MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

@megane
Ik ben benieuwd hoe je op je MaxSYM600 een Akrapovic uitlaat gezet hebt.
Heb je een referentie van die uitlaat ? Online gekocht ? Mag ik vragen wat zo een uitlaat uiteindelijk kost en ook als je klaar bent en hij gemonteerd staat, enkele detailfoto's daarvan. Ik denk dat dit zeer nuttig zou zijn voor de MaxSYM rijders hier als ze ooit een uitlaat moeten veranderen. Mvg. Eddy

Ik heb online deze Akrapovic voor de MaxSYM's gevonden, je kan selecteren als je één nodig hebt voor de 400 of de 600, deze zijn verschillend qua vermogen en qua prijs.
Akrapovic uitlaten voor de MaxSYM's 400 en 600
Ik vraag me wel af of de aansluitingen dezelfde zijn als de orginele uitlaat, en of je deze gewoon over het bestaande stuk dat vanaf het blok gaat, met dezelfde diameter erover kan schuiven, waarbij gewoon gebruik kan gemaakt worden van de spanklem.
 
Laatst bewerkt:
Alles is gemaakt nu nog lassen op het werk en dan plaatsen.Alles heeft mij nog geen 125€ gekost
full

full
 
heb gisteren dit windscherm: GIVI Verhoogd transparant windscher gekocht bij rad in drongen en direct gemonteerd daarna een lekker toertochtje gedaan van drongen naar zeeland meer bepaald scheveningen om te testen en ben er zeer content van. en was nog een spot prijs ook 80€. hopelijk gaat de versys nu niet meer verbruiken met het verhoogde scherm.
 
Dank Old en Ferry
Zal de opgegeven punten zeker eens laten controleren, zekers als ge met de morgenploeg staat en de motor wil niet starten ( rond 5u s'morgen ) :(
Danks Boy's
 
Ik weet niet hoe streng ze zijn in België, maar houd er wel rekening mee dat er totaal geen Euro keurmerk met nummers in deze Chinese 80 euro uitlaatjes staan.
Je mag dus helemaal niet met deze uitlaatjes in europa rijden.
Daarnaast verwacht ik dat de binnenkant er vrij snel uitbrand

Als er iemand anders ook zo'n 80 euro demper wil zou ik de kat eerst even uit de boom kijken bij Megane

Ook is het beter om niet de meegeleverde lipjes aan je uitlaat te lassen, beter gebruik je zo'n ronde klem waar de 2 lipjes al aan zitten. Die ronde klem met lipjes kun je dan desgewenst makkelijk op de juiste plek vastdraaien zodat de trekveren op spanning staan.

Bij mijn Euro goedgekeurde Leovince zat er zo'n klem met lipjes eraan meegeleverd, dus ik kon binnen 5 minuten de trekveertjes bevestigen.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Al doe ik er maar 1 jaar mee web. Mijn originele uitlaat is ook binnenin volledig uit gebrand, dus als ik om de 2 jaar een uitlaat moet kopen van 936€ is dat nu nog voordeliger
 
Maar dat is op zich toch al apart dat een OEM uitlaat binnen één jaar compleet naar de vaantjes is aan de binnenkant.
Voor de rest kan ik min of meer je uitleg wel begrijpen.

Maar nogmaals blijf rekening houden met het feit dat we allemaal met een "E pass Approved" aftermarket uitlaat rijden, en de chinees heeft dat niet.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Demping is inderdaad flinterdun, vandaar dat je meer de aandacht trekt van de zwaantje die vervolgens mogelijk ook graag het keurmerk eens willen zien.

Volgende wat zich voordoet Is dat de minimale demping gelijk staat aan nog minder demping materiaal in de uitlaat wat het uitfikken van de binnenkant dan weer bespoedigd.

Zet je er een sportvario op dan zijn de rapen pas echt gaar want dan brult zo'n uitlaat helemaal verschrikkelijk.


Het beste is eigenlijk om een "E pass Approved" slip-on te monteren.... waarbij je dan wel een custom bracket moet maken zodat de uitlaat fatsoenlijk aan de swingarm kan worden gemonteerd.

De Akrapovic's die Tanson van TBS verkoopt hebben ook zo'n custom bracket... de slip-on zelf Is de versie die ze gebruiken op de Piaggio MP3 500.
Die kost rond de 475 ä 500 euro.
En kun je gebruiken voor de Kymco 400 en voor de Maxsym 400 & 600
 
@WebEngine
Jan, zijn dat niet dezelfde Akrapovic's die in mijn voorlaatste berichtje stond ?
Ik denk wel dat dit geen piraat-Akrapovic's waren, vandaar ook de veel duurdere prijs : en daar zat een onderscheid tussen die voor de MaxSYM400 en die voor de 600.
Heb jij linken van degene van rond de475-500 € die jij hier vermeldde ?
 
heb gisteren dit windscherm: GIVI Verhoogd transparant windscher gekocht bij rad in drongen en direct gemonteerd daarna een lekker toertochtje gedaan van drongen naar zeeland meer bepaald scheveningen om te testen en ben er zeer content van. en was nog een spot prijs ook 80€. hopelijk gaat de versys nu niet meer verbruiken met het verhoogde scherm.
Mooi scherm, Mario. :t Veel verschil in verbruik gaat dat niet geven, maar het zal je wel meer comfort geven, waarschijnlijk stiller achter het scherm en minder windgevoelig op je helm. :t ;)
 
@Eddy

De link die jij gaf is van mijn contact Tanson met zijn winkel TBS
Ik koop hier vaker spullen en heb ook de TBS shop al diverse keren hier in jullie topic aangehaald, o.a. met de mooie achterveren maar ook met de TechPulley koppelingen.

In Taiwan verkopen ze inderdaad geen nep handel zoals Chinese wel doen.
Alles is echt en/of kwaliteit.
De reden dat het mogelijk iets duurder is is omdat de Akra's dikke vette import
uit Europa is en dus iets duurder in Taiwan... maar dat maakt ze niks uit in Taiwan...ze hebben geld zat en zijn motorminded dus moeten/willen ze het hebben.
Daarnaast is de reden dat het duurder is omdat er in Taiwan speciaalvoor de MaxSym een custom bracket bij wordt gemaakt, die is dus niet van Akra maar 100% made in Taiwan.

Daar mag je ook nog bij optellen dat TBS ze (iets goedkoper) enkel en alleen als slip-on verkoopt met bracket, maar daarnaast ook verkoopt als compleet systeem dus met de header = voorpijp en bracket en aansluitmateriaal.

Prijs verschil tussen de 400 en 600 is maar 35 euro... en dat zit hem puur in de aansluit materialen en/of iets groter uitgevoerde custom bracket, en daarnaast is er een prijs verschil in zilver of zwart.

Het gaat in beide gevallen (399/550cc) dus gewoon om de zelfde uitlaat:
Akrapovic S-PI4SO3-HRSSBL (zwarte uitvoering)
Akrapovic S-PI4SO3-HRSS (zilveren uitvoering)

Dus nogmaals er is alleen een prijs verschil tussen compleet systeem met bracket of alleen slip-on met bracket.
Dit geld dus voor beide type Maxsym's!
Kortom zowel de MaxSym 399cc rijd dus daadwerkelijk op de zelfde uitlaat als de MaxSym 550cc.

En dan hebben we het in beide gevallen over of alleen slip-on of compleet systeem zoals hij dus ook op de PiaggioMP3 500/400 en Beverly 500 Cruiser zit, dit dan voor MaxSym wel aangevuld met de custom MaxSym bracket.

Aangezien wij in Europa wonen, krijgen wij t.b.v. de Piaggio MP3 500/400 de Slip-on Akrapovic, S-PI4SO3-HRSSBL of de slip-on Akrapovic S-PI4SO3-HRSS voor rond de 475 á 500 euro.
Dan beschik je dus nog niet over de custom bracket om hem te laten passen op de MaxSym.
Mijn voorstel is dan ook om evt. als Tanson van TBS dat wil alleen de custom bracket wel in Taiwan te bestellen.
Je kunt natuurlijk zelf ook een bracket bouwen, maar ik kom de bracket voor MaxSym al enkele jaren tegen via Taiwanese contacten
en die zien er wel heel gelikt uit... ik weet niet of we zelf in staat zijn om het zo degelijk te maken?

Google voor de beste aanbieding in jou buurt maar door op:
Akrapovic Piaggio MP3 S-PI4SO3-HRSSBL

https://www.scooter.nl/akrapovic-uitlaten/akrapovic-demper-piaggio-mp3.html

Zwart is duurder:
https://www.scooter.nl/akrapovic-uitlaten/akrapovic-demper-piaggio-mp3-black.html

Uitlaat Akrapovic Slip-On Line (RVS / Inox) met e-keur - Piaggio MP3 500/500 LT 2008-2016

Vaak zijn er ook aanbiedingen bij andere NL sites van rond de 470 euro.
Ook is het zo dat ze b.v. in Italië of Duitsland niet goedkoper zijn als in NL. de prijs is hier prima, dus je hoeft er niet voor naar het buitenland.

Als laatste wil ik nogmaals opmerken dat de Akrapovic in zilver of zwart waar we het over hebben naast de 500cc dus ook voor de 400cc is.
Dit is dus namelijk één en de zelfde uitlaat er zijn geen verschillende uitvoeringen, maar dat hoeft ook helemaal niet omdat 399 en 550cc motoren in de zelfde range vallen qua wat voor soort uitlaat er op moet.

Juist dat is ook weer zo vaag bij die Chinezen want die bied ze lachend aan met vermelding dat je ze kunt gebruiken van 125 tot wel 800cc of iets dergelijks.
ja en dan krijg je dus dat het net lijkt alsof je op een crossmotor rijd.
Ik heb me meer als een jaar geleden al eens verdiept in wat de Chinees aan de man probeert te brengen alsook in het Akrapovic gebeuren dus vandaar deze flinke lap met text ;)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dank je, Jan.
Ja, ik had wel in de gaten dat op de Thaiwanese site ze een uitlaat leveren met alle toebehoren en aanpassingen in om hem direct te monteren onder een MaxSYM 400 of 600.
Als je dat vergelijkt met de prijzen voor de uitlaat zelf zonder de aanpassingen, meer bepaald voor de Piaggio MP3 500, dan zit daar nog een groot verschil op.
Ik ga me daar eens in verdiepen als ik tijd heb, wat er juist moet aangepast worden, en of die aanpassingen niet goedkoper gemaakt kunnen worden. Ik denk dat het voornamelijk over een mof gaat met veranderende diameter met klem, en wat metalen stukken die de bevestiging mogelijk maken.
Ik zou eigenlijk eens in detail moeten kunnen zien wat die aanpassingen juist inhouden en misschien wat technische detailtekeningen met afmetingen. (ik vraag niet veel hé ;) )
Nogmaals dank voor je deskundige uitleg en info.
 
Laatst bewerkt:
Klem met veren die om de OEM header komt te zitten plus de verloop mof is onderdeel van de slip-on.
Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken... dat zit gewoon in de verpakking.
99% van de Piaggio's rijden allemaal met alleen de slip-on.
Je kunt dus de boel afkijken bij veel van de MP3 modellen.
Ook heb ik wel een adres waar je allerhande uitlaat verloop mofjes van rvs kunt kopen voor b.v. circa 1 tientje.

Wat je haast niet kunt afkijken is de specifieke 3 punts bracket... wat ik wel weet dat dit een serieus stukje werk is, dit voornamelijk omdat er flinke krachten op de slip-on komen te staan waar je niet mee mag spotten.

Zo heb ik zelf al 2 uitlaten gesloopt dit ondanks dat het om originele exemplaren ging.
Op mijn voormalige Downtown heb ik een Leovince finaal door midden gebroken... die werd onder garantie vervangen.
Op de Xciting heb ik de MiVV ook kapot weten te krijgen.... 2x de carbon beugel en vervolgens de complete binnenkant er uit gebrand..... helaas was Mivv super slecht in de garantie... dus voelde me flink genaaid door MiVV
 
Laatst bewerkt:
Op het vlak van bevestigingen kan ik eventueel mijn plan wel trekken om dit op maat te laten maken.
Als ingenieur kan ik wel wat van bevestigingen en belastingen berekenen op een constructie, maar het moet alles praktisch en esthetisch blijven.
De kwestie is gewoon wat en waar de bestaande bevestigingen met bevestigingsogen exact zitten, vandaar dat het wel interessant zou zijn om daar een technische tekening met maten van te hebben. Maar dit zal waarschijnlijk "whishfull thinking" zijn.
Trouwens, die Akrapovic-uitlaten zijn die thermisch beschermd, ik bedoel de buitenkant van die uitlaat bij het rijden heeft die een ietswat hittebeschermend omhulsel ? Of is deze tijdens het rijden gewoon gloeiend heet, en al wat er in aanraking me komt brand er dan direct in ?
 
Ik noem het altijd maar "Esthetisch verantwoord" dus kan me helemaal vinden in het geen jij zegt, ben daar zelf ook overgevoelig voor als het niet klopt of niet aan de norm voldoet die ik voor me zelf heb uitgezet.

Die uitlaatjes zijn wel enigszins thermisch beschermd (iets wat zo'n Chinees dus denk ik niet is)
De Akra's zijn dan ook wat duurder en de (dubbele) binnenwand is gewoon goed uitgevoerd.... dat kun je ook weer terug horen in het donker bruine geluid wat ze produceren.
Ook staan dit type Akra's niet te boek als erg licht qua gewicht.
Als laatste: Als ze niet goed uitgevoerd zouden zijn dan is het vragen om problemen, en aangezien er complete volksstammen hier met akra rondrijden, vertrouw ik dat wel... iedereen zou anders immers met smetvlekken op de uitlaat of met littekens op de benen rond lopen.
Desalniettemin mag je niet verwachten van geen enkele aftermarket uitlaat dat hij superkoel blijft.
Ook speelt de buitenkant coating wel een rol in het niet direct inbranden van de diverse goedjes.

Omdat het als plug & play geleverd wordt zal maatvoering van ophanging en de diverse diameters van pijp niet worden uitgelegd door de diverse uitlaat merken... dus idd. zoals jij het omschrijft blijft dat "whishfull thinking"


Wel heb ik hier nog wat dingetjes in PDF die je eens kunt bekijken:

Onderdelen in het Slip-on pakket van Akrapovic voor MaxSym in PDF

Zie PDF hierboven: Nr.8 en nr.11 gaan op het uiteinde van de bestaande OEM header.
De veertjes met nr.12 komen dan aan nr.11

Mof Nr.6 heeft meestal een standaard maatvoering aan Slip-on zijde... die is uit mijn bolle kop circa 51 of 52mm. (voor de rest niet echt belangrijk)
De andere kant van nr. 6 (enigszins wel belangrijk) die is dacht ik voor ons soort scooters circa 37 of 38mm. (Megane zou de juiste diameter aan MaxSym OEM zijde mogelijk pas nog hebben opgemeten?)



Hier ook nog een PDF met wat plaatjes:

>>> PDF

Bracket maten kun je dus echt pas vaststellen als je daadwerkelijk zo'n ding hebt gekocht, tenzij je natuurlijk bij zo'n MP3 bezitter dat kunt afkijken.

Hier nog de url met alle specificaties van de slip-on:
MaxSym Akra


In deze YT zit de slip-on set gemonteerd aan de MaxSym OEM header zoals het hoort en dan met die bracket van TBS, maar bracket kun je helaas niet zien op dit filmpje

Op dit plaatje wat je waarschijnlijk wel kent, zie je 2 van de 3 ophang punten van de bracket.
image.php


Als je het op prijs stelt dan wil ik wel een visje uitgooien of TBS de 3 punts-bracket/beugel ook evt. los wil verkopen.... dat zou naar mijn idee inclusief verzenden toch niet meer als 100 euro hoeven bedragen?
De losse rvs header samen met de bracket zou op €275,48EUR uitkomen.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren nog contact genomen met de mensen van www.scooters.nl, en die hebben me vandaag teruggebeld nadat zijn op verschillend plaatsen navraag hadden gedaan ook bij Akrapovic zelf, en deze raadden het gebruik van die betreffende uitlaat op de MaxSYM volledig af, gezien het bevestigingsprobleem. Ze hebben me wel gezegd dat ze verder zoeken en mocht er iets bestaan als variant op de originele MaxSYM-uitlaten, dat ze me zullen contacteren, ze hebben mijn gegevens.
 
Alsof die rukkers de wijsheid in pacht hebben?

Maar maakt mij natuurlijk niet uit, wat een of andere webshop wel niet verkondigd... ik heb tenslotte geen belang bij een en ander.

Enige feit wat blijft bestaan is dat Akrapovic's per definitie never nooit een uitlaat voor een Taiwanees op de markt zal brengen....is mij persoonlijk verteld door de firma Akra.

Ik heb zelf hierover 2 ä 3 jaar terug reeds contact gezocht met een mevrouw die Katherina heet zij Is de woordvoerder van Akrapovic's @ Slovenië.

Je hoeft helemaal geen contact te zoeken met een doorgeef luik. ... die hebben er de ballen verstand van wat ze in een ander werelddeel klaar weten te stomen... Ik heb gezegd ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ik zo een Akrapovic S-PI4SO3-HRSSBL eens mogen lenen ergens, dan zou ik kunnen kijken wat haalbaar is van bevestigingen om dit een stevig geheel te geven. Want eigenlijk vind ik het wel een fraaie uitlaat, en niet zo duur als de originele. Als je er dan ook nog wat power en koppel bij krijgt, is dat zeker niet te versmaden. Als ik ooit een Piaggio MP3 500 eens tegenkom met die uitlaat ga ik mijn ogen toch even de kost geven en het zaakje eens in detail trachten op te meten.
Hé, dit is zeker geen verwijt naar jou, Jan. Je bijdragen zijn altijd top, je weet dat ik je enorm apprecieer.
Probleem is natuurlijk als ik ga importeren buiten de EU dan wordt het de prijs van een originele als je alles samen telt. Tja, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Maar we blijven attent, want misschien valt er toch nog wel een mogelijkheid uit de lucht.
 
Ja kijk maar eens goed, je komt gegarandeerd zo'n MP3 eens tegen.

Dat het geen verwijd is snap ik ook wel en zo zit ik ook niet in elkaar omdat er direct achter te zoeken we zijn hier gewoon een beetje aan het chatten en als elke neus de zelfde kant op staat wordt het ook zo saai/slap etc. ha ha.

Ik was zelf nogal nieuwsgierig dus heb vannacht al contact gezocht met Tanson van TBS.
De bracket wordt alleen met de linkpijp samen verkocht voor 275 euro
Helaas dus niet alleen los, op zich ook niet zo'n groot probleem want zo'n custom link-pijp van rvs kan natuurlijk ook geen kwaad.
Maar goed dan zit je al bij al aan de 700+ euro voor een compleet syteem... Gek genoeg ben ik wel in staat om zo'n beslissing te nemen en de boel in een wilde bui gewoon efkes te bestellen,hi hi

Invoer rechten op een beugel met link-pijp hoef je je overigens geen zorgen om te maken, mocht iemand ooit willen bestellen geef mij dan eerst een berichtje en ik zal dan privé uitleggen hoe je geen invoerrechten voor een paar stukken metaal hoeft te betalen.
Anders zou het zijn als het b.v. "ik noem maar wat" een Canon camera, Ipad of van mijn part een Akrapovic uitlaat zou zijn want dan mag je wel mits het van een ander continent komt de knip trekken en belasting gaan betalen, daar kan niemand om heen.

Voor de rest blijft er natuurlijk altijd nog de optie om zelf een bracket te maken.... de Akrapovic S-PI4SO3-HRSSBL past immers zo ook al helemaal perfect op de MaxSym400/600 OEM link-pijp.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wel, voor een 700,00 € all-in, inclusief alle kosten en taksen is dit nog een mooie prijs.
Zeker omdat die originele Akrapovic's van hoge kwaliteit zijn en er ook nog garantie op zit.
Spijtig dat er maar 2 bevestigingspunten op de uitlaat zelf zitten, waardoor hij eigenlijk in het midden van de uitlaat gesteund wordt en op de aansluiting met de bocht afkomstig van het blok.
Het onderste bevestigingspunt wordt dan wel qua krachtenverdeling verdeeld over de bestaande verbindingen van het alu-kader, maar dat ligt dan spijtig genoeg wel relatief ver van elkaar.
Ja, die linkpijp en aangepaste bevestigingsstangen in RVS zien er echt fraai uit, dat moet gezegd.
Ik vind hem trouwens op de foto's echt wel mooi staan. Ik denk dat hij nog mooier staat op een mat zwarte of (blinkend) zwarte MaxSYM, lucky me. *D
Nogmaals dank Jan, dat jij 's nachts voor mij opzoekingswerk doet.
Dikke merci en vriendelijke groeten van Eddy :} :) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan