Mijn motor is een schommelschip na vervangen balhoofdlager

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Beste techneuten,

Situatie: heb een Tiger 1050 ABS uit 2010 met nu 62.000km. Achter een dikke Wilber schokdemper en voor Hyperpro veren en voorvork laten reshimmen door Hyperpro. Helemaal goed, stuurde als een zonnetje, helemaal happy mee. Toen ging laatst mijn balhoofdlager kaduuk (rammel in voorkant, stuiterend voorwiel onder het remmen en voorvork had speling). Deze dus laten vervangen bij mijn vaste Triumph dealer. Prijs viel mee, helemaal blij. Tot ik wegreed. Bij het wegrijden voelde ik al direct dat de voorkant instabiel is. 3x k*t. De rammel en het stuiteren is er wel uit. Omgedraaid en uitgelegd aan monteur en hij heeft een klein stukje gereden. Voelde niets raars. Kan ook eigenlijk niet volgens hem, aangezien hij alleen het balhoofdlager vervangen heeft. Nu heb ik een goede band met mijn dealer en we spraken af dat ik er 500km mee rijd (om het lager te laten zetten) en als het dan niet over is, kijken we opnieuw.

Vandaag dus een rit van +200km gemaakt en het wordt alleen maar erger. Vooral bij snelheden onder de 60 met constant gas of gas los, wilt de motor echt niet rechtdoor. Hij wilt links, en rechts, maar niet rechtdoor. Constant corrigeren dus. Zo kan ik het het beste uitleggen. Rechtuitstabiliteit is dus ver te zoeken. En nee, de voorband is goed op druk ;) Ik baal wel flink, want mijn motor stuurde helemaal naar mijn wens door de aanpassingen en lijkt nu met 1 handeling om zeep geholpen te zijn. Al gebeld met dealer en kan hem dinsdag terugbrengen.

Uiteraard heb ik er vertrouwen in dat mijn dealer het oplost, maar ik zou de visie van de techneuten hier toch ook zeer waarderen! Bedankt alvast :}
 
Laatst bewerkt:
Dat zegt nog niet dat hij ook een goede monteur is.

Ik heb al vele jaren ervaring met vrouwen, als sinds ik een klein ukkie was.
Maar ik snap nog steeds niks van ze .....

:+


Laten we er even vanuit gaan dat hij weet wat hij doet, dan moet het probleem aan de motor zelf liggen, of aan de nieuwe onderdelen.


Heeft die 'monteur' wel de juiste opleiding gehad........
 
Goh, vandaag de motor voor de derde (!) keer terug gehad. Ditmaal uit service heeft hij hem thuis gebracht bij mij. Hele balhoofd weer uit elkaar gehad, alles opnieuw erin en vastgezet. Monteur heeft 30-40km gereden, 5x over een weggetje met kinderkopjes gereden. Conclusie: rammel (door speling op balhoofd) is weg!

Nou, mooi, ik rijd een uur later weg en ja hoor: het is weer een schommelschip, zoals bij de eerste keer toen hij er een nieuw lager in gezet had. Wilt weer niet rechtdoor. Zucht, ik geef het op met deze monteur. Hij gaat nu maar naar Roké ofzo...
 
Goh, vandaag de motor voor de derde (!) keer terug gehad. Ditmaal uit service heeft hij hem thuis gebracht bij mij. Hele balhoofd weer uit elkaar gehad, alles opnieuw erin en vastgezet. Monteur heeft 30-40km gereden, 5x over een weggetje met kinderkopjes gereden. Conclusie: rammel (door speling op balhoofd) is weg!

Nou, mooi, ik rijd een uur later weg en ja hoor: het is weer een schommelschip, zoals bij de eerste keer toen hij er een nieuw lager in gezet had. Wilt weer niet rechtdoor. Zucht, ik geef het op met deze monteur. Hij gaat nu maar naar Roké ofzo...

is dat een eigen monteur[die bijbeunt] of ben je bij een motorzaak geweest?
indien het laatste zou ik toch zijn baas eens aanspreken.
 
Rekening eerste keer gewoon betaald, zoals gewoonlijk. De keren daarna allemaal garantie geweest, nergens extra voor hoeven betalen dus.

@Midlifecrisis, is een eenmanszaak tegenwoordig. Voorheen Triumph dealer, gingen failliet, hoofdmonteur heeft het spul toen overgekocht.
 
Rekening eerste keer gewoon betaald, zoals gewoonlijk. De keren daarna allemaal garantie geweest, nergens extra voor hoeven betalen dus.

@Midlifecrisis, is een eenmanszaak tegenwoordig. Voorheen Triumph dealer, gingen failliet, hoofdmonteur heeft het spul toen overgekocht.

tja, dan hoop ik voor hem dat het alleen bij jou even tegenzit.

ik zou ook bijna eens zeggen; laat er eens een ander op rijden, misschien zit het tussen je oren,
ik ben er ook zo een die altijd van alles denkt te voelen, hoewel wat jij omschrijft ken ik wel van een te strak gedraaid balhoofd, dat moet je als monteur ook voelen zelfs als ie nog op de bok staat.
 
tja, dan hoop ik voor hem dat het alleen bij jou even tegenzit.

ik zou ook bijna eens zeggen; laat er eens een ander op rijden, misschien zit het tussen je oren,
ik ben er ook zo een die altijd van alles denkt te voelen, hoewel wat jij omschrijft ken ik wel van een te strak gedraaid balhoofd, dat moet je als monteur ook voelen zelfs als ie nog op de bok staat.

Dit is echt wel iets wat je meteen merkt hoor.

Het kan ook zijn dat er normaal kogellagers inzitten en nu rollenlagers, en de monteur stug de aanhaalprocedure voor kogellagers aanhoudt...
 
@Midlifecrisis, is een eenmanszaak tegenwoordig. Voorheen Triumph dealer, gingen failliet, hoofdmonteur heeft het spul toen overgekocht.

En de oorzaak van het faillissement? Debiel beleid, of teveel klachten over de monteur?

Jaren geleden heb ik zelf het balhoofd lager van mijn BMW vervangen, en rijd er nog steeds mee. Nou is een ouwe BMW (gummie kuh) van zichzelf al een schommelschip, maar m'n balhoofd lagers zijn in orde.
 
ik zou ook bijna eens zeggen; laat er eens een ander op rijden, misschien zit het tussen je oren,
Absoluut niet, 200% zeker weet ik dat. Net naar m'n werk er mee gereden, dus ook filerijden, ding moet je echt constant corrigeren tussen de auto's door, werd er bijna duizelig van. Hij wilt gewoon naar links en naar rechts, niet rechtdoor. Het stuiteren onder het remmen en rammelen is wel weg |(

Ik breng 'm wel naar Roke, zonde van de 160 euro alleen..
 
Laatst bewerkt:
Heb je niet iemand in de buurt met de spulletjes zodat je er samen even naar kunt kijken?

Om een balhoofdlager te stellen heb je geen complete werkplaatsuitrusting nodig. Op deze manier ben je volgens mij meer tijd kwijt dan zelf wat informatie te zoeken en te gaan stellen. Je hebt niet zoveel verschillende uitkomsten. Als hij te strak staat weet je inmiddels hoe dat voelt. Als hij te los staat voel je meteen de speling als je de motor op de bok zet met het voorwiel van de grond. Als je dan de borgmoer juist vastzet zie ik zo even niet wat er verder nog kan gebeuren.

De eerste keer is misschien even zoeken, maar zo kun je proberen, proefrijden, eventueel nog eens proberen. Maar dan hoef je niet steeds terug naar die motorzaak. Veel slechter zal het er toch niet op worden. En anders zou ik naar een ander adres gaan, of je moet willen uitzoeken hoeveel geduld je hebt (ik zou het geduld niet meer hebben).
 
Monteur zojuist laten weten, zijn reactie:

Ik heb het lager juist op het randje gezet , als ik hem losser zet krijg je speling . Vaster is er niet mee te sturen .
Ik vindt het ook erg K , maar ik heb er zelf mee gereden , en ook een rij instructeur , die eenzelfde motor heeft .
Beide vonden wij hem goed sturen/ rijden .
Als ik iets voor je kan betekenen laat maar weten , je kan er ook iemand anders aan laten draaien . Wie weet .


Grt
Dat zowel een monteur als rijinstructeur (met notabene dezelfde motor) dit niet merkt, dan mis je echt gevoel, zo duidelijk is het aanwezig. Als je je handen los laat bij bijv. 50km/h duikt 'ie meteen naar links of rechts. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Iemand hier die er eens op wilt rijden? :P
 
Laatst bewerkt:
Monteur zojuist laten weten, zijn reactie:Dat zowel een monteur als rijinstructeur (met notabene dezelfde motor) dit niet merkt, dan mis je echt gevoel, zo duidelijk is het aanwezig. Als je je handen los laat bij bijv. 50km/h duikt 'ie meteen naar links of rechts. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Iemand hier die er eens op wilt rijden? :P

Ik meld me aan! Wel ff naar Nijmegen toe brengen dan hé! :+
 
Monteur zojuist laten weten, zijn reactie:Dat zowel een monteur als rijinstructeur (met notabene dezelfde motor) dit niet merkt, dan mis je echt gevoel, zo duidelijk is het aanwezig. Als je je handen los laat bij bijv. 50km/h duikt 'ie meteen naar links of rechts. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Iemand hier die er eens op wilt rijden? :P
ja hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan