GPZ900R houdt in bij volgas, zonder airbox-kapje niet meer

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Ik ben bezig met een Kawa GPZ 900r '88 projectje.
De GPZ heeft geen kuip meer en heeft een 4-1 uitlaat met laser demper.
Verder is hij standaard.
Standaard airfilter.
Standaard jets.
Floatheight volgens boekje.
Pilot 3.0x uit (2.5x volgens boekje).
Luchtfilter schoongemaakt.

Als ik vol gas geef, houdt hij vanaf 7000rpm in (zeg maar wanneer de powerband komt), alsof je in de begrenzer komt. Bij 80% gas trekt hij wel helemaal door.

Om te kijken of hij rijk of te arm stond, heb ik het kapje aan de zijkant van de airbox er af gehaald.
Hij loopt nu vanaf 7000 tot aan redline als de brandweer.
Motor loopt in deze situatie best OK...alleen nu bij in één keer vol gas geven verslikt hij zich even, en is het middengebied merkbaar minder sterk (teveel lucht denk ik, of iets met onderdruk).

Hoe kan het dat de motor, met stock luchtfilter en main jets, bij WOT zoveel te rijk loopt?
Ik heb het luchtfilter echt grondig geweekt en met compressor doorgespoten.
Naalden vertonen geen slijtage. (blok 40000KM)

Kan een luchtfilter zo oud/versleten/vies zijn dat deze zelfs na grondige schoonmaak nog steeds zoveel te weinig lucht door laat?
Andere ideeen?

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Een papieren filter (ga ik voor het gemak even van uit) is niet te reinigen zonder hem te beschadigen. Hoogstens het grovere vuil eruit kloppen.

Zet er eerst eens een nieuw filter in, kan sowieso geen kwaad..
 
Een papieren filter (ga ik voor het gemak even van uit) is niet te reinigen zonder hem te beschadigen. Hoogstens het grovere vuil eruit kloppen.

Zet er eerst eens een nieuw filter in, kan sowieso geen kwaad..

voor zover ik me kan herinneren is het een schuim filter dat ook met filterolie behandeld moet worden, teveel filterolie misschien ?
 
*O* *O* kan zijn dat je andere sproeiers moet monteren omdat je een ander uitlaat systeem hebt gemonteerd.

:] :]
Je denkt dus dat er een kleinere sproeier in moet door het andere uitlaat systeem? :?

voor zover ik me kan herinneren is het een schuim filter dat ook met filterolie behandeld moet worden, teveel filterolie misschien ?
Nee ik heb bij de 2e keer schoonmaken geen filterolie gebruikt maar probleem was hetzelfde.
 
Je denkt dus dat er een kleinere sproeier in moet door het andere uitlaat systeem? :?
__________________________________________________________________________

:N Kan soms best moeilijk zijn
om te lezen, ik geloof niet dat ik schreef dat er " kleinere "
sproeiers in moeten.Nee ik heb bij de 2e keer schoonmaken geen filterolie gebruikt maar probleem was hetzelfde.
 
Dat klopt dat je dat niet schreef. Maar de motor krijgt nu al te weinig lucht (te rijk) met het airbox-kapje er op. Als ik het kapje er af haal (= meer lucht) dan loopt hij bij vol gas immers wel goed.
Als ik nog een grotere sproeier zou gebruiken, gaat hij nóg rijker lopen. Dat lijkt me geen logische conclusie.


Leg dat eens uit? .. in plaats van meteen zo te reageren.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag bij Motoport Zelhem geweest. Zij hadden toevallig nog een nieuw luchtfilter in de schappen liggen.

Omdat ik het luchtfilter bij de GPZ zo via de zijkant er in kan steken waren ze zo vriendelijk om mij het nieuwe filter even te lenen, om zo te zien of het probleem inderdaad bij mijn eigen filter lag.

Maar helaas ;(, met spiksplinternieuw (orgineel kawa) filter, was het probleem er nog steeds..
Bij +-9000rpm loopt hij tegen de muur. Even snel eigen filter weer er in.. is bijna geen verschil, misschien iets eerder in de toeren tegen de muur.
Kapje er af, en in 1x door naar 11000rpm.

-O-

Heb nu het kapje schuin met 1 schroefje vast, zodat hij de helft blokkeert..
Op zich rijdt hij best redelijk, behalve als ik dus plots in 1x gas geef bij 3000rpm of zo.
Gaat gewoon meer om dat ik de oorzaak wil weten :P
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen, dat de mengbuizen in je carbs uitgesleten zijn en dan gaat hij te rijk lopen.
Hmja.. alleen de naalden zelf hadden geen eens één streepje slijtage .. waren nog als nieuw. Buizen heb ik wel schoongemaakt en toen niet iets raars aan gezien.

Blok heeft pas 40000KM gelopen.
Hij loopt overigens +- 1:15
 
Laatst bewerkt:
Heb je het vlotterniveau al gemeten, als het vlotterniveau te hoog staat, gaat hij ook te rijk lopen. Ik heb overigens geen flauw idee, hoe lang mengbuizen in de carbs van de gpz meegaan.
 
Ja, vlotterniveau heb ik naar standaardwaarden gezet.
Maar zie niet hoe de vlotternaalden nog veel effect gaat hebben bij vol gas vanaf 7000rpm.

Geldt trouwens ook voor de mengbuizen.. ik denk dat bij 7000 rpm vol gas de main jet de limiterende factor, niet de mengbuis. Naalden zijn dan ook wel helemaal omhoog.
 
soms kom je hufters tegen die na het ruimen van sproeiers de maten er niet af vijlen. Dan kun je lang zoeken als je geen sproeier voelermaatjes hebt
 
ipv de slimlme uit te hangen zou je beter zeggen hoe het afgelopen is ;)
Ik heb uiteindelijk een nieuwe orgineel Suzuki gaskabel gekocht, maar hiermee was het probleem nog steeds. Ik ben er daarna nog bij 2 verschillende monteurs geweest (waaronder Motoport waar ik de kabel besteld had) en bij beiden werd geconcludeerd dat het een fabrieks/design foutje van deze specifieke motor/gaskabel is.
Ik rij er zo gewoon mee rond, want alleen tijdens straatje keren heb ik er echt last van.
 
Laatst bewerkt:
fabrieksfout :?
en die motor-dealer(s) geloof je dus wel ?
die hebben zich er ook snel vanaf gemaakt :')
Er was geen andere conclusie, want de kabel was nieuw en orgineel suzuki (en motor ook orgineel stuur etc.), kabel was goed afgesteld met genoeg speling (dus kan stuur helemaal links/rechts tegen stuurlock aan doen zonder dat hij gas geeft), maar probleem bij constant gas en sturen blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan