Mijn motor is een schommelschip na vervangen balhoofdlager

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Situatie: heb een Tiger 1050 ABS uit 2010 met nu 62.000km. Achter een dikke Wilber schokdemper en voor Hyperpro veren en voorvork laten reshimmen door Hyperpro. Helemaal goed, stuurde als een zonnetje, helemaal happy mee. Toen ging laatst mijn balhoofdlager kaduuk (rammel in voorkant, stuiterend voorwiel onder het remmen en voorvork had speling). Deze dus laten vervangen bij mijn vaste Triumph dealer. Prijs viel mee, helemaal blij. Tot ik wegreed. Bij het wegrijden voelde ik al direct dat de voorkant instabiel is. 3x k*t. De rammel en het stuiteren is er wel uit. Omgedraaid en uitgelegd aan monteur en hij heeft een klein stukje gereden. Voelde niets raars. Kan ook eigenlijk niet volgens hem, aangezien hij alleen het balhoofdlager vervangen heeft. Nu heb ik een goede band met mijn dealer en we spraken af dat ik er 500km mee rijd (om het lager te laten zetten) en als het dan niet over is, kijken we opnieuw.

Vandaag dus een rit van +200km gemaakt en het wordt alleen maar erger. Vooral bij snelheden onder de 60 met constant gas of gas los, wilt de motor echt niet rechtdoor. Hij wilt links, en rechts, maar niet rechtdoor. Constant corrigeren dus. Zo kan ik het het beste uitleggen. Rechtuitstabiliteit is dus ver te zoeken. En nee, de voorband is goed op druk ;) Ik baal wel flink, want mijn motor stuurde helemaal naar mijn wens door de aanpassingen en lijkt nu met 1 handeling om zeep geholpen te zijn. Al gebeld met dealer en kan hem dinsdag terugbrengen.

Uiteraard heb ik er vertrouwen in dat mijn dealer het oplost, maar ik zou de visie van de techneuten hier toch ook zeer waarderen! Bedankt alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Onderop zit (bijna) altijd een conisch lager, het gaat om het lager boven.
Dat word vaak vervangen door een conisch lager ipv kogellager wat er origineel in hoort, en dat heeft voordelen en nadelen.

Ik vind het HEEL vreemd dat de garage nu een nieuw onderste lager gemonteerd heeft.
Wat is de reden dat hij dat gedaan heeft??
 
Nee joh sinds 1966 al niet meer (zo vaak)

:+ :+
full
 
Triumph monteurs..... stond er laatst ook al niet een topic op MF over ABS wat niet meer werkte na een nieuwe voorband?

Velg er verkeerd om in. _O-

Trouwens monteurs merken zelden wat, zijn ze dr vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan