R1 2005 tuning boxen

Vinney

Die hard MF'er
2 nov 2012
642
44
Westland
Beste mensen ik heb een discussie gehad met m'n collega over de verschillende tuning bocen zoals de bekende powercommander 3 en een Nikko racing G pack tuning box. Waar we het over hadden in of je de boxen te zamen kan gebruiken en of het zin heeft. Wie kan ons helpen met de juiste info? Mvg Vincent
 
Volgens mij doen die niets anders dan t signaal van je systeem te foppen om dit door te sturen naar je computer, die dan weer een ander signaal naar je injectoren stuurt...
Als je een eprom hebt kan je t geheugen laten flashen met een ander programma om je brommer anders aan te sturen.

Geen idee of dat mogelijk is.. maar dubbele tuningboxen gebruiken lijkt mij niet mogelijk, danwel irrelevant...
 
Het zal best kunnen, maar is best zinloos.

Ik denk dat het elkaar gaat tegenwerken.

De vraag is: waarom zou je er überhaupt aan denken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb beide op mijn gsx-r1000 gehad de nikko om de begrenzing eraf te halen (dit doet de pc3 niet) en de pc3 om de motor af te stellen i.c.m. de full Yoshimura systeem.

*O* liep zeer goed, tevens liep de motor rustiger onder in de toeren (bv in stadsverkeer)

nu weet ik natuurlijk niet of dit ook voor de r1 geld :W
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp is de g-pack een kastje wat het signaal van de versnelling positie sensor beïnvloed.
Een gipro atre heeft bijvoorbeeld dezelfde functie naast het weergeven van de versnelling.

Sommige merken/modellen hebben een (lichte) restrictie in bepaalde versnellingen. Bijvoorbeeld minder fel in de 1e versnelling om hem makkelijk/veiliger rijdbaar te maken.

Het kastje laat de ecu dan denken dat je continue in bijvoorbeeld de 3e versnelling rijdt.

Dit kan inderdaad niet met een powercommander of soortgelijke.

Indien jouw motor deze restrictie heeft kan het dus een (klein) verschil maken.


We moeten de g-pack niet verwarren met de zogenaamde tunings kastjes die bijvoorbeeld de temperatuur sensor foppen waardoor de ecu constant meer inspuit. Dit werkt wel tegenstrijdig met een powercommander.
 
Voor zover ik weet zorgt de G pack ervoor dat je inlaat kleppen 100% open staan bij versn2 en 3 en de pc3 voor het afstellen van het blok. Of heb ik het mis.

Tja das mij een keer verteld janbros. Weet jij meer?


je inlaatkleppen zitten bij je nokkenas daar doet een onderboks niets mee.

Als dit jou zo verteld is heeft diegene geen verstand van motorfietsen.
of je hebt een aantal termen verwisselt, dat gebeurt wel vaker.

Lees eens zorvuldig de openingspost door van dit topic : Het grote Powercommander/Rapidbike/Tuneboy/ECU mappen deel 2

misschien kan je jouw vraag daar (wellicht iets aangepast) nog een keer stellen.

Het is misschien geen verkeerd idee om te kijken welk bedrijf bij jou in de buurt zit, mocht je het apparaat laten instaleren en afstellen op een vermogensbank (altijd aan te raden) en gewoon het apparaat te nemen wat zijn aanraden/verkopen.

succes :)
 
Tja das mij een keer verteld janbros. Weet jij meer?

als je even nadenkt over wat je zelf gezegd hebt : inlaatkleppen 100% open :

hoe wil je dan kompressie op bouwen ? (als in 100% van de tijd)
als je het enkel over de opening zelf zou hebben : waarom zou je in alle andere versnellingen ze niet 100% open willen hebben ?

maar vooral : hoe wil je elektronisch (plug-in elektronika) iets gaan veranderen dat puur mechanisch (nokkenas-kleppen) werkt ?
 
ik denk dat TopicStarter de kleppen in het inlaattraject bedoelt , zoals bijv de 1e generatie zzr1400 , iets van die strekking.

niet dat ik ze kan vinden maar ik heb bouwjaar 2004 O-) :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een Super Teneree gezien op d bank bij Power-Point.

Daar zat/zit een PCIII op met nog een ding wat het Lambda getal op nul houd, wat er ook voor signaal in word gestopt vanaf de sonde zelf. Dat is dus een gezonde combinatie van elektronische componenten.
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt het gaat over de gaskleppen.

sommigen denken dan even na : 'goh zou hij echt zo'n verhaal te horen gekregen hebben'

Er vanuit gaand dat je niet zulke flauwe mensen in je vriendenkring hebt ga je dan maar uit van 'nee'.

daarom geeft dat ook niks hoor, je moet mij niks van verbouwen in huis vragen.
Maar de link naar dat topic is best interessant , dat topic bedoel ik :)
mocht het je teveel info zijn, heb ik daar ook wel eens :$ , zoek dan een bedrijf wat je verder wil helpen.

Overigens heb ik wel een aantal jaren een artikel gelezen over een cbr1000rr van 2006 waar 2 powercommanders op zaten.
waarom en hoe stond niet echt duidelijk in dat artikel (PB) .
 
Laatst bewerkt:
...heb toevallig zo'n G-Pack kastje aan de GSX1400 hangen, en het is niet een kwestie (Janbros) van meer of minder vermogen, maar hoe het blok reageert op het gas...

...mijn 1400 is geen langzame fiets, maar ook geen extreem snelle sportrakker, het is gewoon een fiets waar je flink op koppel kunt doorrijden...

...en omdat het ding een heel beetje koppel kan genereren, is dat af fabriek een beetje afgeroomd door in versnelling 2 en 3, als je dan spontaan aan het gas gaat lopen draaien, de 2e vlinderklep in het gasklephuis een beetje te manipuleren...

...en dat kastje heft die manipulatie weer op, met als resultaat desgewenst een vliegensvlugge gasreactie in versnelling 2 en 3...
...en daardoor vanaf zo'n 3000 toeren een echt voelbaar serieuze, en watervlugge toename van het toerental, en dus snelheid...

...in versnelling 4, 5 en 6 is alles weer zoals de fabrikant het bedacht heeft, omdat in die versnellingen er tenslotte geen (geknepen) gedoe is met die 2e vlinderklep in het inlaattraject...

...zonder G-Pack kastje loopt mijn 1400 gewoon heel netjes en mooi rond, en hangt zacht zoevend aan het gas...
...met het G-Pack kastje loopt mijn 1400 gewoon heel netjes en mooi rond, en hangt duidelijk exposiever aan het gas in 2 en 3...

...en dat is het verschil...

...dus..., niet meer vermogen, of juist minder in de hogere versnellingen, maar gewoon anders en duidelijk heftiger door de toeren blaffen in versnelling 2 en 3... ;)

...een GSX1400 heeft dus 8 gaskleppen, twee stuks per gasklephuis...
...een gasklep aan de luchtfilterkant, en een gasklep aan de cilinderkopkant...



tbv de GSX1400

G-Pack is active on the second gear between 1600 and 8000 rpm
and on the third between 1300 and 8000 rpm.

It operates simultaneously on ignition advance, injection and the movement of the second flapper valves.




NIKKO RACING developed the G-pack module which has the capability to optimise the performance of your engine
to the maximum, particularly during acceleration times from low to mid range.
G-pack was especially developed to bypass the RPM-limitator installed by the manufacturers in order to
conform with local regulations imposed in some countries.

The result of this research : maximum torque and power with exceptional acceleration in the low and mid range
permitting full exploitation of your engine power band resulting in greater riding pleasures.

G-pack is an electronic box installed in a few minutes between the OEM connectors and the ignition CDI box
of the motorcycle. Thank to its compatible pins,
it is connected to the original E-beam without any changes or modifications.

G-pack can be disconnected when you want and your motorcycle will be restored to its original configuration.

According to the model, G-pack is active between 2000 and 7500 RPM (up to 16000 on certain models)
on the 2nd and 3rd gear. In addition to, the Over 3 version deletes the 300 km/h restriction.

You don’t have to modify the engine adjustments.

WARNING : G-pack changes engine’s characteristics and performance.
Its use is not allowed on public roads; it's strictly foreseen for competition on closed racing tracks.
 
Laatst bewerkt:
...heb toevallig zo'n G-Pack kastje aan de GSX1400 hangen, en het is niet een kwestie (Janbros) van meer of minder vermogen, maar hoe het blok reageert op het gas...

...en omdat het ding een heel beetje koppel kan genereren, is dat af fabriek een beetje afgeroomd door in versnelling 2 en 3, als je dan spontaan aan het gas gaat lopen draaien, de 2e vlinderklep in het gasklephuis een beetje te manipuleren...

...en dat kastje heft die manipulatie weer op, met als resultaat desgewenst een vliegensvlugge gasreactie in versnelling 2 en 3...
...en daardoor vanaf zo'n 3000 toeren een echt voelbaar serieuze, en watervlugge toename van het toerental, en dus snelheid...

en toch gaat het niet over meer vermogen ?

raar, want alles wat je hier net geschreven hebt gaat over het wegnemen van een begrenzing, en dus over meer vermogen ! in 2de en 3de versnelling weilswaar en zonder dat het maximale vermogen toeneemt, maar het blijft nog steeds meer vermogen ;)
 
...nee..., niet meer vermogen, maar een andere openingsreactie van de tweede gasklep...
...de hardware verandert niet, dus van meer PeeKaas kan geen sprake zijn... ;)

...in z'n twee en drie haalt het ding ook wel zijn vermogen zonder dat kastje, maar..., met kastje reageert het blok gewoon een stuk levendiger op het gas...

...de beleving van het koppel is wel anders, dat wel...
 
...nee..., niet meer vermogen, maar een andere openingsreactie van de tweede gasklep...
...de hardware verandert niet, dus van meer PeeKaas kan geen sprake zijn... ;)

...in z'n twee en drie haalt het ding ook wel zijn vermogen zonder dat kastje, maar..., met kastje reageert het blok gewoon een stuk levendiger op het gas...

...de beleving van het koppel is wel anders, dat wel...

laat maar, je snapt het toch niet :N
 
ok, maar waarom zou iemand zo'n G-ding willen monteren opdat zijn inlaat gaskleppen alleen in 2de en 3de 100% open staan/kunnen. meestal steken ze zo'n ding voor meer vermogen, niet voor minder.

Voor zover ik begrepen heb is het doel van een G Pack is om de begrenzingen weg te krijgen. Bijvoorbeeld de Kawasaki ZX12R heeft deze.

Zowel de standaard topsnelheid begrenzing maar ook in z'n 1 en 2 is het vermogen begrensd zodat het apparaat wat makkelijker te bereiden valt.

Het doel is dus anders als dat van een PCIII bijvoorbeeld.

Hoe het apparaat dit doet weet ik niet. Ben niet zo thuis in de electro :)
 
Laatst bewerkt:
...heb toevallig zo'n G-Pack kastje aan de GSX1400 hangen, en het is niet een kwestie (Janbros) van meer of minder vermogen, maar hoe het blok reageert op het gas...

...mijn 1400 is geen langzame fiets, maar ook geen extreem snelle sportrakker, het is gewoon een fiets waar je flink op koppel kunt doorrijden...

...en omdat het ding een heel beetje koppel kan genereren, is dat af fabriek een beetje afgeroomd door in versnelling 2 en 3, als je dan spontaan aan het gas gaat lopen draaien, de 2e vlinderklep in het gasklephuis een beetje te manipuleren...

...en dat kastje heft die manipulatie weer op, met als resultaat desgewenst een vliegensvlugge gasreactie in versnelling 2 en 3...
...en daardoor vanaf zo'n 3000 toeren een echt voelbaar serieuze, en watervlugge toename van het toerental, en dus snelheid...

...in versnelling 4, 5 en 6 is alles weer zoals de fabrikant het bedacht heeft, omdat in die versnellingen er tenslotte geen (geknepen) gedoe is met die 2e vlinderklep in het inlaattraject...

...zonder G-Pack kastje loopt mijn 1400 gewoon heel netjes en mooi rond, en hangt zacht zoevend aan het gas...
...met het G-Pack kastje loopt mijn 1400 gewoon heel netjes en mooi rond, en hangt duidelijk exposiever aan het gas in 2 en 3...

...en dat is het verschil...

...dus..., niet meer vermogen, of juist minder in de hogere versnellingen, maar gewoon anders en duidelijk heftiger door de toeren blaffen in versnelling 2 en 3... ;)

...een GSX1400 heeft dus 8 gaskleppen, twee stuks per gasklephuis...
...een gasklep aan de luchtfilterkant, en een gasklep aan de cilinderkopkant...



tbv de GSX1400



Dat bedoelde ik dus :+
 
Laatst bewerkt:
en toch gaat het niet over meer vermogen ?

raar, want alles wat je hier net geschreven hebt gaat over het wegnemen van een begrenzing, en dus over meer vermogen ! in 2de en 3de versnelling weilswaar en zonder dat het maximale vermogen toeneemt, maar het blijft nog steeds meer vermogen ;)

Het gaat er om hoe het vermogen wordt afgegeven.

Als jij bijvoorbeeld jouw tandwielverhouding verandert. Heb je dan ook meer vermogen? Of is de afgifte enkel anders?

In de 2 en 3 komt het vermogen eerder vrij maar dat betekent niet dat het meer vermogen is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan