MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Mijn methode om koppeling te demonteren/monteren.

takojn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mij een TechPulley koppeling gekocht in Duitsland.
De sterkere veer voor mijn Maxsym600i is bijgeleverd, heb deze dan ook gebruikt.

Ik heb de koppeling origineel geplaatst zoals geleverd met 2 veren zwart, 2 veren rood en de dubbele veren zijn groen en rood. Ik veronderstel dat dit de street+ set-up is.
Heb er een 100tal kilometer mee gereden en het eerste wat direct opviel was het zachte vertrek. Maar als je het gas opendraait ga je zonder hapering in één ruk vlot boven de 100 km/u. Er zit geen dipje meer als je doortrekt. Herhalingen lijken me ook vlotter te verlopen. Moet nu eerst een 500 km rijden en dan ga ik de sport set-up installeren.
Een beetje uitproberen naar de voor mij beste set-up dat is altijd plezant.

Lijkt me tot nu een goede aankoop.
 
vandaag geslipt en gevallen over benzine plek brandweer gebeld voor den op kuis schade valt mee
 
Laatst bewerkt:
@megan
En Franky, zelf niet gekwetst ? Welke schade ? Waar is dat voorgevallen en aan welke snelheid ?
Ik hoop dat alles snel weer in orde is met jou en je MaxSYM.

@jarolo
De koppeling zal nu iets sneller aangrijpen waarschijnlijk, is ook in functie van de trekveertjes van de koppelingsschoenen.
Heb je ook een andere drukveer gestoken ? Daar moet je wel mee opletten, want het afstellen moet zeer nauwkeurig gebeuren, in combinatie van de variorolletjes. Hou er wel rekening mee dat dit een hoger slijtage kan geven aan je transmissieriem. Wel in de gaten houden dat er niet teveel rubberresten zichtbaar zijn in de transmissiecarter.

Ik heb onlangs wat startproblemen gehad die waarschijnlijk te wijten waren aan een slecht werkende relay die de brandstofpomp stuurt. Soms start hij niet direct, startmotor draaide wel, maar kreeg geen voeding, je kon de benzinepomp niet horen pompen als je het contact aanzette.
De relay wordt gevoed door de ECU van het EFI-systeem, die op zijn beurt de brandstofpomp in werking zet. Gezien deze relay 12V-30A is kan het zijn dat de inwendige contacten door de warmte soms blijven hangen, en dus niet schakelen, zodat de brandstofpomp niet werkt. Dat hoor je normaal als je het contact aanzet, dat de brandstofpomp even benzinedruk stuurt naar de injectie. Dit is geen stockartikel dus moet ik nog even wachten op een nieuwe.
Ik heb nu gewoon voor de zekerheid een standaarrelay van 12V40A met wat stekkers en draad in de koffer liggen, indien nodig dat ik die er tussen kan plaatsen. Ik heb me een nieuwe van SYM besteld, opdat deze zou passen op de bestaande aansluitingsconnector.
Door dit probleem heb ik weer veel bijgeleerd van het EFI-systeem van onze MaxSYM.
Trouwens je kan de Service-manual voor de MaxSYM400 ook grotendeels gebruiken voor de MaxSYM600.
Het elektrisch schema is zo goed als identiek, ook de bedrading met kleurenschema.
Ik heb wel even moeten zoeken waar die relay zich bevond, omdat de locatie niet in de handleiding stond.
Deze bevindt zich dus rechts van de pomp als je op de motor zit, en hangt in een rubber aan een metalen pat.

Robert, het kan zijn dat ook deze relay, een oorzaak kan zijn van niet continue voeding van de brandstofpomp, als deze soms onderbroken wordt door een slecht contact, los van een eventuele slechte filter of vuile benzinefilter onder de pomp.

Ik wou de techneuten onder jullie dit even meegeven. Wie weet valt het ook bij iemand anders voor, dan heb je al een diagnose-mogelijkheid.

Zaterdag ga ik met DBS de lenterit rijden rond het Markermeer in Nederland. Wordt een dag van ca. 575 km.
Is een rit die bijna gans de tijd langs het water rijdt. OP de DBS-website vind je alle gegevens van de rit.
 
Laatst bewerkt:
Moet nu eerst een 500 km rijden en dan ga ik de sport set-up installeren.
Een beetje uitproberen naar de voor mij beste set-up dat is altijd plezant.

Lijkt me tot nu een goede aankoop.

is het ook, ik rij er al een paar jaar mee rond.
De uitvinder is een persoonlijke internet kennis van mij geworden, spreek hem te pas en te onpas.
Koop soms ook wel dingen voor hem in die ik naar Taiwan verstuur...ha ha de wereld op zijn kop.

Wil je big fun en veel power wissel dan een keertje in voor 4X15Kg.
Dat is dus 4x zwarte trekveer, je hebt dan instant power bij vertrek.
Dus CS.A 15Kg en ook CS.B 15Kg.
PS = Pillow Spring kun je dan gewoon zo laten als wat het is,die maken volgens mij ook niet zo veel uit.

4X 15Kg rijd behoorlijk verslavend daarna terug naar zwaarder is dan plots minder leuk.
Rij trouwens ook met TechPulley drukveer van plus20% erbij.

Demontage van complete cvt is is niet nodig voor het vervangen van de veertjes.
Als je alleen je koppelingshuis er af haalt dan kun je met een schroevendraaiertje zo de veertjes er af luppen.
Bij montage eerst 1 kant er op leggen en dan de andere kant met een schroevendraaiertjes er ook op luppen.


image.php
 
Laatst bewerkt:
Jan dat ga ik dan zeker proberen.

Moet dan wel gebeuren voor 25 mei want dan vertrekken we voor 4 dagen naar Luxemburg. Gaan we daar weer toeren en bochten rijden.
Tien dagen later gaan we terug naar de Ardêche voor 8 dagen bochtenwerk. Het is daar vorig jaar prima meegevallen. We gaan daar onder andere de Mont Ventoux en Alpe D'Huez beklimmen, hoe meer koppel hoe liever dus.

Die PS veren bepalen die niet de sleep-faze ? Ik dacht begrepen te hebben dat hoe lichter de PS veren hoe korter de sleep-faze. Dat dit veel te maken heeft met de zachte eerste vertrek-faze.
Of zie ik dat verkeerd.

Eddy ik heb de bijgeleverde hardere veer gemonteerd en de sleet van de riem zal wel meevallen.
Ik verander nu op ongeveer 20 à 24000km maar die riem kan gemakkelijk meer als 30000km mee.
 
Laatst bewerkt:
CS bepaald de slip

de zwarte 15Kg. veertjes hebben door dat ze het laagste gewicht hebben het minste slip, of beter gezegd geen slip ha ha, dat is echt direct volle kracht je wordt er zelfs door achter in je zadel gezet.

Ik rij wel nog in combi met de Malossi multivar, maar ook zonder dat heeft 15kg. het minste slip.

Ga je voor zijdezacht dan laat je beide CS.A op zwart 15Kg.
Inb principe regel je het meeste door CS.B aan te passen naar eigen smaak, CS.A en PS hoef je niet echt iets aan doen.
En zet je CS.B dus op hoger.... dan hoe hoger hoe meer slip en power wordt dan ook evenredig wat minder aan het begin en schuift ook wat op omhoog, maar is totaal niet zo spectaculair als 4X15Kg. of CS.A =2X15Kg. + CS.B = 2X20Kg.

@2Zwart 15Kg. op CS.A + 2X Rood 30Kg. op CS.B is zeg maar de gulden middenweg.
Zo werd die van mij ook afgeleverd, dat is zo'n beetje de middeweg afstelling
Maar toen zegt die Alex (TechPulley baas) eens tegen mij moet je een keer 4X15Kg. proberen.

Sinds dien wil ik niet anders en vindt de andere standjes minder leuk.

Beter wel eerst testen want misschien is het te heftig voor je scooter, die van mij kan er prima tegen.

Eigenlijk heb je gewoon een heel ander rijdende scooter met zon X4 Kiss Clutch van TechPulley.

Groen40kg. (meeste slip)
Rood 30 Kg. (middelmatige slip)
Geel 20Kg. (minste slip)

En als knaller Zwart 15Kg. (helemaal geen slip)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@Jan
Dat is duidelijke taal, daar kan ik mee aan de slag.

Ik heb ook graag vlug power, zal dus eerst 4 x zwart proberen.
Is dat te heftig voor de 600 dan wordt het CS.A 2 X zwart en CS.B 2 x geel.
 
Goed idee... half uurtje per wissel.

Mooiste zou zijn als er een kaboutertje in zat die op commando bij het stoplicht je keuze bepaald :)
 
Blijf er voor de moment zo mee rijden zal nog zien wat ik er me ga doen. Bijwerken en spuiten moet zeker gebeuren.Maar met de dure uitlaat die stuk is weet ik het nog niet wat ik er ga aan doen, heb nog mijn guzzi om mee te rijden ook he. Maar op rij gebied is er niets mis met mijn sym. In tegen deel sinds hij is binnen geweest rijd hij beter en verbruikt minder.
 
Laatst bewerkt:
Nu kan ik even niet meer volgen.
Ik heb dus 4 X zwart ingebouwd en het resultaat is dat de Maxsym nu veel minder trilt bij vertrek en konstante snelheid van 30 à 50 km/u. Vertrek is zacht met sleep en dan gaat het volle power naar max snelheid.

Ik was wel verkeerd met de originele inbouw veren, deze waren cs.a zwart en cs.b geel

Heb hieronder een tekst neergezet die een ander beschrijving van de werking neerzet.
Wat is nu de juiste werkwijze ?


CS-A Federn bestimmen, wie weich eingekuppelt wird (härtere Feder = härteres Einkuppeln
With the CS-A springs you can adjust the softness of clutch-in. hard spring=hard clutch-in

CS-B Federn bestimmen, bei welcher Drehzahl eingekuppelt wird (härtere Federn = mehr Drehzahl = mehr Beschleunigung)
With the CS-B springs you adjust the rpm for clutch-in. harder springs= higher rpm

PS Federn bestimmen, wie schnell 100% Kraftschluss vorhanden ist (weichere Federn = früher 100% Kraftschluss - kürzere Schleifphase)
With the PS springs you adjust how fast you get 100% contact. Softer PS= earlier 100% contact with a shorter slipping time.

Beispiele für die Federbestimmung: Examples for different spring settings:

„Economy": 2x CS-A black 15kg, 2x CS-B black 15kg , PS as pre-setting
Alle 4 Beläge kuppeln etwa gleichzeitig bei niedriger Drehzahl ein, sanftes Anfahren.
All 4 linnings get in contact with low rpm, soft take-off
Street : 2x CS-A Schwarz 15kg, 2x CS-B Gelb 20kg, PS as pre-setting
Standardbestückung für weiches, kräftiges Anfahren, bessere Beschleunigung
Standard pre-setting for soft, but stronger take-off, good accelleration
Street+ : 2x CS-A Schwarz 15kg, 2x CS-B Rot 30kg , PS as pre-setting
weiches, kräftiges Anfahren, mehr Kraft für Wiederbeschleunigung und Überholen
good take-off, more power for re-accelleration and overtake
Sport : 2x CS-A Gelb 20kg, 2x CS-B Gelb 20kg, PS as pre-setting
kräftigeres Anfahren bei höherer Drehzahl, sehr gute Beschleunigung, sehr schwere Fahrer
Powerful take-off with middle high rpm, very good accelleration, for heavy drivers
Sport+ : 2x CS-A Gelb 20kg, 2x CS-B Rot 30kg, PS as pre-setting
kräftigeres Anfahren bei höherer Drehzahl, sehr gute Beschleunigung auch auf Bergstrecken und/oder schwere Fahrer mit Sozius, nicht für Langsamfahrt!
Powerful accelleration with higher rpm, very good accelleration, on mountain roads, most time you need to ride over 6000rpm and 100km/h
Sport++ : 2x CS-A Rot 30kg, 2x CS-B Rot 30kg, PS as pre-setting
Sehr sportlich, sehr kräftige Beschleunigung, nicht für Stadtverkehr mit Stop and Go
Very sportive, very strong accelleration, not good in stop and go traffic, most time you need to ride over 6000rpm and 100km/h
Racer : 2x CS-A Rot 30kg, 2x CS-B Rot 30kg, etwas weichere PS, little softer PS
Noch sportlicher, eher nicht für öffentliche Straßen geeignet, hohe Anfahrdrehzahlen
More sportive, not good for public roads, needs powerful driving in high speed and rpm, no stop and go traffic
Racer++ : 2x CS-A Rot 30kg, 2x CS-B Rot 30kg, deutlich weichere PS Federn
extremste Beschleunigung, nur für geübte Fahrer auf Rennstrecken
extreme accelleration, only for racing tracks, experienced driver

Verfügbare Federn/available springs:
CS: Blau 7kg, Schwarz 15kg, Gelb 20kg, Rot 30kg, Grün 40kg (bedruckt)
PS: Blau 10kg, Schwarz 15kg, Gelb 25kg, Rot 30kg, Grün 40kg (unbedruckt)
 
Maar wat vindt je dan van 4x 15kg. ?

Ik kan dat hele verhaal nu niet lezen,
maar feit blijft hoe lichter CS.B des te sneller wordt de koppelingschoen door de centrufengale kracht naar buiten geslingerd dus minste slip en instant power.
Bij 40kg. Moet de centrufengale kracht veel sterker zijn om de koppeling schoenen tegen het koppelingshuis aan te drukken.

Overigens werkt de lock functie van de koppeling ook veel sneller bij 15kg.
Koppeling gaat dus veel sneller op slot om Max te kunnen profiteren van zijn kracht.
 
Laatst bewerkt:
Met de combinatie 4 X 15kg is het vertrek even heel zacht,je voelt de sleep en dan komt de power pas echt tevoorschijn.
Ik lees overal dat de PS bepalend is voor de blokkering. Bij mij zit daar 2 X groen en rood in dat is dus 40 kg en 30 kg. Ik meen te begrijpen hoe lichter gewicht , hoe sneller 100% power.
 
Ik had alleen witte PS veren erbij, en geen andere. Als je naar de constructie van PS kijkt dan zie je eigenlijk dat die dingen maar weinig kunen aanrichten.
Ze zitten gewoon ingeklemd tussen 2 pikken, dus zie het nut er niet helemaal van in.
Dit in tegenstelling tot CS.A en CS.B.
Zal vanavond eens kijken of ik tijd heb om de onderdelen als foto te laten zien waarop je goed kan zien hoe het er uitziet.
 
Heb dit nog terug gevonden en staat hier ook ergens terug in het topic in een gesprek tussen mij en Alex van TechPulley via Messenger.
Hij gaf me toen het volgende op:

Maxsym400
variator: stock
roller: RR 12+16
X4K: CS 4Xyellow , PS 2xred 2xgreen
Torque spring: black +20%

Maxsym600
variator : stock
roller : original
X4K: CS4 X yellow. PS 4xgreen
Torque spring : Champagne +20%
 
Volgens mij is de combinatie met 4 x zwart zoals ik nu gebruik Economy en 4 x geel is dan de sport combinatie.

Morgen ga ik 4 x geel met PS 4 x groen eens proberen.

De koppeling werd geleverd met 4 zwarte en 4 gele CS-veren + 4 groene en 4 rode PS-veren + Champagne veer.
 
Gebruik zelf meestal deze uitleg, volgens deze uitleg ga ik met 4X15kg. nog onder "Economy"
want die gaat niet lager dan Geel 20Kg. Maar ik beleef het meer als Racing, ik ervaar het dus meer als het tegenovergestelde. En vindt de 30 of 40Kg. setup minder spectaculair want die heb ik ook wel geprobeerd.


image.php
 
Laatst bewerkt:
Ideale combinatie zal ook met het toerental te maken hebben. Lichte veren is al koppelen bij lage toeren en minder koppel. Hardere veren koppelen pas bij een hoger toerental en dus meer koppel.
 
De combinatie met CS 4 x geel en PS 4 x groen staat er op.

Het vertrek is nog eventjes zacht en zonder trillingen maar dan trekt de maxsym600 ineens zonder onderbreking door naar de maximum snelheid. Ook bij hernemingen wordt ik nu tegen de rugleuning gedrukt. In stadsverkeer zijn er ook veel minder trillingen dan bij de originele koppeling.
Alleen de sleep-faze mag voor mij nog wat korter zijn. Misschien probeer ik nog eens met PS 4 x rood. Lichtere PS veren heb ik niet die zijn niet bijgeleverd.

Conclusie: soepeler vertrek - krachtiger optrekken - geen dipje - veel vlottere hernemingen - koppeling is voor mij een geslaagde opwaardering.
 
Laatst bewerkt:
Ok goed zo man,
niks meer aan doen en lekker zo laten en gaan genieten van de nieuwe beleving die "X4 Kiss Clutch" heet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan