Snelle nokkenas timing vraagje

Wo0etie

Die hard MF'er
10 mrt 2007
717
0
Ik ben in het bezit van snelle nokkenassen(welk type weet ik niet zeker)
Ik heb ze gemonteerd volgens yec gegevens en op tijd gezet maar nog niet het resultaat wat ik wil. Nou is de motor afgesteld op de test bank en daar vertelde ze mij dat de timing niet geheel juist is.

Dus nou is mijn vraag:
Wat voor effect heeft het als je bijvoorbeeld de inlaat nokkenas eerder open zet of later sluit.
Het zelfde met de uitlaat nokkenas.

Wat is 'normaal' een goede timing , dan bedoel ik grades voor tdc (voor/na) bdc(voor/na).

Een goede site mag ook , ik ben al een poos aan het sneupen op google...
Misschien dat hier mensen met ervaring zitten.

Alvast bedankt
 
Tuurlijk gebruik ik die. Hoe kom ik anders aan deze gegevens. En ik weet wel waar ik mee bezig ben. Ik vraag hier om advies.

Even kort verhaaltje hoe dit allemaal zo komt.
Ouwe blok was de klep losgekomen waardoor de kop beschadigd was en ik een nieuw blok eronder heb gezet, geheel stock. Nou had ik het ouwe blok geinspecteerd en kwam tot mn stomme verbazing erachter dat het 'race' nokkenassen waren. Deze heb ik overgezet met een nieuwe dunnere koppakking(zelfde dikte als het ouwe blok) . Toen contact gezocht met een tuner en getest op de bank. Hieruit bleek dat de nokkenas niet juist optijd staat. En dat ik er meer uit kan halen. Nou ben ik zelf aan het meten gegaan en dit kwam eruit. Ik zal kijken of ik er nog een meetklokje bij kan zetten om nogmaals alles te klokken.
Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?
De waardes waar je nu mee komt zijn afhankelijk van hoe je ze meet, met of zonder klepspeling, en bij hoeveel lift. Lobecenters en klep/zuigerspeling zijn de maatgevende waardes als je andere nokkenassen/pakkingen gaat monteren. Dat je blok niet kapot is gelopen 95,5, is meer geluk dan wijsheid. Eerst alles goed uitmeten en zeker weten dat er genoeg ruimte is, voordat de startknop ingedrukt wordt is mijn advies. Dat je er nog extra klokken op moet zetten geeft mij al koude rillingen.

De lobecenters waar je nu mee komt zijn geen raceblok cijfers, zeker niet voor een r6. Kijk voor vergelijk eens op de site van Kent cams.
Of een nokkenas vooruit of achteruit, en het effect ervan, hangt helemaal van je blokopbouw af en wat je ermee wil. Wil je koppel onderin of puur topvermogen. Er is geen vaste waarde voor en geen vuistregel. Elke motor reageert anders, en is alleen met veel testbankwerk te bepalen. Lees daarvoor de info op de site van Factorypro.
 
Laatst bewerkt:
Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?
De waardes waar je nu mee komt zijn afhankelijk van hoe je ze meet, met of zonder klepspeling, en bij hoeveel lift. Lobecenters en klep/zuigerspeling zijn de maatgevende waardes als je andere nokkenassen/pakkingen gaat monteren. Dat je blok niet kapot is gelopen 95,5, is meer geluk dan wijsheid. Eerst alles goed uitmeten en zeker weten dat er genoeg ruimte is, voordat de startknop ingedrukt wordt is mijn advies. Dat je er nog extra klokken op moet zetten geeft mij al koude rillingen.

De lobecenters waar je nu mee komt zijn geen raceblok cijfers, zeker niet voor een r6. Kijk voor vergelijk eens op de site van Kent cams.
Of een nokkenas vooruit of achteruit, en het effect ervan, hangt helemaal van je blokopbouw af en wat je ermee wil. Wil je koppel onderin of puur topvermogen. Er is geen vaste waarde voor en geen vuistregel. Elke motor reageert anders, en is alleen met veel testbankwerk te bepalen. Lees daarvoor de info op de site van Factorypro.

Jij vergeet ff het feit dat TS de nokkenassen uit een blok heeft gevist wat al gedraaid heeft. Dus dat hij denkt daarmee verder te kunnen, kan ik me goed voorstellen. En dat jij al een stuk verder bent in je ervaring is leuk voor jou. Maar ik vind dat TS nog helemaal niet verkeerd bezig is. Maar ja ik ben dan ook ongeveer net zo ver als TS. En wat TS doet is hier advies vragen, aan bijv iemand als jij die schijnbaar als expert geboren is. ;)
 
Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?
De waardes waar je nu mee komt zijn afhankelijk van hoe je ze meet, met of zonder klepspeling, en bij hoeveel lift. Lobecenters en klep/zuigerspeling zijn de maatgevende waardes als je andere nokkenassen/pakkingen gaat monteren. Dat je blok niet kapot is gelopen 95,5, is meer geluk dan wijsheid. Eerst alles goed uitmeten en zeker weten dat er genoeg ruimte is, voordat de startknop ingedrukt wordt is mijn advies. Dat je er nog extra klokken op moet zetten geeft mij al koude rillingen.

De lobecenters waar je nu mee komt zijn geen raceblok cijfers, zeker niet voor een r6. Kijk voor vergelijk eens op de site van Kent cams.
Of een nokkenas vooruit of achteruit, en het effect ervan, hangt helemaal van je blokopbouw af en wat je ermee wil. Wil je koppel onderin of puur topvermogen. Er is geen vaste waarde voor en geen vuistregel. Elke motor reageert anders, en is alleen met veel testbankwerk te bepalen. Lees daarvoor de info op de site van Factorypro.

Als ik alles wist had ik het niet gevraagt ? Ik vraag om advies en kennis.

Wat adviseer jij kwa meten ? Met of zonder kleppespelling ?
Ik zal die website eens doornemen. Bedankt
als het niet lukt of ik vertrouw het niet kan ik het altijd nog laten doen.
Leren doe ik elke dag nog...
 
Als ik alles wist had ik het niet gevraagt ? Ik vraag om advies en kennis.

Wat adviseer jij kwa meten ? Met of zonder kleppespelling ?
Ik zal die website eens doornemen. Bedankt
als het niet lukt of ik vertrouw het niet kan ik het altijd nog laten doen.
Leren doe ik elke dag nog...
Klepspeling is niet belangrijk om lobecenters te berekenen.
Bepaal eerst je bovenste dode punt voor op je gradenschijf. Ik gebruik een meetklok verlengt met een lasdraad. Bevestig de klok op een strip, die je op de kop kunt monteren.
De zuiger drukt de meetklok in bij het naar boven komen. Zet na een paar milimeter de klok op nul en lees de schijf af, en doe dit weer als de zuiger weer naar beneden gaat en op hetzelfde punt op klok terug komt. De waardes bij elkaar gedeelt door 2 is je BDP. Stel daar je aanwijsnaald op de schijf op af. Zet een andere meetklok op de klepstoterbus rand, en zet die op nul zodra je klep ongeveer een milimeter hebt ingedrukt. Je klepspeling is dan zeker weg.
Draai nu verder door. Gaat je klep nu weer in, en komt de klok op nul, lees de schijf af. Draai door tot de klep sluit en de klok weer op nul komt. Lees de schijf af. Tel de waardes plus 180 bij elkaar op, deel door 2 en trek er de laagst gevonden waarde nog vanaf. Dat is je lobecenter.
Controleer de klep zuiger/speling door met een hevel bij 10graden voor, en 10graden na BDP de klep in te drukken. Een veilige waarde is dan zo rond de 1.5mm. Ook hier kun je de meetklok voor gebruiken. Je kunt kleiner gaan op de inlaat, maar dat is jou risico. Ruimte is vooral afhankelijk van klepveren en hoe agressief je nokprofiel is. Oja, draai altijd 1 kant op, dat houdt de speling in de kleptrein aan dezelfde kant.
Dit is een beknopte versie. Ik heb evt wel wat opstellings foto's voor je als je wil. Ergens op het sportboxer forum staat een opstellingsfoto van mijn race boxer.
Have fun :]

Ik moet er misschien een how- too van maken. Maar het hele gebeuren is niet zonder risico als je je niet blijft controleren op wat je gedaan hebt. Daarom laat ik de klok op zuiger staan. Elke keer dat je dan door BDP gaat kun je de schijf controleren.
Nu nog een set verstelbare nokkenastandwielen, en je komt de garage niet meer uit _O-
 
Klepspeling is niet belangrijk om lobecenters te berekenen.
Bepaal eerst je bovenste dode punt voor op je gradenschijf. Ik gebruik een meetklok verlengt met een lasdraad. Bevestig de klok op een strip, die je op de kop kunt monteren.
De zuiger drukt de meetklok in bij het naar boven komen. Zet na een paar milimeter de klok op nul en lees de schijf af, en doe dit weer als de zuiger weer naar beneden gaat en op hetzelfde punt op klok terug komt. De waardes bij elkaar gedeelt door 2 is je BDP. Stel daar je aanwijsnaald op de schijf op af. Zet een andere meetklok op de klepstoterbus rand, en zet die op nul zodra je klep ongeveer een milimeter hebt ingedrukt. Je klepspeling is dan zeker weg.
Draai nu verder door. Gaat je klep nu weer in, en komt de klok op nul, lees de schijf af. Draai door tot de klep sluit en de klok weer op nul komt. Lees de schijf af. Tel de waardes plus 180 bij elkaar op, deel door 2 en trek er de laagst gevonden waarde nog vanaf. Dat is je lobecenter.
Controleer de klep zuiger/speling door met een hevel bij 10graden voor, en 10graden na BDP de klep in te drukken. Een veilige waarde is dan zo rond de 1.5mm. Ook hier kun je de meetklok voor gebruiken. Je kunt kleiner gaan op de inlaat, maar dat is jou risico. Ruimte is vooral afhankelijk van klepveren en hoe agressief je nokprofiel is. Oja, draai altijd 1 kant op, dat houdt de speling in de kleptrein aan dezelfde kant.
Dit is een beknopte versie. Ik heb evt wel wat opstellings foto's voor je als je wil. Ergens op het sportboxer forum staat een opstellingsfoto van mijn race boxer.
Have fun :]

Ik moet er misschien een how- too van maken. Maar het hele gebeuren is niet zonder risico als je je niet blijft controleren op wat je gedaan hebt. Daarom laat ik de klok op zuiger staan. Elke keer dat je dan door BDP gaat kun je de schijf controleren.
Nu nog een set verstelbare nokkenastandwielen, en je komt de garage niet meer uit _O-

Thanks man, hier heb ik wat aan, ik ga het ff op deze manier proberen.
Heeft het ook nut (heb ik net gedaan) om de lobe center te meten ? klep helemaal in is , klokje er op . Opzoeken waar het dooie punt ong is en dan bijv 0,20 mm(= 80gr)verder en 0,20 mm(=70gr) terug en de graden aflezen en daar het midden van (75gr). Dat is dan ook de lobecenter in graden? (ff simpel uitgelegd)

** Nu ik het zelf lees heb ik er niet zoveel aan _O- **
 
Laatst bewerkt:
Thanks man, hier heb ik wat aan, ik ga het ff op deze manier proberen.
Heeft het ook nut (heb ik net gedaan) om de lobe center te meten ? klep helemaal in is , klokje er op . Opzoeken waar het dooie punt ong is en dan bijv 0,20 mm(= 80gr)verder en 0,20 mm(=70gr) terug en de graden aflezen en daar het midden van (75gr). Dat is dan ook de lobecenter in graden? (ff simpel uitgelegd)

Het nokprofiel is trouwens langer open, de hoogte van de nok(totaal) is ter opzichte van orginale bijna gelijk.
 
Nou ik ben even aan het meten geweest met een nieuw klokje , wat ook wat langer was(werkt prettiger) en de waardes zijn anders , ik heb het wel 10x gecontroleerd en elke keer de bdc en tdc gecontroleerd.
De gegevens (met de klep 1 mm ingedrukt)

Intake open : 23 BTDC
Intake close : 48 ABDC

Exhaust open : 36 BBDC
Exhaust close : 14 ATDC

Intake 23+48+180 = 251 / 2 - 23 = 102.5
Exhaust 36+14+180 = 230 / 2 - 14 = 101

Dit is al heel wat anders , (hoe ik dat aan die vorige waardes kwam is ff de vraag , klokje haperde soms wel :X)
 
Dat zijn wel andere waardes....105/106
Ik denk dat de 106 tov de 101 op de uitlaat je vooral onderin gaat merken.
Tja, wat is onderin voor een r6 :X.....tussen de 8000 en 10000?

Ik weet niet in hoeverre je kunt verstellen, maar de ruimte die je bv al op de bevestigingingsgaten van het nokkenastandwiel soms hebt (een m6 boutje in een gat van 6.5mm plus) scheelt al zo'n 4graden qua voor of achterin het gat zetten. Daarnaast geeft een versleten nokkenasketting veel verloop op de lobecenters. Oja, en zet er gelijk een handspanner in, als die er nog niet in zat.
 
Ik kan met deze nokkenassen + en - 2 graden ...
Exhaust open : 36 BBDC + 2 - 2
Exhaust close : 14 ATDC + 2 - 2
( met 1 mm lift)

IMG_1159.JPG


Als ik het goed heb (berekening) dan moet het als volgt...

Uitlaat opend op 45 gr voor BDC (9gr eerder)
Uitlaat sluit op 4 gr na tdc(9gr eerder)

Of klopt deze berekening is?
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp een beetje waar je naar toe wilt.
Ten eerste is de lift waarbij je meet niet van belang voor de uitkomst van je lobecenter.
Al is dezelfde lift aanhouden als startpunt wel makkelijker om te bereken waar je uit gaat komen op het moment dat je de nokkenassen gaat verstellen.
Ten tweede blijft het totale getal van de optelsom gelijk omdat die in het profiel van de nokkenas zit, de 'duration". Dat je die waarde niet terug haalt uit je meting zit in het feit waar de producent ze mee gemeten heeft (bij hoeveel lift, en met of zonder klepspeling).
Het enige wat je nu kunt is spelen met de hoeveelheid overlap en waar je die neerlegt.
En als laatste je klep/zuiger speling meten, eigenlijk het belangrijkste.

Vervolgens heb je ook nog de mogelijkheid om de hele nokkenas naar voor/achter een tand te verzetten en dit weer te corrigeren met de stelgaten in de tandwielen.....
De hoeveelheid verstelling van een tand kun je uitrekenen door het aantal tanden op de krukas te tellen, en die van je nokkenastandwiel. De nokkenas draait 2x zo langzaam, en een omwenteling is 360grd.....veel plezier ;)
Als je maar weer als laatste de klep/zuiger speling meet!
 
Laatst bewerkt:
Daar zat ik idd ook aan te denken..
Waar ik een heen wil is de lobecenter, yec schrijft 105in / 110 ex
Orginale 105 in / 106 ex ..

Ik zal na het werk de vertanding tellen en uitrekenen of ik hier dichter in de buurt kan komen met de uitlaat nokkenas.

Nogmaals bedankt !
 
Krukkas 17 tands
Nokkenas 34 tands

Als ik het goed heb (verbeter me als ik t fout heb)
Nokkenas heeft 34 tanden dit aantal deel je door 360 .
Dan kom ik op afgerond 10,6 graad per tand..
 
Ik kan met deze nokkenassen + en - 2 graden ...
Exhaust open : 36 BBDC + 2 - 2
Exhaust close : 14 ATDC + 2 - 2
( met 1 mm lift)

[afbeelding]

Als ik het goed heb (berekening) dan moet het als volgt...

Uitlaat opend op 45 gr voor BDC (9gr eerder)
Uitlaat sluit op 4 gr na tdc(9gr eerder)

Of klopt deze berekening is?

Zit er geen verloop in de boutgaten ten opzichte van de tanden?
 
ik heb een stapje verder, andere tandwiel erop gezet van yec en ben nu met een lobecenter (met het middelste gat) van 106,5 met de uitlaat, morgen eens even iets bedenken op de klep in te drukken ,om de zuiger/klep speling te meten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan