Kawa GPZ 900 R '94 na tijd stil gestaan te hebben..

SevenFiftyNL

Rookie
31 jul 2014
18
0
Hallo,

Ik heb gisteren een Kawasaki GPZ 900 R gekregen voor nop (44000 gelopen).
Hij heeft een tijd stil gestaan en scheen, toen de vorige eigenaar hem startte, behoorlijk slecht te lopen (veel klappen, onrustig) en te verzuipen (te veel lucht?) boven de 4000rpm. De motor ziet er verder eigenlijk netjes uit, maar ik heb geen onderhoudsgeschiedenis.

Ik ben eigenlijk behoorlijk niet handig, maar ben wel bereid e.e.a. te proberen en te experimenteren, hij was tenslotte gratis, en ik wil altijd al m'n sleutel skills wat bijwerken dus dit lijkt mij een perfecte start.

Hoe zouden jullie dit aanpakken (ik weet het; behoorlijk open vraag)?

Groetjes,

SFNL
 
Leuk, een gpz900
Een rode of een zwarte? :+

Contoleer oliepeil en als deze overvol is zit er waarschijnlijk benzine in.
Benzinekraan icm vlotternaalden is aandachtspuntje.
Een motor die al een tijdje stilstaat heeft grote kans op vervuilde carbs.

Als de accu nog te redden is kun je proberen te starten, bandjes oppompen/vervangen, remmen controleren-vloeistof vervangen, voorvork, lampjes, ketting, lagers

Eigenlijk alle slijtage onderdelen controleren.

Gpz specifiek is de uitlaat collector, in geval van originele 4-2 uitlaat. Zit lage knik in onder de motor, hierin verzameld zich water met als gevolg doorroesten...
 
Thanks voor de reacties!

De naam klopt ten dele nog; Ik rijd nog altijd op twee Laverda 750SF's ;) Het betreft een rode GPZ.

Heeft iemand een goede handleiding voor het schoonmaken van de carburateurs, of is dat iets waarvan je zegt dat MOET je laten doen als je niet weet wat je doet?
De vorige eigenaar heeft voor het vorige starten alle olie vervangen, beetje jammer. Dus ik kan daar niks meer aan aflezen.
Bezinekraan en vlotternaalden ga ik naar kijken met werkplaatshandleiding.

Accu hangt aan de druppellader welke aangeeft dat hij nog goed is. Nu zegt dat voor onze Laverda's ook niet altijd alles, dus we gaan het zien. Banden zijn net nieuw.

Uitlaat collector ga ik ook eens bekijken!

Keep you posted.
 
zou gewoon even de benzine verversen, ook meteen de vlotterbakjes aftappen, even de olievuldop eraf en ruiken of het naar benzine stinkt, oliepeil checken. Heb ook genoeg carburateurs gezien die er nog schoon uitzagen. Wil het dan nog niet, dan pas de boel eruit halen.

tenzij je het als sleutelproject ziet, dan gewoon lekker de boel eruit halen en goed schoonmaken :)
 
Ik heb vandaag de carbs er af getrokken, wat echt nog een hele klus was. Er was echt 0,0 aan ruimte richting het blok of richting het filterhuis. De 'needle jet' was helemaal verstopt op 3 van de 4 carbs. Dat zal dus flink helpen als ze schoon zijn.
Gisteren nieuwe bougies gehaald, vandaag carb reiniger en bougie pluggen (de vorige eigenaar vond het leuk die er af te snijden? :/) besteld.

De tank moet nog behandeld worden, er groeit mos in (tips zijn welkom).
Verder zijn er allerlei kabels los gehaald of zelfs los geknipt. Dat word dus nog een heel zoek werkje voor wat waar moet. Voor iemand die alleen Laverda's uit 1970 gewend is zijn er echt een fuck load aan kabels.

Bovendien lijk ik wat onderdelen te missen (zoals ook de bougiedoppen).. bijvoorbeeld een van de twee benzine kraantjes. Lame.

Als ik de bougiepluggen heb en de carbs schoon terug zitten en de leidingen schoon zijn, zal ik een kijken of er beweging in zit. Als dat smooth gaat ga ik eens kijken of hij wil starten.
 
Ik dacht al, "lucky bastard". Maar zoals jij die fiets nu beschrijft begrijp ik wel dat die gratis was.

Iig succes. Misschien wijsheid om de compressie eens te laten meten voordat je er flink wat geld in steekt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de carbs er af getrokken, wat echt nog een hele klus was. Er was echt 0,0 aan ruimte richting het blok of richting het filterhuis. De 'needle jet' was helemaal verstopt op 3 van de 4 carbs. Dat zal dus flink helpen als ze schoon zijn.
Gisteren nieuwe bougies gehaald, vandaag carb reiniger en bougie pluggen (de vorige eigenaar vond het leuk die er af te snijden? :/) besteld.

De tank moet nog behandeld worden, er groeit mos in (tips zijn welkom).
Verder zijn er allerlei kabels los gehaald of zelfs los geknipt. Dat word dus nog een heel zoek werkje voor wat waar moet. Voor iemand die alleen Laverda's uit 1970 gewend is zijn er echt een fuck load aan kabels.

Bovendien lijk ik wat onderdelen te missen (zoals ook de bougiedoppen).. bijvoorbeeld een van de twee benzine kraantjes. Lame.

Als ik de bougiepluggen heb en de carbs schoon terug zitten en de leidingen schoon zijn, zal ik een kijken of er beweging in zit. Als dat smooth gaat ga ik eens kijken of hij wil starten.



Misschien heb je iets aan deze links.

Van Gils Motors uit Hoogvliet Rotterdam - Advertenties op Marktplaats.nl

How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse
 
Flora en fauna in je tank is niet goed nee :P
Elektrolyse werkt goed, heb ik geprobeerd bij wijze van proef. Diverse soorten zuren en/of schoonmaakazijn zouden ook moeten werken.(niet door elkaar ;) )

Één van de twee benzinekraantjes :? Er zit er maar 1 hoor....

Er is ook een topic van oa deze fiets; liquid cooled gpz750/900/1000.

Mijn gpz had ooit ook last van wat achterstallig onderhoud; lekke uitlaat, remmen vast, voorvork keerringen, pitting voorvork, benzine kraantje, benzine meter, carbs dicht.
Nadat dit verholpen was en de fiets rijbaar werd verklaard kwamen de bandjes, remmen, aanpassingen en optische verbeteringen.

Resultaat is een fiets die er goed uitziet en heerlijk rijdt....
Vind ik zelf dan O-)

full
 
Sow! Die ziet er goed uit zeg! Over een tijdje is die van mij net zo haha.

Uit welk jaar komt die van jou? Ik mis misschien niet het kraantje, maar onder de tank zitten twee gaten voor de aansluitingen, daar mis ik op een kant de aansluiting. Come to think of it.. weet niet of ik uberhaubt het kraantje heb...

Wordt nog een heel project dit ding...

Ik ga eens kijken op dat forum, thanks!
 
Ok, vandaag eindelijk weer tijd gehad om met de Kawa bezig te gaan. Carb zit nu in de rubbers aan motorkant, maar ik krijg echt het f'ing luchtfilterhuis er niet op. Heeft iemand hier een handigheidje voor? Heb me echt 4 uur kapot gefrustreerd.
 
Ok, vandaag eindelijk weer tijd gehad om met de Kawa bezig te gaan. Carb zit nu in de rubbers aan motorkant, maar ik krijg echt het f'ing luchtfilterhuis er niet op. Heeft iemand hier een handigheidje voor? Heb me echt 4 uur kapot gefrustreerd.

Welkom in de wereld van de 4 cylinders, de buitenste lukken nog wel, binnenste zijn de ellendelingen.
De rubbers zijn stug en niet zo flexibel meer, daardoor "floepen" ze niet op hun plek.
Ik ben begonnen met één kant en deze vstgezet en zo goed en zo kwaad naar de andere gewerkt.
Hoeft niet meteen allemaal goed, al zit het maar half.... Vastzetten en verder met de volgende, loshalen en opeens zitten ze.... :+

En geloof me... ik heb ook heel wat afgemopperd.... bij iedere 4cylinder weer _O-
 
Ok, vandaag eindelijk weer tijd gehad om met de Kawa bezig te gaan. Carb zit nu in de rubbers aan motorkant, maar ik krijg echt het f'ing luchtfilterhuis er niet op. Heeft iemand hier een handigheidje voor? Heb me echt 4 uur kapot gefrustreerd.
Haha, heel herkenbaar..
Eerste keer ben ik ook 3 uur bezig geweest, en had daarna bijna spierpijn van het hangen aan die carbs.
Tweede keer ( -O- ) lukte het al in 15min.

Het lukt me nu zo:

1) Carbs ertussen en in rubbers motorkant, dit is nog 'redelijk' te doen.

2) Positioneer de boel zo, dat de onderkant van de airbox-rubbers, onder de onderkant van opening van de carbs zitten.

3) Trek nu de cabs weer uit de rubbers van het motorblok, en tegen de airbox aan. Als het goed is, zitten de carbs nu in ieder geval schuin met de onderkant in de airbox-rubbers. Zorg dat ze er ook redelijk ver in zitten.

4) Je kan nu de carbs naar beneden drukken, zodat ze steeds verder recht komen te staan, tot dat je alleen bovenaan nog de carbs in de rubbers moet krijgen. Dit kan je dan eventueel afmaken met een dikke schroevendraaier.

5) Trek nu vanuit de airbox het geheel (carbs en airbox) tegelijk in de rubbers van het motorblok.

*O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan