FireBlade SC33 raar motorgeluid

rayke22

Die hard MF'er
16 okt 2005
752
34
olen
Beste techneuten , misschien is er iemand van jullie die me bij het volgende kan helpen of info kan geven :

Vandaag mijn SC33 nog eens gestart na lange stilstand. Hij startte moeilijk , maar de tank was leeg geweest na het lakken , dus dat is redelijk normaal. Naarmate hij beter begon te lopen , kwam er een kloppend lawaai tevoorschijn. Echt zo Dakdakdak :( ....vond dit al eigenaardig maar toen ik hem in versnelling wou zetten viel hij steeds stil. Het viel op dat telkens dat ik de koppeling in trok , het geluid weg was.
Zou het kunnen dat de koppeling aan elkaar "plakt" door het lange stilstaan of dat er een veer vast zit :? :? Ik ben er bijna zeker van dat het probleem ergens in de koppeling zit maar klinkt dit bekent voor iemand.... :? :?
Ik heb hem een half uur laten warmdraaien , temp-meter stond half , dus koude olie kan het niet zijn normaal. Het geluid is volgens mij ook te gewelddadig om van de NAKS te komen , maar ben natuurlijk niet zeker , en ik vind de link niet tussen stilvallen bij in eerste te zetten en de NAKS...
 
Klinkt als niet goed op 4 cilinders lopen.
Ik denk dat alle 4 uitlaatbochten wel heet worden.
Misschien 2 of 3 nog heter dan de andere.
Mijn blade klinkt zo als hij op 2 cilinders loopt.

Pas op: die bochten worden heet! Niet aan voelen dus.
Misschien kun je het checken door er een straaltje water tegenaan te spuiten.
Als hij direct weer droog wordt dan is dat een "koude" uitlaatbocht.
Een "warme" uitlaatbocht wil niet eens nat worden.

Ik heb deze check ooit gedaan bij een R6, maar gebruikte toen remmenreiniger. Brandbaar, maar ik had niks anders.
Misschien dat het met water wat langzamer / natter gaat.
 
Laatst bewerkt:
@ Squishy en Freon : jullie hadden gelijk , ik heb nu een 2-cilinder FireBlade ;) _O-

Bougies zitten vast volgens voorschriften en doppen zitten er goed op. De 2 binnenste cilinders spelen niet mee... Ik had vandaag niet veel tijd , de rest zal voor binnen enkele dagen zijn. Eens controleren dat elke bougie een vonk geeft. Als dat goed is dan de carbu's eens onder handen pakken.
Wordt vervolgd....
 
Vervolg van de saga ;) .
Heb vandaag de primaire en secundaire spoelen van de bobines doorgemeten=> volgens de opgegeven waarden. Dan een extra bougie in elke kabel gestoken en gecontroleerd op vonken => alle vier de bougiekabels geven gelijkwaardige vonken , dus dit zou ook in orde moeten zijn. Alle vier de bougies (waren nieuwe) nog eens eruit gedraaid , zag er niets abnormaal aan , dezelfde opening en terug erin gedraaid.
Nu ben ik dus zeker dat het niet aan de ontsteking ligt.
Dan de luchtfilter verwijderd en de klemmen onderaan de rubbers van de carburatoren losgemaakt. Nu komt het : ik heb er als een gek aan liggen wringen en trekken maar ik krijg de carburatoren voor geen wil van de wereld eraf :( |( . Ik heb die bij mijn vorige blade eens gedaan en toen heb ik er geen problemen mee gehad. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat die blade toen 5 jaar was en mijn gezondheidstoestand toen beter was.
Weet iemand misschien een trukje om ze er makkelijker af te krijgen (in één stuk ;) , nee geen hamer dus _O- )??
 
Vervolg van de saga ;) .
Heb vandaag de primaire en secundaire spoelen van de bobines doorgemeten=> volgens de opgegeven waarden. Dan een extra bougie in elke kabel gestoken en gecontroleerd op vonken => alle vier de bougiekabels geven gelijkwaardige vonken , dus dit zou ook in orde moeten zijn. Alle vier de bougies (waren nieuwe) nog eens eruit gedraaid , zag er niets abnormaal aan , dezelfde opening en terug erin gedraaid.
Nu ben ik dus zeker dat het niet aan de ontsteking ligt.
Dan de luchtfilter verwijderd en de klemmen onderaan de rubbers van de carburatoren losgemaakt. Nu komt het : ik heb er als een gek aan liggen wringen en trekken maar ik krijg de carburatoren voor geen wil van de wereld eraf :( |( . Ik heb die bij mijn vorige blade eens gedaan en toen heb ik er geen problemen mee gehad. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat die blade toen 5 jaar was en mijn gezondheidstoestand toen beter was.
Weet iemand misschien een trukje om ze er makkelijker af te krijgen (in één stuk ;) , nee geen hamer dus _O- )??


nou lees ik nergens of de uitlaatbochten allemaal heet worden als ie draait.
 
@ Squishy en Freon : jullie hadden gelijk , ik heb nu een 2-cilinder FireBlade ;) _O-

Bougies zitten vast volgens voorschriften en doppen zitten er goed op. De 2 binnenste cilinders spelen niet mee... Ik had vandaag niet veel tijd , de rest zal voor binnen enkele dagen zijn. Eens controleren dat elke bougie een vonk geeft. Als dat goed is dan de carbu's eens onder handen pakken.
Wordt vervolgd....


Deze zullen dan ook niet warm worden bij de uitlaatbochten. ;)
 
Even het verhaal afmaken voor degene die interesse hebben.
Heb ondertussen de carbs gecontroleerd en gereinigd. Héél veel groene aanslag in de reservoirs , de 2 middelste (waar de cilinders niet van werkte) veel prut erin , 1 hoofdsproeier dicht , één zo goed als dicht en 3 stationairsproeiers dicht :o ! Na een grondige reinigingsbeurt alles terug gemonteerd , benzine erin en mijn Blade loopt terug zijdezacht *O* . Ook valt hij nu niet meer stil bij het in versnelling zetten :) .
Moraal van het verhaal : een Blade dient om mee te rijden :] :] en niet om 2 jaar stil te staan én die eurobenzine sucks |( _O-
 
Even het verhaal afmaken voor degene die interesse hebben.
Heb ondertussen de carbs gecontroleerd en gereinigd. Héél veel groene aanslag in de reservoirs , de 2 middelste (waar de cilinders niet van werkte) veel prut erin , 1 hoofdsproeier dicht , één zo goed als dicht en 3 stationairsproeiers dicht :o ! Na een grondige reinigingsbeurt alles terug gemonteerd , benzine erin en mijn Blade loopt terug zijdezacht *O* . Ook valt hij nu niet meer stil bij het in versnelling zetten :) .
Moraal van het verhaal : een Blade dient om mee te rijden :] :] en niet om 2 jaar stil te staan én die eurobenzine sucks |( _O-
Pcies, tenzij je gewoon blijft doorrijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan