Remdruk plotseling in 1 klap volledig weg

Schapekop

MF'er
27 okt 2009
124
0
Dordrecht
Hallo Allen,

Gisteren heb ik iets heel raars meegemaakt, en niet geheel ongevaarlijk. Sterker nog denk dat ik heel veel geluk heb gehad dat het niet op een andere plek was gebeurd, en met een andere snelheid.
Ik reed ongeveer 50 toen ik afremde voor een stoplicht, toen ik bijna stilstond...(schat dat ik nog 15 tot max 20 ging) hoorde ik een soort ''tok'' geluid bij mn remschijf vandaan komen, op hetzelfde moment schoot ik dus naar voren doordat mn rem helemaal niet meer reageerde. Remhendel bood 0,0 weerstand. Mijn achterrem deed het overigens nog wel.
Vervolgens probeerde ik de druk terug te krijgen door te pompen met mn rem en heel langzaam kwam de druk weer terug, ben hier best lang mee doorgegaan tot de druk weer goed was. Heb voor zover geen lekkage kunnen ontdekken, dacht in de eerste instantie dat al mn vloeistof eruit geknalt was ofzo....niet het geval.
Ik ga dit uiteraard laten checken, maar vroeg me af of iemand enig idee heeft wat dit geweest kan zijn aangezien het best link is.
 
Je zou idd als eerste denken aan een losgeschoten voering van het remblok. Na een paar keer pompen heb je weer druk. Je geeft echter aan dat dat niet aan de orde is.

Als rem sponzig aanvoelt, of evt gaat koken (je zat toch niet op het circuit?) zal de druk niet ineens geheel wegvallen.

Ik zit te denken wat het wel zou kunnen zijn. Zijn alle remblokken en remzuigers goed gangbaar?
Misschien heb je al een tijdje een vastzittende remzuiger gehad die ineens is 'los geschoten' ?
 
Die ebay hoekietoekie remhendels uit China kunnen een afwijkende maatvoering hebben.Je knijpt , je cilinder perst en plots valt je druk weg of je hebt plots minder druk.

en dat allemaal omdat de hendel niet de juiste vorm heeft ?
hoe weet de dichting in je pomp dat en waarom zou je dichting tegen zichzelf zeggen "weet je wat, ik houd er even mee op" :?

nonsens.
 
Laatst bewerkt:
\
Die ebay hoekietoekie remhendels uit China kunnen een afwijkende maatvoering hebben.Je knijpt , je cilinder perst en plots valt je druk weg of je hebt plots minder druk./quote]

en dat allemaal omdat de hendel niet de juiste vorm heeft ?
hoe weet de dichting in je pomp dat en waarom zou je dichting tegen zichzelf zeggen "weet je wat, ik houd er even mee op" :?

nonsens.

沥去中国REET会见济无稽之谈 :+
 
\
Die ebay hoekietoekie remhendels uit China kunnen een afwijkende maatvoering hebben.Je knijpt , je cilinder perst en plots valt je druk weg of je hebt plots minder druk./quote]

en dat allemaal omdat de hendel niet de juiste vorm heeft ?
hoe weet de dichting in je pomp dat en waarom zou je dichting tegen zichzelf zeggen "weet je wat, ik houd er even mee op" :?

nonsens.


Inderdaad.

Ik zet nog steeds mijn geld op het feit dat er gewoon een lading remvoering verdwenen is. m.a.w. 1 van de vier remblokken remt nu wel degelijk ijzer op ijzer. komt vaker voor.
 
Kan het niet zo zijn dat er een remzuiger (ik weet niet hoeveel zuigers de remklauw van TS heeft) vastzat en nu is losgeschoten? Je moet dan een aantal keren pompen voordat die weer contact maakt met de remvoering.
 
Kan het niet zo zijn dat er een remzuiger (ik weet niet hoeveel zuigers de remklauw van TS heeft) vastzat en nu is losgeschoten? Je moet dan een aantal keren pompen voordat die weer contact maakt met de remvoering.
Als je klauwen met meer zuigers hebt moet een blok toch ook scheef afgesleten zijn? Heeft topic starter inmiddels de klauw al van de schijf gehad. Dit is de enige manier om zaken goed te kunnen beoordelen? Zijn maar een paar boutjes en hoeven wij niet liggen te gissen?
 
en dat allemaal omdat de hendel niet de juiste vorm heeft ?
hoe weet de dichting in je pomp dat en waarom zou je dichting tegen zichzelf zeggen "weet je wat, ik houd er even mee op" :?

nonsens.


Compensatie gaatje komt niet vrij, rem loopt aan, vloeistof gaat koken en je hebt samenpersbare dambellen en voila je rem doet het niet.
Een combinatie van verkeerde een handel en oude remvloeistof met veel water doet wonderen.
 
Compensatie gaatje komt niet vrij, rem loopt aan, vloeistof gaat koken en je hebt samenpersbare dambellen en voila je rem doet het niet.
Een combinatie van verkeerde een handel en oude remvloeistof met veel water doet wonderen.
Met een 600CC zou je wel duidelijk moeten merken dat je rem aanloopt dunkt me. Zelfs een R1 werd daardoor tot stoppen gedwongen langs een snelweg.
 
ik zou hier absoluut geen risico mee willen nemen!
Remblokken checken, remvloeistof eruit, Remhandel weer terug naar origineel en remcilinder checken en alle zuigers bekijken. tegelijkertijd hele remsysteem uitelkaar en indien nodig reviseren.
Ik zou absolute zekerheid willen hebben dat alles klopt. Je moet er niet aan denken als dit gebeurt als je een noodstop moet maken.
 
Met een 600CC zou je wel duidelijk moeten merken dat je rem aanloopt dunkt me. Zelfs een R1 werd daardoor tot stoppen gedwongen langs een snelweg.


Hangt er van af, hoeveel de remtang gaat klemmen. De motor waarbij we als oorzaak van het aanlopen de remhandel vonden, had ook de eindbestemming bereikt zonder tot stilstand te komen en een vapour lock kan ook optreden bij flinke rembelasting, zonder dat de rem aanloopt.

Maar gezien de klak in het remsysteem voordat de remdruk wegviel, denk ik nog steeds aan losgelaten voering.
 
Laatst bewerkt:
bovendien zit de remvloeistof er pas 1,5 jaar in en naar mijn idee zo TS dit dan vaker gehad moeten hebben.
of dit moet zijn eerste ritje na de winterstalling geweest zijn.

:^ Dat dus, die hendels zijn er niet eergisteren opgegaan. Plots kokende remvloeistof vanuit het niets terwijl er eerder geen remproblemen waren? Ik geloof er helemaal niks van dat dat spontaan ineens door de hendels komt.
 
De enige oplossing om te weten wat er was is demontage van je remmen.

Je kan dan je slijt patroon zien van je blokken en dat zal veel zeggen.

En....ik denk dat er 1 zuiger is blijven hangen, en dat kan je goed zien op je blok slijtage.

overigens dat de remvloestof 1,5 jaar geleden is vervangen zegt niet veel. als hij ijvoorbeeld de hele winter niet heeft gereden is het een mooi moment om vocht in te zuigen. Maar nogmaals ik zeg 1 rem zuiger bleef hangen.

ik ben benieuwd of de remmen en klauwen er al afgehaald zijn.
 
De enige oplossing om te weten wat er was is demontage van je remmen.

Je kan dan je slijt patroon zien van je blokken en dat zal veel zeggen.

En....ik denk dat er 1 zuiger is blijven hangen, en dat kan je goed zien op je blok slijtage.

overigens dat de remvloestof 1,5 jaar geleden is vervangen zegt niet veel. als hij ijvoorbeeld de hele winter niet heeft gereden is het een mooi moment om vocht in te zuigen. Maar nogmaals ik zeg 1 rem zuiger bleef hangen.

ik ben benieuwd of de remmen en klauwen er al afgehaald zijn.

Dat, of de remvoering is er af gevallen, die vloeistof moet namelijk ergens naar toe als het systeem niet gelekt heeft.

Gevolgen van een chinees hendeltje wat de plunjer iets indrukt?
Fadende remmen? kan
Blokkerend voorwiel door kokende remvloeistof? kan
Plotseling wegvallende remdruk, je hendel tegen het stuur aan knijpen, paar keer pompen en weer remdruk als normaal? no way
 
Compensatie gaatje komt niet vrij, rem loopt aan, vloeistof gaat koken en je hebt samenpersbare dambellen en voila je rem doet het niet.
Een combinatie van verkeerde een handel en oude remvloeistof met veel water doet wonderen.

neen hoor, temperatuur van de vloeistof neemt langzaam toe waardoor ook het volume langzaam toe neemt en de remdruk langzaam stijgt. voor ze kookt heb je al lang door dat je remmen aanlopen.
trouwens al ooit iemand op circuit horen klagen dat door fading zijn remdruk ineens kompleet weg valt ? ik niet, dat gaat steeds langzaam dat het hendel dieper en dieper moet ingetrokken worden.
 
Laatst bewerkt:
neen hoor, volume van de vloeistof neemt langzaam toe waardoor ook het volume langzaam toe neemt en de remdruk langzaam toeneemt. voor ze kookt heb je al lang door dat je remmen aanlopen.
trouwens al ooit iemand op circuit horen klagen dat door fading zijn remdruk ineens kompleet weg valt ? ik niet, dat gaat steeds langzaam dat het hendel dieper en dieper moet ingetrokken worden.
Het is de zuurstof die toeneemt.



Heeft deze fiets abs?
 
Aanlopen is ook niet aan de orde, remvoering is er zeker niet afgevallen. Of het dan door die China hendel komt, zou kunnen als ik het zo allemaal lees. Helaas ben ik zelf niet technisch genoeg om er zelf achter te komen wat er aan de hand is, zal 'm van de week wegbrengen om dit eens grondig te laten inspecteren.
 
je hoeft niet technisch te zijn.
gewoon even je remblokjes eruitt halen.

als je een handel kan monteren kan je ook wel je blokken demonteren.

En een foto van al je remblokjes hier plaatsen..geeft vast de goede antwoorden
 
Hallo Allen,

Gisteren heb ik iets heel raars meegemaakt, en niet geheel ongevaarlijk. Sterker nog denk dat ik heel veel geluk heb gehad dat het niet op een andere plek was gebeurd, en met een andere snelheid.
Ik reed ongeveer 50 toen ik afremde voor een stoplicht, toen ik bijna stilstond...(schat dat ik nog 15 tot max 20 ging) hoorde ik een soort ''tok'' geluid bij mn remschijf vandaan komen, op hetzelfde moment schoot ik dus naar voren doordat mn rem helemaal niet meer reageerde. Remhendel bood 0,0 weerstand. Mijn achterrem deed het overigens nog wel.
Vervolgens probeerde ik de druk terug te krijgen door te pompen met mn rem en heel langzaam kwam de druk weer terug, ben hier best lang mee doorgegaan tot de druk weer goed was. Heb voor zover geen lekkage kunnen ontdekken, dacht in de eerste instantie dat al mn vloeistof eruit geknalt was ofzo....niet het geval.
Ik ga dit uiteraard laten checken, maar vroeg me af of iemand enig idee heeft wat dit geweest kan zijn aangezien het best link is.

Heeft jouw 600rr ABS? Zo ja dan heeft je ABS systeem wellicht kuren met dergelijke symptomen tot gevolg.
Gebeurt vaker bij 1000RR en 600RR met ABS. Enige oplossing is het vervangen van de ABS servo a 1200 euro
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan