Starten met startkabels, met een losse auto accu

LeDen

MF'er
19 jan 2015
64
0
Hoe kan je het best een motorfiets starten met een losstaande auto accu met startkabels?

- Moeten de draadjes van de accu losgeschroefd worden en dan de startkabels op de draadjes vastmaken? Of moet dit juist direct op de accu vastgezet worden (dan wel met vastgeschroefde draadjes natuurlijk)?

- Tevens lees ik dat de - pool op een stuk ijzer gezet moet worden op de motor, dus dan is alleen de de rode + kabel verbonden aan de accu?

Dus als ik de draadjes niet van de motorfiets moet loshalen:

1. rode kabel op de + pool van de motorfiets
2. rode kabel op de + pool van de losstaande auto accu
3. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu
4. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu of juist een metalen deel?

En als de draadjes wel losgeschroefd worden van de accu dan is het hetzelfde (wel goed kijken welk draadje + is en welke -).

Vervolgens de startkabels vastmaken aan de draadjes.

Oja, en welke volgorde moet je aanhouden met het eraf halen?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Leden,

In principe is het allemaal mogelijk,
De Min is gekoppeld aan de massa van je motor en in de auto is dit de massa van je auto,
dus alle ijzeren delen in je auto en ook van je motor zijn in principe verbonden met de min pool van je accu;
De manier waarop je het aansluit kan op de accu van je motor of direct op de draden zonder je accu, dat maakt niet zoveel uit,

Mijn idee is vooral met aansluiten eerst de kabels aan je motor, en dan aan je (goede) accu dit om eventuele sluiting met massa te voorkomen...
succes!
Tim
 
Dus als ik de draadjes niet van de motorfiets moet loshalen:

1. rode kabel op de + pool van de motorfiets
2. rode kabel op de + pool van de losstaande auto accu
3. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu
4. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu of juist een metalen deel?
Ik zou 3 en 4 omdraaien. De - van de motoraccu of een metalen deel van de motor is vaak wat moeilijk te bereiken terwijl de - van de autoaccu goed bereikbaar is.
Oja, en welke volgorde moet je aanhouden met het eraf halen?
In omgekeerde volgorde.

Bij niet losgehaalde motoraccu kan je bij het aansluiten van de - op de autoaccu wat vonken verwachten. De autoaccu zal de motoraccu met een behoorlijke stroom proberen te laden.
 
Ik heb het volgende geleerd (geen garantie op enige juistheid :+ )

Bij de meeste motoren is het zo dat:
- de min (-) loopt door het frame
- de plus (+) via de kabels

Om rare uitspattingen te voorkomen van een (toch) defecte accu zet je niet directe -op- en +op+ maar laat je de min (-) via het frame lopen.

De volgorde heb ik eerlijk gezet geen goed verhaal bij, maar logisch lijkt mij:
Eerst de motor accu:
1) rode kabel op de plus aansluiten
2) zwarte kabel op een stalen frame deel (goed massa (-) punt)

Dan de auto accu:
1) rode kabel op de plus aansluiten
2) zwarte kabel op de min aansluiten

Dan pas starten: geen reactie van startmotor/electra = slecht massa punt (of kabels niet goed vast).
De rest van de motorkabeltjes die vanaf je motor accu lopen laat je gewoon zitten.

Eigenlijk moet je ook nog een veiligheidsbril op in geval een accu wil ploffen :)
 
Met een losse auto accu zal er weinig vervelends kunnen gebeuren. Als die goed is doorgeladen geeft hij 12.6 a 12.7 volt en veel vuurwerk hoef je niet te verwachten.

Wat je nooit moet doen is startkabels aansluiten op een autoaccu met draaiende automotor. Bij het loshalen van de startkabel kun je een enorme spanningspiek krijgen en de electronica kan daar niet tegen.
 
Met een losse auto accu zal er weinig vervelends kunnen gebeuren. Als die goed is doorgeladen geeft hij 12.6 a 12.7 volt en veel vuurwerk hoef je niet te verwachten.

Wat je nooit moet doen is startkabels aansluiten op een autoaccu met draaiende automotor. Bij het loshalen van de startkabel kun je een enorme spanningspiek krijgen en de electronica kan daar niet tegen.

Wat jij schrijft is zeker belangrijk. Nooit :N :N een motor aansluiten op een aangesloten auto accu met draaiende automotor. Dat kan je complete elektronica van je motor kosten. ;( ;(
Groet Jan :W
 
Waar zou die spanningspiek vandaan moeten komen?

Als jouw motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van de auto gaan omdat die minder weerstand heeft dan jouw lege accu. Op het moment dat je een van de startkabels losneemt kan jouw dynamo een korte spanningpiek geven van 70 a 80 volt.

De wegenwacht zal nooit startkabels gebruiken tussen de twee accu's, maar altijd een professionele starthulp gebruiken die tegen dit soort pieken is beveiligd.
 
Als jouw motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van de auto gaan omdat die minder weerstand heeft dan jouw lege accu. Op het moment dat je een van de startkabels losneemt kan jouw dynamo een korte spanningpiek geven van 70 a 80 volt.

De wegenwacht zal nooit startkabels gebruiken tussen de twee accu's, maar altijd een professionele starthulp gebruiken die tegen dit soort pieken is beveiligd.
Ik heb er erg veel moeite mee dit te geloven.
Hetzelfde zou dan gebeuren als je je verlichting uit zet.
De stroom die naar die accu van de auto gaat is maar een ampere of 5 en dat is ook naar je verlichting toe.
Waar gaat die spanningspiek dan heen?
Verder worden spanningspieken door de regelaar kortgesloten.
Hoe kom je aan die 70 volt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Broodje aap verhaal uit de vorige eeuw. Denk ik :)

Voor het overstarten van een motor vanuit een auto, hoeft de auto in principe niet te draaien. Die accu heeft zat prik. Zolang het niet minuten achtereen is. Ik zeg het er maar bij, voor de mensen die weer allerlei uitzonderlijke situaties gaan bedenken om een punt te scoren :)

Wat we vroeger leerde, is om het blok van de helpende auto te laten draaien. Dit om te voorkomen dat bij overstarten ook die accu te leeg werd, waardoor ook het helpende voertuig niet meer gestart kon worden.

Dat mag bij een motor ook, geen enkel probleem. Hoeft mi niet.

Waar een probleem kan zitten is het starten van het helpende voertuig, terwijl de startkabels aangesloten zijn. Nu is er totaal geen reden om dat te doen, maar mensen doen nu eenmaal rare dingen. En ik zeg kan, want slechts in een paar situaties kan dat problematisch worden, en dan met name voor de electronica van de helpende auto.

Overigens is dit bij een losse auto-accu niet aan de orde, dat moge duidelijk zijn.

Bij een losse accu, die ik ook gewoon in de werkplaats heb staan als starthulp, sluit ik altijd eerst de motor aan. Daar is het minste ruimte en dus het meeste gefriemel. Klemmen moeten er goed opzitten, goede verbinding maken, en niet op één puntje van de klem van de startkabels. En die kabels moeten trouwen ook een minimale kwaliteit hebben, heb wel eens wat prutzooi gezien.

Daarna de losse uiteinden op de losse accu, die natuurlijk netjes bereikbaar en uit de weg staat.

Loshalen in omgekeerde volgorde.

Als de minpool van de motor-accu niet goed bereikbaar is, kan een framedeel volstaan. Liever niet een deel dat achter een lager zit tov de accu (achterbrug, stuur). Een dikke bout van het motorblok oid is dan prettiger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jouw motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van de auto gaan omdat die minder weerstand heeft dan jouw lege accu. Op het moment dat je een van de startkabels losneemt kan jouw dynamo een korte spanningpiek geven van 70 a 80 volt.

De wegenwacht zal nooit startkabels gebruiken tussen de twee accu's, maar altijd een professionele starthulp gebruiken die tegen dit soort pieken is beveiligd.

Als jou motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van je motor gaan omdat de spanning van jou accu lager is dan die van de auto. Je motor accu is immers leeg en die van de auto vol.

De spanning van je dynamo is altijd veel hoger en wordt altijd terug geregeld door de spanningsregelaar tot een laad spanning van ca. 14,5 volt.
 
Hoe gebruik je startkabels?

Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.


Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.

Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.
 
Hoe gebruik je startkabels?

Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.



Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.

Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.
Nou geloof ik het nog minder.
Wat heeft het verbruik van de achterruitverwarming met de laadstroom te maken?
Welke hoge laadstroom?
Die laadstroom is maar een paar ampere en als de motor van de auto loopt dan is hij bijna nul.
Zet je ook je achterruitverwarming aan als je denkt te gaan remmen zodat je geen spanningspiek krijgt door de hoge stroom die naar je remlichten gaat en plotseling wegvalt?
 
Al dikwijls gezegd, maar ga het ook eens zeggen:
Sluit eerst de - van de motor aan, hetzij aan de batterij, indien goed bereikbaar, hetzij aan een goed punt aan frame/motorblok. Zorg dat de klemmen aan de andere zijde van de startkabels niet tegen elkaar kunnen komen. Sluit nu de plus van de motor aan. Zorg dat beide klemmen goed contact hebben, is belangrijk.

Sluit nu de - van de losse batterij aan, daarna de plus.

Nu de motor starten. Als de alternator goed is, mag je de kabels na amper 5 sec wegnemen, als je motor niet dreigt stil te vallen (lees: nog te laag in toeren draait, en zeer onregelmatig loopt).

Kabels loshalen in omgekeerde richting.

Dan een uurtje rondrijden en de batterij, als ze niet kapot is, is weer opgeladen. De afstand die je rijd maakt niet uit, de toeren per minuut ook niet, de laadstroom blijft gelijk (of zou dat toch moeten), eens aan 1200rpm tot aan je rode zone. De tijd dat hij laad is dus belangrijk.


Zelf heb ik onlangs mijn sleutel op mijn contact laten zitten. Volgende morgen toen ik naar 't werk wilde rijden, compleet leeg, zelfs geen controlelampjes die nog werkte. Motor voor de auto gezet, aangekoppeld, auto niet gestart. 1 poging en de motor draaide, maar je kan met een batterij van een 1.9TDI tig keer proberen te starten, en dan ook nog de auto aankrijgen.
Naar mijn werk is 45 minuutjes. Na het werk startte die weer vlot.
 
Verwijderen startkabels – schade elektronica auto:

Tijdens het verwijderen van de kabels de motor van beide auto’s laten lopen. Ook zet je voordat je de kabels verwijderd bij beide auto’s grote stroom verbruikers aan. Denk hierbij aan de achterruit verwarming en kachel. Het op deze manier handelen is, omdat er anders door een piekspanning mogelijke schade aan het elektronische systeem kan worden veroorzaakt. Auto’s van de laatste jaren zijn door toevoeging van steeds specifiekere elektronica steeds gevoeliger voor. Ook is hierbij de volgorde van het verwijderen van de startkabels van belang. U verwijderd als eerste de zwarte startkabel van de probleem auto. Vervolgens verwijderd u deze zelfde zwarte kabel van de hulp auto. De rode startkabel verwijderd u eerst van de hulp auto. En als laatste van de probleem auto. Vervolgens gaat u een stuk auto rijden om de accu weer bij te laden. Als u iets aan heeft laten staan weet u de mogelijke oorzaak van de lege accu. Mocht er geen reden zijn is het verstandig de accu te laten testen.

http://www.autoweetjes.com/Startkabels-jumpstarter-gebruiken.html

Ik denk dat ik er gewoon geen verstand van heb, laten we het daar maar op houden.
 
Verwijderen startkabels – schade elektronica auto:

Tijdens het verwijderen van de kabels de motor van beide auto’s laten lopen. Ook zet je voordat je de kabels verwijderd bij beide auto’s grote stroom verbruikers aan. Denk hierbij aan de achterruit verwarming en kachel. Het op deze manier handelen is, omdat er anders door een piekspanning mogelijke schade aan het elektronische systeem kan worden veroorzaakt. Auto’s van de laatste jaren zijn door toevoeging van steeds specifiekere elektronica steeds gevoeliger voor. Ook is hierbij de volgorde van het verwijderen van de startkabels van belang. U verwijderd als eerste de zwarte startkabel van de probleem auto. Vervolgens verwijderd u deze zelfde zwarte kabel van de hulp auto. De rode startkabel verwijderd u eerst van de hulp auto. En als laatste van de probleem auto. Vervolgens gaat u een stuk auto rijden om de accu weer bij te laden. Als u iets aan heeft laten staan weet u de mogelijke oorzaak van de lege accu. Mocht er geen reden zijn is het verstandig de accu te laten testen.

http://www.autoweetjes.com/Startkabels-jumpstarter-gebruiken.html

Ik denk dat ik er gewoon geen verstand van heb, laten we het daar maar op houden.
Ik lees wel wat er staat maar ik zie nergens een uitleg.
Kan jij het uitleggen of ga je er van uit dat als het staat geschreven het wel zal kloppen?
 
Hoe gebruik je startkabels?

Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.


Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.

Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.

Probleem is je praat andere mensen na ipv dat je zelf de kennis hebt en zonder dat je zelf ervaring hebt. (Ja, ik heb wel de kennis en de ervaring zelf)

Zelfs al zegt de baas van de wegenwacht het zelf tegen mij dan nog verwacht ik dat hij het kan onderbouwen.

En website die stroom en spanning op een hoop gooit vertrouw ik niet.
 
Nou geloof ik het nog minder.
Wat heeft het verbruik van de achterruitverwarming met de laadstroom te maken?
Welke hoge laadstroom?
Die laadstroom is maar een paar ampere en als de motor van de auto loopt dan is hij bijna nul.
Zet je ook je achterruitverwarming aan als je denkt te gaan remmen zodat je geen spanningspiek krijgt door de hoge stroom die naar je remlichten gaat en plotseling wegvalt?

Even een volle accu aan een lage accu hangen.....de laadstroom kan wel tot ruim over de 100 ampere zijn, waarom denk je dat die kabels zo dik zijn?

Piekspanningen komen doordat het snel onderbreken van stroom in iedere inductieve belasting een piekspanning oplevert. Je kan het vergelijken met waterslag in huis.
 
Laatst bewerkt:
Verwijderen startkabels – schade elektronica auto:

Tijdens het verwijderen van de kabels de motor van beide auto’s laten lopen. Ook zet je voordat je de kabels verwijderd bij beide auto’s grote stroom verbruikers aan. Denk hierbij aan de achterruit verwarming en kachel. Het op deze manier handelen is, omdat er anders door een piekspanning mogelijke schade aan het elektronische systeem kan worden veroorzaakt. Auto’s van de laatste jaren zijn door toevoeging van steeds specifiekere elektronica steeds gevoeliger voor. Ook is hierbij de volgorde van het verwijderen van de startkabels van belang. U verwijderd als eerste de zwarte startkabel van de probleem auto. Vervolgens verwijderd u deze zelfde zwarte kabel van de hulp auto. De rode startkabel verwijderd u eerst van de hulp auto. En als laatste van de probleem auto. Vervolgens gaat u een stuk auto rijden om de accu weer bij te laden. Als u iets aan heeft laten staan weet u de mogelijke oorzaak van de lege accu. Mocht er geen reden zijn is het verstandig de accu te laten testen.

http://www.autoweetjes.com/Startkabels-jumpstarter-gebruiken.html
Ze zijn wel lekker konsekwend :+
 
Laatst bewerkt:
Even een volle accu aan een lage accu hangen.....de laadstroom kan wel tot ruim over de 100 ampere zijn, waarom denk je dat die kabels zo dik zijn?

Piekspanningen komen doordat het snel onderbreken van stroom in iedere inductieve belasting een piekspanning oplevert. Je kan het vergelijken met waterslag in huis.
Nee he. niet nog een |(
Als je een lege accu aan een volle accu hangt zal de laadstroom niet groot zijn omdat de laadspanning daar veel te laag voor is.
De startkabels zijn zo dik omdat daar de startstroom doorheen moet en er anders teveel spanning over valt. De startstroom is ongeveer 100A.
Als de spanning van een inductieve belasting haalt zal er een spanningspiek optreden met tegengestelde polariteit (wet van Lenz) maar ik kan zo geen inductieve belasting bedenken in een auto anders dan misschien een relais maar dat is verwaarloosbaar klein.

Geef anders even een voorbeeld.
 
De berichten even gelezen, en gezien dat er ook wordt gezegd om de min eerst te doen?

Ik doe het zo:

1 + rode kabel, op de accu van de motorfiets
2 - zwarte kabel, op een metalen deel van de motorfiets
3 + rode kabel, op de losstaande accu
4 - zwarte kabel, op de losstaande accu

Dus + is rood en - is zwart.

Dit moet dus neem ik aan goed zijn?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan