MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Bedankt Jan en rotgerbo voor jullie uitleg!
En ook bedankt voor jullie tijd eraan besteed.


Jammer dat het zo een karwij is om een simpele lamp te vervangen.

Ik heb ook een filmpje gezien waarin iemand zijn dashboard eruit haalt, zodat je langs boven de lamp kan vervangen.
Maar dat ziet er mij ook nog een hele klus uit...

Tja er zit niks anders op dan een uurtje of twee vrij te maken, en het zeker niet overhaasten. Neem rustig de tijd ervoor.

Ik kreeg bericht dealer ook dat motor niet geschikt is voor E10.
Toch vreemd; Ze willen minder CO2 uitstoot, maar met e10 verbruik je meer en moet je gaspedaal verder in wegens minder krachtig...?

Dat komt volgens mij toch op hetzelfde neer, en nu zal er ook meer op 98 gereden worden...Dus meer co uitstoot?
Nu wachten tot er geen Super 98 meer is...
Gelukkig hebben wij geen tank van 50 liter om te vullen, en met 98 trekt de sym wel beter en wordt nog zuiniger.

Dan kunnen we onze Sym opzetten buiten ter nagedachtenis.

Rotgerbo: Ja die lampen geven een zeer fel wit/blauwachtig licht zoals die nieuwe auto. Gaan zeker verder en ik vind betere verlichting van rijbaan en omgeving. Ik zou geen geel-achtig licht meer willen van gewone halogeen lampen.
Probeer het gewoon eens, voor de prijs moet je het niet laten.
 
Ik heb de vork veerpoten van mijn maxsym600i uit mekaar gehaald, olie en oliekeerringen vervangen. Heb echter vastgesteld tijdens proef met de hand induwen dat de linker poot veel meer weerstand geeft en de rebound heel traag is. De rechtse is veel soepeler zowel bij induwen als de rebound.
Alles terug gedemonteerd en vergeleken en het enige verschil is de demper unit die verschilt. Linkse heeft bovenaan geen kleine gaten en rechtse heeft daar 2 kleine gaten.
Op de tekening ( ook bij mijn dealer) is niks te zien van verschil tussen de 2 poten, er is ook maar 1 bestelnummer.
Dealer heeft contact genomen met de invoerder maar deze kan ook geen verklaring geven.
Soms kan het dat in één poot de ingaande demping en bij de andere de rebound ingebouwd is. In dat geval zouden er verschillende onderdeel nummers moeten zijn tussen de 2 wat hier dus niet het geval is.
De invoerder heeft nu een mail gestuurd naar Taiwan maar daar is schijnbaar nu de viering van het nieuwjaar aan de gang.
Zal dus moeten wachten tot hopelijk volgende week voor een antwoord van de fabrikant.
In ieder geval wil ik zekerheid voor ik de vorkpoten terug inbouw.
 
Wat betreft het vervangen van de vorkolie SAE15 door SAE20 bij mijn Maxsym600i.
Dealer heeft dit afgeraden omdat ik het ganse jaar door blijf rijden. Tijdens koude winterdagen zou de olie SAE20 te dik worden om soepel door de demper gaatjes te lopen. Gevolg een niet soepel werkende vork.
 
Laatst bewerkt:
klopt,
heel Taiwan ligt op zijn gat vanwegen het nieuwejaar van de kipHaan ;)
Ofwel de nieuwjaars viering.
De hele stad loopt leeg en iedereen gaat terug naar papa en mama op het platteland.
dit is een van de grootste vakanties/uitspanningen voor het Taiwanese volk op jaar basis (dag of 6)

Ben het niet helemaal eens met je dealer om verhoogde viscositeit
af te wijzen maar wil daar verder niet over in discussie gaan, omdat dit een persoonlijk iets blijft.

Uiteindelijk komt het goed en met de eerder gegeven input kom je zeker weer terug op het nivo van wat je eerder had.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
MIVV exhaust SY.001.LHB SCHEMA PDF

Mijn ervaring met min of meer vergelijkbaar soort Mivv

carbon beugel 2X door hitte broos en kapot in jaar tijd (3X zat er aan te komen), want de 2e carbon beugel was binnen 24 uur al gaar aan het worden.
Uitlaat binnen jaar helemaal weg gebrand van binnen, dus loszittend en rammelend geluid van binnenuit tijdens rijden.
Met DB killer nog te hard geluid.
De rvs linkpipe was nog het beste onderdeel.
Voor de rest alleen maar kopzorgen gehad, foto's van de schade
zijn zo treurig dat ik ze hier maar niet laat zien.
Mijn huidige Leovince was goedkoper en is nog beter ook.
 
Laatst bewerkt:
Materiaal keuze + afmetingen en constructie keuze is 100% gelijk aan die ik had, enige verschil is dat die van mij ovaal was en deze ±5 kantig.
De 5 kantige was gewoon het tweeelingbroertje van de ovaal versie.
 
Hallo, beste wensen voor 2017, en veel rijplezier. Ik ben stilletjes mij aan het voorbereiden op het nieuwe seizoen, wat verbeteringen aan mijn Maxsym 600 doen, zoals een verhoogt scherm van Ermax, en een topkoffer van GIVI erop enz. Ik zou ook wat willen verbeteren aan mijn achtervering, Iemand hiermee ervaringen, Graag info hier over, en welke mogelijkheden.
Verder ben ik ook op zoek naar een goede schooterclub om mee te toeren,
 
hallo guy welkom in het jaar van de Haan

Oops je zal het westerse nieuwjaar wel bedoelen :+

Ermax, goeie robuuste en fraaie keuze...
Had je alle Ermax info al voor de 400/600?

kijk anders ook eens bij de NL webshop bikersbuyit.com
Al diverse scooterrijders hebben daar succesvol een ermax besteld, de eigenaar Tom kan je evt. bijstaan en reageerd ook binnen afzienbare tijd op een mail.

Wat betreft veering staan er o.a. wat berichten geschreven op pag. 33
Daarnaast hebben we hier in NL. ook nog "hksuspension"
Misschien hebben jullie in Belgie ook wel zo iets?
Zo niet dan is het niet eens zo heel erg ver vanaf Belgie naar Tiel.
website: HKsuspension De juiste instelling

Wat betreft tourtjes rijden zullen de verhalen/adviezen vanzelf wel volgen.

mvg. Jan
 
@guy hier kun je mss terecht voor ritten met de maxsym Home hier zijn er nog enkele op het forum die er soms mee mee rijden ik trouwens ook.
 
Hallo,Mijn nieuwe scherm staat erop (Ermax) echt knap....Nu ben ik bezig met het plaatsen van een koffer achter op mijn Maxsym600i, (Givi V47) en heb hierin stoplichtjes geplaatst, nu nog aansluiten,
Maar mijn vraag is hoe??? Hoe kan ik het kabeltje binnen krijgen om de stroom af te takken om mijn stoplichten te laten werken, Heeft iemand hiermee ervaring, of heeft iemand dit al eens geplaatst?
Of wat fotos of filmpjes hiervan.Ik dank jullie voor alle raad en hulp, GRT.
 
Ik heb het stoplicht in mijn koffer verbonden met het rechter stoplicht. Via het klepje achteraan in de zijkant van de kofferbak kun je dit aansluiten.
 
In de kofferbak is er achter rechts en links een klep die vastzit met 1 schroefje. Even losdraaien en klepje kan eruit en dan zie de bedrading van de achterlichten.
 
Laatst bewerkt:
Yup daar ligt idd. de draad met stekker van het achterlicht.
Groen/Geel is de juiste stoplicht (plus) draad.
De andere draad (min) gewoon ergens na keuze met een oogje aan massa van de scooter hangen, dus als het niet nodig is gewoon beter niet aan draden gaan verbinden.

Ik heb ook die Givi V47 met de Givi stoplichtkit ingebouwd.
Af en toe wel opletten met sluiten van de deksel, als de koffer een beetje vol zit.
Want soms komen die deksel contactjes dan niet helemaal lekker tegen elkaar.
Sleepcontact onder bodem van koffer maakt wel altijd goed contact bij afhalen/opzetten van koffer.

image.php
 
Laatst bewerkt:
Hey jongens bedankt,
Maar ik heb nog een vraag, hoe geraak ik vanboven binnen met mijn draad, of gaan jullie gewoon via het zadel binnen? Dan zit wel de draad tussen het zadel en de rubber geklemd,
En ben je tevreden van uw V47 koffer?
 
Zelf geen Maxsym dus kan je niet de fijne kneepjes vertellen waar je de mooiste ruimte vindt om de draad door naar binnen te voeren.
Ik lees alleen werkplaatshandboeken en bestudeer het elektrische schema, dus vandaar dat ik er wat vanaf weet.
Ik mis dus alleen de praktijk ervaring van de MaxSym, maar we zijn hier om elkaar publiekelijk aan te vullen dus het zal wel goed komen.


Er is overigens vast welk een betere oplossing als "draad tussen het zadel en rubber klemmen" Doe dat a.u.b. NIET want dat is niet netjes maar ook niet professioneel, en daarnaast kans op afklemmen van de draad.

De draad is maar dun dus er is vast een mogelijkheid om hem uit het zicht ergens fatsoenlijk naar binnen te frommelen.

Ik heb de V47 nu 3 jaar, heb er een rugkussen ook op zitten, en de deksel in kleur en dan met een aluminium inleg in het midden.
De koffer is lekker ruim en als je de helmen op hun zijkant legt passen er precies 2 helmen in ;) Zet je de helmen recht op dan lukt dat niet!
Ruimte zat dus in deze 47 liter koffer.
Veel groter moet een koffer wat mij betreft ook niet zijn want anders gaat het mogelijk te veel wind vangen.
En ja ik ben er zeer content mee, precies goed en ook een mooi modelleke.

Ik gaf al aan in mijn vorige bericht dat de originele remlicht kit van Givi niet helemaal 100% is, want de deksel contacten komen bij volle koffer wel eens niet goed tegen elkaar aan.
Het zwarte blokje met 2 contacten van de deksel sluit dan bij het dicht doen van de deksel niet helemaal goed aan op het andere contact blokje, even opletten dus!

Het contactpunt onder op de koffer naar de kofferdrager is wel helemaal perfect.

Mvg.Jan
 
Laatst bewerkt:
Beste,
Ik heb hem weggewerkt,(draad) was niet echt eenvoudig moet ik zeggen maar het is gelukt, en vind het zelf proper, nu ik denk dat de bruine draad een mas is toch? zoals ik op uw schema kan zien,
 
Hallo Jan,
heb de geel/groene draad verbonden maar ik heb geen stroom denk ik ,meet een 4 volt op die contacten naar de box, denk dat ik wat verkeerd heb gedaan.
 
Fabriek in Taiwan is nog dicht tot volgende week volgens de invoerder. Hij denkt dat ze maandag of dinsdag hervatten. Ik mag intussen een Sym 300cc gebruiken, mij hoor je dus niet klagen van de service bij SYM.
 
Laatst bewerkt:
* Groen/Geel = Remlicht (plus)
* Zwart = Achterlicht (plus)
* Groen = Min en is gelijk aan Massa

Dus wat ik eerder al zij hang je MIN gewoon aan Massa dan hoef je niet aan je originele bedrading te gaan rommelen, altijd proberen slim te werken !
Het gemak dient immers de mens plus je brommer bedrading blijft maagdelijk ;)

Om even snel te testen mag je de plusdraad van de koffer verlichting ook even tegen de zwarte draad aan houden, dan kun je testen of je kofferverlichting goed werkt.
Uiteraard moet daarvoor wel het licht aan staan.

p.s.
wat jij bruin noemt is geen bruin er staat duidelijk een letter O bij, en een O is van oranje.
Maar zoals je ook kan zien is dat een plus draad van het linker knipperlicht, daar heb jij niets mee van doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan