R1 2005 tuning boxen

Vinney

Die hard MF'er
2 nov 2012
644
44
Westland
Beste mensen ik heb een discussie gehad met m'n collega over de verschillende tuning bocen zoals de bekende powercommander 3 en een Nikko racing G pack tuning box. Waar we het over hadden in of je de boxen te zamen kan gebruiken en of het zin heeft. Wie kan ons helpen met de juiste info? Mvg Vincent
 
Het gaat er om hoe het vermogen wordt afgegeven.

Als jij bijvoorbeeld jouw tandwielverhouding verandert. Heb je dan ook meer vermogen? Of is de afgifte enkel anders?

laatste poging.

vermits je niets aan het blok verandert, verandert er niets aan de afgifte van het motor-vermogen.
je verandert wel de krachtarmen in de overbrenging wat uiteraard gevolgen heeft voor het koppel/vermogen aan het wiel.

In de 2 en 3 komt het vermogen eerder vrij maar dat betekent niet dat het meer vermogen is.

als het vermogen eerder vrij komt (en dus bij een lager toerental), verandert je maximale vermogen niet, maar heb je bij dat specifieke toerental wel effektief meer vermogen (van de motor !), je hebt de afgifte van het motorvermogen wek degelijk aangepast in het blok zelf.
leg 2 koppelkrommes op mekaar : 1 die langzaam stijgt naar het maximale koppel en een 2de die snel stijgt en dus veel vroeger naar ongeveer datzelfde maximale koppel gaat en vanaf slechts nog gelijdelijk aan hoeft te stijgen tot aan het toerental waarbij 1 zijn max haalde, en vanaf dan lopen ze gelijk. welke heeft het meeste maximum koppel/vermogen ? beide. welke heeft meer vermogen onderin ? de 2de, nl over heel het toerenbereik waarbij koppelkromme 2 hoger ligt dan koppelkromme 1, wat ik al heel de tijd zeg.

wat doet Suzuki : ze maken van koppel-kromme 2 een koppelkromme 1 omdat ze denken (en waarschijnlijk terecht) dat het anders wat teveel wordt voor niet ge-oefende rijders.neem je nu die beperking weg, stijgt dus het vermogen tov van de begrenzing.
 
Volgens mij zeggen wij hetzelfde.

Ik heb in jouw bericht (zie ik nu) het stukje na het uitroepteken en voor de komma niet goed gelezen.

Daardoor staarde ik blind op de eerste en laatste zin :)
En dan staat er, meer vermogen :+

My bad dus.
 
Laatst bewerkt:
als je voldoende weet dan kan je altijd
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan