XV1000-RR

Ontwerp
full
 
Komt links ook nog een uitlaatje aan te hangen uiteraard! Dit zijn standaard dempers van een KTM990SMT, vanwege de geluidsmeting...
Ik denk dat ik het beugeltje wel kan laten snijden, maar toch nog ff de veer eraf en volledige veerbeweging controleren voor de zekerheid.
full
 
persoonlijk had ik de demper onder het blok gemaakt zo iets als een buell ;)
of van die kleine dempers er op gemaakt net als de ducati in sbk :]
 
Laatst bewerkt:
persoonlijk had ik de demper onder het blok gemaakt zo iets als een buell ;)

Ik heb het blok zo laag mogelijk geplaatst. Er zijn wel mooiere uitlaten te bedenken, ik had bijv een demper in de puntbak en een onder de achterbrug bedacht, maar ik wil door de rdw. Vandaar de veilige keuze voor standaard dempers. Enne, op deze plek zaten ze ook op een britten😄
 
slowly but surely...
Alu lassen is wel ff wennen, maar hij is nu waterdicht en het begint ergens op te lijken.
full
 
Ik had een tijdje gemist maar jullie gaan lekker door :} .
Hoe werkt die tank nu? Loopt ie door tot in de kont of zit er ergens een schot tussen? De zijkanten lijken vlak te zijn, blijft dat ook zo? Wil je een foto van de tank bovenaf posten, ben wel benieuwd hoe die er vanuit de bestuurder uitziet :Y
 
Ik had een tijdje gemist maar jullie gaan lekker door :} .
Hoe werkt die tank nu? Loopt ie door tot in de kont of zit er ergens een schot tussen? De zijkanten lijken vlak te zijn, blijft dat ook zo? Wil je een foto van de tank bovenaf posten, ben wel benieuwd hoe die er vanuit de bestuurder uitziet :Y

Langzaam schreiden wij voort...
Het is een dragende constructie, die tank. Hij zit op 4 punten vast, de voorste twee via trillingsdempers omdat de cilinders iets kunnen uitzetten. Het zijn inderdaad 2 vlakke zijplaten en de tank loopt door tot onder het zitvlak. Vlak daarachter komt de accu, en in het bakkie dat overblijft de datalogger en everige elektrische meuk. Bobines komen onder de tank, vlak boven het achterste punt, mooi uit het zicht. Er zit ook nog een soort schoorplaat in de tank om extra stevigheid te bieden. Ik heb een idee om mooi gevormde kniesteunen te maken die dan ook dienst kunnen doen als airbox, maar dat is nog ff niet aan de orde. Er zijn nog 80 dingen die eerst af moeten..
Topview plaatje volgt, nu eerst het laswerk helemaal afmaken.

@patrickz ik heb 2mm plaat gebruikt, ook voor de sterkte en een pedaal voor het lasapparaat mis ik erg met dit alu lassen. Die is echt wel nodig omdat je naar mate je verder last steeds minder warmte nodig hebt.
 
Ik heb net mn pedaal in de UK besteld,
scheelde aardig wat €€€..

gaan we binnenkort ook eens mee experimenteren.. :Y
 
Voor de bezorgden: er zitten schoren in de voorvork, net wel te zien op de foto. Ik overweeg nog een schoor aan de bovenzijde ook maar mn berekeningen geven aan dat die niet nodig is.
Toch kan het geen kwaad dus ik denk dat die er nog wel bij komt. Paar onsjes...

Een te stijve constructie kan volgens mij juist wel kwaad. In de boeken van John Bradley en Tony Foale worden er slechts maar een paar zinnetjes over geschreven maar de conclusie is, dat je dat zelf proefondervindelijk vast moet stellen, zoals wel meer bij motorfiets-geometrie...... O-) :+
Maar dat je toch vooral moet uitkijken het niet te stijf te maken. Want hierdoor kun je in grotere problemen :X raken dan wanneer het juist te slap is.

Misschien om je een voorbeeld te geven:
Classic racer 1-cilinder met een Seeley frame heeft een voorvork met 35mm diameter binnenpoten. Als we de racer op de brug in de veren trekken (of zonder binnenveren op de keerringen laten zakken) zit er 3 a 4 cm tussen band en uitlaat. Na de wedstrijd is duidelijk een hoop rubber en afdruk vegen op de uitlaat te zien van de band. Zoveel buigt de vork door, en toch blijft het heel *O* _O- .
Maar belangrijker de coureur kan er ook mee winnen. :+
In het verleden zijn er dus meerdere "bracen" tussen de vork geplaatst, met gevolg dat de fiets te moeilijk te rijden was en het dus alleen maar problemen gaf.
Het zelfde geld in dit geval voor het frame. De eerste jaren was de frame dikte 1,5 mm, in het kader van de gewichtsbesparing zijn er een paar frames van 1,2 mm buis gemaakt. Eerst had de coureur grote problemen omdat het ook daadwerkelijk slapper aanvoelde, met verzitten end werd de motor erg onrustig van. Echter nu hij er aan gewend is en weet wat hij kan verwachten levert het juist een voordeel op en dus snellere rondetijden. :t

Je rekent alles zeer secuur en netjes uit, je denkt overal erg goed over na, dus zou ik niet zo maar aan je berekeningen twijfelen als ik jou was. ;)

Dit hele project is super om te volgen, topic, je site en de filmpjes :t
 
Dit hele project is super om te volgen, topic, je site en de filmpjes :t

Bedankt, leuk dat je volgt!
En bedankt voor je reactie, inhoudelijk: daar kunnen we wat mee!

Ik denk dat 'slapte' oftewel iets minder stijfheid, in het frame vooral nodig is in snelle bochten waar de hobbels in de weg niet meer haaks op de veerweg liggen. Racers kregen daarvoor met opzet slappere frames. Suspension Smith (facebook) is bezig met een experiment met zijwaartse vering in de voorkant. Die is ook zeker de moeite waard om te volgen. De slapte die je ondervind als je band tegen de uitlaat komt treed denk ik op tijdens het remmen en is mijns inziens niet behulpzaam bij het sturen. In die richting is mijn ophanging VEEL stijver dan een 35mm vork, en zijwaarts zal het ongeveer vergelijkbaar zijn als een 35mm vork. Die zijwaartse slapte is (denk ik dus) nuttig, vandaar dat ik jouw aanbeveling wel kan volgen. En ja, ook ga opvolgen. Blijkt het achteraf toch te slap dan is een schoortje snel gemaakt :)
 
Laatst bewerkt:
Na ruim een uur gekeken te hebben naar diverse foto's kan ik nog amper de juiste woorden vinden om uit te drukken hoe gevaarlijk de constructies eruit zien.
 
Na ruim een uur gekeken te hebben naar diverse foto's kan ik nog amper de juiste woorden vinden om uit te drukken hoe gevaarlijk de constructies eruit zien.


Ach` ze zullen vast wel een goed pak en een helm op doen bij de testritten .. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan