Remdruk plotseling in 1 klap volledig weg

Schapekop

MF'er
27 okt 2009
124
0
Dordrecht
Hallo Allen,

Gisteren heb ik iets heel raars meegemaakt, en niet geheel ongevaarlijk. Sterker nog denk dat ik heel veel geluk heb gehad dat het niet op een andere plek was gebeurd, en met een andere snelheid.
Ik reed ongeveer 50 toen ik afremde voor een stoplicht, toen ik bijna stilstond...(schat dat ik nog 15 tot max 20 ging) hoorde ik een soort ''tok'' geluid bij mn remschijf vandaan komen, op hetzelfde moment schoot ik dus naar voren doordat mn rem helemaal niet meer reageerde. Remhendel bood 0,0 weerstand. Mijn achterrem deed het overigens nog wel.
Vervolgens probeerde ik de druk terug te krijgen door te pompen met mn rem en heel langzaam kwam de druk weer terug, ben hier best lang mee doorgegaan tot de druk weer goed was. Heb voor zover geen lekkage kunnen ontdekken, dacht in de eerste instantie dat al mn vloeistof eruit geknalt was ofzo....niet het geval.
Ik ga dit uiteraard laten checken, maar vroeg me af of iemand enig idee heeft wat dit geweest kan zijn aangezien het best link is.
 
neen hoor, temperatuur van de vloeistof neemt langzaam toe waardoor ook het volume langzaam toe neemt en de remdruk langzaam stijgt. voor ze kookt heb je al lang door dat je remmen aanlopen.
trouwens al ooit iemand op circuit horen klagen dat door fading zijn remdruk ineens kompleet weg valt ? ik niet, dat gaat steeds langzaam dat het hendel dieper en dieper moet ingetrokken worden.

Dat is dus niet waar. Temperatuur van de vloeistof neemt toe, maar vloeistof zet dan nauwelijks uit. Als (het water in) de remvloeistof gaat koken, heb je 'opeens' gas in je systeem. Gas zet wél sterk uit onder invloed van temperatuur en gas is bovendien samendrukbaar (comprimeerbaar). Ik heb dit meerdere keren meegemaakt en wat er dan gebeurde, is dat tijdens een remactie de druk op je remhendel in eerste instantie bijna gelijk blijft, maar dat de remkracht plots afneemt. De remkracht vanuit je hand wordt dan gebruikt om gas te comprimeren en niet om de remvoering tegen de schijf te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet waar. Temperatuur van de vloeistof neemt toe, maar vloeistof zet dan nauwelijks uit. Als (het water in) de remvloeistof gaat koken, heb je 'opeens' gas in je systeem. Gas zet wél sterk uit onder invloed van temperatuur en gas is bovendien samendrukbaar (comprimeerbaar). Ik heb dit meerdere keren meegemaakt en wat er dan gebeurde, is dat tijdens een remactie de druk op je remhendel in eerste instantie bijna gelijk blijft, maar dat de remkracht plots afneemt. De remkracht vanuit je hand wordt dan gebruikt om gas te comprimeren en niet om de remvoering tegen de schijf te drukken.

Vloeistof zet wel flink uit, niet zoveel als gas natuurlijk maar absoluut niet verwaarloosbaar. (kijk maar eens naar je koelsysteem)
Vapour lock ontstaat na een remactie waarbij de vloeistof te heet wordt.
Onder druk is het kookpunt hoger waardoor je tijdens die remactie nog weinig/niets in de gaten hebt. Het probleem komt bij de volgende keer remmen op, waarbij ineens je remdruk (bijna) weg is.
 
kijk ook even goed naar je remleidingen. zeker bij oudere rubberen remleidingen kan er een bobbel ontstaan doordat de wapening gescheurd is. dit hoeft niet meteen tot lekkage te lijden maar er zit plots wel meer volume in de leiding en moet je bijpompen om te compenseren. rij je hier te lang mee door dan klapt de slang wel open en dat wil je niet.
ook een vastzitten zuiger die is losgesprongen kan het hoeft niet dat de blokken dan scheef afslijten dat hangt een beetje van het ontwerp van de remklauw af en welke zuiger er vast zat.
 
Temperatuur van de vloeistof neemt toe, maar vloeistof zet dan nauwelijks uit.

jij hebt duidelijk nog nooit remmen ervaren waarvan het compensatiegaatje afgesloten was.
om maar iets te zeggen : bij een heftruck staat die binnen de 5 minuten stil met geblokkeerde remmen EN een keihard pedaal waar je geen beweging meer inkrijgt.
 
Je bedoelt dat het systeem slip detecteerde en de remdruk even weg liet vallen?

Nee, door een fout in de hard- en/of software schakelt het remsysteem over van brake-by-wire (met ABS), naar conventioneel remsysteem (zonder ABS).
Helaas gaat deze overgang gepaard met het 100% wegvallen van het remvermogen waardoor je de remhandle zonder enige vorm van weerstand tegen het handvat knap knijpen.
Na een 2e of 3e keer in knijpen van de remhandle is de remdruk terug en is de ABS uit.


Zie mijn bovenstaande verhaal. Zoiets wil je gewoon NIET op je motorfiets! |( :X
 
Laatst bewerkt:
Nee, door een fout in de hard- en/of software schakelt het remsysteem over van brake-by-wire (met ABS), naar conventioneel remsysteem (zonder ABS).
Helaas gaat deze overgang gepaard met het 100% wegvallen van het remvermogen waardoor je de remhandle zonder enige vorm van weerstand tegen het handvat knap knijpen.
Na een 2e of 3e keer in knijpen van de remhandle is de remdruk terug en is de ABS uit.Zie mijn bovenstaande verhaal. Zoiets wil je gewoon NIET op je motorfiets! |( :X

is dat niet gewoon een ontwerpfout dan?
daar zou de fabrikant nog een hoop problemen me kunnen krijgen, denk ik dan.
 
is dat niet gewoon een ontwerpfout dan?
daar zou de fabrikant nog een hoop problemen me kunnen krijgen, denk ik dan.

Natuurlijk is dat een ontwerpfout. Zeker als je bedenkt dat het over de hele wereld voorkomt, Honda van het probleem weet, maar simpel zegt : F%ck you!
Zelfs in de USA doen ze er niets aan en dat terwijl mensen daar happig zijn om een lawsuit, tegen iedere fabrikant die enigzins nalatig zijn geweest, aan te spannen.
 
Welk bouwjaar 600RR heb jij, Schapekop?

Ik heb er ook 1 en Chinese hendels zijn onderweg. :')


Ben dus wel benieuwd wat hier uitkomt. :)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad.

Ik zet nog steeds mijn geld op het feit dat er gewoon een lading remvoering verdwenen is. m.a.w. 1 van de vier remblokken remt nu wel degelijk ijzer op ijzer. komt vaker voor.


Heb net ff goed gekeken...en we have a winner. Je hebt helemaal gelijk zoals meerdere ook al het vermoeden hadden, had gewoon niet goed gekeken de vorige keer (excuses). Maar het is inderdaad de remvoering die eraf is gevallen.
 
Het was Vroembert die het als eerste opmerkte,
ere die ere toekomt.


Ik ben blij dat de oorzaak bekend is, maar zo'n geintje kan veel vervelender aflopen, dan alleen een streep in de onderbroek. Een vriend van mij is er door gecrashed. Met 140 de bocht uit en na herstel van de blauwe plekken een hoop werk om weer een goede motor te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan