Motor valt opeens uit, zonder iets veranderd te hebben

Grimm

MF'er
19 sep 2013
53
0
Limburg
Hallo motorfanaten,

Ik heb een klein probleempje met mijn Suzuki Intruder VS 700. Ik rijd hem nu een week en sinds vandaag valt hij uit na een tijdje. Motortechnisch is hij helemaal standaard en niks aan veranderd.

Hieronder een uitgebreide omschrijving van het probleem:
Ik wilde de motor starten voor een stukje rijden. Ik rijd de straat uit en ik trek hem in de 2e versnelling door en bij 5000rpm hapert hij en stottert en opeens pakt de motor door en trekt hij weer flink door. Ik vertrouwde het niet en draaide snel om. Voordat ik thuis was hoorde ik knallen uit de uitlaat en viel de motor weg. Meerdere malen proberen te starten, maar het lukt niet. Half uur laten staan en toen startte hij weer. Na 10 min stationair lopen, weer knallen uit de uitlaten en valt ie weg. Weer half uur laten staan en toen startte hij weer. Vlak voordat ie begon te stotteren trok ik de choke open en draaide hij door, maar na 1 min met de choke open valt ie toch uit. Dus zodra ik hem een half uur laat staan, start ie weer. Ik heb niks veranderd aan de motor, echt van de ene op andere dag.

Wat heb ik al gecontroleerd aan dit probleem (volgens mij is de lucht/benzine toevoer niet goed):
1. Bougie check, zien er schoon en droog uit.
2. Batterij opgeladen, probleem blijft.
3. Toen dacht ik aan de benzine toevoer. Ik heb de benzine kraan uit gezet, en de motor doorgestart totdat alle benzine uit de leiding was. Vervolgens de vlotterkamer van beide carbs leeg laten lopen. Benzine kraan open, en na vijf keer ronddraaien start hij meteen. Benzinepomp werkt.
4. Oude benzine weg gegooid (motor heeft 4 mnd stil gestaan) en nieuwe erin, geen resultaat.
5. Luchtfilter 1 gecontroleerd en zag er gloednieuw uit. Luchtfilter twee was hartstikke vies. Zie hieronder:
full

Deze heb ik met de compressor zo goed mogelijk schoon gemaakt, maar op wat vuiligheid na bleef hij zo vies. Deze toch even terug in de motor gezet. (wel al een nieuwe besteld)

Na dit allemaal gechecked te hebben, hem ik de motor weer gemonteerd en gestart. Na 10 min stationair lopen, merkte ik dat hij super lekker liep en op het gas reageerde hij perfect. Omgekleed en gaan rijden, in de twee flink doorgetrokken en geen gestotter!! Heerlijk! Maaaaar eenmaal richting huis weer knallen uit de uitlaat en viel hij weer weg.

Kan het zijn dat die ene smerige luchtfilter het probleem is ? Hoe vies is dat ding eigenlijk van 1-10? Woensdag krijg ik een nieuwe en die ga ik meteen monteren en testen.
Woensdag is mijn enige vrije dag deze week, dus weet iemand nog wat het probleem kan zijn, naast die luchtfilter?

Graag jullie ideeën en ik houd jullie op de hoogte!
 
Ik lees wel een paar rare dingen in dit verhaal:
  • Starten en (meteen?) in twee doortrekken naar 5500 rpm. Zou het niet verstandig zijn iets rustiger te beginnen en de motor eerst warm te laten worden?
  • Oude benzine weggegooid... Waar heb je die weggegooid? Gewoon door de gootsteen of toch enigszins verantwoord?
On topic: knallen in de uitlaat kunnen door onverbrande brandstof komen die pas in de uitlaat tot ontbranding komt. daarom lijkt het mij ook zinnig om eens te kijken wat er zonder dat vieze luchtfilter gebeurt want dan krijgt de motor in ieder geval meer zuurstof. Overigens klinkt de beschrijving meer alsof er niet genoeg benzine naar de carburateurs gaat als er echt om gevraagd wordt door de motor (zoals bij flink doortrekken). Zit er geen knik in een leiding of is het benzinefilter niet deels verstopt?
 
Grimm,

Dat luchtfilter moet je er sowieso direct uithalen,dat is wel een 10 op je 1-10 schaal in mijn ogen. Het kan best dat er stukjes vuil vanaf je luchtfilter in je carburateur gezogen word wat het stotteren zou kunnen veroorzaken.Hier helpt geen schoonmaken meer aan dus even nieuw filter erin.
Carbs reinigen lijkt mij ook een aanrader als je er met een nieuw filter niet bent.
Je zou ook nog een benzine filter tussen je tank en carb kunnen plaatsen,met het pijltje in de stroomrichting mee,om vuil in je tank uit te sluiten.
Ik las op dit forum een paar dagen geleden ook over een bougie waar een scheurtje in het porselein zat wat ook soortgelijke klachten veroorzaakte.
Succes ermee.

Groet,Auke.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

@parus-major; bedankt voor je reactie maar lees het aub niet te letterlijk, na het starten trek ik hem natuurlijk niet door in de twee. Ik moet uberhaubt eerst 3 min rijden naar een 80 weg. En mocht je je zorgen maken om het milieu, bij het tankstation kun je gratis dumpen.

Zonder luchtfilter ga ik niet rijden, ik krijg woensdag een nieuwe en die monteer ik dan. Zojuist even de benzinefilter gecontroleerd en die is helemaal schoon, zag er gloednieuw uit. Bobines zijn aan de oudere kant, maar zien er nog goed uit.

Ik houd jullie io de hoogte woensdag. Iemand verder nog suggesties? Ik moet het denk ik bij de carbs gaan zoeken eh.

Thanks
 
Ik houd jullie io de hoogte woensdag. Iemand verder nog suggesties? Ik moet het denk ik bij de carbs gaan zoeken.
De carburateur(s) zijn het probleem niet, die zouden gelijk, ook koud, deze problemen moeten geven. Ikzelf gooi het toch op de ontsteking/bobine of de ECU.

Een laatste optie zou zijn een verstopte tankbeluchter, dus vacuum trekken in de benzinetank. Maar dit is snel genoeg te controleren door bij het stilvallen de tankdop los te nemen. Dan zou hij weer gelijk moeten starten.
 
Controleer na het uitvallen van de motor gelijk of je een vonk op alle bougies hebt.

Er is een kans dat een bobine bij het warm worden door gaat slaan en dus inwendig kortsluiting heeft.
:^

Knallen is ontsteken van onverbrande benzine doordat er eerder geen verbranding-onsteking was.

Ik had die vier maanden oude benzine wel willen hebben. '( :')
 
Laatst bewerkt:
Bobine waarvan de draden sluiting maken als ie warm word ?

Bij mijn vriendin haar motor ook gehad, zodra ie koud was deed de bobine het prima..

FF kijken welke cilinder niet meeloopt,...

2 bobines van plek verwisselen.. als nu de andere cilinder problemen geeft bij het warm worden, heb je hetzelfde euvel...
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor jullie reacties, zijn zeker weer makkelijkte controleren punten. Ik ga ze woensdag checken!

Ik twijfel wel over het bobine verhaal.. Nadat ik de luchtfilter en carbs had schoongemaakt liep die veel langer en ook nog tijdens het rijden langer. En hij was nog warm van de vorige keer.. Maargoed we shall see
 
Laatst bewerkt:
Als je al het bovenstaande uitgesloten hebt en je houdt nog problemen, dan de Pick-up spoelen doormeten op weerstand. A. bij koude motor. B. Wanneer het probleem zich voordoet. Mogelijk heb je een breuk in 1 van de spoeltjes die pas bij warme motor kontaktbreuk veroorzaakt.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Oke jongens, zoals beloofd een update!
De motor slaat niet meer af!! De nieuwe luchtfilter heb ik gemonteerd en hij reageert prachtig op het gas nu!

Nu zit ik met het ene probleempje nog dat hij blijf stotteren bij een bepaald aantal toeren (schatting 5000 heb geen toerenteller). Het vreemde is dat het alleen is als ik optrek, als ik in de neutraal flink gas geef stottert hij niet.. Het is niet bij een bepaalde temperatuur, koud doet ie het en warm. Net ruim een uurtje gereden.

Bedankr voor jullie hulp tot dusver! Ik hoop dat iemand mij hiermee ook kan helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan