Jawa mengsmering & plzeňský prazdroj, část osm

Arpar

MF veteraan
4 nov 2010
1.254
3
Leiden
Welkom in deel 8 van het grote Jawatopic!

voorgaande delen:
jawa mengsmering en meer gezelligheid.


Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit.


Jawa mengsmering & gezelligheid část třetí

Jawa mengsmering & gezelligheid Část čtvrtá

Jawa mengsmering & Pivo, část pět

Jawa mengsmering & Slivovic část šest


Jawa mengsmering & becherovka část sedm


werkplaatshandboeken! (WPHB)
Handleiding Jawa 634 t/m 640 (duits & engels)
Handleiding Jawa alleen 640 (engels)

Waarom Jawa? :?
Stel, je moet naar Vladivostok, wat opzich geen onrealistische gedachte is. Dit is immers een grote stad, waar veel te doen valt.
Nu kun je uiteraard je rijstkoker, waterbuffel, Milwaukee iron of beemer uit het vet trekken. Die dingen werken vaak, zijn (meestal) snel en comfortabel. Echter, als hij/zij stuk gaat (wat op 15k km slechte wegen niet onrealistisch is), is de kans 80% dat het onderdeel van plastic is, of elektronisch is. volgens mij is de Ural, of eigenlijk, alles ten oosten van Moskou, niet als optie beschikbaar voor de ANWB pechhulp.
Vrij vertaald, je bent het haasje!
Zit je daar, in de bagger, bovenop je brommert te schelden "KAK, had ik maar die Jawa gekocht!" -O-
Had je nu die Jawa gekocht, dan had je die ten eerste niet uit het vet hoeven trekken! Jawa zijn gebruiksmachines, geen showbrommerts. Oftewel, schone onderbroeken mee, en aantrappen die hap, richting het oosten! :]
(vergeet niet je toolrol, 2slag-olie, fietspomp, warmere/koudere bougies, bandenplak en de nodige spares!)
Goeie kans dat je Jawa gedurende de trip een keer of 10 stopt. Echter 9 van de 10x loopt het met een paar keer schoppen, schelden of wachten weer als nieuw. De 10e keer moet je je toolrol pakken om de ontsteking even af te stellen..
Als je arriveert in het verre oosten, wordt je uiteraard als een held binnengehaald! Niet vanwege de enorme trip, maar omdat je een respectabele, robuuste 2-slag motorfiets rijdt.
Iets wat al respect afdingt als je een kratje pils bij de supermarkt gaat halen! (wat je uiteraard gewoon achterop de Jawa knoopt, niet in de kofferbak van je koekblik!)

Samenvattend:
koop een Jawa en maak zo deel uit van de selecte groep liefhebbers van deze animaal klinkende, bruut krachtige en extreem betrouwbare machines! ;)

full

Jawarijder gespot tijdens zijn reis naar het oosten. Zoals in deze afbeelding zichtbaar is, kunnen Jawa's ook hellingen op rijden.

fotolijst van onze helden:
full

Sammie

full

Soojo

full

Sebas

full

pepijnwk

full

arjankleppe

full

Rudy Wouters
 
Laatst bewerkt:
Ehm, afgelopen 60K heeft mijn 638 me nooit laten staan? maar desalnietemin,


een trouw beestje met wat simpele aanpassingen,,
 
Die van mij vanmiddag kort. Vervuilde stationairsproeier. gelukkig was dat met 2 minuten opgelost! :]
 
Natuurlijk ben ik er weer bij! Wat mij betreft blinkt de jawa uit in doelmatigheid. Hij is goedkoop en alles wat het moet doen doet het ook. Eenvoudige techniek en makkelijk te repareren. Niet te vergeten heerlijk geluidje! Voor mij was het de aanleiding om weer op de motor te stappen na een pauze van zo'n 15-20 jaar ( kids enzo). Geen moment spijt gehad.
 
Uhm ok dus ik wil vanmorgen voor de koude start het schuifje op het luchtfilter dichtzetten sta ik opeens met het luchtfilter in de handen :?
Vanavond maar eens het bovenste kapje eraf trekken om dat ding weer degelijk te monteren.

Ik heb hier trouwens nog een instructieboekje liggen voor de 250&350, bij interesse kan ik die nog eventueel wel digitaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de diesel laten staan en met de kleine jawa weggeweest.. wat een verschil in handelbaarheid en wat is het toch een leuk motortje 8-)

Enige tijd geleden is het deksel van het linker kastje er onderweg afgeflikkert, ik zal vervanging zoeken..
En het laadlamp-relais is gefrituurd door een contactlek.. ik had dit relais niet meer liggen, dus heb op DX een analoog voltmetertje gescoord.. ziet er wel wat 'modern' uit, maar als deze een keer stuk gaat kan ik altijd nog een lucas-replica er in douwen..
 
okay,
1 controleer de zekering(-en)
2 meet je contactslot eens na..
3 zorg voor een WPH, deze zijn online in pdf wel te vinden.
4 post hier een foto van je motor. *O*

9 Volt laadspanning (is je multimeter zeker weten wel goed??) is aan de hoge kant..
Je kan de regelaar afstellen- tenmisnte de meeste 6V regelaars, ik neem aan die van jawa ook?, zodat de laadspanning tussen 7 en 7,5V komt..
 
Laatst bewerkt:
beste jawa fans! ik ben daan,

en sinds kort de trotse eigenaar van een 559-250 jawa met een probleempje.
zie: elektrisch probleem jawa

ik ben niet zo (heel) handig met electronica dus kan jullie hulp goed gebruiken :Y
Ik ben het met Sammie eens!
Zekering en spanningsregelaar checken!
ow zie net dat je zekering nog goed is........ Check massa verbindingen van je onststeking en aansluitingen van je accu
 
Laatst bewerkt:
Welkom Daan
Mooi dat hij in ieder geval heeft gelopen
Oude motor oude bedrading gewoon alles weer na lopen en meten
 
Alle kabels heb ik nagelopen die zijn goed en worden nergens warm.

Als ik de accu aansluit dan zakt de spanning naar 3,5 volt en als ik dan nog eens het contact aanzet naar 0,8.

Dus ik denk dat ik het dan in de spanningsregelaar moet zoeken, hij gaf stationair al 9 volt dus ben bang dat ik m'n accu gekookt heb |(

vanavond even opladen en kijken wat m'n spanningsregelaar doet.

Hier een plaatje van de prachtige machine:

2015-08-19%2020.30.22_zpszrvjmg9j.jpg
 
Je accuspanning is wel ERG laag..
is je meter wel in orde? indien ja, is je accu wel gaar..
je weet dat er kant en klare 12V kitjes met electr. vonkerij voor deze motoren zijn?

Ik heb ook een 559, een hele leuke-opvoerbare- motor.. :]
 
Ik weet dat dat te krijgen is, maar 6 volt systeem zou toch prima moeten werken?

Als de spanningsregelaar defect is is mijn plan om er eerst een moderne electronische regelaar in te zetten(als er iemand nog tips heeft waar ik deze kan krijgen?)

Ik ga inderdaad even een andere meter proberen vanavond.

Bedankt voor de tips tot zo ver!
 
Terug
Bovenaan Onderaan