Krakend achterwiel

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Toen ik vandaag thuis kwam en de motor in de garage wilde zetten hoorde ik toch wel een zorgwekkend geluid bij mijn achterwiel vandaan komen. Na wat luisteren ben ik tot de constatering gekomen dat het geluid echt bij het achterwiel vandaan komt.
Het lijkt wel in het midden van het wiel vandaan te komen. Het komt niet bij de achterrem vandaan en ook niet bij de ketting.

Is dit een verrot achterwiellager? Als ik naast de motor ga zitten en ik hou het achterband van boven en onder vast kan ik hem iets heen en weer bewegen. Niet van boven naar beneden maar de bovenkant kan iets naar rechts en de onderkant iets naar links. (dit gaat om nog niet eens een millimeter maar ik voel het "tikken" in mijn handen)

Het gaat om een Yamaha R6 uit 2007

Ik heb het opgenomen om het wat duidelijker te maken:

Video 1

Video 2
 
Ik heb nog nooit een verrot wiellager gehad maar het klinkt best logisch. Er komt een kutgeluid uit en je kan het wiel bewegen op een manier dat niet zo hoort. Ik zeg 1+1=2 en waar rook is is vuur en een kapot lager.
 
Wiel er uit halen, as er weer in steken en het wiel laten draaien, als het wiel met schokjes draait is het een wiellager. Je verhaal over het wiel heen en weer bewegen zegt eigenlijk al genoeg. Even andere halen en er in zetten, kost je meestal de kop niet.
 
Ga hem vanavond loshalen. Rijden doe ik er zeker niet meer mee! Mocht het de lager zijn, waar kan ik deze kopen? Heb hier wel eens dingen gelezen als de "lagerboer" en SKF lagers.
 
Ik had ook n kraakje in mn achterwiel, vlak nadat ik mn ketting vervangen had. Zat gewoon nog een beetje zooi tussen de kettingwielopnemer en het achterwiel, beetje schoongespoten en het was weg.

Edit: net je filmpje geluisterd, dat klinkt toch wel een stuk erger dan wat het bij mij was :X
 
Laatst bewerkt:

Dat ziet er niet uit als een "koopje".

Doorgaans zijn wiellagers "standaard" lagers qua maat.
(en worden door de bekende lagermerken SKF enzovoort in massa geproduceerd)
Met een beetje zoeken zijn deze lagers best scherp in te kopen. :Y
De al genoemde leverancier Lagerboer (internet) heeft altijd voordelig geprijsde lagers op voorraad. Ook op MP zou je kunnen slagen. (nieuwe merklagers)
 
€ 111 klinkt mij een tikje prijzig, of het moeten grote exotische maten zijn. Als je de maten weet eens bij Neita kijken. Voor de seals kun je naar de dealer.

Yes, Neita, prima leverancier.

Seals zijn óók gewoon industriële producten. En worden daar overal toegepast.
Als je de maten weet zou je bijvoorbeeld eens kunnen kijken bij een leverancier in aandrijftechniek. (helaas staat er dan geen Yamaha logo op de verpakking) ;)

Nee, ik heb er géén aandelen maar ben er wel vaak geslaagd voor keerringen.
(Google op: ATD) :)
 
Ik heb laatst ook mijn achterwiellagers vervangen. Ik voelde toevallig speling op het achterwiel, minder dan 0,1 mm, maar dat is al te veel. Bij mij maakte het alleen niet zo'n akelig geluid als op jouw filmpje. Uiteindelijk bleek bij mij en van de drie lagere wat roestvorming had. Nieuwe lagers en stofringen had ik gewoon besteld bij tenkateshop.nl, het was voor een honda en de prijs was wel schappelijk. Maar je kunt die lagers overal kopen want ze hebben universele maten.
 
japparts (al iets goedkoper en nog steeds veel geld, maar tevens de types/maten)
full
 
61 euro hier inclusief verzenden.
AllBalls Wiel Lager Kit Motorkleding | Helmen | Laarzen | Accessoires | MARTIJNSMOTORWEBSHOP

Meer info over de set:
25-1476 | All Balls Racing

All Balls lagers zijn prima voor straat gebruik en zullen makkelijk voor een lange tijd mee gaan als het correct is geïnstalleerd. Ik heb zelf er nog nooit problemen mee gehad. Ze claimen dat de kwaliteit op OEM niveau ligt maar online zijn hier en daar wel wat slechte reviews over de 'generieke' made in China lagers die ze rebranden. Maar wellicht hebben die mensen de lagers verkeerd geïnstalleerd, het is verstandig om dit gewoon door een dealer te laten doen, kost max 20 euro servicekosten.

Wat gedetailleerde info over lagers zelf en de juiste manier van installatie:
Bearing Basics - National Precision Bearing
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan