MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Hallo Jan,
De klus is geklaard, alles werkt perfect en netjes weggewerkt, kan ik hier ook foto's op plaatsen op dit forum?? krijg hier ook altijd maar om een link te plaatsen, geen bestand te uploaden.
 
Geen dank, contact van deksel blijft in het begin ook wel aardig goed.
Maar je hebt wel gezien dat je hem op 2 glijbaantjes er op moet drukken en juist daar kan het na verloop van tijd wel eens een beetje scheef gaan zitten.

Ik kijk altijd even door 1x mijn rem in te drukken, in 95% van de gevallen is het goed een enkele keer moet ik even de deksel open doen om het zwarte blokje weer goed aan te drukken, maar dat is 10 sec. werk.

Ik ben niet thuis, ik zit moooooobiel dus kan je even niet laten zien hoe je foto's upload.

prettig weekend gewenst
 
Fabriek in Taiwan is nog dicht tot volgende week volgens de invoerder. Hij denkt dat ze maandag of dinsdag hervatten. Ik mag intussen een Sym 300cc gebruiken, mij hoor je dus niet klagen van de service bij SYM.

Bericht was een beetje onder gesneeuwd door de topkoffer perikelen, maar geweldig dat jou verdeler een andere scooter mee geeft.
Dat zijn wel van die mooie opstekers die je niet snel zal vergeten, en ook meestal wel bij aanschaf van een volgende motor ook een beetje mee neemt in je afweging wat betreft wat/waar/hoe.

Voor de rest gewoon die SAE 15 er in en dan zit je in ieder geval op standaard niveau.
Regel wel op tijd een maatbeker om precies de 350cc af te meten, want een kijkglas in de de fles is mijn inziens niet nauwkeurig genoeg.
Wat ik ook wel heb gehoord is dat ze in plaats van een maatbeker het olie niveau van bovenkant vorkpoot af meten met een rolmaat om de juiste inhoud te waarborgen.
Maar ja weet niet of dat ook op gaat als je al olie verlies via de keerring van de vorkpoot hebt gehad.

Succes gewenst
 
Rechts boven in je scherm op deze forum pagina ga je naar:

Meer / Documentenlijst / + Document toevoegen

Lees de faq voor plaatjes toevoegen: [FAQ=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/FAQ]

Maar ik vindt het omslachtig en gebruik het weinig, bij mij moet het snel.


Super snelle methode en direct beginnen zonder account poespas:
(Let op: enige voorwaarde is dat je foto bestand niet groter als 1Mb mag zijn)

Surf naar :

Free Image Hosting < - Free Image Hosting

* Klik op Browse
* Selecteer een foto vanaf je PC (let op foto bestand niet groter dan 1Mb)
* Klik op Upload
* Scroll vervolgens naar beneden op pagina naar Image link
* En kopieer bij BBCode (Forums): de complete link met ~ html-tags zoals hieronder op screenshot naar je forum bericht.
Je kunt simultaan als je dat zou willen een stuk of 6 foto's tegelijk uploaden, klik daarvoor telkens op het [b]plus[/b] teken rechts naast [b]Upload[/b]

[IMG]http://imagizer.imageshack.com/img923/9130/YxeZqF.png

o7tjk6.png


Er zijn natuurlijk nog 1001 foto upload sites, sommige zoals Postimage.org — free image hosting / image upload
of TinyPic - Gratis foto's delen en afbeeldingen & video's hosten hebben ook een auto foto resize functie.
Kies dan wel een beetje fatsoenlijk formaat b.v. 1024x768 want anders zitten we naar een postzegel te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Dag!

Vraagje, zit er over na te denken om een MaxSYM 400i te kopen voor woon-werkverkeer (200KM per dag) met het grootste gedeelte snelweg.

Motor moet ABS hebben aangezien ik 5 dagen per week op en neer moet dus ook met kakweer. Ik wil zo min mogelijk last van files hebben en redelijk uit de wind zitten.

Zou dit een verstandige keuze zijn of kan ik beter kijken naar een oude BWM tourder?

Dank!
 
Helaas kan mijn Maxsym 600I terug voor een garantie claim. Vier maanden oud en 6800 km verder stuurlagers versleten. Dood punt met rechtuit rijden, wat vooral met een lagere snelheid goed merkbaar is.

Motoport wateringen heeft inmiddels de claim ingediend bij de fabrikant. Zodra de onderdelen binnen zijn kan de MaxSym weg voor reparatie en 6000 km beurt.

Ik doe meer dan 20.000 km woonwerk per jaar . Hier voor twee Mp3's gehad. Op de een 40.000 en op de ander 28.000 km weg gezet. Nooit problemen of dure reparaties buiten de onderhoudsintervallen.

Vertrouwen in de Maxsym is wel minder. Had ik toch beter weer een Mp3 moeten aanschaffen?
De tijd zal het leren '(
 
Dag!

Vraagje, zit er over na te denken om een MaxSYM 400i te kopen voor woon-werkverkeer (200KM per dag) met het grootste gedeelte snelweg.

Motor moet ABS hebben aangezien ik 5 dagen per week op en neer moet dus ook met kakweer. Ik wil zo min mogelijk last van files hebben en redelijk uit de wind zitten.

Zou dit een verstandige keuze zijn of kan ik beter kijken naar een oude BWM tourder?

Dank!

200 km per dag is geen kattenpis. Dan kan je elke anderhalve maand de scooter weg brengen voor onderhoud. Je vraag zou moeten zijn, zo laag mogelijk onderhoudsintervallen en brandstof verbruik.
 
200 km per dag is geen kattenpis. Dan kan je elke anderhalve maand de scooter weg brengen voor onderhoud. Je vraag zou moeten zijn, zo laag mogelijk onderhoudsintervallen en brandstof verbruik.
Dus, beter naar een BWM kijken? Of andere motor uiteraard....probeer te begrijpen of dit te veel is voor een scooter.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Hey,
Als ik voor een maxsym zou gaan , dan maar een 600 inplaats van een 400,
Zijn serieuze afstanden,

Stuurlagers versleten op 6800 km, ook niet goed, wat waren jouw eerste tekenen van slijtage aan de stuurlagers?
 
Dus, beter naar een BWM kijken? Of andere motor uiteraard....probeer te begrijpen of dit te veel is voor een scooter.

Thanks!

Maxsym hanteerd onderhoudsintervallen van 5000 km,kleine/grote beurt,brandstof verbruik ca 1:20.
Kwaliteit?,welk merk durft 5 jaar of 100000 km garantie te geven op hun motoren? :)
Onderhoud heb je overal aan.
Dusch....
 
Laatst bewerkt:
@ DHC

alleen als je zelf ook wat onderhoud kan doen want anders kan je beter met je garagist gaan trouwen met 200km per dag.

Ik zou waarschijnlijk voor een simpele conventionele motor gaan met 200km per dag.... ongeveer zoiets als je zelf oppert, of een Japanner van circa 600cc
Als het rot weer is is het rot weer en op een een scooter pak je soms misschien iets minder regen op maar het blijft rot weer.

Voor motorscooters denk ik in jou geval eerder aan een Honda Integra of een redelijk recente Yamaha Tmax.
Bij voorkeur dus een 2 cilinder met die 200 per dag
Het is wel belangrijk om beide eerst een te gaan berijden, zeker de Honda, de Yamaha voelt sneller vertrouwd, en kent samen met een enkele andere scooter de langste service interval van allemaal.
Wat betreft 1 cilinder motorscooters scoort de Suzuki burgman 400 het beste met een klepstel interval van 24.000km, de rest van de service interval is voor deze scooter nagenoeg gelijk aan de andere 1 cilinders.

Wil je toch een Sym dan is het dus handig als je zelf ook er aan kan werken, en wat betreft garantie verhalen... je moet gewoon een beetje geluk hebben in het leven.






Yamaha TMax530
Kleppen afstellen elke 40.000km.
Elke 5000km. olie niveau controleren.
Olie verversen elke 10.000km.
Olie filter cartridge elke 20.000km.
Secundaire Drive belt na 40.000 elke 10.000km controleren (kan door tot 40.000+)
Luchtfilter elke 20.000km.
V-Snaar elke 20.000km.

Suzuki Burgman400 K7,K8,K9
Kleppen afstellen elke 24.000km.
Olie elke 6000km.
Olie-filter elke 18000km.
Luchtfilter elke 18000km.
Transmissie olie elke 12000km.
V-Snaar 24.000km.

MaxSym 400/600
Kleppen Inspectie elke 10.000km.
Olie/Olie-filter 5000km.
Transmissie olie elke 10.000km.
Luchtfilter vervangen bij 10.000km.
V-Snaar 18.000km.


De 1 cilinder Beverly 350 en Yamaha XMax400 scoren qua service interval ook enigszins redelijk, de Honda SH300 kan er ook net aan nog wel bij maar van dit soort scooters moet je wel houden en in het geval Xmax400 moet je ook niet al te groot zijn... dan heb je op een MaxSym zeker weten t.o.z.v. die andere 3 het betere comfort.

Kleppen stellen hoeft in principe ook niet altijd echt een breekpunt te zijn om een scooter niet/wel te nemen.
Bij de enen scooter is het een fluitje van een cent, bij de ander moet je zowat kern fysicus zijn.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heren, bedankt voor jullie zeer duidelijke en waardevolle input.

Zelf sleutelen is geen probleem, het moet uiteraard niet te overdreven worden.

200KM zal eerlijk gezegd wel verschillen per week...de ene keer 3 dagen op en neer en de andere 5.

Ik heb redelijk wat informatie op google gezocht, en de meeste vinden de 400 OK voor WW verkeer....daarom ook deze vraag.

Ik ga hier nog eens goed over nadenken.
 
Verbruik van ongeveer 4 l/100km is een pro voor de maxsym 400. Nadeel zijn de korte intervallen. Maar als je hem alleen binnendoet voor riem en kleppen en de rest zelf doet .....
Weet wel dat Sym geen E10 toelaat. Dus je zal op 98 moeten rijden.
De Burgman rijdt wel op E10 denk ik.
Ik heb al ritten gedaan van +400km met mijn 400. Zonder problemen. Dus daarom lijkt mij de 400 een goed compromis voor woon werk verkeer.
Maar elk zijn zin. Je moet zelf afwegen wat belangrijkst is. Kostprijs of prestatie(lees plezier).
 
@ DHC ik zou eerder ook opteren voor een moto vanwege de iets langere onderhouds intervallen je zou eens kunnen kijken voor een yamaha fazer 600 met halve kuip dan zit je ook redelijk beschermt en zitten aan een redelijk verbruik en met de 4 cilinders rij je als op een wolkje. ik heb ook met een maxsym 600i sport gereden en deed er ook lange kilometers mee en veel woonwerk verkeer maar je staat inderdaad veel voor onderhouds beurten bij de dealer en elke 250 a 350 km tanken. nu heb ik een versys 650 en kan ik dubbel zolang rijden voor ik een onderhoud nodig heb en kleppen hoeven pas op 42000 km gesteld te worden + in de zomer heb ik maar een verbruik van 3,9 liter met een tank van 21 liter dus een grotere actieradius. als het wat kouder is dan zit ik ronde 4,9 a 5L dus nog acceptabel. mvg
 
DHC ik raad het je af, ik zelf rij met een 600 en mijn uitlaat is verbrand binnen in na 2.5 jaar en ik rij elke dag 60 km enkel autosnelweg Ik zou het niet meer doen ik zou eerder gaan naar een honda nc 750X of intergra
 
DHC ik raad het je af, ik zelf rij met een 600 en mijn uitlaat is verbrand binnen in na 2.5 jaar en ik rij elke dag 60 km enkel autosnelweg Ik zou het niet meer doen ik zou eerder gaan naar een honda nc 750X of intergra

Ik ben benieuwd hoe dat zich bij mij ontwikkeld met mijn 5 jaar garantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan