Snelle nokkenas timing vraagje

Wo0etie

Die hard MF'er
10 mrt 2007
717
0
Ik ben in het bezit van snelle nokkenassen(welk type weet ik niet zeker)
Ik heb ze gemonteerd volgens yec gegevens en op tijd gezet maar nog niet het resultaat wat ik wil. Nou is de motor afgesteld op de test bank en daar vertelde ze mij dat de timing niet geheel juist is.

Dus nou is mijn vraag:
Wat voor effect heeft het als je bijvoorbeeld de inlaat nokkenas eerder open zet of later sluit.
Het zelfde met de uitlaat nokkenas.

Wat is 'normaal' een goede timing , dan bedoel ik grades voor tdc (voor/na) bdc(voor/na).

Een goede site mag ook , ik ben al een poos aan het sneupen op google...
Misschien dat hier mensen met ervaring zitten.

Alvast bedankt
 
Even als leek (dus geen waarde aan hechten). Maar volgens mij is het aantal graden allemaal afhankelijk van de hoek van de nokken. Dus geen vast gegeven voor alle nokkenassen. Ik weet dat bij mijn nieuwe racer de bestaande OEM nokkenassen iets verlegd zijn. Hoe precies weet ik ook verder niets van hoor!
 
Even als leek (dus geen waarde aan hechten). Maar volgens mij is het aantal graden allemaal afhankelijk van de hoek van de nokken. Dus geen vast gegeven voor alle nokkenassen. Ik weet dat bij mijn nieuwe racer de bestaande OEM nokkenassen iets verlegd zijn. Hoe precies weet ik ook verder niets van hoor!


Kan be voorbeeld. Met een nokkenas met spieën.
Zit in me 600 ook.
 
Ik hoorde laatst in de pauze van een exmonteur van Mile Pajec dat ze toendertijd de klepspeling extra krap hadden afgesteld met goede resultaten.
Alleen inlaatkleppen of ook uitlaatkleppen geen idee. Waarschijnlijk zaten er al snelle nokkenassen in, als Roy r dat heeft dan neem ik aan dat Pajec dat vast en zeker ook had.

Ik denk dat de kleppen dan net nog iets eerder losgaan, maar ik heb er geen verstand van. Zijn allemaal aannames.
 
Laatst bewerkt:
Eea is per nokas bepaald.
Bij after narket danwel tunings dingen, is er veel minder speelmarge.

Ontwerp van nokas is bewust gedaan. Incl omliggende omstandigheden.
 
Ik hoorde laatst in de pauze van een exmonteur van Mile Pajec dat ze toendertijd de klepspeling extra krap hadden afgesteld met goede resultaten.
Alleen inlaatkleppen of ook uitlaatkleppen geen idee. Waarschijnlijk zaten er al snelle nokkenassen in, als Roy r dat heeft dan neem ik aan dat Pajec dat vast en zeker ook had.

Ik denk dat de kleppen dan net nog iets eerder losgaan, maar ik heb er geen verstand van. Zijn allemaal aannames.

Ligt er aan wat voor klepspeling je motor af fabriek heeft.
 
Bij wat voor motor?

Bij sommige motoren ben je namelijk meer compressie nodig, anders worden de snelle nokkenassen ineens langzame nokkenassen...

Het gaat om r6 2005 , de inlaat nokkenas blijft langer open , maar de nok hoogte is gelijk aan die van orginale. Ik sleutel vanavond het blok eronder weg om het allemaal nog eens goed na te lopen, en meten.

Ik hoorde laatst in de pauze van een exmonteur van Mile Pajec dat ze toendertijd de klepspeling extra krap hadden afgesteld met goede resultaten.
Alleen inlaatkleppen of ook uitlaatkleppen geen idee. Waarschijnlijk zaten er al snelle nokkenassen in, als Roy r dat heeft dan neem ik aan dat Pajec dat vast en zeker ook had.

Ik denk dat de kleppen dan net nog iets eerder losgaan, maar ik heb er geen verstand van. Zijn allemaal aannames.

Klopt, omdat je dan veel fijner kan afstellen op de graden om te openen en dicht, sprllings is een "loze ruimte"


Edit :
Misschien nog iets, ik vond dat de motor tot +- 9000 toeren minder deed en daarboven wel goed vermogen had...
 
Laatst bewerkt:
Even een update(iets later dan gepland)

Intake duration (zonder speling) 327 gr
exhaust duration(Zonder speling) 295 gr

Intake open : 62 BTDC
Intake close : 85 ABDC

Exhaust open : 63 BBDC
Exhaust close : 52 ATDC
(allemaal gemeten met minimale kleppenspeling, ook met normale spelling gemeten)
Overlap is 52+62 = 114 , vind ik nogal veel

ik zit te denken om de uitlaat nokkenas eerder te sluiten ( dus ook later open)
Wat zijn hiervan de gevolgen ?

Jullie mening graag

Edit :

""Retarding the intake and advancing the exhaust (“spreading the centers”) decreases overlap and should result in a wider power band at the sacrifice of some top end power. ""

Dat is mijn bedoeling, later openen van de inlaat en eerder dicht van de uitlaat klep
Omdat hij echt piekerig is en onder de 9000 totaal geen vermogen heb...
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook wat gedaan aan je inlaat (carb/injectie/filter) en uitlaat kanalen/demper? Of is dit nog geheel standaard?? = ademnood.

Ik heb hier de yec gegevens (yec-kit) van een nieuwer type R6, ik wil morgen wel ff voor je kijken. Heb jij niet 1 op 1 iets aan maar die 114 graden vindt ik niet gelijk heel erg vreemd hoor.
 
De motor heeft k&n filter en een titanium akra systeem..
Ik heb ook dergelijke gegevens van yec , maar betwijfel of ik wel yec nokkenassen heb.
Maar laat maar horen .

Bedankt
 
Het je gemeten wanneer je kleppen openen en sluiten t.o.v. BDP met 1mm lift. Met de gegevens die je hebt vermeld kan de motor eigenlijk geen power ontwikkelen.

Met LOB centers van 101.5 en 95.5 kan haast niet juist zijn
 
De motor heeft k&n filter en een titanium akra systeem..
Ik heb ook dergelijke gegevens van yec , maar betwijfel of ik wel yec nokkenassen heb.
Maar laat maar horen .

Bedankt

"morgen" is iets later geworden......... :9 Gelijk vanuit weekendje Hockenheim de ochtend en nacht dienst in doet toch meer met een mens dan je van te voren in kunt schatten. :+

Net ff zitten kijken in het yec programma voor de 2006,-- R6. Daar staat helaas minder informatie in dan ik had gehoopt. Ik vind alleen "event angle", zegt me nog niet zo veel moet ik ook meer op studeren. Ik vind ook geen waardes van voor/na BTDC/ATDC en BBDC/ABDC.
Maar dit zie ik wel:

Event angle STD: Int 105 gr ext 110gr
Event angle STK: Int 105 gr ext 110gr
Event angle SSP: Int 110 gr ext 115gr

De STK en de SSP setting gebruiken een dunnere koppakking, dan de STD. Maar de SSP gebruikt een kompleet andere nokkenas (dus waarschijnlijk ook wat jij hebt).

En als je wilt weten of je een YEC nokkenas hebt, zou ik ff naar Edwin Ott gaan, die wil en kan je daar wel mee helpen is mijn ervaring.

Maar dat je nu een hele piekerige motor hebt is niet zo vreemd natuurlijk. Je hebt met deze nokkenassen meer "klepoverlap" dan standaard. Dan doen je in- en uitlaat pulsaties veel meer. En dat kan, mits alles goed op elkaar afgestemt wordt en afgesteld, voor meer top vermogen zorgen. Maar onderin kan die best op diverse punten niet goed reageren. Dat is precies de reden waarom een fabriekant, een motor voor de weg de klepoverlap niet al te groot maakt. Maar iemand die ervaring heeft met wedstrijd motoren moet je toch verder kunnen helpen met afstellen.
 
Het je gemeten wanneer je kleppen openen en sluiten t.o.v. BDP met 1mm lift. Met de gegevens die je hebt vermeld kan de motor eigenlijk geen power ontwikkelen.

Met LOB centers van 101.5 en 95.5 kan haast niet juist zijn

Dat heb ik dus ook gedaan, ik kwam idd ook op die waardes uit. ik heb gemeten (zonder) enige speling om te kijken wat dan de graden waren, en ook met normale speling (+- 0.17 mm inlaat en +- 0.27 mm uitlaat)

BDP Met 1 mm lift ?
Leg dat eens uit als je wil.

Yec nokkenassen hebben een LOB Center van ex 110 / in 105.
 
"morgen" is iets later geworden......... :9 Gelijk vanuit weekendje Hockenheim de ochtend en nacht dienst in doet toch meer met een mens dan je van te voren in kunt schatten. :+

Net ff zitten kijken in het yec programma voor de 2006,-- R6. Daar staat helaas minder informatie in dan ik had gehoopt. Ik vind alleen "event angle", zegt me nog niet zo veel moet ik ook meer op studeren. Ik vind ook geen waardes van voor/na BTDC/ATDC en BBDC/ABDC.
Maar dit zie ik wel:

Event angle STD: Int 105 gr ext 110gr
Event angle STK: Int 105 gr ext 110gr
Event angle SSP: Int 110 gr ext 115gr

De STK en de SSP setting gebruiken een dunnere koppakking, dan de STD. Maar de SSP gebruikt een kompleet andere nokkenas (dus waarschijnlijk ook wat jij hebt).

En als je wilt weten of je een YEC nokkenas hebt, zou ik ff naar Edwin Ott gaan, die wil en kan je daar wel mee helpen is mijn ervaring.

Maar dat je nu een hele piekerige motor hebt is niet zo vreemd natuurlijk. Je hebt met deze nokkenassen meer "klepoverlap" dan standaard. Dan doen je in- en uitlaat pulsaties veel meer. En dat kan, mits alles goed op elkaar afgestemt wordt en afgesteld, voor meer top vermogen zorgen. Maar onderin kan die best op diverse punten niet goed reageren. Dat is precies de reden waarom een fabriekant, een motor voor de weg de klepoverlap niet al te groot maakt. Maar iemand die ervaring heeft met wedstrijd motoren moet je toch verder kunnen helpen met afstellen.

Weekendje hockheim zat er voor mij helaas niet in :N

De gegevens die jij hebt zij. Hetzelfde als t vorige model.
Ik heb de nokkenassen gemeten en bekeken. Er staat 5sl-80 in gegraveerd. De meet waardes kwamen redelijk over één met die van yec( uit de losse hand)
Wat mij ook opviel was dat de inlaat nokkenas 'de nok' verdraaid zegmaar.

Iedereen alvast bedankt voor jullie hulp
 
De YEC gegevens die ik hier heb geven ook aan dat je een dunnere koppakking dient te gebruiken. En ook dat je een andere (krapere) inlaat klepspeling moet aan houden.
Maar als je niet 100% zeker bent welke nokkenas je hebt, dan blijft het gissen. Iemand met kennis van yamaha blokken kan denk ik wel vertellen wat voor nokkenassen je in handen hebt.
 
Als je een gradenschijf monteert aan de krukas dien je eerst het exacte BDP te bepalen.
Hier zijn speciale tools voor in je bougie gat voor beschikbaar.

Dan ga je meten wanneer gaat inlaat klep open , lees af op je gradenschijf dan ook weer wanneer hij sluit. Vaak geven fabrikanten de opening op bij een klep lift van 1mm om de klepspeling over te slaan in je exacte meting. Uiteindelijk maakt het niet uit om je LOB center te bepalen maar dit is een nauwkeurigere manier van je kleptiming instellen..
 
Als je een gradenschijf monteert aan de krukas dien je eerst het exacte BDP te bepalen.
Hier zijn speciale tools voor in je bougie gat voor beschikbaar.

Dan ga je meten wanneer gaat inlaat klep open , lees af op je gradenschijf dan ook weer wanneer hij sluit. Vaak geven fabrikanten de opening op bij een klep lift van 1mm om de klepspeling over te slaan in je exacte meting. Uiteindelijk maakt het niet uit om je LOB center te bepalen maar dit is een nauwkeurigere manier van je kleptiming instellen..

Duidelijk thanks.. ;)
 
Het je gemeten wanneer je kleppen openen en sluiten t.o.v. BDP met 1mm lift. Met de gegevens die je hebt vermeld kan de motor eigenlijk geen power ontwikkelen.

Met LOB centers van 101.5 en 95.5 kan haast niet juist zijn
Inderdaad, lobecenter 95.5 gaat niet goed komen.
Vraag me af of TS uberhaupt wel een gradenschijf gebruikt, en of dat hij weet waar hij mee bezig is. Timing veranderen op de gok kan een duur geintje worden.
Bij de eerste keer het toerental in het rood kan het goed over zijn met een lobecenter van 95.5 op de uitlaat, zeker als de klep/zuiger speling niet gemeten wordt ter controle.
 
Inderdaad, lobecenter 95.5 gaat niet goed komen.
Vraag me af of TS uberhaupt wel een gradenschijf gebruikt, en of dat hij weet waar hij mee bezig is. Timing veranderen op de gok kan een duur geintje worden.
Bij de eerste keer het toerental in het rood kan het goed over zijn met een lobecenter van 95.5 op de uitlaat, zeker als de klep/zuiger speling niet gemeten wordt ter controle.


Tuurlijk gebruik ik die. Hoe kom ik anders aan deze gegevens. En ik weet wel waar ik mee bezig ben. Ik vraag hier om advies.

Even kort verhaaltje hoe dit allemaal zo komt.
Ouwe blok was de klep losgekomen waardoor de kop beschadigd was en ik een nieuw blok eronder heb gezet, geheel stock. Nou had ik het ouwe blok geinspecteerd en kwam tot mn stomme verbazing erachter dat het 'race' nokkenassen waren. Deze heb ik overgezet met een nieuwe dunnere koppakking(zelfde dikte als het ouwe blok) . Toen contact gezocht met een tuner en getest op de bank. Hieruit bleek dat de nokkenas niet juist optijd staat. En dat ik er meer uit kan halen. Nou ben ik zelf aan het meten gegaan en dit kwam eruit. Ik zal kijken of ik er nog een meetklokje bij kan zetten om nogmaals alles te klokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan