spanningsdip koplamp

jeff88

MF'er
4 jul 2013
220
0
nunspeet
Beste forummers,

Even een vraagje. Laatst viel mij al op dat de motor minimaal 1300 toeren ongeveer moet maken voordat ik 12v op mijn koplamp heb. NU reed ik gisteren met warm weer en sloeg dus telkens de fan aan. Maar nu blijkt dat zodra de fan aanslaat ik zelfs bij 1500 toeren geen 12 v op mij koplamp krijg waardoor de xenon lamp gaat knipperen.

Wie weet waar ik moet beginnen met zoeken ?
 
de meeste xenon ballasten gaan ter beveiliging onder de 9 volt uit. Dus meten is weten en wellicht helpt een goede 'extra' massa (min) voor je xenon setje.

semi on-topic: Bij mn gts was het boordnet dermate zwak voor de xenon dat ik een extra 'hoofdvoeding' heb getrokken voor mn xenon. Toen bleef ie in iedergeval wel aan als claxonneerde.. Bij starten viel ie bijna altijd uit, dit opgelost door een relais geschakelde onderbreking van de xenon tijdens het starten.
 
Mijn xenon wordt gevoed uit de stekkrr die je normaal op de lamp drukt. Dus geen aparte voeding. Maar het 1e half jaar heb ik hier geen last van gehad dat hij ging knipperen.
 
Ik heb even wat metingen gedaan:

accu onbelast 12.6v
stationair draaien 12.6v met lamp aan
3000 rpm 14.16v

zodra de fan aanslaat stationair zakt de spanning op de lamp naar 10.3v en pas als ik boven de 2000 rpm kom komt ie weer boven de 12v.

Over het hele toerengebied komt de laadspanning niet boven de 15v en ook niet onder de 12.

Wat kan dit zijn?
 
Naja wat ik dan nog dus kan doen is de stekker van de xenon los halen en weer meten hoeveel stroom ik krijg op de lampaansluiting? Als die dan wel goed is dan is de ballast niet goed en anders bij de fan zoekeN?
 
Aanschaf prijs is natuurlijk niet altijd evenredig aan kwaliteit.

( tenzij er ook aangepast binnenwerk bij zat, dan niks gezegd natuurlijk :) )


Maar als ie in de beveiliging schiet kan je ook een condensator er achter zetten, die
pakt die dip weg en zorgt dat ie blijft werken.

Uiteraard is dat een beun oplossing, net zoals aftermarket xenon :)



Of een directe voedingskabel naar je accu, zal het ook wel oplossen
sturen kan je dan gewoon met een simpel relais doen over je lichtschakelaar.

Vermoedelijk ( eyyy, vermoedelijk ) is je accu wat minder het worden en kan
ie de combinatie ventilator & xenon wat moeilijker bijbenen.
( dit in combinatie met de meestal, niet echt ruim bemeten draadjes voor de koplampen op motoren )


oh.. als de termen , condensator, voedingskabel & relais je niet zoveel zeggen,
vraag iemand die er wat beter in thuis is om het te maken.
Kan leuke vonken geven en diverse manieren om de magische rook uit je bekabeling te laten ontsnappen.
 
Laatst bewerkt:
Ben van origine electricien maar ben niet thuis in motorelectronica dus ken de termen wel idd. heb setje van aharon zonder reflector ( maar verblind niemand). en accu gaf 12.6 v waarin het wphb aangeeft dat een gezonde accu 13.0 tot 13.4 ofzo is en 12.3 of minder kapot. dus idd kan accu wat minder zijn en is dat dan dus ook mijn 1e ding om te vervangen dan denk ik.
 
Oh, mooi :) - weet wat + en - is -
( je weet het nooit )

Zelf weten, maar even sleutelen/draadje trekken ( dikke voedingskabel ) zou ik voor kiezen.
Accu zal misschien nog prima een poos meegaan, een relais en wat kabeltjes heeft iedereen wel liggen.

Da's meer aan jou natuurlijk
 
Naja wat ik dan nog dus kan doen is de stekker van de xenon los halen en weer meten hoeveel stroom ik krijg op de lampaansluiting? Als die dan wel goed is dan is de ballast niet goed en anders bij de fan zoekeN?


Zou niet de xenon lampspanning meten als ik jou was... slecht voor je gezondheid, en je kapsel - tenzij je van stekeltjes houd :+ Die ballast wekt een hoogspanning op, omstreeks de 20.000 volt.
 
Bijzonder spannend onderwerp.
Mijn gevoel is dat je dynamo net niet voldoende vermogen heeft om de zaak op de juiste spanning te houden.
Toen je accu nog redelijk was, gaf die als buffer voldoende back-up om je xenon op spanning te houden. Nu je accu wat minder is en je fan in pikt heb je net te weinig om je xenon onder spanning te houden.

Wat motormuis77 bedoelt is de ontsteek- spanning die nodig is om een gasontladingslamp te doen ioniseren. Eenmaal in ionisatie is de lampspanning veel lager! omdat zo'n geïnoniseerde lamp bijna een kortsluiting vormt.

Waar je dus last van hebt is : belasting van je verbruikers die te groot is tov van je Generator vermogen . Dwz je hebt een sterkere dynamo nodig en dat wordt lastig.
Of een accu die je zware fan even op vangt.
 
Dan zou ik het probleem in je FAN zoeken, motortje neemt amper stroom.. Rest lijkt in orde namelijk :)
Dat hangt nogal van de fan af. De meeste fans vreten juist stroom. Op mijn beide motoren wordt het licht minder als ie aanspringt. Niks mis met de fan dus.
Het kan goed zijn dat voor OP het verschil in de leeftijd van de accu zit. Vroeger ging het net goed, nu net niet meer.
Als het zo op het randje zit kan het zijn dat het vernieuwen/verbeteren van de bedrading een oplossing biedt. Maar tenzij die echt brak is, helpt dat ook maar tot de accu weer een half jaartje ouder is. Je hebt ook accu's die minder interne weerstand hebben. Dat zou het probleem structureler verhelpen in de toekomst.
 
heb de accu vandaag aan de lader gehad en hij komt op 12.7 v uiteindelijk uit.
Is die waarde gelijk nadat hij van de lader afgekomen was of na een rust van minstens 12 uur.

In het eerste geval is de accu overleden, in het tweede geval is de accu nog goed.

Belast de accu eens met alleen de verlichting aan, dan mag de spanning hooguit 0,2 tot 0,3 V dalen.
 
direct na het laden. Belasten met verlichting zonder lopende motor? Dan start de lamp zowiezo niet op.
Zie trouwens op de accu staan dat die van 2011 is dus 4 jaar is ook niet heel vreemd.

Heb net gemeten in de motor. Accu gaf 12.7 v aan. Zodra ik hem op contact zet ging die al naar 12.6. Toen de verlichting aan en hij zakte naar 11.9v. Van contact af en hij kwam niet meer hoger dan 12.4v.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan