self build datalogger iemand ervaring?

SH1FTER

MF'er
10 apr 2011
76
0
Hengelo
Beste MF'ers

Ik ben momenteel met een project bezig voor school om Datalogger aan het bouwen met mogelijkheid om zowel op te slaan als deze data real time te bekijken.

Ik heb al uitgezocht welke gegevens ik wil kunnen inzien.
Ik hoef niet perse alle gegevens te kunnen bekijken uit de volgende lijst maar het is natuurlijk naar hoeveel het budget kan grijpen omdat dit project helemaal op eigen kosten moet.

These are the following things I want to be able to see and record.

- Location on the track/circuit and laptime and sections timing
- How hard I brake, when I brake and for how long I brake.
- When I start opening throttle and when I close it, how far and fast I use throttle.
- Oil temperature, water temperature, oil pressure and battery voltage for the health of the bike
- the RPM of the engine every moment
- Vehicle speed
- Lean angle of the bike, so I can see on how sharp the bike leans through a corner
- Suspension travel
- airbox pressure, inlet temperature
- fuel pressure
- exhaust gas temperature
- brake disc temperature
- count the gear I operate
- G-force measurement


Ik ben nog aan het rondkijken welke Development board hier het meest geschikte is die binnen het budget tussen de 0 en 100euro zit.

en welke sensoren ik nodig ga hebben en welke ik al kan gebruiken die op de motorfiets zitten.
Ik wil deze datalogger gaan presenteren op mijn circuitmotor Yamaha R1 [RN01] uit 1998.

zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of die mij een richting op kunnen sturen?

met vriendelijke groet,
Kerim Sancakdar
 
Nadeel is dat die R1 veel van die sensoren niet standaard aan boord heeft en het dus een enorm dure grap gaat worden.

Met een G-force sensor en gps kan je natuurlijk al heel veel achterhalen van hoe je rijd op het circuit maar veel punten op je lijst zal ik schrappen om de kosten laag te houden, brake disc temp bijvoorbeeld.
 
Ik zou zeggen duik in de wereld van arduino. Lijkt me het meest geschikt, kost weinig en vele soorten sensors en addon bordjes voor te krijgen.
Ben overigens wel benieuwd naar bepaalde dingen in je lijst hoe je die zou willen meten :)
 
Probeer uit te zoeken of je motor een diagnose stekker heeft, achterhaal het protocol waarmee de ECU communiceert, en vraag vervolgens de sensor data op.

Mijn z750 gebruikt het kwp2000 protocol en communiceert over de zogenaamde k-lijn (zelfde als oude VAG auto's). Met een arduino kan ik inmiddels communiceren met de motor.
 
Heel vet idee!

Als ik jou was zou ik beginnen met het meten en loggen van de gegevens die je kan gebruiken om een betere coureur te worden... Dus voral positie op de baan. Gas en rem. En versnellingswaardes. Daarna de basis 'gezondheids' gegevens van je fiets.

Die lineaire sensoren voor je vering zijn kak duur terwijl het eigenlijk maar gewoon lineaire potters zijn.... en verder zijn de meetgegevens heel lastig te interpreteren.... Kortom wat ga je er mee doen.

Als je het gaat maken zou ik proberen de data zo weg te schrijven dat een bestaand softwarepakket er wat mee kan. Anders wordt het wel heeeeeeel lastig gok ik.

Ik ga het in ieder geval volgen.

Later,

Loek
 
@TS:

voor het geval je deze nog niet had gevonden..... http://www.datamc.org/ staat al een tijdje in mijn motor favorieten :) maar nog niet echt uitgebreid gelezen. Volgens mij wel goed. Is veel info te vinden over wat je meet en wat je ermee kan of moet ;)

Deel eens wat info over hoever je zelf al bent na een avondje google!

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan