Yamaha fzr600 problemen

Opzouten

MF'er
23 jun 2015
60
0
Geachte motorliefhebbers,

Ik zou graag uw advies willen. Ik heb een yamaha fzr600 gekocht uit 1990 voor 500 euro.
De kappen en body zijn in perfecte staat, maar uiteraard waren er wat problemen.
Vooraf bekend was dat de voorvork keerringen lek waren en de retour gas kabel was gebroken. Dit heb ik hersteld, totale kosten aan onderdelen en olie ongeveer 60 euro.

Nu wilde ik gaan rijden maar ik merkte dat de motor als ie warmer werd ging brommen en knallen bij de uitlaat. Hij liep ook niet meer goed stationair. Hij viel na 1 km uit en starte daarna niet meer. Ik moest teruglopen. Na 10 min ging ie dan weeraan maar zodra deze weer iets warmer werd viel die weer uit. De uitlaat gaf dus een soort brom alsof de uitlaatgassen niet volledig werden uitgespuugd, soms ook een knal.

Tevens bokte de motor bij lagere toeren en reed het gewoon niet lekker. De achterrem pedaal is ook niet lekker soepel in te drukken. De koppeling pakt pas hoog op en dit is niet aan de hand van de kabel meer af te stellen. Waarschijnlijk moet er dus ook een nieuwe koppeingin. Verder (als deze motor reed) reed hij erg slecht en gewoon niet zo soepe op alle fronten als mijn Gsx.

Als laatste is me opgevallen dat werkelijk elk schroefde is verroest. Dit viel mij waarschijnlijk niet eerder op omdat de kappen zo gaaf zijn.

Mijn vraag aan jullie is: zouden jullie deze motor opknappen en nog meer geld erin pompen (ik zou een carb syncset moeten kopen bv.) of zouden jullie een verlies nemen en hem bv voor 400 verkopen met de informatie die ik hierboven gaf. Het wordt zo wel een heel project en dat was nietecht de bedoeling. Graag u reactie.

Gr dennis
 
Geachte motorliefhebbers,

Ik zou graag uw advies willen. Ik heb een yamaha fzr600 gekocht uit 1990 voor 500 euro.
De kappen en body zijn in perfecte staat, maar uiteraard waren er wat problemen.
Vooraf bekend was dat de voorvork keerringen lek waren en de retour gas kabel was gebroken. Dit heb ik hersteld, totale kosten aan onderdelen en olie ongeveer 60 euro.

Nu wilde ik gaan rijden maar ik merkte dat de motor als ie warmer werd ging brommen en knallen bij de uitlaat. Hij liep ook niet meer goed stationair. Hij viel na 1 km uit en starte daarna niet meer. Ik moest teruglopen. Na 10 min ging ie dan weeraan maar zodra deze weer iets warmer werd viel die weer uit. De uitlaat gaf dus een soort brom alsof de uitlaatgassen niet volledig werden uitgespuugd, soms ook een knal.

Tevens bokte de motor bij lagere toeren en reed het gewoon niet lekker. De achterrem pedaal is ook niet lekker soepel in te drukken. De koppeling pakt pas hoog op en dit is niet aan de hand van de kabel meer af te stellen. Waarschijnlijk moet er dus ook een nieuwe koppeingin. Verder (als deze motor reed) reed hij erg slecht en gewoon niet zo soepe op alle fronten als mijn Gsx.

Als laatste is me opgevallen dat werkelijk elk schroefde is verroest. Dit viel mij waarschijnlijk niet eerder op omdat de kappen zo gaaf zijn.

Mijn vraag aan jullie is: zouden jullie deze motor opknappen en nog meer geld erin pompen (ik zou een carb syncset moeten kopen bv.) of zouden jullie een verlies nemen en hem bv voor 400 verkopen met de informatie die ik hierboven gaf. Het wordt zo wel een heel project en dat was nietecht de bedoeling. Graag u reactie.

Gr dennis

als het niet je bedoeling is om er veel tijd en aandacht in te steken kan je de motor beter verkopen.
de problemen zijn divers, je zou iemand in de buurt kunnen zoeken die je kan/wil helpen.
qua aanschafprijs ga je dat bedrag waarschijnlijk nog wel een keer kwijt zijn.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ruim 6 jaar met een fzr rondgereden. Het lijkt me dat jouw motor eens goed afgesteld moet worden. Carbs reinigen en synchen. Daarnaast knalden mijn fzr-en ook altijd lekker. Meestal duidt dat op een wat rijkere afstelling. Maar goed, zoals hierboven al gezegd, reinigen, synchen en afstellen.

Een bekent kwaaltje bij de FZr is de spanningregelaar. check die ook even goed! Met een beetje handigheid kun je al het bovenstaande voor 2 a 300 euro doen. heb je wel een rijdende fiets:)
 
Bedankt, ik kan de problemen waarschijnlijk zelf we verhelpen. Het geeft me bij elkaar gewoon hetgevoel dat de fiets is afgetrapt bij het leven, terwijl ik er niet zo mee zou omgaan. Wat me het meeste zorgen baart is dat hij beroerd schAkelt vergeleken met mijn gsx. Het is allemaal gewoon niet soepel, of hoort dat bij deze fiets? Als ik schakel bokt de motor enorm
Bv.

Gr dennis
 
Maar klinkt deze motorfiets niet als een verhaal waar je beter niet in kunt investeren? Of is maken toch verstandig? Hebben fzr600 kwalen die met de ouderdom zo zijn dat je er beter niet aan kunt beginnen?

Gr
 
Ik zou 'm zelf een beurtje geven;
- vloeistoffen vervangen (olie, rem- en koelvloeistof)
- carbs reinigen
- kleppen stellen
- benzine verversen
- enz.

Plat gezegd; je koopt een motor voor € 500,- dan kun je wat werk verwachten.
Het hoeft gelukkig de wereld niet te kosten :)
 
Snel verkopen en je verlies nemen. Zover ik uit jouw vragen op kan maken lukt het jouw niet om zelf de diverse problemen op te lossen en externe hulp kost geld.

Heb je geen proefrit gemaakt?
 
Met wat TLC is er vast een prima fiets van te maken zonder dat de kosten hoog oplopen. Schakelen zal ie nooit doen zoals de GSX, beetje lomp en met flinke klak in z'n 1. Iets van Yamaha vs Suzuki. Verder niet zo'n probleem, alleen even wennen als je een warmmesdoordeboter versnellingsbak gewend bent.

Verder spelen er twee dingen:
a) hoe goed zijn banden en kettingset? Gaat daar nog 3-400 euro in zitten of zijn die nog redelijk vers?
b) hoeveel zin heb je in sleutelen? Volgens de M-F mores moet je alles zelf kunnen en willen, maar niet iedereen heeft daar tijd/ruimte/zin/handigheid in.

De motor heeft ook goede punten, de kappenset is goed en het blok loopt. Dus die 500 euro krijg je ook wel weer terug. Blijft er 60 euro en wat tijd in zitten, dat is wel te overzien. Roestige bouten zegt trouwens niets over de rijstijl, dat komt gewoon omdat ie niet z'n hele leven in een droge verwarmde garage heeft gestaan. Zo goed als elke motor van 20 jaar of ouder zal er van dichtbij bekeken heel anders uitzien van vanaf een fotootje van 726 pixels.
 
Bedankt voor de reacties. De ketting is een beetje grijs maar de speling is goed. De voorband is matig. Ik kan alles zelf doen dat is het probleem niet. Maar een koppelingen a 70 euro, carb sync set a 100 euro, koppelingskabel 15 euro en dan nog de issue smet die versnellingsbak. Zo tikt het aardig aan. Op eerste gezicht was de fiets goed, ik heb een ritje gemaakt ( niet al te lang, is misschien ook dom), en daarna toen ik echt wilde rijden en dacht klaar te zijn kwam dit aan het licht.

Mijn gevoel is gewoon minder goed bij deze fiets door deze problemen. Ik vind de fiets wel erg mooi en leuk om te zien, maar moet ik niet rationeler zijn?

Het voelt echt alsof de onderdelen los rammelen als ik schakel, terwijl hij wel in zn versnellingen gaat. Ik ben dan wel de GSX gewend, maar dit is toch het andere uiterste naar mijn idee. Ik kan het natuurlijk mis hebben.

De vraag is gewoon of ik geen fiets met ellende gekocht heb en beter eieren voor mijn geld kan kiezen en de motor met wat verlies weg moet doen. Een goede FZR hoeft niet duur te zijn van 1990 en dit lijkt zo meer op een projectje wat ik moet doen, terwijl ik gewoon wilde rijden. De mankementen bekend bij aankoop nam ik wel voor lief en heb ik dus hersteld.

Het lukt mij zeker wel de problemen op te lossen, maar moet ik dit doen? Ik heb al bij al het gevoel dat deze fiets niet meer soepel te maken is zonder echt grote uitgaven, of ben ik hier te emotioneel?
 
Bij de fzr's zijn de carb rubbers aan zowel de kop als de luchtfilterzijde vrijwel altijd keihard en lek.
En de naaldlager van de primaire as van de versnellingsbak gaat regelmatig stuk.
 
Laatst bewerkt:
Als jij het moeilijk vindt om een beslissing te nemen terwijl jij weet hoe graag je een overall aan trekt en de motor bij je hebt staan, dan kan M-F een beslissing voor je nemen terwijl we niet in jouw schoenen staan en de motor nooit gezien of gereden hebben :?



Een carb-tune kun je vast ook lenen of gebruikt kopen. En er zijn ook mensen die zelf iets gemaakt hebben. Algemeen gereedschap telt toch niet mee voor de kosten? En als je de carbs eraf hebt om schoon te maken kun je ze ook op het oog al behoorlijk goed synchroon zetten.
 
Nee algemeen gereedschap heb ik. Heb een garage vol, heb zelfs compressor met luchtsleutels.
Gaat er meer om of het het waard is, bij het begin blijkt van alles mis te zijn, daar heb ik moeite mee.
Wat is jullie ervaring met een fzr/andere fiets in zon belabberde staat? Is dat voor een leuk bedrag te fixen of wordt t toch een bodemloze put?
 
Of het het waard is om de problemen te fixen hangt van een aantal dingen af:
-Ga je erop rijden/heb je hem als pekelfiets of gewoon erbij
-Sleutel je graag
-Moet de motor minstens net zo veel meer waard worden als je er nu zelf instopt?

Een heel hoop van de problemen zijn relatief eenvoudig op te lossen, daarnaast kun je (omdat het een oudere motor is) ook relatief makkelijk aan slooponderdelen komen die stukken minder kosten als orginele.

ik heb niet gelezen met wat voor GSX je de Fazer vergelijkt, maar het zijn compleet andere motoren en ik denk niet dat je van de fazer dezelfde scherpte kunt verwachten als van je GSX ;)
 
Gewoon een keuze maken. Geld investeren en een goed lopende motor maken, of geen geld investeren en je verlies nemen. Dan is het duur leergeld doordat je een inschattingsfout hebt gemaakt. Verkoop dan de motor in onderdelen, houdt je er wellicht nog wat aan over ook.

In ieder geval kan niemand in jouw ''portemonnee'' en je ''sleutelkennis'', en je ''tijd'' kijken.

Het enige wat ik nog kan aangeven is dat een goed lopende FZR naadloos en bijna trillingsvrij loopt. Wil je dat effect behalen, dan kost het je geld, tijd, en moeite.
 
fiets in zon belabberde staat?
Belabberd of gewoon wat achterstallig onderhoud? Het is en blijft een 25 jaar oude motor, dat kun je niet vergelijken met een vrijwel nieuwe.

Als jouw gevoel zegt belabberd zal het niet snel een liefdesrelatie worden. Zet 'm te koop, kan je 'm met weinig verlies verkopen neem je afscheid, raak je 'm aan de straatstenen niet kwijt kun je altijd nog kijken wat je aanpakt en wat niet.
 
Als je niet zeker bent wat te doen dan zou ik hem te koop zetten.

Als je begint met sleutelen dan lopen de kosten heel snel op. Alleen al aan vloeistoffen vervangen kun je 50 euro kwijt zijn. Tel daar nog banden en ander klein materiaal bij op als bougies en filters en dan ga je snel over de aanschafprijs van 500 euro heen. Dat krijg je er nooit meer voor terug als je hem in een goed rijdende staat weer een keer gaat verkopen.

Er staan zat FZR600's te koop voor relatief lage prijzen dus als je er vanaf wilt zul je waarschijnlijk wel een verlies moeten nemen.
 
Bedankt, er is trouwens nog een probleem. Contactslot deugt niet, de sleutel kan er altijd uit ook als de motor aan staat. Dus ook een nieuw slotsetje moet erin. Ik zal proberen wat ik kan doen met schoonmaken en ik denk dat t toch een miskoop was dan..
 
Ik ben vandaag gaan sleutelen. Ik heb allereerst de luchtfilter box weggehaald en eerst de carbs ingespoten met reiniger. Toen starte deze weer gewoon en heb ik even goed kunnen rijden, motor liep rustig. Ineens schoot t er weer in, weergebrom, vervolgens weer inhouden en dan op t laatst is ie nie meer te houden en valt ie uit. Na 20 min start ie weer en zelfde verhaal.

Ik kan de carbs wel schoonmaken, maar hoe verklaart men dan dat ie gewoon goed rijdt de eerste 5 km? Massa en sproeier en al die andere standaard zaken zijn goed, daar is niks van het originele van af.

Zijn het misschien bougies? Maar dan zou ie toch niet moeten uitvallen?
Het is dus steeds hetzelfde patroon, start, klinkt zuiver, ik denk lekker rijden, op een gegeven moment verdwijnt de zuiverheid in de uitlaat in gebrom, vervolgens inhouden en als ik niet snel stop uitval en niet meer aan te krijgen.gr dennis
 
Hij krijgt genoeg benzine. Ik heb heerlijk even gereden op de fzr, het is een fijne motor als ie t doet. Maar dan slaat op een gegeven moment de brom in, de uitlaat klinkt fan hee
Anders en ik lijk wel een tractor. Ik veries vermogen en de motor valt uit. Als ik 10-20 min wacht gaat ie wel aan en dan rijd ie we goed, hetzij korter dan de eerste keer, dan is t nAmelijk na 500m al zo.

Een doos onderdelen van de fzr? Hoef je er echt niks voor dan? Ik zou er misschien wel mee kunnen rommelen. Die fzr is echt leuk maar hij moet wel
Betrouwbaar zijn en het gewoon doen.

Gr dennis
 
Terug
Bovenaan Onderaan