XV1000-RR

Stonden de wielen al op de juiste wielbasis? Ik vraag het omdat het op de foto's lijkt of hij nu een paar cm langer wordt?

Ik probeer hem zo kort mogelijk te maken.
Achtewiel stat daarom zover mogelijk naar voren.

De BMW arm kan niet verder naar achteren, dus dit is het wel.
Nu ben ik weer aan het meten en tekenen om de precieze geometrie vast te leggen.
Lijkt op een 1505 mm wielbasis te worden.,

oh ja, en het blok komt niet in het midden :)
Waardoor de kettinglijn wel ineens weer klopt!

kruif zei het al, ieder nadeel hep se voordeel :)
 
Optie 2 , er eerst een rijdbaar geheel van maken zodat je kunt zien en voelen hoe het met wegligging en dergelijke is.
 
Optie 2 , er eerst een rijdbaar geheel van maken zodat je kunt zien en voelen hoe het met wegligging en dergelijke is.

Da's inderdaad de bedoeling :)

Aangezien het een nieuwe ontwikkeling is zal er wel een paar iteraties overheen gaan voordat hij echt goed is. Daarom wil ik wel vastleggen wat we precies gemaakt hebben.
Ik denk dat het frame van gasbuis dat we nu knutselen nog wel een paar keer aangepast moet worden. Hebben we eenmaal iets dat goed werkt, dan maken we het nog een keer overnieuw maar dan knap.

Dat is nu het plan, kijken hoe de werkelijkheid straks met dit plan aan de haal gaat ;)
 
Wat zitten schetsen vandaag, om een beetje gericht te kunnen buigen zullen we maar zeggen.
full
 
Qua vorm vind ik de 2e fraaier/strakker

Ik noteer +1 voor concept 2 :)
Ik heb het nog niet doorgerekend maar qua krachtenspelletje ziet 2 er ook beter uit.
Dat zou met dunnere buis kunnen worden uitgevoerd dan optie 1 (denk ik).
 
Ik noteer +1 voor concept 2 :)
Ik heb het nog niet doorgerekend maar qua krachtenspelletje ziet 2 er ook beter uit.
Dat zou met dunnere buis kunnen worden uitgevoerd dan optie 1 (denk ik).


+2

Alhoewel optie 1 ook wel wat heeft, zie je de veer meer.
 
Laatst bewerkt:
als je ter hoogte van de knik in de onderste pijp een extra plaatje/ beugeltje fabriceerd (omhoog) ziet en is het ook nog wat minder flex.. O-)
 
Laatst bewerkt:
Schend je hier de patenten niet mee ? Heeft BMW ook een hoop gezeur mee gehad omdat een Amerikaan dit al in een Laverda bedacht had en ook het patent heeft of had .
 
Die Laverda van Scorch?? Apart ding was dat!
Project-ScorchFighter.jpg



edit Heb hem net weer opgezocht en ik weet weer niet of ik hem nou mooi of lelijk vind....
 
Laatst bewerkt:
die tank is veel TE bol naar mijn mening. Vind t frame ook niet echt mooi.. :P de vork dan weer wel, appart systeem
 
Apart ding wel, zou mij niet verbazen als KTM hem ook aanklaagt vanwege de kleur van het frame, doet mij denken aan m`n KTM 125 van 1981 die ik ooit had toen ik 14 was........tot die *(&^&%$#%#Û&%&%^$R^& gejat werd door een kutcrimineel uit Blaricum die de politie in zijn zak had, vuile smerige asociale klootzak....weet zelfs zijn naam nog na 35 jaar ..... maar goed, lekker bezig hier!
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding die laverda! Dat is zo te zien een hossack voorvork. Nee, dit is een girder, zoals in de jaren 20 al werd toegepast, de Britten heeft een hossack, en bmw paralever duolever is dat ook. Door Norman Hossack uitgevonden en gepatenteerd. De arme Norman heeft echt iets goeds bedacht en al zijn hebben en houwen erin gestopt om het te patenteren, proto's gebouwd, zelfs op basis van een nieuwe bmw, om bmw te ovetuigen zijn systemm toe te passen. Zonder succes.
En BMW, die wachtten precies 25 jaar en kwamen toen met een fiets die precies zijn systeem had toen Norman's patent verlopen was. WTF! (zie Hossack Motorcycle Suspension op thekneeslider.com staan ook twee artikelen over hem)

Daar heb ik geen trek in.

En, ere wie ere toekomt, het STL systeem heb ik gejat van een fiets, en na lang zoeken heb ik deze motorfiets gevonden met een bx diesel blok die het ook heeft. die is gebouwd door de Hongaar Lajos Kiss in de jaren tachtig. Wel lelijk, maar zeker cool (volgens mij dan he) en dat ding heb ik opgezocht in Hongarije. Helaas is lajos niet meer onder de levenden dus ik kan hem niet vragen hoe hij het bedacht heeft.

Dat noemen ze dan 'prior art' en kan derhalve niet meer gepatenteerd worden omdat het niet nieuw is. En ouder dan 25 jaar, dus kan er ook geen patent meer zijn dat er nog over gaat. (is er een advokaat in de zaal die deze gedachtengang kan bevestigen?)
full
 
Laatst bewerkt:
Kkoen, thnx. Gaaf, nooit geweten dat er zoveel systemen waren!
Nu jij wat termen/namen noemt, heb ik effe wat bijgelezen

Girder
[img=200]http://i1143.photobucket.com/albums/n625/kruis1/girder1.png[/img]
Op zelfde pagina zag ik deze voorvork, maar doet me echt teveel "chopper" aan.
Springer
[img=200]http://i1143.photobucket.com/albums/n625/kruis1/I-Beam3.jpg[/img]
Hossack
[img=200]http://www.motorcycledaily.com/wp-content/uploads/2004/07/30july04frsusp.jpg[/img]
The Hossack suspension is basically a double wishbone with the upright turned 90 degrees.

Er zijn toch veel mensen die leuke dingen hebben gebouwd :)
 
Laatst bewerkt:
Heb daar ook wel eens een paar `Google`uurtjes aan besteed, zoveel slimme mensen die mooie dingen bedenken.....vieze truc van BMW trouwens....
 
Dag Koen,

Plakband en pvc buis.... Heerlijk, heb er ook veel plezier van gehad :+ wat betreft carburateurs.... Bedienen van deze is ellendig als je ze uit elkaar haalt... Kun je die as niet delen en de twee draaipunten constructief verbinden? Of anders twee andere losse carbs monteren. Dellorto PHM40 zouden de goeie moeten zijn! maar of die er tussen passen??? En EFI is inderdaad een dingetje op zich ;). En van een carburateur ben ik geen fan. Als een blok goed (en hard) moet lopen heeft het een carburateur per cilinder...punt.
Verder goed bezig jullie :P

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan