zuiger vervangen, cilinder honen?

Beerrr

Rookie
25 dec 2013
18
0
Goede middag,

Ik ben vanochtend begonnen het demonteren van mijn cilinder om het zuigertje te vervangen. De motor heeft nu 10.000km gelopen en 15 jaar oud. Het motortje, een aprilia ETX 125 met een rotax 122 blokje (2 takt) die standard iets van 12 pk heeft en door de vorige eigenaar wat is opgevoerd (prop uit de uitlaat, cdi ontgrenst en een andere sproeier gemonteerd, net als bij een brommertje). Tijdens het monteren kom ik er achter dat er een dikke laag aanslag op de zuiger, cilinderkop en op de bougie zit. Hij heeft wel altijd goed gelopen maar dat lijkt me niet helemaal normaal. Zou die te rijk staan afgesteld? En is het verstandig de cilinder opnieuw te laten honen voordat ik een nieuwe zuiger monteer?

hier een paar plaatjes van hoe het er uitziet:
xvJLwl.jpg

Jthghs.jpg

ghcwoV.jpg

gyujBs.jpg

HxJbxo.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beide laten meten en nikasil wss even laten poetsen.
Nieuwe zuigerveren zijn sowieso nodig, behoorlijk wat "blow by" gehad.
Aanslag op de zuiger kan aan de mengverhouding liggen, je rijstijl maar ook aan type (merk) olie liggen.
 
bedankt voor de reacties,
ik heb verschillende plekken gelezen dat je de zuiger van dit type blok het best rond de 12.000km kan vervangen, ik zal dus wel een nieuw zuigertje kopen. Hij ligt nu toch open idd, kan ik het best in een keer helemaal goed doen. Hij heeft dit jaar 8.000 km gereden met deze afstelling en verder geen problemen mee gehad, denk dat ik anders al wel een warmloper zou hebben gehad. Ik heb er van allerlei olie in gedaan, daar kan het ook wel aan liggen. En zal de bougie ff nakijken!
 
Ik zie hier zelf geen enkel probleem. Het is een 2 takt wat dus sneller een zwarte aanslag krijgt door het verbranden van olie. Zuiger vervangen is een optie maar nog steeds niet noodzakelijk. Verder is de wand van je cilinder harder materiaal dan de zuiger dus zal je zuiger eerder de geest geven en je cilinder kan waarschijnlijk eeuwig mee. Honen zal juist de levensduur verkorten. Zoals al eerder aangegeven, je zuigerveren zijn wel aan vervanging toe.
 
Ik ben net naar een revisie bedrijfje geweest en die zeiden idd ook dat honen niet nodig is. Dan kan ik nu de onderdeeltjes bestellen en daarna voor in elkaar zetten. Thanks!!
 
Misschien dat de bougie al wel 1000 km geleden een keer vervangen had mogen worden. ;)

Zolang er geen stootrand voelbaar is bovenin de cilinder en je hebt geen voelbare langsgroeven zou ik de cilinder met rust laten. Vooral als deze een nicasil laagje heeft.

De zuiger zou je kunnen (laten) nameten om te kijken of deze nog goed aan de maat is. Als de afwijking te groot is deze vervangen. Zuigerveren zou ik sowieso vervangen evenals de bougie.

Mocht je de zuiger kunnen herbruiken dan wel even de bovenkant schoonmaken. :)

db
 
Bij het revisie bedrijfje hadden ze het idd ook over dat je zoon cilinder met Nicasil coating niet zomaar een hoonbeurtje geeft. En dat laten nameten is wel een goed idee, als ik nog ergens die zuigerveren los kan vinden.. Die bougie was wel aan vervanging toe ja haha, heb er gelukkig altijd een reserve onder mn zadel liggen.
 
Ja, en? Wil je iets zeggen, of begrijp je niet wat ze hier uitleggen?

"• Nu de cilinder is voorzien van de PowerSeal®coating, moet deze nog op de exacte eindmaat worden gebracht. Nadat de zuiger is gekalibreerd, wordt de cilinder naar de juiste eindmaat gehoond"

wat volgens jou niet kan, wordt daar gedaan.
 
"• Nu de cilinder is voorzien van de PowerSeal®coating, moet deze nog op de exacte eindmaat worden gebracht. Nadat de zuiger is gekalibreerd, wordt de cilinder naar de juiste eindmaat gehoond"

wat volgens jou niet kan, wordt daar gedaan.
Ik denk dat we dan een verschil in interpretatie hebben.
Honen van een cilinder doe je om hem naar de volgende overmaat te brengen. Geen denken aan dat dit lukt bij Nikasil. Wat ze hier bedoelen is matteren met een diamant hoon. Diamant is het enige materiaal dat harder en slijtvaster is.
De laag is ook maar een paar honderdsten dik, als je traditioneel zou kunnen honen zou je er zo doorheen gaan. Powerseal gebruikt ook een beetje verwarrende taal. Ze calibreren de zuiger op de cilinder en doen het vervolgens nog een keer andersom. Als ze inderdaad iets van de harde laag weg kunnen honen zitten ze op een tolerantie in duizendsten.
Overigens verkoopt Powerseal een familielid van Nikasil, ik weet niet of dat ook werkelijk zo hard is.
Ik blijf er dus bij dat je Nikasil niet kunt honen, al breng je er wel nuance in aan.
 
Honen van een cilinder doe je om hem naar de volgende overmaat te brengen.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens.

Honen doe je om een bepaalde struktuur van je cilinderwand te krijgen. Om een cilinder naar een eerstvolgende overmaat te brengen denk ik dat dat met een mechanische bewerking gedaan wordt, zoals uitboren/kotteren. De bewerkingssporen hiervan worden met 2-traps honen veranderd in het gewenste kruispatroon. Een eerstvolgende overmaat is vaak een paar tienden tot een halve mm groter en dat wordt niet met honen gedaan.

Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen van de bedrijven waar ik dit liet doen (MRC Schiedam bijvoorbeeld, alhoewel we het dan niet over kleine motorblokjes hebben maar over 6-liter V8's)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we dan een verschil in interpretatie hebben.
Honen van een cilinder doe je om hem naar de volgende overmaat te brengen. Geen denken aan dat dit lukt bij Nikasil. Wat ze hier bedoelen is matteren met een diamant hoon. Diamant is het enige materiaal dat harder en slijtvaster is.
De laag is ook maar een paar honderdsten dik, als je traditioneel zou kunnen honen zou je er zo doorheen gaan. Powerseal gebruikt ook een beetje verwarrende taal. Ze calibreren de zuiger op de cilinder en doen het vervolgens nog een keer andersom. Als ze inderdaad iets van de harde laag weg kunnen honen zitten ze op een tolerantie in duizendsten.
Overigens verkoopt Powerseal een familielid van Nikasil, ik weet niet of dat ook werkelijk zo hard is.
Ik blijf er dus bij dat je Nikasil niet kunt honen, al breng je er wel nuance in aan.

Nu snap ik het ook niet meer :+

Naar de volgende overmaat brengen doe je toch d.m.v. opboren?
En dan vervolgens honen om het oppervlakte op te ruwen (hoonsporen) om je nieuwe zuigerveren in te laten lopen?

Edit: te laat ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we dan een verschil in interpretatie hebben.
Honen van een cilinder doe je om hem naar de volgende overmaat te brengen. Geen denken aan dat dit lukt bij Nikasil. Wat ze hier bedoelen is matteren met een diamant hoon. Diamant is het enige materiaal dat harder en slijtvaster is.
De laag is ook maar een paar honderdsten dik, als je traditioneel zou kunnen honen zou je er zo doorheen gaan. Powerseal gebruikt ook een beetje verwarrende taal. Ze calibreren de zuiger op de cilinder en doen het vervolgens nog een keer andersom. Als ze inderdaad iets van de harde laag weg kunnen honen zitten ze op een tolerantie in duizendsten.

Ik blijf er dus bij dat je Nikasil niet kunt honen, al breng je er wel nuance in aan.

ik denk dat je op alle punten fout bent. nee sorry , ik weet het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan