KTM LC8, de motor voor echte mannen, deel 10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik was vorige maand op Corsica voor de introductie van de 1290 en 1090. Ik vond de 1090 leuker, verschrikkelijk wendbaar, genoeg power, en had persoonlijk t idee dat je met wat gesleutel nog wat meer power er uit kan peuteren.

Review van de 1290 hier (schaamteloze plug): Test: Eerste test: 2017 KTM 1290 Super Adventure S - Motor-Forum

Ook met video voor het vergelijken. De 1090 review volgt snel.

De 1090 is geen officiele SMT opvolger, maar als SMT rijder kan ik vertellen dat ie aardig in de buurt komt, alleen is ie wat beschaafder dan de LC8. Die 1090 is echt een snoepje.
 
Laatst bewerkt:
Probleem bij de dames/heren testers is dat het vaak papegaaiengedrag is.
Dat de 1090 10 kg lichter lezen ze bij de specs en dan merken ze het op bij het testen....ben benieuwd of ze het ook gemerkt hadden als KTM 10kg lood in die 1090 had gepropt O-)

Grootste verschil tussen de 1090 en de 1290 is 4000 Euro. Lekker kopen waar je zelf zin in hebt. :Y

Dat is dus niet zo, zit voelbaar verschil tussen qua gewicht.
 
Eerste rij indruk KTM superadventure 1290 s

Voorlopige conclusie:
De ktm rijd gewoon makkelijker snel dan de MTS. Zowel motorisch als het sturen. Vertrouwen en neutraliteit maken het verschil. De ktm heeft meer bodem speling zodat je bij het afkanten op de mini rototes niets aan de grond drukt. Tenminste nu nog niet. Het ktm blok is soepeler, minder karakter zeg maar, maar wel gepeperd. Heerlijk De KTM is zeker de betere reismotor. Meer actie radius en een betere wind bescherming. Over prijs prestatie verhoudingen heb ik het al helemaal niet. Tov een MTS 2017 1200s is de KTM 4000 euro goedkoper.
Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop.
Mooi stuk, bedankt voor de review. En nog heel veel plezier van je nieuwe aanwinst uiteraard!
 
De 1090 is geen officiele SMT opvolger, maar als SMT rijder kan ik vertellen dat ie aardig in de buurt komt, alleen wat is ie wat beschaafder dan de LC8. Die 1090 is echt een snoepje.

Dan moet die 1090 serieus afwijken van de 1050 (wat kwa rijwielgedeelte niet zo is volgens mij) ik vind de 1050 niet in buurt komen. Vorig jaar bij dealer bij mij in de buurt gereden op die 1050 en vond het kwa sturen minder als een SMT. (SMT is daarentegen nerveuzer). Ben zeker geen ervaren tester maar wel zelfde route gereden met m'n SMT als met die 1050.
Ik vrees alleen dat ik tot die 1090/1290 veroordeeld ben als ik m'n SMT wil inruilen voor een andere KTM. :')
 
Beste heren en dames met goede smaak!

Ik ben op zoek naar leuke dempers met E-keur voor de KTM SMT 2011+, die ook nog mooi geprijsd zijn!
Nu was mijn oog gevallen op LeoVince, maar die kan ik alleen nog maar vinden in webshops voor de 990 SM-R.
Zijn er hier mensen die weten of er verschil tussen de SMT en SMR zit qua aansluiting/ophanging etc van de uitlaten?

Mvg,
Dennis

Edit: sorry als dit al eens gevraagd is, maar het doorlezen van alle 10 de delen was me wat veel onderzoekwerk :P
 
Laatst bewerkt:
Ophangbeugels voor de SMT zijn anders dan bij de SMR...gewoon Wings kopen, E-keur who cares. Ben al zo vaak met m'n SMT+Wings in D geweest nooit problemen gehad.
 
Ha Allen,

Heb wat vraagjes voor de kenners/rijders van de 990 SMT. :9
Ik lees best vaak dat de SMT/LC8 giftig is? lijkt me niet leuk om een motor te kopen met 'te veel vermogen' om er gemakkelijk en vlot mee te rijden. Laatst een SMT kort mogen testen met mooi weer, en de zitpositie en sturen was echt prima, heerlijk licht. Dacht wel dat het achterwiel al een keertje slipte met wegrijden...

Dus, hoe zijn jullie ervaringen / is de SMT door zijn koppel goed te berijden in de regen / mindere weeromstandigheden? En zijn b.v. haarspeldbochtjes goed te rijden zonder koppeling?

Ook nog: ABS, Een zegt dat het noodzaak is, ander niet. Prijsklasse met ABS is me net wat te veel van het goede, remmerij lijkt mij meer dan prima op de SMT, hier nog andere ervaringen?

Alvast bedankt :]

MvG.
Patrick
 
Ik vrees alleen dat ik tot die 1090/1290 veroordeeld ben als ik m'n SMT wil inruilen voor een andere KTM. :')

Als ik alle KTM forums een beetje goed gevolgd heb is er een grote vraag naar een nieuw model SMT.
Snap dan ook niet dat KTM daar niet op inspringt ?
Ze maken zoveel verschillende motoren dat een bewezen succesnummer daar toch ook wel in moet passen.
 
Als ik alle KTM forums een beetje goed gevolgd heb is er een grote vraag naar een nieuw model SMT.
Snap dan ook niet dat KTM daar niet op inspringt ?
Ze maken zoveel verschillende motoren dat een bewezen succesnummer daar toch ook wel in moet passen.

Met de komst van de 1190Adv (nu de 1090 of 1290S) met 19" voorwiel vinden ze bij KTM dat dat de goede vervanger is voor de SMT. Voor een deel zal dat inderdaad kloppen, een ander deel heeft liever een lichtvoetiger alternatief. Voorlopig blijf ik nog wel effe op m'n SMT rondrijden, de motorcentjes voor 2017 zijn net uitgegeven O-)
Volgend jaar serieus nadenken over de opvolger. Ben door de jaren heen wel KTM liefhebber geworden dus het wordt wel weer een KTM, maar welke?
 
Dan moet die 1090 serieus afwijken van de 1050 (wat kwa rijwielgedeelte niet zo is volgens mij) ik vind de 1050 niet in buurt komen. Vorig jaar bij dealer bij mij in de buurt gereden op die 1050 en vond het kwa sturen minder als een SMT. (SMT is daarentegen nerveuzer). Ben zeker geen ervaren tester maar wel zelfde route gereden met m'n SMT als met die 1050.
Ik vrees alleen dat ik tot die 1090/1290 veroordeeld ben als ik m'n SMT wil inruilen voor een andere KTM. :')

Qua rijwielgedeelte is er inderdaad niet heel veel verschil met de 1090. Een échte SMT opvolger is de 1090 natuurlijk niet, zo wordt ie niet gepresenteerd en het blijft een Adventure model met 19" voorwiel. Maar, als SMT rijder voelde ik me wel direct thuis op de 1090 en kon ik er mee gooien en smijten alsof het een oude bekende was. We waren weliswaar gelimiteerd aan de relatief korte bochten van Corsica (heel vervelend uiteraard), maar mocht ik de SMT moeten vervangen voor iets vergelijkbaars waarbij er wat meer nadruk op de toer capaciteiten ligt dan op ronde tijden, dan is de 1090 100% waardig van die plek. Desondanks, hij is wel softer dan de SMT.

Het probleem is dat de SMT redelijk uniek is. Hij kan gewoon alles, en nog goed ook. Een echte opvolger zal er naar alle waarschijnlijkheid niet komen, bij KTM moet je nu kiezen voor een Adventure model, of een naked. Er zit wel wat leuks aan te komen op basis van het nieuwe 790 blok, maar dat zal een middeklasser zijn, iets wat de SMT destijds ook niet was.

In een perfecte wereld lepelde KTM een 1190 of 1290 blok in het bestaande SMT frame, maar dat gaat never nooit gebeuren.
 
Qua rijwielgedeelte is er inderdaad niet heel veel verschil met de 1090. Een échte SMT opvolger is de 1090 natuurlijk niet, zo wordt ie niet gepresenteerd en het blijft een Adventure model met 19" voorwiel. Maar, als SMT rijder voelde ik me wel direct thuis op de 1090 en kon ik er mee gooien en smijten alsof het een oude bekende was. We waren weliswaar gelimiteerd aan de relatief korte bochten van Corsica (heel vervelend uiteraard), maar mocht ik de SMT moeten vervangen voor iets vergelijkbaars waarbij er wat meer nadruk op de toer capaciteiten ligt dan op ronde tijden, dan is de 1090 100% waardig van die plek. Desondanks, hij is wel softer dan de SMT.

Het probleem is dat de SMT redelijk uniek is. Hij kan gewoon alles, en nog goed ook. Een echte opvolger zal er naar alle waarschijnlijkheid niet komen, bij KTM moet je nu kiezen voor een Adventure model, of een naked. Er zit wel wat leuks aan te komen op basis van het nieuwe 790 blok, maar dat zal een middeklasser zijn, iets wat de SMT destijds ook niet was.

In een perfecte wereld lepelde KTM een 1190 of 1290 blok in het bestaande SMT frame, maar dat gaat never nooit gebeuren.
Ik weet niet zeker of ik daarvoor zou gaan. Ik was destijds helemaal weg van de smt, maar heb op onze reizen ook wel de minpuntjes ontdekt. In Letland en Litouwen kwamen we bv. veel dirtroads tegen met hele fijne hobbeltjes, en daar werd de smt niet blij van (en ik al helemaal niet) -O- . Terwijl mijn vrouw op haar BMW 800GS er soepel en zonder een centje pijn overheen denderde :] . Daar kwam ik dus een iets groter voorwiel en een stukje veerweg te kort. En zo kan ik wel meer situaties beschrijven (onverharde bergpaadjes ed.) waar de smt wat tekortschoot, terwijl een offroad-achtige het makkelijker had gered, of het mij in elk geval iets makkelijker had gemaakt.
De SMT vond ik echt super, maar in de (onze) praktijk zal ik waarschijnlijk meer lol beleven aan de 1090. Daarnaast hou ik dan nog m'n Duke 690R voor de trackdays: heb ik tenminste nog wel een licht stuurfietsje voor het gooi- en smijtwerk.
 
Met de komst van de 1190Adv (nu de 1090 of 1290S) met 19" voorwiel vinden ze bij KTM dat dat de goede vervanger is voor de SMT. Voor een deel zal dat inderdaad kloppen, een ander deel heeft liever een lichtvoetiger alternatief. Voorlopig blijf ik nog wel effe op m'n SMT rondrijden, de motorcentjes voor 2017 zijn net uitgegeven O-)
Volgend jaar serieus nadenken over de opvolger. Ben door de jaren heen wel KTM liefhebber geworden dus het wordt wel weer een KTM, maar welke?
wat heb je gekocht/geruild als ik vragen mag?
 
Ha Allen,

Heb wat vraagjes voor de kenners/rijders van de 990 SMT. :9
Ik lees best vaak dat de SMT/LC8 giftig is? lijkt me niet leuk om een motor te kopen met 'te veel vermogen' om er gemakkelijk en vlot mee te rijden. Laatst een SMT kort mogen testen met mooi weer, en de zitpositie en sturen was echt prima, heerlijk licht. Dacht wel dat het achterwiel al een keertje slipte met wegrijden...

Dus, hoe zijn jullie ervaringen / is de SMT door zijn koppel goed te berijden in de regen / mindere weeromstandigheden? En zijn b.v. haarspeldbochtjes goed te rijden zonder koppeling?

Ook nog: ABS, Een zegt dat het noodzaak is, ander niet. Prijsklasse met ABS is me net wat te veel van het goede, remmerij lijkt mij meer dan prima op de SMT, hier nog andere ervaringen?

Alvast bedankt :]

MvG.
Patrick

Hallo Patrick, ik zal me even de moeite nemen om jouw vragen te beantwoorden.
De LC8 giftig? Is een beetje afhankelijk ervan wat je nu gewend bent denk ik...ja, het LC8 blok weet er behoorlijk aan te sleuren maar ik kan niet zeggen dat het niet te behappen is, ja, hij is een stuk bruusker dan een gemiddelde vier cilinder, dat wel. Ik denk dat je er, met name vwb slecht weer, enige feeling mee moet krijgen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee, ook in slecht weer niet. Die van mij loopt zijdezacht. Haarspeldbochten moet je naar mijn inzicht zo agressief mogelijk aangaan vind ik zelf, evenals rotondes. Heb je een omaatje voor je in een Suzuki Alto, ja, dan zal je de koppeling erbij moeten nemen maar is de weg vrij dan kun je er ongelooflijk hard en brutaal mee een rotonde nemen.
Nee, ABS is geen noodzaak maar ik heb dan ook mijn hele motor-leven zonder gereden dus ik weet niet beter. Natuurlijk kan ABS je wel redden in een noodsituatie die je totaal niet aan zag komen, ik zal het niet ontkennen. Toch lijkt mij defensief rijden hier van grotere meerwaarde dan blindelings op het ABS te vertrouwen, ABS is een hulpmiddel waarvan ik overigens de voordelen niet zal kunnen ontkennen.
Ikzelf vind de SMT/R een heerlijke motor om mee te rijden, onder alle omstandigheden.

Groetjes, Tok
 
Gave motor man! Ik ben fan van de r ninet, zeker het scrambler model. Ziet er retro uit, maar dan met hedendaagse brouwkwaliteit. Gefeliciteerd - benieuwd hoe je deze motor ervaart.

Thanks :)
Ik had stilletjes gehoopt dat BMW het Lac Rose model (een Retro GS) in productie zou nemen. Dat is er helaas niet van gekomen maar dat wekte wel m'n interesse voor de NineT serie en hoe meer YT filmpjes ik zag van de Scrambler hoe leuker ik hem vond.
Afgelopen zaterdag proefrit gemaakt, maar al vrij snel teruggekeerd naar de dealer anders kreeg ik de grijns helemaal niet meer van m'n kop en ding besteld. Heb versie met (tubeless) spaakwielen, gietwielen zijn wel praktischer maar passen niet bij zo'n motor.
 
Laatst bewerkt:
Poeh knappe fiets hoor. Zie er soms een in 020, dan draaien alle koppies mee als hij voorbij komt.
veel rijplezier!
 
Flyer_Bierfeest_v4.jpg


Dit is geen spam, want we zitten aan een plein waar je prima je LC8 kan parkeren. Dus.
Tot vrijdag allemaal
 
Hallo Patrick, ik zal me even de moeite nemen om jouw vragen te beantwoorden.
De LC8 giftig? Is een beetje afhankelijk ervan wat je nu gewend bent denk ik...ja, het LC8 blok weet er behoorlijk aan te sleuren maar ik kan niet zeggen dat het niet te behappen is, ja, hij is een stuk bruusker dan een gemiddelde vier cilinder, dat wel. Ik denk dat je er, met name vwb slecht weer, enige feeling mee moet krijgen. Ik heb er in ieder geval geen moeite mee, ook in slecht weer niet. Die van mij loopt zijdezacht. Haarspeldbochten moet je naar mijn inzicht zo agressief mogelijk aangaan vind ik zelf, evenals rotondes. Heb je een omaatje voor je in een Suzuki Alto, ja, dan zal je de koppeling erbij moeten nemen maar is de weg vrij dan kun je er ongelooflijk hard en brutaal mee een rotonde nemen.
Nee, ABS is geen noodzaak maar ik heb dan ook mijn hele motor-leven zonder gereden dus ik weet niet beter. Natuurlijk kan ABS je wel redden in een noodsituatie die je totaal niet aan zag komen, ik zal het niet ontkennen. Toch lijkt mij defensief rijden hier van grotere meerwaarde dan blindelings op het ABS te vertrouwen, ABS is een hulpmiddel waarvan ik overigens de voordelen niet zal kunnen ontkennen.
Ikzelf vind de SMT/R een heerlijke motor om mee te rijden, onder alle omstandigheden.

Groetjes, Tok

Hallo Tok,

Bedankt voor je reactie, zo te horen is het grotendeels wennen aan het karakter van de V-twin.
Las die dingen vooral bij revieuws van motorbladen, dat hij fel op het gas kan zijn.

Ik rijdt nu een V4, VFR800, die is erg gemoedelijk/vriendelijk.
Zoek een motor met een (wat meer) rechte zit en wat makkelijker/lichter stuureigenschappen.
Tikje sportiever mag ook, dus de SMT lijkt de ultieme allrounder.

ABS zou mooi zijn inderdaad, maar met goed oefenen en juiste manier van remmen moet het met de brembo's prima lukken.

Motoren waar ik op uit kom is SMT/800GS/800Tiger/DL1000/Z1000SX?, mogelijk zie ik nog wat over het hoofd? Zijn er b.v. bij de SMT aandachtpunten voor de aanschaf?
Goed onderhoud (historie) lijkt me in ieder geval belangrijk, schijnen verder redelijk bullet-proof motoren te zijn? :)
 
Laatst bewerkt:
Ha Allen,

Heb wat vraagjes voor de kenners/rijders van de 990 SMT. :9
Ik lees best vaak dat de SMT/LC8 giftig is? lijkt me niet leuk om een motor te kopen met 'te veel vermogen' om er gemakkelijk en vlot mee te rijden. Laatst een SMT kort mogen testen met mooi weer, en de zitpositie en sturen was echt prima, heerlijk licht. Dacht wel dat het achterwiel al een keertje slipte met wegrijden...

Dus, hoe zijn jullie ervaringen / is de SMT door zijn koppel goed te berijden in de regen / mindere weeromstandigheden? En zijn b.v. haarspeldbochtjes goed te rijden zonder koppeling?

Ook nog: ABS, Een zegt dat het noodzaak is, ander niet. Prijsklasse met ABS is me net wat te veel van het goede, remmerij lijkt mij meer dan prima op de SMT, hier nog andere ervaringen?

Alvast bedankt :]

MvG.
Patrick

Even een aanvulling op de reactie van Tok;

Het blok heeft inderdaad karakter en is niet te vergelijken met een VFR. Het zit m niet zozeer in het vermogen (is wel ruim voldoende), maar meer in het karakter en de gasreactie.
Ik kwam van een soepele driecilinder en vond de gasreactie iets te bruusk. Dat is eventueel vrij eenvoudig aan te passen.
In een haarspeldbocht gebruik ik met de SMT alleen de achterrem samen met een beetje gas.
Verder kan ik geen betere allround-fiets bedenken waarmee je ook serieus sportief kunt rijden.
 
Ik kom net van een VFR Vtec af. Is gewoon niet te vergelijken. (Stuurgedrag vab mijn SM vergelijkbaar SMT) VFR-laag en locht SM(T)-hoog en licht. Geen VFR meer voor mij iig. Ik vind m'n SM gewoon op de meeste punten beter. Behalve verre snelwegritten/bagage maar daar is de SMT ook goed in :)

Grtz.
 
Zen, deze test in de vorige Motoplus (#5-2017) al gelezen? De husky komt er erg goed uit!
[afbeelding]

nou ik heb hem al, dus ik lees geen reviews meer :)
Ik vind hem erg fijn rijden voor een 1cilinder, maar mijn hart ligt duidelijk bij de lc8.
Ik rij hem een seizoen en ga denk ik in 2018 voor een 1290 sdr
 
nou ik heb hem al, dus ik lees geen reviews meer :)
Ik vind hem erg fijn rijden voor een 1cilinder, maar mijn hart ligt duidelijk bij de lc8.
Ik rij hem een seizoen en ga denk ik in 2018 voor een 1290 sdr

Geen Ktm 790?
Die lijkt mij leuk, power en handelbaar in 1 machientje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan