Mijn motor is een schommelschip na vervangen balhoofdlager

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Situatie: heb een Tiger 1050 ABS uit 2010 met nu 62.000km. Achter een dikke Wilber schokdemper en voor Hyperpro veren en voorvork laten reshimmen door Hyperpro. Helemaal goed, stuurde als een zonnetje, helemaal happy mee. Toen ging laatst mijn balhoofdlager kaduuk (rammel in voorkant, stuiterend voorwiel onder het remmen en voorvork had speling). Deze dus laten vervangen bij mijn vaste Triumph dealer. Prijs viel mee, helemaal blij. Tot ik wegreed. Bij het wegrijden voelde ik al direct dat de voorkant instabiel is. 3x k*t. De rammel en het stuiteren is er wel uit. Omgedraaid en uitgelegd aan monteur en hij heeft een klein stukje gereden. Voelde niets raars. Kan ook eigenlijk niet volgens hem, aangezien hij alleen het balhoofdlager vervangen heeft. Nu heb ik een goede band met mijn dealer en we spraken af dat ik er 500km mee rijd (om het lager te laten zetten) en als het dan niet over is, kijken we opnieuw.

Vandaag dus een rit van +200km gemaakt en het wordt alleen maar erger. Vooral bij snelheden onder de 60 met constant gas of gas los, wilt de motor echt niet rechtdoor. Hij wilt links, en rechts, maar niet rechtdoor. Constant corrigeren dus. Zo kan ik het het beste uitleggen. Rechtuitstabiliteit is dus ver te zoeken. En nee, de voorband is goed op druk ;) Ik baal wel flink, want mijn motor stuurde helemaal naar mijn wens door de aanpassingen en lijkt nu met 1 handeling om zeep geholpen te zijn. Al gebeld met dealer en kan hem dinsdag terugbrengen.

Uiteraard heb ik er vertrouwen in dat mijn dealer het oplost, maar ik zou de visie van de techneuten hier toch ook zeer waarderen! Bedankt alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Trouwens ook nog getest bij 50km/h met handen los: motor duikt meteen naar rechts of links, en eerder naar links. Gaat dus niet mooi rechtdoor, wat eerst wel het geval was. Maar ik neem aan dat een Triumph monteur weet hoe je een balhoofdlager afstelt, en dus niet te strak...
 
Goed is het momenteel niet, dus dan mag je aannemen dat er iets niet klopt. En wat tommy zegt kan dus best mogelijk zijn.

Heeft dat ding een middenbok? Zo ja, ff daar op zetten, iemand achterop laten zitten en dan kijken of je met een duwtje van je vinger het wiel van links naar rechts kan laten gaan. (evt stuurdemper ff lostrekken)
 
Dat klinkt inderdaad als een te strak lager. Heb een tijd terug ook precies hetzelfde gehad met mijn GTR. De motor wil constant naar links of naar rechts en rijdt niet relaxed rechtdoor waardoor je constant aan het tegensturen en aan het vechten met dat ding bent.

Het lager lossen lostte het probleem volledig op. (en bracht dan weer aan het licht dat mijn remschijf krom was, was door de vorige eigenaar met een reden zo strak gezet dus!)
 
Laatst bewerkt:
Leg eens uit, ik snap de relatie niet echt

Het lager was strakgedraaid zodat de trillingen van de remschijf niet meer doorkwamen aan het stuur.
Zodra het lager goed was afgesteld ging het stuur trillen als ik remde, wat het gevolg bleek te zijn van een kromme schijf. Deze heb ik vervangen en alles is nu weer zoals het hoort.
 
Trouwens ook nog getest bij 50km/h met handen los: motor duikt meteen naar rechts of links, en eerder naar links. Gaat dus niet mooi rechtdoor, wat eerst wel het geval was. Maar ik neem aan dat een Triumph monteur weet hoe je een balhoofdlager afstelt, en dus niet te strak...


Assumption......

Dat lager staat gewoon te strak, normaal zoekt de motor zelf de rechtuit positie op als je niet stuurt, doordat het lager te strak staat draait het stuur niet uit zichzelf naar de ''midden'' positie zodat je steeds moet corrigeren.
 
Nog maar een keer dan? Lager staat te strak. Ik ken dat gevoel, ik zette altijd conische rollagers er in inplaats van die kogeltjesmeuk en als je hem iets te strak zet krijg je precies de verschijnselen die de TS beschrijft.
 
Is het lager correct ingevet?

Klinkt mij ook als te strak afgesteld, of misschien dat de veerpoten niet goed gemonteerd zijn.
Kan je zien of beide veerpoten net zoveel boven de kroonplaat uitsteekt?

En als een dealer je verteld dat een nieuw lager moet "settelen" dan klopt dat natuurlijk niet.
Hij is goed gemonteerd of niet!
 
Laatst bewerkt:
Heeft de monteur soms een kogellager vervangen door een konisch lager en de fout gemaakt die voor te spannen zoals met een kogellager moet ? Dan staat hij namelijk veel te strak. Een konisch lager span je namelijk niet voor. Die Monteer je spelingsvrij en klaar.
 
Heeft de monteur soms een kogellager vervangen door een konisch lager en de fout gemaakt die voor te spannen zoals met een kogellager moet ? Dan staat hij namelijk veel te strak. Een konisch lager span je namelijk niet voor. Die Monteer je spelingsvrij en klaar.

Je mag hem wel voorspannen alleen moet hij daarna wel losser gezet worden tot spelingsvrij :+
 
Is het lager correct ingevet?

Klinkt mij ook als te strak afgesteld, of misschien dat de veerpoten niet goed gemonteerd zijn.
Kan je zien of beide veerpoten net zoveel boven de kroonplaat uitsteekt?

En als een dealer je verteld dat een nieuw lager moet "settelen" dan klopt dat natuurlijk niet.
Hij is goed gemonteerd of niet!


het zal niet meevallen de as er nog doorheen te krijgen dan.
 
Heeft de monteur soms een kogellager vervangen door een konisch lager en de fout gemaakt die voor te spannen zoals met een kogellager moet ? Dan staat hij namelijk veel te strak. Een konisch lager span je namelijk niet voor. Die Monteer je spelingsvrij en klaar.
Hij zei inderdaad dat er nu een ander lager dan origineel in zit. Geen idee natuurlijk hoe hij die gemonteerd heeft. Hij is de monteur, niet ik ;)
 
Hij zei inderdaad dat er nu een ander lager dan origineel in zit. Geen idee natuurlijk hoe hij die gemonteerd heeft. Hij is de monteur, niet ik ;)


Dan is het een prutser. Je spant een konisch lager voor, beweegt het natuur een aantal keren heen en weer, zodat het lager zich kan zetten, vervolgens het lager lossen, totdat hij net spelingsvrij is. Een konisch lager heeft meer rolweerstand, dan een kogellager en loopt veel te zwaar als je die voor spant zoals een kogellager.

Een te strak balhoofd lager kan levensgevaarlijk zijn.

Best kans overigens dat je nieuwe lager al beschadigd is door deze verkeerde montage. Succes met de monteur op z'n flikker geven.



Edit: getver maakt de autocorrectie van android tablet van konisch steeds komisch B|
 
Laatst bewerkt:
Denk ook een te strak lager,als ie er zo 500km in blijft zitten kan er weer een nieuwe in :Y
Als blijkt dat het lager idd veel te strak stond, laat dan op de bon zetten dat het lager aanvankelijk te strak stond, en nu weer losser gezet is. Mocht je lager binnen een normale periode slijtageverschijnselen vertonen zouden ze dat onder garantie moeten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan