ervaringen met Cree led lampen?

Bendevanmarx

MF veteraan
12 feb 2008
1.392
3
Serskamp
Heerft er iemand ervaring met de schijnwerpers van Cree?

125W 3000LM HIGH POWER CREE U5 LED MOTORCYCLE HEAD LIGHT


Waterproof 3000LM U5 125W Motorcycle LED Spot light Headlight Fog Light Lamp | eBay


Ik zou op mijn Triumph Tiger twee extra lampen willen zetten wegens de abominabele lichtopbrengst van de ene koplamp.
Op internet vind ik overwegend positieve reacties maar ik zou graag een ervaring uit eerste hand horen

grtz
Herman
 
Heb er zo eentje liggen, staat wel 125W, maar als je dan dat ding binnen krijgt ziej e dat het voor vervanging van een 125W is. Echte ledje is maar een paar W. Verder is de bundel zo gefocust dat je er geen zak aan hebt op een voertuig, op 5 meter afstand was de verlichte cirkel nog maar iets van een halve meter.
 
Als t een enkel lampje is.. heb je er geen bal aan..
Meeste (rally-bike) lampen hebben er vaak meer 4/6
Dan ga je al wat meer zien...
Op adv was ook al iemand met een led koplamp, maar of dat wat is.. ontgaat me momenteel...
 
Ik voor mijn mountainbike een 2000lm lamp om in het donker in het bos mee te fietsen, maar om nou echt te zeggen dat het genoeg licht geeft om bovenop een normale koplamp te zetten durf ik niet te zeggen.
 
Verstralers monteren met gangbare fitting en daar dan xenonlampen inknallen. Geeft een bak licht.

LED's op dit moment? Sowiesow valt alles af behalve CREE leds qua lichtopbrengst, en de beste lampen die ik tot nu toe heb gezien waren vergelijkbaar met halogeenlampen, niet beter. Ook noet qua lichtopbrengst.
 
Hmmm....

Led lampjes niet beter dan Halogeen? Echt wel!! alleen niet voor hetzelfde geld als halogeen. En daar zit vaak het probleem. Goede LED verlichting is echt briljant, maar ook kostbaar bij aanschaf.

Ik heb op het werk veel te maken met LED verlichting voor interieurwerk. In sommige armaturen gaat LED strip van € 300,-- per meter (honkietonkie LED verlichting met "bijna dezelfde specs" is max €15 per meter). En dat is andere koek wat betreft opbrengst, kleurechtheid enz... enz...

Kortom, als je op zoek gaat naar moet er superieure LED verlichting te vinden zijn t.o.v. halogeenverlichting.

Bij die spot die je voorstelt is inderdaad de 125W aan vermogen al kletskoek, het ding trekt 15W staat er in de beschrijving en als dat echt 15W is heeft het ding een extreem hoge luminous output voor een enkele LED.... en dat rijmt dan weer niet met de prijs.... kortom ik denk dat de specs een beetje optimistisch zijn ;)

Genoeg geluld, het gaat erom of het ding doet wat hij moet doen en dat kan ik je helaas niet zeggen :/ Prijs is in ieder geval goed!

Later,

Loek
 
Hmmm....

Led lampjes niet beter dan Halogeen? Echt wel!! alleen niet voor hetzelfde geld als halogeen. En daar zit vaak het probleem. Goede LED verlichting is echt briljant, maar ook kostbaar bij aanschaf.

Ik heb op het werk veel te maken met LED verlichting voor interieurwerk. In sommige armaturen gaat LED strip van € 300,-- per meter (honkietonkie LED verlichting met "bijna dezelfde specs" is max €15 per meter). En dat is andere koek wat betreft opbrengst, kleurechtheid enz... enz...

Kortom, als je op zoek gaat naar moet er superieure LED verlichting te vinden zijn t.o.v. halogeenverlichting.

Bij die spot die je voorstelt is inderdaad de 125W aan vermogen al kletskoek, het ding trekt 15W staat er in de beschrijving en als dat echt 15W is heeft het ding een extreem hoge luminous output voor een enkele LED.... en dat rijmt dan weer niet met de prijs.... kortom ik denk dat de specs een beetje optimistisch zijn ;)

Genoeg geluld, het gaat erom of het ding doet wat hij moet doen en dat kan ik je helaas niet zeggen :/ Prijs is in ieder geval goed!

Later,

Loek

Ik snap je reactie, maar we zijn nog niet eens aangekomen bij het gedeelte prijs vs kwaliteit.

We blijven hangen bij wat fysiek mogelijk is. En daar wringt het, gezien een echte LED lampunit compleet anders opgebouwd is dan een halogeen of gasontladingslamp. Je zal in het geval van LED nooit een dramatisch betere lichtopbrengst krijgen als je je moet beperken tot een bolletje met dezelfde afmetingen als een halogeenlamp.
 
Ik heb er een, zit toch een boel licht in, alleen is het echt een gebundelde spot en absoluut geen breedstraler. Voor het geld heb je wel een leuke lamp met een boel licht. Ik had hem op de grond vlak voor mij schijnen en zelfs overdag zag ik iets licht op de weg. En hij is goed waterdicht. Het is maar net waar je hem voor wilt gebruiken
 

Lijkt me dezelfde. Als er echt een Cree LED inzit geeft ie echt wel genoeg licht; maar gezien de prijs heb ik daar mijn twijfels over. Aan de andere kant kun je voor die paar euro de gok ook gewoon wagen.

Manier van aansluiten in de film is overigens broddelwerk in het filmpje.... gebruik nooit die blauwe scothlock clips. Na een tijdje gegarandeerd problemen.
 
Laatst bewerkt:
Heb een zaklamp met Cree XM-L2 led, deze geven genoeg licht. Wanneer deze in een projectiebol zitten geeft dit gewoon een prima beeld.

Dat led verlichting niet voldoende licht geeft is kul. De nieuwe Nissan Leaf heeft ook alleen maar led verlichting, geen halogeen of xenon voor de standaard rijverlichting. Dat je een iets andere constructie nodig hebt dan de standaard behuizing ter vervanging is wat anders. Een standaard halogeen lampje vervangen voor een led lampje is nu nog niet echt goed, maar dat is ook helemaal niet wat TS vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je reactie, maar we zijn nog niet eens aangekomen bij het gedeelte prijs vs kwaliteit.

We blijven hangen bij wat fysiek mogelijk is. En daar wringt het, gezien een echte LED lampunit compleet anders opgebouwd is dan een halogeen of gasontladingslamp. Je zal in het geval van LED nooit een dramatisch betere lichtopbrengst krijgen als je je moet beperken tot een bolletje met dezelfde afmetingen als een halogeenlamp.

Daar sla je de spijker even vol op zijn kop. Die retrofit lampjes, die dus gelijk in de zelfde fitting passen zijn kansloos. Maar aangezien het hier om losse verstralers gaat die bijgeplaatst worden hoeven die natuurlijk geen gelijke fitting te hebben. Dat was een beetje mij uitgangspunt.

Later,

Loek
 
Ik zou op mijn Triumph Tiger twee extra lampen willen zetten wegens de abominabele lichtopbrengst van de ene koplamp.

Je zou ook kunnen kiezen voor een traditionele, maar dan betere halogeen lamp in die koplamp.
De Bosch plus 90, Osram Night Breaker plus, Philips X-treme Vision 100%, GE Megalight Ultra +90%, Ring Xenon Max +100% komen goed uit de test van een duits blad.
Halogeen-verlichting-test-resultaten.jpg
 
Heerft er iemand ervaring met de schijnwerpers van Cree?

125W 3000LM HIGH POWER CREE U5 LED MOTORCYCLE HEAD LIGHT


Pair 125W Motorcycle Bike LED U5 Headlight Driving Fog Spot Light Lamp +Switch | eBay


Ik zou op mijn Triumph Tiger twee extra lampen willen zetten wegens de abominabele lichtopbrengst van de ene koplamp.
Op internet vind ik overwegend positieve reacties maar ik zou graag een ervaring uit eerste hand horen

grtz
Herman

Mijn ervaringen zijn positief. In dit topic is er meer over te vinden: Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3W Luxeon)

Maar....

Als vervanging van je koplamp niet geschikt. Dit gaat wel komen in de toekomst, maar dat zal van de fabrikanten af moeten komen. Voor erbij wel geschikt maar dan moet je wel zorgen voor een goede afstelling.

Verlichting mag niet te hoog komen, want anders verblind je tegenliggers. Motorfabrikanten deden dit door structuur aan te brengen in het koplampglas. Ribbels en dergelijke. Tegenwoordig gaat dit anders. Er wordt geen glas meer gebruikt maar kunststof, en de reflector zorgt dat het licht op de juiste plek komt.

Een koplamp met glas is meestal niet geschikt voor Xenon. Het licht komt dan meestal te hoog en is verblindend. Bij een koplamp met reflector en kunststof kan het meestal wel. Soms is er toch echter een andere reflector nodig. Beide zijn niet geschikt voor LED om de simpele reden dat het er niet voor ontworpen is.

Maar LED is wel prima voor er bij. Als je zorgt voor een smalle bundel en deze zo richt dat het niet te hoog schijnt. Het is dan meestal meer om goed gezien te worden dan voor het extra licht. Door de afwijkende kleur en de felheid valt het heel goed op.

Cree is de absolute marktleider in dit soort LED's. Er komen steeds betere LED's uit.
Ook komen er steeds meer producten waar de LED's van Cree in zitten. Dit soort LED's hebben altijd koeling nodig. Maar bij een motor is dat simpel, de rijwind. Dus bij stilstand kunnen ze te warm worden, en dat komt de normaal gesproken oneindige levensduur niet ten goede.
 
Heb er zo eentje liggen, staat wel 125W, maar als je dan dat ding binnen krijgt ziej e dat het voor vervanging van een 125W is. Echte ledje is maar een paar W. Verder is de bundel zo gefocust dat je er geen zak aan hebt op een voertuig, op 5 meter afstand was de verlichte cirkel nog maar iets van een halve meter.

Die focus vind ik juist prima.
Over wat voor afstand heb je er nog licht van ?
 
Hoi Hoi, heel wat reacties...... fijn. De bedoeling zou niet zijn om de koplamp te vervangen. Maar via een beugel zou ik twee spots onder het kuipje willen hangen. Vooral om beter gezien te worden, maar ook om op niet verlichte snelwegen toch net iets meer zelf te zien ook.
 
heb laatst zo'n lamp op een scootertje gezet voor een klant,
Zelfde euvel, te lage lichtopbrengst standaard.

Ja, het werkt..
Ja, het geeft veel licht.

Nadeel, het is echt een "spot" totaal nutteloos als bruikbare extra verlichting.

( maar, ey.. klant is koning )

Wel heel fel, beugels zijn netjes, en over het algemeen best leuk in elkaar gezet lampje.


Dus, ja, ken het, ja , heb er mee gereden, nee, niet geschikt voor wat jij nodig hebt.
 
Niet direct uit ervaring, maar denk dat dit beter geschikt is:

12V 1000LM 6500K White Universal Motorcycle LED Front Spot Lightt Headlight Lamp

of

LED100 U2 Chip 10W Motorcycle Headlight Lamps Hi/Lo Beam

( wel CREE )

2pcs Super Bright 30W 1200LM Motorcycle U3 LED Driving Head Spot Fog Lights

Zo iets..

Kijk naar de lens, geen bolletje maar een vlakke ( brede spreiding )

Btw, voor het duidelijke, ik heb geen van bovenstaande gemonteerd of getest,
maar naar de lens kijkend / foto's... denk ik dat dit beter geschikt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan