Koelproblemen VF750F

fjeroen

Rookie
24 aug 2015
17
0
Groningen
Hallo allemaal, ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Jeroen en kom ergens uit het noorden.
Ik heb een oude vf750f die ondertussen vrij naakt en zwart is, maar erg lekker rijdt.
Onlangs ben ik naar Duitsland geweest en heb daar harder gereden dan ik in Nederland doe. Tijdens zo'n snelle
rit gooide mijn motor de koelvloeistof (die trouwens wel erg goor/roestkleurig is..)eruit bij de radiatordop.
Ook merkte ik dat de ventilatoren (VF750F heeft er 2) niet aanslaan. De zekering hiervoor is overigens nog wel goed.
Ik heb geen temperatuurmeter meer, dus kan niet aflezen wanneer de motor warm is.
Als ik nu weer hard rij en/of het erg warm is buiten gooit ie de koelvloeistof er weer steeds uit bij de radiator dop.

Ik zelf zit te denken aan:
- kapotte radiatordop
- lucht in koelsysteem
- thermostaat kapot
- lekke koppaking (neeeee....!!!!)

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt en heeft tips/trics/oplossingen?
 
Je moet even nagaan wat er ev stuk is.

Bijvoorbeeld de ventilatoren. !2 volt er op, en kijken of ze draaien.

Thermostaat kan het ook zijn, zeker gezien het feit dat ze beide niet aangaan. Controleren.

Dop is moeilijker zelf te controleren, lektest is ook niet makkelijk thuis te doen. Kun je meestal bij een motorzaak laten doen.

Maar eerst de logische dingen uitsluiten.

En als je toch bezig bent: oude meuk er uit, goed doorspoelen, vullen, en ontluchten.
Als de boel nog niet heet is, kun je nog zien of de pomp goed werkt of niet.
 
Dit klinkt alsof de weg naar het expansievat verstopt is. Dat zou ik eerst eens nakijken. daarnaast verdient het aanbeveling de vloeistof te vervangen en in ieder geval bij te vullen want anders rijdt je motor binnenkort vast minder lekker dan nu.
 
Jeroen welkom op MF

Hoelang heb je die motor ?
Blijkbaar is het een motor die slecht onderhouden is zie roestwater als koeling, en dan je afvragen wat er aan de hand kan zijn als er problemen opduiken . Dat je nog op zo`n ding durft te rijden . :+ .

Neem aan dat jezelf ook wel kan bedenken om de boel eens op orde te brengen en dan bedoel ik de vloeistoffen erin te doen die erin horen en te checken of alles naar behoren werkt .

Je heb wel de ballen om erop te durven rijden en ook nog hard in Duitsland . :')
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties tot zo ver.

@Blade4fun: Bedankt dat je hebt vastgesteld dat ik ballen heb. Dat is inderdaad het geval. Motor is verder overigens (mi.) prima onderhouden. Remmerij, olie etc etc. is altijd netjes vervangen. Alleen koelvloeistof vervangen moest inderdaad nog steeds gebeuren.. Heb haar inderdaad ook nog niet zo heel lang.

Leiding naar expansievat heb ik doorgeblazen en zat niet verstopt. Zal koelvloeistof eens vervangen, goed ontluchten en misschien toch ook maar eens de thermostaat testen op de een of andere manier.
full
 
Laatst bewerkt:
Als je termostaat dicht niet of niet ver genoeg open gaat dan gaat de koelvloeistof niet door de radiator heen en blijf dus koud / lauw terwijl je motor te warm is. Je ventilator krijg dan van de temp schakelaar ook geen signaal om te gaan draaien want er komt immers geen heet water langs de sensor.

Oplossing 1: Koelvoeistof er uit.Verangen door reiniger (zie auto spec zaak) en warm rijden met reiniger en een nacht laten staan. Daarna weer testen.

Help het niet dan termostaat vervangen.
 
Hij moet het er sowieso niet uit kunnen gooien bij de dop, dan sluit de dop dus niet meer goed af. De enige plaats waar het er uit mag komen (als je systeem te vol zit) is bij de overloopslang van het expansievaatje.

Volgens mij werkt de radiator\dop meestal als overdruk ventiel om te voorkomen dat de boel kapot kan gaan. Daarvoor zit er volgens mij ook een veer in de dop.

Maar dat is een veiligheid feature normaal gesproken zou het terug moeten lopen naar het expansie vast.
 
Volgens mij gaat bij de VF het koelcircuit ook door het frame.
Als je dan niet op tijd de koelvloeistof ververst krijg je een hoop roest in het systeem.
Bij mijn VFR heb ik destijds het systeem langdurig moeten spoelen voor er weer iets als waterkleurig eruit kwam. Daarna opvullen moet goede koelvloeistof en weer rijden.

Met al dat roest in het water wordt het koelsysteem inefficienter.
 
Gooit de motor tijdens het rijden de koelvloeistof naar buiten ? Ja -> koppakking lek.
Gooit de motor tijdens lang stilstaan / file rijden de vloeistof naar buiten -> check het aanslaan van de ventilatoren.

lekken bij de dop mag zo wie zo niet. De dop moet vervangen worden.

Een defecte thermostaat gaat altijd vol open staan. zo zijn ze ontworpen. Oververhitting tgv een defect in de thermostaat is dan ook niet waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar kan ik iets mee, met al die reacties!

@Dutchgixxer: Hij gooit alleen koelvloeistof eruit bij rijden als de buitentemperatuur erg hoog is (+25 graden )én ik veel vraag van het blok. En dan gooit ie het er alleen uit bij de radiator dop. En nee.. de fan's slaan niet aan. Ook niet in file.
Moet ik dan ook vrezen voor mijn koppakking? Er komt geen witte rook uit.

Mijn plan van aanpak is als volgt:

1. Radiatordop vervangen (is al besteld)
2. Controleer werking waterpomp
3. Controleer doorvoer naar expansievat
4. Controleer werking fan's
4. Test thermostaat op werking
5. Spoel koelsysteem
6. Vervang koelvloeistof

Hoe kan ik trouwens het beste het koelsysteem spoelen. Met zo'n speciaal middeltje, even warm rijden en eruit gooien? Of spoelen met hogedruk oid?
 
Laatst bewerkt:
Update update:

Ben lekker bezig geweest met de zwarte dame.

1. Ik heb op aanraden van een kennis de waterpomp gecontroleerd. Het deksel en onderkant waren best vochtig dus ik vreesde het ergste: Radiatordop eraf, starten en... ik zag geen vloeistof circuleren. Die pomp ga ik maar vervangen.

2. Thermostaat in een pannetje gehouden. Volgends werkplaatshandboek moet hij bij 80 graden open gaan en bij 95 minimaal 8mm. open staan. Bij 90 graden ging hij ongeveer 4 mm open en zo ver bleef hij ook open bij 100 graden. Dus.. die ga ik ook vervangen.

Hoop dat met bovenstaande shizzle de problemen opgelost zijn en de zwarte dame weer gromt zoals nooit te voren!

En natuurlijk als allles straks binnen is de boel goed spoelen enz enz..
 
Laatst bewerkt:
Update update:

Ben lekker bezig geweest met de zwarte dame.

1. Ik heb op aanraden van een kennis de waterpomp gecontroleerd. Het deksel en onderkant waren best vochtig dus ik vreesde het ergste: Radiatordop eraf, starten en... ik zag geen vloeistof circuleren. Die pomp ga ik maar vervangen.

2. Thermostaat in een pannetje gehouden. Volgends werkplaatshandboek moet hij bij 80 graden open gaan en bij 95 minimaal 8mm. open staan. Bij 90 graden ging hij ongeveer 4 mm open en zo ver bleef hij ook open bij 100 graden. Dus.. die ga ik ook vervangen.

Hoop dat met bovenstaande shizzle de problemen opgelost zijn en de zwarte dame weer gromt zoals nooit te voren!

En natuurlijk als allles straks binnen is de boel goed spoelen enz enz..
Zolang je thermostaat dicht staat zie je vanzelfsprekend geen vloeistof circuleren bij de radiatordop, de radiator doet dan niet mee in het koelcircuit.
Een vochtige onderkant van de waterpomp zegt NIETS over de werking hiervan, enkel of deze lekt of niet. En dat is makkelijk te controleren, er zit een klein gaatje aan de onderkant van de pomp, als de keerring lek is, komt hier koelvloeistof of olie uit, afhankelijk van welke keerring lek is, de binnenste of de buitenste.
Maar als de waterpomp niet draait had je continue koelingsproblemen, niet alleen bij zware belasting.
Thermostaat vervangen lijkt me idd wel verstandig als deze niet meer voldoende opent.
 
Zolang als je sleutelt en het probleem niet opgelost hebt kun je ook nog wel even rondrijden met kraanwater. Zodra je hem goed hebt dan weer vervangen voor echte KVS. Als het niet meteen goed is blijf je KVS kwijtraken ;)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan