Suzuki GSX 600 f hapert zodra tank leger wordt

NielsBersma

Rookie
15 jun 2015
14
0
Groningen
Hallo allemaal!

Ik heb iets, in mijn ogen, vreemds met mijn Suzuki GSX 600 F uit '93.

Zodra de tank wat leger wordt, met nog ongeveer 50 km te gaan tot ik reserve over moet, begint de motor te haperen. Als ik optrek, of steady 100+ rijd, krijg ik op een schokkende manier een soort duwtjes. Het lijkt net of hij dan meer benzine dan normaal krijgt. Daarnaast is het toerental normaal stationair rond de 1.000, maar dan verandert het naar 1.500+.

Ik dacht zelf iets met vacuüm, maar zodra ik getankt heb vertoont de motor nog ongeveer 20km dit gedrag en daarna doet hij weer normaal.

Iemand ervaring hiermee?
 
Ik dacht zelf iets met vacuüm, maar zodra ik getankt heb vertoont de motor nog ongeveer 20km dit gedrag en daarna doet hij weer normaal.

dus het probleem doet zich voor, je gaat tanken, probleem blijft nog 20km en is dan weg tot de tank weer bijna leeg is ? is dat dan aan 1 stuk door rijden of met stops ertussen ?

lijkt me niet de tankontluchting, dat lost zichzelf namelijk niet op na 20 km.

heeft je motor een reservestand, en schakel je die in tegen dat je aan die 50km zit ?
 
Dat is met stops ertussen ja. Meestal rijd ik dan door tot hij leeg is en daarna zet ik hem op reserve. Dat lost het probleem echter niet op. Dan rijd ik nog een stuk op reserve. Tank ik hem vol, kraantje weer op normaal. Dan is het vaak idd nog (ongeveer) 20km zo en daarna doet ie weer normaal. Het zou wel kunnen dat hij weer normaal doet, nadat hij stilgestaan heeft. Zou het dan toch beluchting kunnen zijn of moet dat gelijk over zijn nadat te tankdop open is geweest?
 
Dat is met stops ertussen ja. Meestal rijd ik dan door tot hij leeg is en daarna zet ik hem op reserve. Dat lost het probleem echter niet op. Dan rijd ik nog een stuk op reserve. Tank ik hem vol, kraantje weer op normaal. Dan is het vaak idd nog (ongeveer) 20km zo en daarna doet ie weer normaal. Het zou wel kunnen dat hij weer normaal doet, nadat hij stilgestaan heeft. Zou het dan toch beluchting kunnen zijn of moet dat gelijk over zijn nadat te tankdop open is geweest?

moet gelijk over zijn.
 
Water in de tank zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Water is zwaarder dan benzine en zit onderin, als je tank leger raakt word de verhouding water-benzine hoger en gaat de motor slechter lopen.
Als je net getankt hebt zit die zelfde verhouding nog in de vlotterkamers tot je dit opgebruikt hebt.

Het is maar een theorie.... :z
 
Water in de tank zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Water is zwaarder dan benzine en zit onderin, als je tank leger raakt word de verhouding water-benzine hoger en gaat de motor slechter lopen.
Ik protesteer. Dat er water onderin de tank kan goed gebeuren, maar daar merk je met het rijden op de normale stand van de benzinekraan niets van. Pas als je de kraan op reserve zet ga je op water rijden.
Als je net getankt hebt zit die zelfde verhouding nog in de vlotterkamers tot je dit opgebruikt hebt.
En ook dit is niet waar.
Het is maar een theorie.... :z
En een theorie is altijd waar. Een hypothese moet nog bewezen worden of die waar of niet waar is.

Maar een oplossing zou hier gevonden kunnen worden:Vermogens verlies bij legere tank

Schroef je benzinekraan eens uit de tank en controleer dan het benzinefilter eens.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik was een weekendje weg, vandaar de late reactie. Mooi dat jullie meedenken. Ik zal de volgende keer mijn kraan ff op pri zetten. Voorlopig kom ik er niet aan toe om die kraan eruit te halen, vanwege vakantie. Maar zodra ik dat gedaan heb zal ik jullie op de hoogte stellen.

Zodra ik dat gedaan heb, moet de tank leeg, dus vervalt de optie water ook. Die theorie vond ik wel logisch klinken trouwens.:)
 
Hier soortgelijk probleem gehad met een gsx600f uit 97. Bleek (zoals eerder vermeld) de vacuum kraan te zijn. De tank hoeft niet leeg te zijn om de kraan te demonteren. Gewoon kantelen totdat de kraan naar boven staat. Deze er af halen en revisie setje er voor halen en monteren. Probleem opgelost voor ongeveer €20,- en half uurtje knutselen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan