GSF600S (2001) hikt

ronald3659

Rookie
26 apr 2015
18
0
Den Haag
Beste allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vreemd maar ook irritant verschijnsel op mijn GSF600.
Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te vertellen, maar mocht te wazig zijn ....
Ik hoop dat 1 van jullie mij een hint of idee kan geven waar ik moet gaan zoeken.

Wat is er ondertussen gedaan aan de motor:
Olie en olie filter vernieuwd met castrol 10-40 half synt.
Benzine filter vernieuwd
Luchtfilter vernieuwd.
Carb. gesynchroniseerd dmv 4 vacuum slangen half gevuld met transmissie olie.
Ketting heeft een ( gemiddelde ) spanning van 2.5 cm
Achter remblok vernieuwd.
Bougies vernieuwd
Alle remvloeistoffen vernieuwd

Het probleem:
Wanneer de motor op temperatuur is dan voelt het alsof ik met het gas zit te spelen.
Echter dan maar zeer kort en licht het lijkt dat er een "ritme"in zit
Dit resulteert in een toerenteller die ongeveer 100 toeren op en neer danst.
Dit komt het beste naar voren rond de 6000 toeren
Doortrekken ed. is geen probleem.
Stationair ( warm ) loopt hij lekker 1200 toeren bij koud uiteraard minder en de choke heeft hij toch wel de eerste 500 meter minimaal nodig.

Doordat hij dus niet een continu toerental kan houden ( want hij golft ) rijd dit uiteraard niet echt lekker.
Wat mij vandaag opviel is dat wanneer ik hard rem of stilstaand de voorrem in hou en de voorvork in en uit laat gaan dat dan ook het toerental minder wordt.

Helaas de verdere historie is voor mij onbekend omdat de vorige eigenaar alles zelf deed, echter omdat de remvloeistof bruin was, twijfel ik hoe ver hij dat heeft gedaan.

Alles wat er nu aan gedaan is heb ik zelf gedaan 1 omdat ik het leuk vind om lekker te knutselen aan de motor en ik leer hier ook van.
 
Misschien dat het nog relevant is dat ik na al het onderhoud wat ik heb gedaan ruim 2500 km op de snelweg heb gereden en dit in totaal 4 dagen. Uiteraard lag de snelheid ruim boven het maximale in nl
 
Zit er een race demper op ?
Heb je soms lekkage bij de collector box zeer zwak punt bij de bandits . Dat stuk pijp is van pisbakstaal en roesten op den duur allemaal door .
Je kunt met een busje deo/dampstart oid even spuiten bij de inlaatrubbers van de carburateurs . Wanneer er verandering in optreed tijdens dat spuiten heb je kans dat daar valse lucht lekkage is . Jouw probleem neigt naar valse lucht, aangezien de carbs gesynchroniseerd zijn . Hoewel stationair warm loopt hij lekker 1200 t/pm deinend of stille meter uitlag ?

PS In principe gaan die 600cc nooit kapot aangezien ze hetzelfde blok hebben als de 1200 cc . Maw het blok is zwaar over bemeten wat resulteert dat het eigenlijk amper slijt en zeer hoge km standen kan bereiken mits goed onderhouden .
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft de standaard demper en ik heb de klem bij de collector los gehaald. Hier onder zát wel wat roest maar zeker geen gaatje oid.
Alle klemmen in en uitgaand van de carburateurs heb ik iets verder aan gedraaid. Hierna zeer rijkelijk met de deo bij alle aansluitingen gespoten. Het stationair toerental bleef strak dus ook niet deinend oid. op de 1200/1300 toeren.
Vervolgens een flink stuk gereden en de eerste 10 minuten leek het weg te zijn echter later was het wederom terug.
Wanneer ik het gas dicht gooi valt hij onder de 12 a1300 en blijft hij nog net draaien rond de 1000 toeren.na ongeveer 1minuut op stationair klimt hij weer naar de normale toeren.
Daarom lijkt het het iets te maken te hebben met benzine/lucht, echter het "golven" heeft echt een ritme.

Morgen als het droog is dan gaat ik de carburateurs aftappen misschien zit hier veel vuil in.
 
PS In principe gaan die 600cc nooit kapot aangezien ze hetzelfde blok hebben als de 1200 cc . Maw het blok is zwaar over bemeten wat resulteert dat het eigenlijk amper slijt en zeer hoge km standen kan bereiken mits goed onderhouden .

Dit is zeker waar heb zelf ook een bandit uit 2001 gehad. Ik deed het onderhoud ook altijd zelf en nooit een probleem gehad. Ik heb hem 2 jaar geleden weg gedaan met 120 000 km op de teller en hij reed gewon perfect. Is het toevallig niet die van mij?
 
Laatst bewerkt:
Sorry Tonnie64 dat het die van jou is lijkt mij erg sterk want die van mij heeft nu rond de 25000 km gereden.
Had jij toen ook last van het inkakken van het toerental bij bv. een stoplicht?


Nee nooit geen last van gehad hij heeft al die kilometers het perfect gedaan. Er is in de tij dat ik hem had maar 1 ding stuk gegaan en dat was een remlicht schakelaartje.
 
Laatst bewerkt:


[Carburateurs vuil ( heb je de vlotters versteld) die staan te laag golfend toerental wijst op verstopte stationaire of verkeerd af gestelde stationairesproeier schroeven]




Dit geeft een nadenker. Want ik heb onder tussen ongeveer 1 hele bus deo bus leeg gespoten bij de inlaatrubbers, bij koude motor of warme motor gebeurd er echt helemaal niets.
het probleem wordt steeds erger, zeker het inkakken bij een stoplicht naar zelfs nu onder de 1000 toeren.
Ook begint hij steeds meer te "stinken" een flesje forte kan ik uiteraard gewoon proberen misschien dat het iets doet. zo niet dan moet hij toch richting de motorboer.
Voordat hij daar heen gaat gaat ik wel nog eerst de kleppen stellen daarna de carb's synchroniseren.
Zo heb ik het meeste wat jullie als toppers :} en ik kon bedenken uitgesloten.

iedereen uiteraard super bedankt voor de ideeën, mocht iemand nog een magische ingeving hebben dan heeel graag.
 
Carburateurs vuil ( heb je de vlotters versteld) die staan te laag golfend toerental wijst op verstopte stationaire of verkeerd af gestelde stationairesproeier schroeven

Wanneer je rijd met bv. 6000 toeren doet de stationair sproeier of schroefje dan nog iets?
want het golvende toerental is ook bij meer toeren dan alleen stationair.
het inkakken van het stationaire toerental bij remmen en uiteraard bij een stoplicht daar kan ik mij heel goed in vinden dat er mogelijk iets mee is.

De carb's zijn er door mij nooit af geweest of open gemaakt dus hoe de vlotters staan weet ik niet.
De olie koeler heb ik nu afgeplakt zodat hij sneller warm is want dan is het iets minder erg.
In eerste instantie bleef hij bij stationair mooi strak 1200 toeren draaien echter vandaag , (ondanks dat hij goed warm was na 5 km haags stadsverkeer) gaat hij nu ook deinen tussen de 1000 en ongeveer 1200 toeren.

Het is nogal irritant rijden zo want gewoon 50 rijden zonder schokken lukt haast niet.
 
vlotterhoogte al gecontroleerd?

heel eerlijk gezegd, geen idee hoe ik dat moet zien of ze goed staan. ik heb wel het handboek dus die krijgt ook het weekend even wat aandacht.

Moet wel zeggen super dat jullie allemaal met ideeën komen wat ik zelf kan nakijken. Naar de motorzaak brengen kan natuurlijk ook een optie zijn maar ik wil het zelf ook oplossen ( indien mogelijk).
 
Voor het weekend gepland:
Inlaatrubbers+o-ringen vernieuwen.
Carb's leeg laten lopen en kijken naar vuil.
Alle vacuum slangen vernieuwen.
Carb's synchroniseren.
En flesje forte zijn werk laten doen.
En dan vinger kruizen en hopen dat hij hierna weer lekker rijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan