MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

@madeiros
Ik denk dat je voornaam Glen is (naar de zanger genoemd ?)
Welkom op het MaxSYM forum.

Ik heb vroeger ook een 400 gereden, maar ik had daar niet over te klagen over die trillingen. Je mag niet vergeten dat je wel op een 1-cylinder rijdt, maar dat mag geen probleem geven qua extreme trillingen. Tracht met je gashendel zo te rijden dat je dit vermijdt.
Nu, je hebt natuurlijk een MaxSYM gekocht waar al wat aan gewijzigd is. Dit geeft in vele gevallen geen beter resultaat in het rijden.
De constructeurs hebben veelal enkele jaren gezocht om een optimale afstelling te bekomen van de automatische aandrijving.

Wat betreft die terugslagklep in de vulopening : ik weet dat mijn MaxSYM400iABS die ik nieuw had gekocht in 2012 en waarmee ik reed tot 2014, ook geen terugslagklep had in de vulopening. Het heeft wel zijn voordeel vind ik opdat die niet aanwezig is : het is gemakkelijker om te tanken, zeker met indien nodig een jerrycan.

Ik heb even de foto's gekeken : je hebt een blinkende zwarte. Ziet er mooi uit, met een verhoogd scherm.
Ik wens je alvast veel plezier met je MaxSYM en veel veilige toeren.

Mvg. Eddy

:t :) ;)
 
Laatst bewerkt:
Idd Eddy die Glen medeiros had in mijn jonge jaren zijn hit en mijn maten lachten daar dan mee haha vandaar.
De trillingen zijn wel alleen bij het vertrekken en tot 3000 toeren. Heb reeds wat opgezocht en moet ik eerst de pilow veertjes lichter nemen maar ik ga eerst nog wat afwachten.
Van het verhoogde scherm was ik niet tevreden, de luchtstroom kwam pal bovenop de helm met een hoop herrie. Ik heb terug het originele gemonteerd en de spoiler die ook op mijn joymax stond erop gezet en nu zit ik volledig uit de wind en kijk er net over, zalig.
Groetjes, Glenn.
p3pb14781069.jpg

p3pb14781071.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lampen vervangen koplichten. Er was er één gesprongen. Na 4 jaar, valt dus mee.
2 uur aan bezig geweest. Voorkant er volledig afgehaald. En nog kwamen die dingen er niet gemakkelijk uit. Fiche zat muurvast op lamp. De lamp brak dan ook gewoon in twee. Er kwam een tang en fijne platte schroevendraaier bij te pas.
Uiteindelijk klus geklaard en tevreden.
Die van Sym mogen er eens rekening mee houden dat lampen ooit vervangen moeten worden. Want dit is eigenlijk te gek.
 
Hoi Gerome,

Die lampenwissels hebben al enkelen onderons doen vloeken, hoor!
Maar je hebt gelijk, ze mogen daar eens over bezinnen.

@Mario, wanneer kunnen die tocht met deels Frankrijk aandoen dat jij vorige jaar had gedaan? Heb je een voorstel? zoals altijd kijk ik vooral uit naar droog weer...Ik ga nu even zoeken naar jouw tocht op deze site...

Doei!
Gery
 
Zo Hier worden we eigenaar van een tweede Maxsym 600 exec *O* :]
Men vrouwke heeft haar A rijbewijs gehaald :] en hare Joymax 125 S&S ingeruild voor wat zwaarders , is een zwart matte executive geworden :Y
Vorige zaterdag besteld , vandaag gaat ze de papieren afhalen en Dinsdag als alles meezit gaan we hem oppikken :}
Woensdag gaan we dan een serieus ritje maken voor ons 20 jaar getrouwd *O* , ik op men metaal bruine en zij op hare spik splinternieuwe mat zwarte 8-)

eindelijk gaan de grenzen open om langere ritten te doen want met hare 125 was het grote probleem snelwegen waren niet aangenaam daar topsnelheid van 110 wat dan ook het absolute max was
 
Ik heb een vraag ivm motor trailer : Men buurman heeft eentje staan ( echter zelf gelast zo'n 12 jaar terug ) Ik zou deze mogen gebruiken en zelfs overnemen , maar ga ik hier geen problemen mee krijgen als ik in het buiteland kom ( spanje en frankrijk )verder is hij van alles voorzien ( lichten ect... )

Het is een twee asser perfect in orde maar hier zijn geen papieren COC van ( geen id plaatje op want heeft geen chassisnr , is nl zelf gemaakt , is beroeps lasser )
 
Krispy,
Aanhangwagens die een MTM hebben beneden de 75Okg hebben geen gelijkformigheidsattest of COC nodig en geen identificatieplaatje. Deze moeten ook niet ingeschreven worden. Reproductie van de nummerplaat van het trekkend voertuig eraan hangen. Autokeuring is ook niet van toepassing. Wel zien dat hij regelementair is qua verlichting en spatborden. Een oplooprem is ook niet verplicht.
MTM is de maximum toegelaten massa. Dit betekent dat leeggewicht (tarra) + lading (motorfiets) minder moet zijn dan 750kg.

Vergeet niet dat je keuringsbewijs van het trekkend voertuig een sleepgewicht moet vermelden. Hij moet dus gekeurd zijn om te trekken.

Groeten,
Stefan
 
En ook zien of het het voertuig van Krispy een ongeremde aanhangwagen van 2x239kg + gewicht aanhangwagen en dergelijke mag trekken? Niet veel wagens mogen 750kg of minder ongeremt trekken.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Op het keuringsbewijs kan bv staan: zonder rem 450 kg.
Op de COC van de wagen staan deze gewichten vermeld. Bv zonder rem 450 kg en met rem 1400kg. Dit wordt door de keuring overgenomen op het keuringsbewijs. Als de wagen enkel gekeurd wordt voor een fietsendrager of een aanhangwagen van max 750kg dan wordt het geremd gewicht beperkt tot 750kg.
 
@rotgerbo voor mij zou eventueel volgende week zondag passen. Morgen moet ik naar begrafenis en zondag ga ik naar duitsland wat haarspelden pakken😉. Laat maar weten of dat het past. Je kan me altijd een pm sturen. Grtjs
 
@ megane en Gerome : bedankt voor de uitleg , ben in de papieren van de auto gaan kijken op het keuringsbewijs staat inderdaad 750 kg ongeremt ( is een freelander2 2.2 td4) dus dat is OK en dus als ik het goed verstaan zou het geen probleem mogen zijn die aanhanger buiten de Belgische landsgrenzen , ook frankrijk niet want het daar een verhaal van gehoord dat er iemand staande gehouden was en niet meer verder mocht omdat zijn aanhanger geen papieren en chassisnummer had

Dat opend hier efkes perspectieven se
 
Krispy,
Zelfbouw is dus toegestaan voor lichte aanhangwagens en deze moeten dus geen identificatieplaatje hebben. Maar wel een chassisnummer. Dit moet tussen de 3 en 17 tekens bevatten (meestal cijfers). In de meeste gevallen zie je 4 cijfers. Velen hebben dan ook hetzelfde chassisnummer, maar dat is geen probleem.
Dus klop zelf of laat een nummer kloppen op het chassis. Bv de code van je bankkaart. Lol.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er mensen met toerplannen voor morgen zondag ? Ik denk dat ik morgen me even in de wind ga rijden, maar heb nog geen concrete plannen. Eerst nog wat werken. Alvast een prettig weekend voor iedereen.

@Krispy
Vrouwtje zal wel zeer tevreden zijn met haar nieuwe aanwinst, de nieuwe mat-zwarte MaxSYM600i Executive.
Onze vriend Stefan (gliderbee) heeft ook recent zo één aangekocht. Toen we naar Normandië reden onlangs heb ik deze voor het eerst gezien, ik dacht eerst dat het een Sport was, maar nee ... een Executive. Persoonlijk vind ik deze veel mooier dan de champagnekleur. Zij zal niet met jouw willen wisselen, :N :+ .
Wel, ik wens jullie veel plezier met het samen toeren en veel veilige heerlijke kilometers. :] :Y :t

@Gerome
Dus als ik het goed begrijp mag je zelf een aanhangwagen (tot 750 kg) in elkaar steken en er de baan mee op, op voorwaarde dat hij uitgerust is met alle nodige signalisatie, plaat, en hij veilig de last kan vervoeren, zonder over het trekvermogen te gaan van het voertuig die die trekt, dat op de inschrijvingskaart van het voertuig is aangeduid en gekeurd.
Dit geldt voor België, maar wat als je er internationaal mee de baan op gaat ? Geen papieren nodig voor de aanhangwagen ? Of is er een model wat je moet opmaken ? Ik weet dat dit beroepshalve jouw ding is. Dank voor de info. Eddy :)
 
@ Old,

Klopt, in België mag je zelf een aanhangwagen maken tot 750kg.
Vroeger was dat 500kg. Ik vond dat eigenaardig en onlogisch dat men dit verhoogde.
Je ziet dan ook veel zelfgemaakte wegonwaardige dingen rondrijden. En als ze dan nog geladen zijn met steengruis, aarde of zakken cement dan weet je als agent genoeg (hoop ik).
Vroeger had je die 2cv als lichte vracht. Daar zaagde men de voorkant vanaf en laste men er een dissel aan. Dat mocht niet. Die dingen zie je niet meer.
Een voertuig in het buitenland moet voldoen aan de wetgeving van het land van oorsprong.
Dus ja, mag je mag er mee over de grens.
Er zijn dan ook geen papieren voor een dergelijke aanhangwagen nodig. Geen inschrijvingsbewijs of gelijkvormigheidsattest. Wel voorzien van chassisnummer.
En zien dat je aanhangwagen ook verzekerd is (zit meestal al in de verzekering auto inbegrepen).

Hou er ook rekening mee dat je B rijbewijs geldig is tot 3500kg (totale sleep).
Is de MTM voertuig en MTM aanhangwagen meer dan 3500kg dan heb je een BE nodig.
Stel je rijdt met een lichte vracht met MTM 3500kg dan heb je altijd een BE nodig als je iets trekt.
 
Laatst bewerkt:
@Gerome
Bedankt voor de duidelijke nuttige info. We zijn weer wat slimmer geworden.
Ja, het maken van constructies (gebouwen of voertuigen) worden best berekend met wat sterkteleer om toch zeker te zijn dat alles houdt onder gelijk welke omstandigheid, en met voertuigen krijg je dan nog dynamische belastingen die hogere veiligheidsmarges moeten inhouden.(bv. welke krachten worden er uitgeoefend als je een noodstop moet maken, en dan zijn er niet alleen verticale belastingen maar ook horizontale). Ik heb ooit nog de opbouw van mijn eigen vrachtwagen qua sterkte berekent. De carrosseriebouwers wisten niet wat hen overkwam. Ik heb zelf voor hen de lasnaden berekend die ze moesten doen, want ik was verstomd dat één van de grootste carrosseriebouwers van België voor opbouwen van vrachtwagens zei dat ze geen sterkteberekeningen deden voor hen opbouwen.
 
alleen voor zorgen dat de aanhangwagen verzekert is, met de wagen staat op de groene verzekerings papieren (aanhangwagen 750kg)
 
Hallo Mario,

ok voor volgende zondag de 18de, ik probeer ook Pol mee te nemen...
Waar zouden we best samenkomen?

ik ga nu verder zoeken naar uw tourrit, je had het al eens gepost hé?

Groeten,
Gery
 
Hallo, zijn er hier personen die gezamenlijk rijden of trippen uitstippelen,
Ben op zoek naar Maxsym rijders of koppels om samen trips te maken,
Laat jullie horen of geef een seintje, ben van regio Tessenderlo, Grt
 
Vandaag de zwart matte executive van het vrouwke ingewijd , we zijn vanmorgen ( elk op de zijne wel te verstaan )vertrokken richting dinant , hastiere,baurain, gedinne , boullion,rochefort, andenne en terug naar leuven , goed voor 410 KM in het totaal.
Mijn trekpaard heeft het qua verbruik echt super gedaan , gemiddeld 3.92 l op 100 km , was nog nooit onder de 4,5 geraakt en nu plots zo laag ,chapeau (eerste tankbeurt bij exact 250 km slechts 9,8 l kunnen tanken , dan kon er geen drup meer bij )men vrouw haar verbruik ligt hoger , maar dit is normaal heeft nu nog maar 444 km op de teller .
 
Na 6 jaar met de Maxsym 400i rondgereden te hebben, ben ik vanmiddag mijn nieuwe Maxsym 600i sport gaan vastleggen bij Bike Parts. Hopelijk weer 6 jaren van scooterplezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan