Olie ververst motor schakelt beter

kleinedikken

Rookie
18 jun 2009
7
0
Brugge
Ik heb een Yamaha dragstar 1100 XVS.
Door omstandigheden heb ik de laatste paar jaren weinig gereden.
De olie was dus niet echt afgedraaid, maar ik heb ze er te lang laten inzitten.
minstens 2,5 jaar.
Nu heb ik de olie ververst en behalve dat de motor stiller lijkt te draaien, schakelt hij ook beter.
Ik had al een tijdje het probleem dat bij het vergooien van de versnelling, dit vaak met een luide klop gepaard ging, alsof de synchronisatie het niet goed meer deed. Na de olieverversing is het schakelen meteen een heel stuk soepeler en stiller.
Hoe kan dat?
 
de synchronisatietoevoeging van de olie is na ongeveer 2 jaar uitgewerkt, dus dat klopt wel. uit mn blote hoofd zouden de ruisbeperkende toevoegingen ongeveer 3 jaar goed moeten blijven, maar 2.5 jaar of 3 jaar is niet zo'n heel groot verschil.
 
Laatst bewerkt:
de synchronisatietoevoeging van de olie is na ongeveer 2 jaar uitgewerkt, dus dat klopt wel.
En waar moet die toevoeging dan wel uit bestaan :?

Ik weet van auto's dat die synchronisatieringen hebben om soepel te kunnen schakelen maar motorfietsversnellingsbakken zitten iets anders in elkaar.

Ik vermoed dat nieuwe olie nog wat dikker is en de vrijdraaiende tandwielen meeslepen op de draaiende as waardoor je geluidlozer schakelt.
 
Ik meende te herinneren dat alleen Mobil en Quakerstate siengronizatie toevoegingen hadden, maar dat was voor jasomaso 2.1.

Maar je hoort het vaker dat men dat vind, na een oliewissel.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af in hoever dit met het placebo effect te maken heeft.
Placebo-effect zal zeker ook wel mee spelen. Na het sleutelen aan je motor loopt hij daarna altijd veel beter, maar na een half uurtje verdwijnt de euforie vaak en merk je dat er weinig veranderd is. Ten aanzien van de oliewissel moet ik toch zeggen dat ik ook altijd wel een verschil merk. De motor draait soepeler en schakelen idem.
 
En waar moet die toevoeging dan wel uit bestaan :?

Ik weet van auto's dat die synchronisatieringen hebben om soepel te kunnen schakelen maar motorfietsversnellingsbakken zitten iets anders in elkaar.

Ik vermoed dat nieuwe olie nog wat dikker is en de vrijdraaiende tandwielen meeslepen op de draaiende as waardoor je geluidlozer schakelt.


En er nog serieus op ingaan ook. })

Zal wel komen omdat het géén vrijdag is. ;)
 
En er nog serieus op ingaan ook. })
Lees mijn eerste zin nog eens goed :)

Ik rij een BMW waar bij de oudere modellen bekend is dat de versnellingsbak nogal hakkerig schakelt. Door het olieniveau in de versnellingsbak een 5 mm hoger te vullen gaat het schakelen ineens een stuk soepeler. Er zijn speciale haakse vulpluggen voor gemaakt om die 5 mm verhoging te bereiken.
 
En waar moet die toevoeging dan wel uit bestaan :?

Ik weet van auto's dat die synchronisatieringen hebben om soepel te kunnen schakelen maar motorfietsversnellingsbakken zitten iets anders in elkaar.

Ik vermoed dat nieuwe olie nog wat dikker is en de vrijdraaiende tandwielen meeslepen op de draaiende as waardoor je geluidlozer schakelt.

Uit een grote scheut sarcasme, die mag er bij jou volgens mij ook wel weer een keer ingegooid worden :P
 
Motorfietsolie heeft het zwaar te verduren, omdat bij de meeste motorfietsen de motorolie ook de versnellingsbak moet smeren.

De olie breekt daardoor sneller af, en het kan zomaar zijn dat b.v een 10w40 nog maar een 10w30 is na een bepaald kilometrage.

Maar het kan ook zijn als je motor veels te rijk loopt, dat de olie vervuilt is met een percentage benzine. Wat de olie ook weer niet ten goede komt!!
Zo zijn er nog meer zaken van invloed waardoor de olie verslechterd .....

Ik wissel elke 5000 tot 6000km de olie van mijn motor.
En altijd volledig synthetisch 15w50.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken. Ik was enkel een beetje verwonderd hoe een oliewissel zo'n grote invloed kon hebben op het schakelen.
Ook mijn dank voor de grappige opmerkingen, tenzij het ernstig bedoeld was. niet iedereen die een tweewieler kan rechtop houden kent ook iets van de achterliggende techniek. :-)
 
Naah, niks ernstigs, maar zou wel aanraden om gewoon elk jaar je olie te verversen, zeker als je aardig wat rijdt. Zoals gezegd smeert de olie vaak niet alleen het blok, maar ook de versnellingsbak, dus heeft die het wat extra zwaar te verduren.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik was enkel een beetje verwonderd hoe een oliewissel zo'n grote invloed kon hebben op het schakelen.
Ook mijn dank voor de grappige opmerkingen, tenzij het ernstig bedoeld was. niet iedereen die een tweewieler kan rechtop houden kent ook iets van de achterliggende techniek. :-)
De basis qua techniek zou gewoon onderdeel van het theorie examen moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan