Aankoop tips Honda CBR F2 1996

jorrick

MF'er
24 mrt 2015
159
13
Assen
Ik heb een CBR 600 op het oog, alleen heb ik nog niet zoveel verstand van motoren want ik heb net mijn rijbewijs. (kan rijbewijs vrijdag ophalen)

Het is een rood witte, precies het kleurenschema wat ik graag wil. Alleen de motor is in Mijlen. Dus het is een americaanse versie? Hij heeft 64000 KM gelopen (al omgerekend vanaf mijlen) Dit lijkt mij wel een redelijk hoge km stand. Is dit erg?

Waar moet ik op letten bij de aankoop hiervan? het is een motor voor minder dan 1000 euro dus ik weet dat ik niet alles tip top kan verwachten.

Volgens de verkoper zijn de banden zo goed als nieuw en een nieuwe accu, de ketting en tandwielen waren ook nog goed.
Maar dit zijn zaken die je zo op het oog natuurlijk wel kan zien.
Zaken als hoe loopt de motor/hoe rijd hij/ rijd hij goed? dat weet ik allemaal niet, ik heb alleen ervaring met mijn les motor kawasaki ER6n.
Het enige wat ik weet is dat de NAKS soms een ratelend geluid kan maken en dat dit iets van 60euro kosten. ik gok dat ik hem zelf nog wel kan vervangen.
Ook carbs schoonmaken oid moet mij zelf nog wel lukken.

Kan iemand mij hier tips voor geven of punten waar ik op kan letten. ook eventueel om het om een americaanse versie gaat?

@ mods, ik wist niet precies in welk sub forum dit moest komen dus als het verkeerd staan willen jullie dit dan verplaatsen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Mogelijk inderdaad een Amerikaanse versie.
Of een Engelse import.

Als de motor minder dan 1000 euro kost kun je natuurlijk niet al teveel verwachten.
Maar als ook echt de banden, accu en ketting en tandwielen goed zijn is dat al een goed begin!

Kijk voor je de motor start of de uitlaat helemaal koud is.
Mocht dat niet zo zijn dan heeft de verkoper de motor al warm laten draaien, mogelijk om een slecht startende (koude) motor te verbergen.

Kijk goed of hij geen bakken met olie lekt, een klein druppeltje is vaak geen probleem.
Kijk na het starten of de motor veel zwarte of blauwe rook uitstoot, dit is niet goed en kan tot hoge kosten lijden.

Voor de rest een beetje rondkijken naar gekke dingen zoals een hoop kapot gedraaide bouten of rare vormen van schade.

Groeten en succes ermee!
 
Hoe kom ik er achter of de spanningsregelaar defect is? Aangezien er een nieuwe accu in zit.

Weet iemand wat de kosten zijn om voorvork keerringen te (laten) vervangen?


Zijn er nog puntjes waar ik rekening mee moet houden omdat het een engelse/americaanse motor is? Gebruiken ze ander schroefdraad of iets dergelijks?

Ik het mogelijk om de kilometerteller van een europese motor er op te monteren? of moet ik dan ook iets in het blok/wiel veranderen? (weet niet waar de snelheid gemeten wordt)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond wezen kijken. Motor ziet er nog erg netjes uit maar wou niet lopen.
Had al een jaar in de schuur gestaan volgens de eigenaar.

Benzine e.d. is dus ook al een jaar oud. accu was nieuw en deed het wel.

Hij stelde voor hem even na te kijken zodat ik dit weekend er even mee kon rijden. Kon sowieso niet rijden want ik heb mijn rijbewijs nog niet.

Ben benieuwd.
 
Hoe kom ik er achter of de spanningsregelaar defect is? Aangezien er een nieuwe accu in zit.
Ja.
Multimeter op de accu zetten.
Zie topic in de how-to lijst.
Weet iemand wat de kosten zijn om voorvork keerringen te (laten) vervangen?
Vraag het bij lokale motorzaken.
Ik denk dat het tussen de 80 en 150 euro zal kosten.
Zijn er nog puntjes waar ik rekening mee moet houden omdat het een engelse/americaanse motor is? Gebruiken ze ander schroefdraad of iets dergelijks?
Boutjes zijn allemaal hetzelfde.
Teller is anders.
Verder niet heel veel.
Heel soms zit er een extra systeempje aan de carbs, ivm milieu eisen.
Ik het mogelijk om de kilometerteller van een europese motor er op te monteren? of moet ik dan ook iets in het blok/wiel veranderen? (weet niet waar de snelheid gemeten wordt)
Europese teller van dit model en bouwjaar er op, en je kunt weer verder.
 
Algemene staat: Als hij er netjes uit ziet kan je ervanuit gaan dat de motor binnen heeft gestaan en niet door het weer te grazen is genomen.

Wat handig is om te checken:
Bochtenset & Uitlaat: hoeft er niet mooi uit te zien maar mag niet lekken.
Banden: Uitdroging en hoe oud ze zijn kan je met het oog zien.
Voorvork keeringen: als er olie op de voorvork / remschijven zit vaak lek: Kosten 150,- bij je garage.
(dit komt heel vaak voor bij motoren op leeftijd) kijk wel goed op de vorken geen roest hebben want dat kan een duur grapje worden.
Remschijven: Voel aan de schijven om te zien of je een "kuiltje" voelt, als dat zo is dan zijn je schijven binnenkort aan vervanging toe.
Spanningswisselaar: Accu meten als deze loopt, hoort 14-16 volt te geven, niet meer dan 16,5.
Mijn spanningswisselaar leverde ooit 18,7 boem nieuwe accu kapot en 150 euro voor een nieuwe spanningswisselaar.

Motor, koppeling, ketting en tandwielen: Testrit maken, de motor ff flink door alle versnelling heen laten knallen en ook op hoog tourental een tijdje constant rijden. Koppeling voel/hoor je als deze niet goed meer is. Als de motor geen schokjes geeft tijdens het gas geven of gekke dingen doet kan je ervanuit gaan dat het motorblok "in orde" is.
Tandwielen en ketting kan je enigzins zien, maar vooral tijdens een testrit in de bocht hangen en kijken of je hierbij merkt of deze lossig zit. Zo niet, is die nog prima.

Tip: Koop deze motor niet voordat hij loopt en je erop kan proefrijden, 64 000 km is te doen voor een supersport maar gezien de leeftijd loop je wel de nodige risico's.
 
Goeie keuze, een F2. Zijn érg sterk/degelijk en kan eigenlijk weinig aan stuk gaan behalve de eerder genoemde distributiespanner en/of spanningsregelaar.

Kosten beiden geen drol en zijn goed te vervangen dus al is 1 van beiden slecht niet eens per se een reden om de motor te laten staan (al kan er gevolgschade zijn als te lang met een defecte distributiespanner gereden is).

600F is niet écht een supersport, en 64.000km is ook zéker niet veel voor en F2.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan