Brandstofpomp, kortsluiting, motor start niet

29 mei 2010
57
0
Beste forumleden, ik kan jullie hulp gebruiken. Mijn motor Yamaha XVS 1100 start niet meer. Ben niet technisch maar ben een eind op weg, zit nu alleen even vast, kan wel wat input van jullie gebruiken.

Motor start niet, zekering "ignition" 10A is doorgebrand. Zekering vervangen, starten, meteen zekering er uit.

Heel lang gezocht en toen gemerkt dat de zekering niet doorbrand als m'n brandstofpomp is ontkoppeld. Brandstofpomp geopend en geconstateerd dat er een draadje doorgebrand was. Draadje aan elkaar gesoldeerd. Brandstofpomp weer aangesloten en nieuwe zekering er in. Als contact aan dan ligt meteen de zekering er uit. Brandstofpomp los, nieuwe zekering er in, contact aan: zekering blijft heel. Als ik probeer te starten hoor je niks en gebeurt er niets, zekering blijft heel.

Nou dat kon ik zelf, nu zou ikzelf concluderen dat mijn brandstofpomp nog ergens anders sluiting maakt. Brandstofpomp vervangen en klaar. Maar ik heb het gevoel dat ik te kort door de bocht ga. Ik ben bang dat mijn brandstofpomp meteen weer stuk gaat als ik een nieuwe plaats, kan het niet zo zijn dat mijn spanningsregelaar stuk is en mijn brandstofpomp daardoor een te hoge spanning krijgt? Hoe kan ik wat meer dingen uitsluiten? Wat advies is zeer gewenst, niet al te technisch graag.

Alvast dank voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Zorg dat je benzine krijgt in de carbs zodat je kan starten zonder de brandstofpomp aangesloten en ga dan direct testen wat de spanning is.

Aanname is dat je spanning gewoon goed is en dat je er alleen maar een andere brandstofpomp er in maken. Anders zou er inmiddels ook al schade aan de accu en koplamp zijn.

db
 
Bedankt voor je antwoord dirtbag. Dat heb ik al gedaan, ik heb beide slangen die de brandstofpomp in gaan aan elkaar gemaakt en gestart, dat lukte, maar de motor viel snel weer uit en ik kreeg hem daarna niet meer gestart. DAARNA heb ik pas geconstateerd dat er een draadje in de brandstofpomp was doorgebrand.
 
Bedankt voor je antwoord dirtbag. Dat heb ik al gedaan, ik heb beide slangen die de brandstofpomp in gaan aan elkaar gemaakt en gestart, dat lukte, maar de motor viel snel weer uit

het is niet omdat je beide slangen aan mekaar maakt dat er ook brandstof doorloopt. anders had er waarschijnlijk geen pomp op gestaan.
nu heb je hem gestart met de benzine die nog in de crabu's ware, en eens die op viel je motor uit.

je moet dus 1 (of 2 of een T-stuk) externe benzine "tankje(s)" aansluiten die zich hoger dan de carbu bevinden en daarmee starten, en dan metingen doen.
 
Dat klinkt logisch, wat moet ik dan precies meten?
En ik zit nog met het punt: als ik mijn brandstofpomp vervang, hoe weet ik dan dat hij het niet meteen weer begeeft? Kennelijk door iets te meten als ik jullie reacties zo lees maar wat moet ik dan meten?
 
Je zou je brandstof pomp los aan een losse (auto) accu kunnen hangen en stroom kunnen meten met een ampere tang.
Maar ik heb zo'n gevoel dat het flink vonkt en gaat smeulen omdat de sluiting behoorlijk is.
Je kan ook weerstand meten van de motor, als die lager dan 2 Ohm is - en dat is bij de meeste meters moeilijk te meten - is die defect.
Probleem is dat een motor wikkeling altijd een hele lage waarde aangeeft, komt er spanning op te staan en gaat het machientje draaien ontstaat een tegen EMK die zorgt dat de stroom niet te hoog wordt.

Ik vraag me af of je met zoveel techno /info wel raad mee weet?
 
Nou dat kon ik zelf, nu zou ikzelf concluderen dat mijn brandstofpomp nog ergens anders sluiting maakt. Brandstofpomp vervangen en klaar. Maar ik heb het gevoel dat ik te kort door de bocht ga. Ik ben bang dat mijn brandstofpomp meteen weer stuk gaat als ik een nieuwe plaats, kan het niet zo zijn dat mijn spanningsregelaar stuk is en mijn brandstofpomp daardoor een te hoge spanning krijgt? Hoe kan ik wat meer dingen uitsluiten? Wat advies is zeer gewenst, niet al te technisch graag.

Alvast dank voor het meedenken.

Meet de spanning over de accu eens met draaiende motor. Zelfs als je de motor toeren laat maken mag de spanning niet boven de 14 ~ 15 volt komen.

En als de regelaar stuk is, gaat de accu er binnenkort ook aan, net zoals de lampjes van de verlichting.
 
Zodra ik tijd heb leg ik m'n benzinetank hoog neer en probeer ik de motor aan de praat te krijgen door de brandstofpomp weg te halen en de benzineslangdirect aan te sluiten. Als de motor dan loopt zal ik de spanning van de accu met draaiende motor meten, goede tip, als die onder de 15 volt blijft durf ik het wel aan om alleen de brandstofpomp te vervangen. Eerst maar weer eens nieuwe zekeringen kopen heb er al een stuk of 15 versleten inmiddels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan