner in de zelfde stand te zetten als je hem uit het blok haalde, en vervolgens met je duim het veertje op zn plek te drukken (wat normaal het boutje doet doe je nu met je duim). En dan kijken/voelen of de spanner soepel naar zn eind klikt.

Ook om de klepspeling te meten is het niet nodig om je zuiger in BDP te zetten. Als je inlaatkleppen sluiten kun je de uitlaatkleppen opmeten/afstellen. En als je uitlaatkleppen openen kun je de inlaatkleppen opmeten/afstellen. Dit is veel makkelijker als proberen het juiste BDP te vinden, je hebt 2 mogelijkheden nl en je schiet er iedere x zo weer voorbij. :( :P

Het is hierboven al genoemd, het knallen kan heel goed een versleten gasbuis en gasnaald zijn. Zit er op jouw model nog een Dellorto carburateur? Die zijn daar best gevoelig voor. Voor onderdelen zou je eens bij "startrick" kunnen vragen. Die zijn dealer en Erik heeft toevallig zelf ook een ruime ervaring met deze huskies. :+
Maar waar de huskies ook last van hebben zijn Big-ends en krukas-lagers die snel speling hebben. En dit zou zelfs je ontsteking kunnen slopen, als je er te lang ongemerkt mee rondt blijft rijden. En op een gegeven moment zijn ze slecht te starten, en blijven ze maar knallen. :( Helaas spreek ik uit ervaring, maar het mooie van een "oude" Huskie is dat ie altijd weer te repareren is, en oude onderdelen nog goed te gebruiken/herstellen zijn. :)

Bedankt voor de uitleg! :}

Helaas is startrick voor mij nogal uit de buurt, dus ga een soortgelijke zaak proberen denk ik.
Volgens mij een dellorto inderdaad. Gelukkig rij ik er nu niet meer mee rond, voor angst dat het verder kapot gaat inderdaad. Zou die ontsteking onvolledige verbranding en rook kunnen veroorzaken?
 
Mwa wat is uit de buurt, ik woon boven in Groningen maar ik kom er regelmatig. ;) Maar je moet ook niet gelijk van het ergste uitgaan hoor. Ik begrijp dat ie nog wel rijdt, dus...... O-) Alleen je kunt nu maar wel beter degelijk onderzoek doen dan weet je het zeker.
Als je onsteking kapot is door de speling op je krukas (is wel extreem dan hoor), dan zal er ook schade te zien zijn aan je ontsteking. Je kan het cover loshalen waar de rotor en de stator achter zit. En dan kun je slijtage sporen zien. En je kunt hier gelijk goed aan je krukas voelen, op zoek naar deze speling of slijtage.
 
Dus mogelijk zuiger en zuigerveren vervangen, kleppen stellen en kijken of het weg Is. Mits het geen klepsteel rubbers of iets anders Is. Want het geluid lijkt wel op jou xt.

Een Husqvarna 610 is bepaald geen Yamaha........... :N Voordat je zuiger zo ver versleten is heb je je big-end eigenlijk al 2x moeten vervangen. ;)
Maar je kunt altijd ff een droge en natte compressie test doen. Dat kan geen kwaad, want dan hoeft er nog niets uit elkaar. En als je het gereedschap er voor hebt een "leak-down" test.

Ik heb net je filmpje bekeken, is wel een beetje kort, maar hoor je die rammel ook aan de rechterkant? Links zit je waterpomp. Als je rotor van je pomp losligt kan dat ook voor een vreemde rammel zorgen, terwijl je er nog tijden mee door kunt rijden zonder schade te hebben. O-)
En je rookpluim zou ook (zoals hierboven al door iemand genoemd) een versleten klepsealtje kunnen zijn. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan