ATE / Keramisch vet op zuigers (Brembo) remklauwen?

Smit

MF veteraan
23 apr 2003
11.860
8
Hardinxveld
Hallo mf'ers,

Snelle vraag, ik heb gisteren de remblokjes vervangen van mijn Tuono en uiteraard ook meteen de klauwen volledig schoongemaakt (remmen reiniger), waarna alles er weer piekfijn uit zag. :)

Maar had ik nu ook ATE/Keramisch vet op de remzuigers (4x per klauw) moeten smeren om de werking/geleiding ervan te blijven garanderen of is dit niet nodig? :?

Extra:
- De zuigers heb ik uiteraard verder naar buiten laten komen en volledig schoongemaakt, was was vies maar geen puttjes/krassen oid.
- Wel heb ik lichtjes de rempinnen (2x per klauw) van een dun laagje kopervet voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Zuigers nergens mee insmeren. (Hooguit met de gel die je krijgt bij nieuwe rubbers, maar dat is alleen om ze er in te krijgen)

Als je ze wel ergens mee inmeert dan blijft zand en andere rotzooi plakken en gaat voor problemen zorgen.

Bij veel moderne motoren zijn de zuigers ook super glad. (Teflon laagje?) Zodat er zo min mogelijk rotzooi aan blijft kleven.
 
ATE vet is geschikt om in contact te komen met remvloeistof. Het wordt daarom gebruikt om remzuigers te monteren. Het houdt ook vuil vast, waardoor het minder geschikt is om de zuigers (na montage) mee te beschermen.

Kopervet gebruik je nooit op remzuigers en enkel op het vlak tussen de remzuiger het het remblok, en eventueel scharnierpunten of glijpunten in de remklauw.

Nieuwere zuigers zijn ceramisch gecoat, waardoor ze gladder zijn. Teflon zuigers worden ook wel gebruikt.

Voor ouderwetse zuigers, die dus roesten kan ik je ook ACF50 aanraden (nee, ik heb geen aandelen). Dit is een corrosiewerend goedje (vet of vloeibaar) dat geschikt is om in combinatie met remsystemen te gebruiken.

Disclaimer: alles wat ik hierboven schrijf zijn mijn eigen ervaringen, en ik ben geen monteur.
 
ATE vet is geschikt om in contact te komen met remvloeistof. Het wordt daarom gebruikt om remzuigers te monteren. Het houdt ook vuil vast, waardoor het minder geschikt is om de zuigers (na montage) mee te beschermen.

Kopervet gebruik je nooit op remzuigers en enkel op het vlak tussen de remzuiger het het remblok, en eventueel scharnierpunten of glijpunten in de remklauw.

Nieuwere zuigers zijn ceramisch gecoat, waardoor ze gladder zijn. Teflon zuigers worden ook wel gebruikt.

Voor ouderwetse zuigers, die dus roesten kan ik je ook ACF50 aanraden (nee, ik heb geen aandelen). Dit is een corrosiewerend goedje (vet of vloeibaar) dat geschikt is om in combinatie met remsystemen te gebruiken.

Disclaimer: alles wat ik hierboven schrijf zijn mijn eigen ervaringen, en ik ben geen monteur.


Tegen het "piepen" van de remblokken wanneer er geremd wordt ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan