carburateurprobleem???

GuzziGerby

Rookie
31 aug 2015
4
0
Het volgende geschiedt bij een CB750K7 die afgelopen jaren zeer weinig heeft gelopen:

Ik heb schoongemaakte carbs en nieuwe benzine. De choke is uitgetrokken, de motor gestart en hij loopt 2 à 3000 t/pm. De motor reageert goed op het gas als de choke volledig uitgetrokken blijft.
Na een aantal minuten duw ik de choke zachtjes in maar slaat de motor direct af. Als ik tegelijk met induwen flink gas geef, blijft hij lopen (zeer ruw), maar moet hij niet onder de 3000 t/pm zakken, want dan slaat hij ook af. Wat zou dit kunnen zijn? De stationaire luchtsproeiers staan op 1.1/8 uit, fabrieksopgave.
Help!
 
Hallo.

De carburateurs kunnen inderdaad niet goed zijn.
Maar misschien even de secundaire spoelen van de bobine's doormeten met een multimeter.
Is niet veel werk en als het daar in ligt is het makkelijk opgelost :)

Groeten en succes ermee.
 
Ik vraag me nu eigenlijk af of de motor onbelast goed reageert op het gas als 1 of meerdere membramen, waar de gasschuif en gasnaald aanvasthangt, niet helemaal correct zijn teruggeplaatst?
Kan hier wat valse lucht aanzuigen, waardoor een gaschuif niet goed gelift word. Met choke is het onbelast niet echt merkbaar, zonder choke loopt de cilinder te arm.

Is even een theorie, ik heb het zelf ook gehad, maar de symptomen onbelast die weet ik niet precies meer. Belast wil de motor dan niet echt op gang komen.

En anders lijken me het inderdaad de kleine kanaaltjes in de carbs die nog dicht zitten.
 
Ik gok dat ie op 2 of 3 cilinders loopt. Op choke loopt ie wel maar rauw, choke weg is afslaan. Als blijkt dat ie te weinig cilinders loopt moet je uitzoeken of dat door ontsteking of carburatie komt.
Afgaande op t verhaal van ts, is een probleem met ontsteking uitgesloten.

Kan zij dattie liegt natuurlijk. Komt vaker voor.
 
Als je de choke induwt wordt krijg je in verhouding meer lucht in het lucht-benzine mengsel en slaat de motor af. Een hypothese voor het probleem lijkt mij daarom dat het afslaan veroorzaakt wordt door te veel lucht in het lucht-benzine mengsel. Dit zou verklaren waarom hij -hoewel ruw- blijft lopen als je gas geeft. Hoe meer gas je immers geeft, hoe meer benzine er in de carburateur stroomt zodat je uiteindelijk -klaarblijkelijk ergens rond de 3000 toeren- een benzine-lucht verhouding bereikt waarop hij niet afslaat.

Nu heb ik ook vaak problemen gehad met mijn CB500 FOUR (76) en vaak gedacht aan de carburateur. In al van deze keren heb ik de carburateur open gehaald en weinig tot geen vuil aangetroffen. Hoewel het redelijk eenvoudig om te checken is -en je dit ook zeker kan doen- denk ik echter niet dat het aan de carburateur ligt. Kan je aangeven of de motor het wel goed deed in de periode voor de stilstand?

Ik zou vervolgens -al dan niet in andere volgorde- eraan denken dat 1 of 2 van de 4 cilinders niet helemaal goed lopen. Dat kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld:

a) een kapotte bobine (je hebt er 2 voor 4 cilinders. nr. 1 zorgt dat cilinder 1 en 3 werkt. nr. 2 zorgt dat cilinder 2 en 4 werken);
b) door 1 of 2 kapotte bougies;
c) of door een fout in de ontsteking, d.w.z. met je sets contactpunten (je hebt 2 sets contactpunten. Iedere set zorgt voor een spanningspiek in 1 bobine, die weer voor het vonkje in de bougie zorgt).

Alles is op zich redelijk eenvoudig te meten / checken.

Met mijn Honda CB had ik ook moeite met rijden. Hij ging stotteren en sloeg af. Op een bepaald moment ging hij nog lastig aan, terwijl met de choke aan het redelijk ging. Het bleek het uiteindelijk aan de ontsteking te liggen. 1 set contactpunten vonkte goed, de andere slecht. Oude CB's werken nog met twee oude contactpunten die nog wel eens los kunnen gaan zitten / kapot gaan. Ik heb de ontsteking uiteindelijk vervangen door een elektronische ontsteking waarmee het probleem meteen opgelost was.

De contactpunten kan je checken door het deksel aan de rechterkant van je motor te verwijderen en te kijken wat er gebeurt als je de motor start. Je zou twee gelijke vonkjes moeten zien tussen de contactpunten.

Ben benieuwd.
 
Ik heb een tijdje hetzelfde probleem gehad,

Het lijkt erop dat je luchttoevoer niet goed is, met de choke open liep hij bij mij ook, maar moeilijk. Eenmaal de luchtfilter gecontroleerd en die bleek hartstikke smerig te zijn. Controleer die eens!
 
Is het niet zo dat als er te weinig lucht in het lucht-benzine mengsel zit -al dan niet door verstopte luchtfilters- de motor onmiddellijk zou moeten afslaan als hij hem naar 3000 toeren trekt? Dan komt er immers in verhouding nog meer benzine -en minder lucht- in de carburateur.
 
Als je de choke induwt wordt krijg je in verhouding meer lucht in het lucht-benzine mengsel en slaat de motor af. Een hypothese voor het probleem lijkt mij daarom dat het afslaan veroorzaakt wordt door te veel lucht in het lucht-benzine mengsel. Dit zou verklaren waarom hij -hoewel ruw- blijft lopen als je gas geeft. Hoe meer gas je immers geeft, hoe meer benzine er in de carburateur stroomt zodat je uiteindelijk -klaarblijkelijk ergens rond de 3000 toeren- een benzine-lucht verhouding bereikt waarop hij niet afslaat.

Nu heb ik ook vaak problemen gehad met mijn CB500 FOUR (76) en vaak gedacht aan de carburateur. In al van deze keren heb ik de carburateur open gehaald en weinig tot geen vuil aangetroffen. Hoewel het redelijk eenvoudig om te checken is -en je dit ook zeker kan doen- denk ik echter niet dat het aan de carburateur ligt. Kan je aangeven of de motor het wel goed deed in de periode voor de stilstand?

Ik zou vervolgens -al dan niet in andere volgorde- eraan denken dat 1 of 2 van de 4 cilinders niet helemaal goed lopen. Dat kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld:

a) een kapotte bobine (je hebt er 2 voor 4 cilinders. nr. 1 zorgt dat cilinder 1 en 3 werkt. nr. 2 zorgt dat cilinder 2 en 4 werken);
b) door 1 of 2 kapotte bougies;
c) of door een fout in de ontsteking, d.w.z. met je sets contactpunten (je hebt 2 sets contactpunten. Iedere set zorgt voor een spanningspiek in 1 bobine, die weer voor het vonkje in de bougie zorgt).

Alles is op zich redelijk eenvoudig te meten / checken.

Met mijn Honda CB had ik ook moeite met rijden. Hij ging stotteren en sloeg af. Op een bepaald moment ging hij nog lastig aan, terwijl met de choke aan het redelijk ging. Het bleek het uiteindelijk aan de ontsteking te liggen. 1 set contactpunten vonkte goed, de andere slecht. Oude CB's werken nog met twee oude contactpunten die nog wel eens los kunnen gaan zitten / kapot gaan. Ik heb de ontsteking uiteindelijk vervangen door een elektronische ontsteking waarmee het probleem meteen opgelost was.

De contactpunten kan je checken door het deksel aan de rechterkant van je motor te verwijderen en te kijken wat er gebeurt als je de motor start. Je zou twee gelijke vonkjes moeten zien tussen de contactpunten.

Ben benieuwd.
De bobines verzorgen respektievelijk cilinders 1 en 4, en 2 en 3, en je wilt je vonk bij de bougie, als je kontaktpunten vonken zijn je condensators defekt.
als de motor boven de 3k toeren wel loopt moet je de stationairsproeiers eens goed schoonmaken, er mankeert dan niets aan de bobines/ontsteking.
 
hij loopt met choke dus hij ontsteekt, daar doet de choke verder niks aan ;)

mijn verdachten zouden zijn
-vuil in de carburateur
- combinatie van te lage stationair en gescheurd vacuumrubber
- gescheurde inlaatrubbers
 
Fijn dat er zo velen meedenken. Ik ga eerst het volgende doen:
- ontsteking controleren (op tijd)
- inlaatrubbers checken op lekkage
- benzinetoevoer checken vanuit de kraan en filtertje vervangen.
Dan gaan we het weer proberen. Het wordt een beetje afstrepen.
Wordt vervolgd...
 
Doe die carburateur nou maar eerst. Van inlaatrubbers bijvoorbeeld gaat ie slechter lopen, maar hij blijft er wel vaak gewoon op lopen.

Draai je aftapschroeven op de vlotterbakjes eens open. Komt er benzine uit, dan heb je geen probleem met je toevoer.

Cabrurateurs zijn geultrasoond? Zo niet alsnog doen. Zijn uit elkaar geweest, geen uitgedroogde of kapotte o-ringen teruggezet?
 
Ik zou ook niet beginnen met de carbs als dat hierboven vijf keer als meest waarschijnlijke oorzaak aangevoerd wordt... :X

Kan er wel zes van maken overigens, heb onlangs hetzelfde gehad met een Virago, bij hogere toeren wel prima, zat ook de stationairsproeier verstopt.
 
Ik zou ook niet beginnen met de carbs als dat hierboven vijf keer als meest waarschijnlijke oorzaak aangevoerd wordt... :X

Kan er wel zes van maken overigens, heb onlangs hetzelfde gehad met een Virago, bij hogere toeren wel prima, zat ook de stationairsproeier verstopt.

Ik snap niet dat jij dat nu nog weer even aanhaalt?
Hij heeft zijn carbs schoongemaakt dus doe niet zo moeilijk :?


:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan