MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Mogelijk hoeft alleen het scherm eraf, ik dacht dat jullie zo'n soort van luikje onder het scherm hebben waardoor je al naar binnen kan kijken?

In hoevere is jullie remsysteem eigenlijk gecombineerd?

Ik heb bij mijn ABS b.v. geen "Delay valve" ik kan door de lage resolutie op tekening niet helemaal goed bekijken of jullie nu wel of niet een gecombineerd remmen systeem hebben.
Ik denk te zien dat jullie dat wel hebben?
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk hoeft alleen het scherm eraf, ik dacht dat jullie zo'n soort van luikje onder het scherm hebben waardoor je al naar binnen kan kijken?

In hoevere is jullie remsysteem eigenlijk gecombineerd?

Ik heb bij mijn ABS b.v. geen "Delay valve" ik kan door de lage resolutie op tekening niet helemaal goed bekijken of jullie nu wel of niet een gecombineerd remmen systeem hebben.
Ik denk te zien dat jullie dat wel hebben?

Maxsym 600i heeft,naar mijn wetem,geen gecombineerd remsysteem
 
Ja Ok jij heb er een en dat heb je het ook zo door met remmen of het er wel/niet op zit
Maar tekening bracht me even aan het twijvelen.
 
Ja Ok jij heb er een en dat heb je het ook zo door met remmen of het er wel/niet op zit
Maar tekening bracht me even aan het twijvelen.

Ja ik heb een maxsym 600i executive,die heeft het zeker weten niet.
Ik heb ook een oude burgman 400 gereden die had het wel,linker rem voor/achter,rechter rem alleen voor.
Dat verschil voel je wel :]
 
Laatst bewerkt:
Ik ken jou tweewielerpark, heb je foto's in het verleden wel eens gezien met de burg er toen nog bij ;)
Weet überhaupt wel zo'n beetje wie wat rijd.

Geen gecombineerd remmen-systeem betekend tevens dat je geen specifieke volgorde met ontluchten aan hoeft te houden, dus daar hoeft ook geen rekening mee te worden gehouden.

Mvg. Jan
 
Jan, langs boven kun je niet veel zien van het binnenwerk, hieronder een foto .
Wat betreft die nippel in de neus, die is nergens te bespeuren en van een delay valve is ook niks te vinden. Waarschijnlijk is dat iets van de 400 zonder ABS, die heeft een gecombineerd remsysteem. Onze 600 heeft dat niet, links is achterrem en rechts voorrem.

Ik heb de ganse voorkant er af gehaald, alles ziet er goed uit.

Heb de achterrem terug vanaf de remklauw met een spuit gevuld. Tijdje met de remhendel gepompt en dan ingetrokken en vastgebonden tot morgen. Kwamen geen luchtbellen uit maar nog altijd niks strak.

Als dit niet lukt laat ik de leiding terug leeglopen, haal de ontluchtingsnippel er af en doe teflon op de draad. Dan de olie er langs die nippel opnieuw in. Zo ben ik zeker dat er geen lucht langs die nippel in het systeem komt en drukt de olie normaal gezien alle lucht naar boven.
 
Laatst bewerkt:
2925smt.jpg
 
ja idd. zie ik hem bij na controle niet in de onderdelenlijst van de 600 staan, jammer dat dat het dan niet kan zijn, maar ook goed dat het niet op een abs versie zit.
Stond idd. in het oude wphb en die heeft geen abs

Na de ontluchting nippels blijven de banjo bouten na trekken of controleren nog over.
Zit me net ook te bedenken dat het waarschijnlijk mogelijk moet zijn om een leeg systeem ook op vacuüm te testen als je een vacuüm set hebt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de leiding van achterrem terug leeggezogen en de koppelingen losgemaakt.
De nippel voorzien van teflon en de koppelingen voorzien van nieuwe ringen. De originele ringetjes zijn blank metaal, heb nu koperen genomen. Dan de leiding van achter naar voor gevuld met een drukspuit.
Resultaat was niet fameus, maar na veel pompen en tikken ben ik er in geslaagd enige druk op te bouwen. Daarna hendel tijd vastbinden en terug pompen enzoverder luchtbellen a volenté. Heb nu eindelijk toch terug voldoende remkracht om te rijden, maar deze nacht blijft de hendel vastgebonden en morgen nog wat verder pompen. Ik denk niet dat alle lucht er gaat uitraken maar wie weet.
Ik heb al dikwijls leidingen ontlucht zonder problemen maar zoals deze dat is voor schrik van te krijgen.
Ik vraag mij wel af hoe een dealer dat oplost. Die kan daar toch niet zoveel tijd in steken ,dat gaat anders nogal geld kosten. Mijn dealer heeft nog geen 600 moeten ontluchten, ik ben weer proefpersoon. ;)
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik je al eerder vermelde zijn de banjo-pakking ringen op de aansluitingen (koppelingen) normaliter van koper, althans bij mijn Kymco en al het andere wat ik eerder heb gezien aan motoren, erg vreemd dus dat ze van alu zijn bij Sym, evengoed is alu ook zacht en zou dat ook evt. een afdichting kunnen benaderen.

Overigens is het wel zo dat de koper ringen meestal een ander kleurtje hebben en er niet als koper uit zien, dus je hebt zo maar kans dat ze uiteindelijk wel van koper waren op Symski?
 
Laatst bewerkt:
Robert, ik gebruik een vacuümontluchtingset al jaren zowel voor auto, vrachtwagen als motor.
Zeer tevreden over. Sponzig aanvoelen kan ook komen door remvloeistof die te oud is of van slechte kwaliteit.
Kijk zeker eens na of je nergens een kleine lek hebt in gans het remleidingnet.

Ik heb ook net een groot onderhoud gedaan van mijn MaxSYM600.
Mijn remblokken zullen de 30000 km halen, deze achteraan zelfs langer.
De rolletjes en glijders waren nog als nieuw. Geen slijtage. Ik heb vastgesteld dat de rolletjes in een lichte grafietpoeder liggen qua smering.
De transmissieriem ook geen slijtage en nog in zeer goede staat. Zal ook nog meegaan tot 30000 km. Vervangen op 18000 km lijkt me dus helemaal niet nodig.
De koppeling schoenen hebben nog 5mm voering, dus gaan ook nog een tijdje mee.
Kleppen nagekeken en dienden niet bij geregeld te worden.
De uitlaat is terug ontroest en gecoat met hittebestendige coating (800°C).
Middenblok is ook ontroest en opnieuw na grond coating gelakt in originele kleur.
Hij is weer als nieuw.
Zo is voor mij de MaxSYM een goedkope maxiscooter, niet alleen in aankoop maar ook in onderhoud.
Bleef over voor dit onderhoud : motorolie, transmissie olie, oliefilter en luchtfilter en bougie.

Zo zal ik net als jij Franky, naar 30000 km gaan met riem en remblokken. :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu al 41000 km met mijn eerste riem remblokken achter zijn al vervangen voor nog niet band achter vervangen na breuk in karkas maar band was anders nog goed alleen vlak door altijd op snelweg te rijden.Heb net afspraak gemaakt voor groot onderhoud op 25 apr.
 
Eddy, ik gebruik ook een vacumpomp maar het wil hiermee niet lukken en mijn olie is van Motul 5.1 daar zal het zeker niet aan liggen.
Al van in het begin was er een licht sponzig gevoel en is er nooit af geraakt. Denk dat er lucht blijft zitten in de aansluitingen van 90°.
Ik gebruik nu de methode van een oude rot in het vak, remhendel langzaam intrekken en dan vlug lossen. Dat werkt maar gaat wel heel langzaam.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt hier nog altijd niet in orde. Zondag 400 km gereden en geen achterrem meer. Ik mag doen wat ik wil maar de lucht wil er niet helemaal uit. Heb een nieuwe sterkere vacuumpomp gekocht en zeker 5 maal doorgespoeld maar noppes er blijft lucht in. Heeft het ABS systeem er mee te maken misschien, ik weet het niet. De vraag is gesteld aan de invoerder, hopelijk weet die meer.
 
Dat is balen. Hoeveel remvoering in mm zit er nog op je achterste remschoenen ? Is daar gelijkmatige sleet ?
Bij het ontluchten steeds traag tewerk gaan, heel belangrijk. Ook regelmatig remvloeistof bijvullen dat je niet onder het minimum niveau gaat, dan heb je het meeste remdruk met minste lucht, en meest compacte remvloeistofvulling.
Probeer het eens op die manier, Robert. Zakt je remvloeistofniveau in de remvloeistofpot aan de linkerkant van je stuur (achterrem) ?
Want dan heb je misschien ergens een verlies aan remvloeistof.
Anders zal het lastig worden en moet je per eliminatie gaan werken in het remgedeelte dat naar de achterrem gaat : remleidingen, verbindingen, ontluchtingsvijzen, tappen, remcylinder(s), ...)
Veel succes Robert.
 
Vervelend is het.

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat het het ABS systeem betreft.
Er zitten sowieso 4 banjo-bouten met remleiding-koppelingen aangesloten op een soort van aluminium blokje met kanaaltjes en klepjes wat weer een onderdeel is van de elektronische ABS module.
Je zou dat aluminium blokje een ingang/uitgang van de ABS module kunnen noemen.

Sommige ABS foutcodes kun je ook terug vinden tijdens het uitlezen van de ECU, helaas denk/vermoed ik alleen niet dat jou probleem via uitlezen naar boven komt, ik heb daar geen goede reden voor waarom ik denk dat via uitlezen het euvel naar boven komt... enige reden die ik zo snel kan verzinnen is dat ECU uitlezen "voornamelijk" gaat over elektronica en niet over het uitlezen van defecte mechanica.

Het gaat wel erg ver maar:
Heb je de voorrem cilinders er ook al eens uit gehaald en de cilinders met fijn waterproof schuurpapier mooi glad gemaakt of desnoods gepolijst?

En ik dacht dat ik het eerder ook al eens heb gevraagd:
Heb je al eens zonder olie het systeem vacuüm gezet en vervolgens met schuimend zeepsop alle remzuigers en koppelingen na gelopen.
Dit is trouwens theorie weet niet zeker of het met vacuüm mogelijk is?
Ik ken het namelijk alleen andersom dus zeg maar een paar bar druk in diverse leidingen pompen om te zien of het systeem en aanverwante zaken wel gesloten is.

Je gaat je van alles in het hoofd halen, want zo zit er ook aan het stuur aan de rempot een remcilinder die een soort van rubbere cup heeft, die het pompen verzorgt als je de handel inknijpt die cup van die remcilinder kan ook heel erg goed lek of poreus raken en dan gaat het ook telkens fout, of in iedergeval belemerd het de remdruk.

Ooit in een grijs verleden een keer gehad bij een auto waarin ik de verkeerde remolie had gestopt en toen waren de cups in de remcilinder kapot waardoor ik geen remdruk kon opbouwen

Sterkte ermee Jarolo ik leef met je mee
 
Laatst bewerkt:
Eddy en Jan bedankt voor het meedenken. Heb dat allemaal ongeveer gedaan/geprobeerd. Alleen om dat vacuum of onder druk te zetten dat is niet gemakkelijk, dat lukt mij niet.
Ga nu eerst even afwachten wat ze zeggen bij SYM.
 
Ik dacht te begrijpen via de ontluchtnippel juist te vullen.

Dus vanaf beneden (ontluchtnippel) naar boven olie in het systeem drukken waarbij je dus eigenlijk via de bovenkant (rempot) ontlucht. omdat de olie van beneden omhoog wordt gedreven....en dat is ook een beproefde methode, waarbij ik alleen niet zeker weet of ABS ook tegen de richting in gevuld kan worden?

Maar ben in de veronderstelling dat Jarolo deze methode ook al had uitgevoerd en hier eerder had medegedeelt, of heb ik dat mis?

Prettige Paasdagen gewenst allemaal
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan