Benzinefilter sluit niet af op aansluiting benzinekraan

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Na aanhoudende problemen met vieze carburateurs heb ik de benzinekraan maar eens van de tank gehaald om deze te inspecteren (Kawa GPZ 900R '88).

Het filter op de benzinekraan is nog heel, maar wat mij opviel is dat het filter niet goed aansluit op de benzinekraan. (Zie foto, plastic van filter loopt naar binnen).

2015-08-29%2011.39.31.jpg


Als ik hier voorzichtig wat vloeistof op druppel (dus alleen bij de basis, waar geen filterelement zit) stroomt het gewoon uit de opening van het kraantje (PRI-stand).
De benzine kan hier dus gewoon ongefilterd eruit.

Iemand hier ervaringen mee? Hoe zit het filter vast in de kraan, kan ik deze eruit krijgen?
Kan ik het gat eventueel opvullen met benzine bestendige lijm? (epoxy of zo?)

Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
In principe is het denk ik niet zo n groot probleem de benzine gaat normaal gesproken via een opstaand pijpje? Op de reservestand is het wel een probleem, dan pakt ie de benzine onderuit de tank en dan moet het wel gefilterd worden?

Zo is het vaak uitgevoerd, is de tank zwaar vervuild dan geeft jouw vervormde filter wel problemen op beide standen.
 
In principe is het denk ik niet zo n groot probleem de benzine gaat normaal gesproken via een opstaand pijpje? Op de reservestand is het wel een probleem, dan pakt ie de benzine onderuit de tank en dan moet het wel gefilterd worden?

Zo is het vaak uitgevoerd, is de tank zwaar vervuild dan geeft jouw vervormde filter wel problemen op beide standen.

Maar als ik het zo zie, kan de benzine nu altijd via het gaatje naar de carburateurs lopen, ongeacht de stand van het kraantje? De benzine komt volgens mij altijd in contact met de onderkant van het filter, want die zit direct onder in de tank.
 
dicht maken met vloeibare benzine-bestendige pakking.

en nu ze er toch uit is, tank uitkuisen. en nog een extra benzine-filter na de kraan plaatsen voor als het weer gaat lekken.
Mja..
heb alleen deze pakking nu liggen:
8890391658526-424-424.jpg

Staat "Deze rubberpakking is bestand tegen oliën, vetten, water en anti-vriesmiddelen."

Zou dat goed gaan?
 
Maar als ik het zo zie, kan de benzine nu altijd via het gaatje naar de carburateurs lopen, ongeacht de stand van het kraantje? De benzine komt volgens mij altijd in contact met de onderkant van het filter, want die zit direct onder in de tank.

Ik ben ermee aan het denken hoe het nu ook al weer precies werkt.
Ik zie toch een opstaand pijpje onder het filter?
 
Ik ben ermee aan het denken hoe het nu ook al weer precies werkt.
Ik zie toch een opstaand pijpje onder het filter?

Of je bedoelt het buisje waar de benzine slang aan vast moet of je hebt niet in de gaten dat die flens met rubber ring waar je tegen aan kijkt de onderkant van de tank is.

Ik vermoed dat dit niet zo snel een probleem zal opleveren. Anders inderdaad gewoon een extra filter er bij plaatsen in de slang.

Heb je het plastic filter er al uit gehaald? Misschien dat je redelijk eenvoudig hem weer naar buiten kunt buigen door er een wig in te drukken en hem dan een dagje te laten liggen.

Anders kijken of je er een stukje tape ofzo om het korfje kunt vrotten voordat je hem terug zet. Leg een stukje tape eerst even een dagje in benzine om te testen of het bestendig is :)

Ik vermoed echter dat het een storm in een glas water is en als je het geheel weer terug bouwt er geen enkel probleem is. :)

db
 
Ik had al een extra simpel filtertje gekocht bij motoport nadat ik de carbs had schoongemaakt, maar er is eigenlijk geen ruimte voor. Enige mogelijkheid is dat het filter omhoog loopt. Dit is met volle tank geen probleem, benzine drukt zichzelf er door, maar de laatste liters lukt het niet meer.

Maar zelfs met filter kwam er na 1e ritje al weer korrels troep uit mijn vlotterbak (dus net helemaal schoongemaakt). Dat filter werkt voor geen meter.

(hij loopt steeds op 3 cilinders stationair, even gas geven = pakt weer op 4)

Ook filter in de tank werkte dus niet, vandaar dat ik hem open maakte.
 
Laatst bewerkt:
Squishy,

Heb je dat extra externe benzinefiltertje wel gemonteerd met het pijltje in de stroomrichting van de benzine?Anders gaat het er inderdaad gewoon ongefilterd door...

Groet,Auke.
:X

Had het filter even snel bekeken, zag niks bijzonders, dus maar met de text naar boven gedaan (filter rechtop, leek me logisch).

Pak nu het filter erbij, zit een pijl onder de sticker '(
2015-08-30%2023.55.36.jpg


2015-08-30%2023.55.44.jpg


Ik dacht dat het sowieso niet heel veel uit maakte... dat er gewoon een filter in zat?

Straks gewoon twee filters er tussen gehad, beide niet goed werkend |(
 
Laatst bewerkt:
Extra filter moet gewoon niet nodig zijn, bovendien is het een restrictie in de brandstof toevoer.

Stel je wil een keer een stoplicht sprintje trekken, verlies je omdat je carbs niet genoeg brandstof krijgen :+

Ik heb nog wel een benzinekraan liggen van een gpz900, ik wil wel kijken of deze er beter uitziet.
 
Ik heb inderdaad de tank even goed doorgespoeld.
Opzich heb ik de carbs pas 1x schoongemaakt. Het probleem kwam nadat ik de tank op reserve had gezet. Ik denk dat de vorige eigenaar dit nooit gebruikte (reed sowieso niet veel) en dat er daardoor wat spul van onderuit de tank mee is gekomen.. hoopte dat meeste er dus nu wel uit was, en zelfs voor de zekerheid dus nog dat filtertje gekocht.

Maar hoe wou je een papieren filtertje maken die alleen maar één richting op filtert?


Extra filter moet gewoon niet nodig zijn, bovendien is het een restrictie in de brandstof toevoer.

Stel je wil een keer een stoplicht sprintje trekken, verlies je omdat je carbs niet genoeg brandstof krijgen :+

Ik heb nog wel een benzinekraan liggen van een gpz900, ik wil wel kijken of deze er beter uitziet.
Extra filter gaf geen restrictie, kon gewoon vol doortrekken.. tot de laatje liters dan :+.

Maar als je wilt kijken graag, mocht mijn kraan niet gaan lukken..
 
Ik heb inderdaad de tank even goed doorgespoeld.
Opzich heb ik de carbs pas 1x schoongemaakt. Het probleem kwam nadat ik de tank op reserve had gezet. Ik denk dat de vorige eigenaar dit nooit gebruikte (reed sowieso niet veel) en dat er daardoor wat spul van onderuit de tank mee is gekomen.. hoopte dat meeste er dus nu wel uit was, en zelfs voor de zekerheid dus nog dat filtertje gekocht.

Maar hoe wou je een papieren filtertje maken die alleen maar één richting op filtert?Extra filter gaf geen restrictie, kon gewoon vol doortrekken.. tot de laatje liters dan :+.

Maar als je wilt kijken graag, mocht mijn kraan niet gaan lukken..

Dat bedoelde ik dus met mijn eerdere vraag (was een beetje ongelukkig gesteld), zit er een opstaand/verticaal pijpje binnenin het filter? Ik zienamelijk wel een vage schaduw op de foto.
Een pijpje is normaal gesproken de normale stand bij andere motoren (ik weet niet of de jouwe een pijpje heeft). De meeste troep troep bevind zich hieronder dus dan heb je geen last. Draai je de kraan op reserve dan word er een lagere opening gebruikt, middenin de troep.
 
Laatst bewerkt:
Dat extra filter is een standaard filter. Als je het in een benzineslurper gebruikt, bijv eenV8, dan krijgt die wel een benzine tekort als je het filter verkeerd om plaatst. De weerstand door het filter is dan groter dan in de pijlrichting.
 
Dat bedoelde ik dus met mijn eerdere vraag (was een beetje ongelukkig gesteld), zit er een opstaand/verticaal pijpje binnenin het filter? Ik zienamelijk wel een vage schaduw op de foto.
Een pijpje is normaal gesproken de normale stand bij andere motoren (ik weet niet of de jouwe een pijpje heeft). De meeste troep troep bevind zich hieronder dus dan heb je geen last. Draai je de kraan op reserve dan word er een lagere opening gebruikt, middenin de troep.
Op de reservestand gebruikt hij inderdaad een lager punt in de tank, maar dit zal alsnog gefilterd moeten worden. Alleen in mijn geval is het dus waarschijnlijk door de opening aan de basis van het filter gegaan.

Het enige wat zou kunnen, is dat alleen de PRI-stand en reserve-stand benzine via de de opening aan de basis kunnen doorlaten, en het pijpje van de normale stand verder niet in aanraking komt met de binnenkant van het kraantje...!?
 
Laatst bewerkt:
Dat snap ik, maar dat heeft niks te maken met mijn huidige probleem.
Op de reservestand gebruikt hij inderdaad een lager punt in de tank, maar dit zal alsnog gefilterd moeten worden. Alleen in mijn geval is het dus waarschijnlijk door de opening aan de basis van het filter gegaan.
Dit gebeurd ook in normale stand, want dan staat daar ook benzine.

Dat snap ik ook :+ Maar je bleef problemen houden, ook na het schoonmaken van de carbs. Normaal gesproken moet het goed gaan op de normale benzinekraan stand, als de tank redelijk schoon is.
Ook zonder benzinefilters.
 
Net het kraantje opengemaakt, en ik zie al hoe het werkt en wat er is gebeurd.

De benzine kan dus lekken via de opening tussen het filter en de kraan. De gelekte benzine gaat dan via de reserve opening in het kraantje. De benzine komt gewoon op dezelfde plek als via de reserve stand, alleen dan ongefilterd.
In de ON-stand, is deze dus geblokkeerd, en kan de gelekte (vieze) benzine niet verder. Pas als je het kraantje op PRI of op RES zet, kan de gelekte, ongefilterde benzine er door.

Het pijpje die gebruikt wordt door de ON stand, heeft zijn eigen kanaal en vandaar dat die geen last heeft van de ongefilterde benzine.

In de ON stand heb ik dus sowieso geen last van 'lekkage'.. maar ga em toch even dichtmaken.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, dat probeer ik al 2 dagen duidelijk te maken.
Gisteren had ik weinig tijd, was dus wat onduidelijk.

Dus nog 1 keer, op de on-stand heb je normaal gesproken weinig vervuilingsproblemen, mits de benzinetank niet al te erg vervuild is. Zelfs zonder filter geeft het dan meestal geen problemen.


Het filter is eigenlijk alleen bedoeld voor vervuilde benzine bij het tankstation, en dat komt tegenwoordig in Nederland bijna niet meer voor lijkt mij.
En voor roest in de tank, na een aantal jaren.
 
Nee, het is al vanaf de 1e keer duidelijk...
Als je filter goed functioneert maakt het niks uit of hij op RES of op ON staat, want bij beide moet de benzine door het filter heen.
 
Ik zou het eerder een zeefje noemen dan een filter... Dat stukje waar benzine doorheen kan is normaal en is niet groter dan wat het zeefje ertussenuit haalt.
Het is normaal om een niet goed afsluitend filter te hebben?
Het 'gat' is 0.5-1mm groot. Door het zeefje kan geeneens een dikke zandkorrel..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan