trike

precies,...en als je er op gaat zitten dat hij dan inzakt naar ongeveer neutraal.


een laserapparaat i.p.v. een gordijnrail met touwtjes wat kwastert aanhaalt lijkt mij zeker een goede investering als je dit soort dingen vaker doet, wie weet in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
V.w.b. de hoogte van het cardan; ik zou hem halverwege de veerhoogte van de wielophanging zetten. De aandrijfassen worden redelijk kort met 90 cm spoorbreedte dus zou ik de veerweg ook niet te groot maken om de hoek van de homokineten/kruiskoppelingen niet te groot te maken. (alhoewel ze best een grote hoek aan kunnen) En verder zou ik er ook voor zorgen dat de aandrijfas van de bak naar cardan een hoek krijgt op de kruiskoppelingen, dan bewegen de lagers tenminste en gaan ze niet vast zitten.
 
dank allemaal voor de positiefe reacties, dat geeft de burger moed :)

dat wist ik, dat je met een kruiskoppeling niet in de "0-lijn" mag gaan zitten. bij gebruik van naaldlagers op het kruisje gaan de naaldlagers "in" de buitenring drukken omdat ze dan geen rotatie maken.

hoeveel graden hoek mag je eigenlijk maken bij een homokineet ?

ik moet eigenlijk voor de versnel.bak->diff verbinding gebruik maken van homokineten. omdat bij gebruik van een kruiskoppeling het schuine stuk een stuk kleiner is, wat resulteert in een grotere hoek (te groot).
als je een aandrijf as koopt dan zit daar soms maar 1 bruikbare homokineet aan (of geen bruikbare), die aan de bakzijde. de andere aan de wielzijde vormt vaak een geheel met de wielas, daar kan ik dus niks mee. nu wou ik dus 2 aandrijfassen kopen en door deze door te zagen en weer te koppelen een aandrijfas maken met 2 bruikbare homokineten.
ik kan dan een hoek halen tussen de 20 en de 30 graden afhankelijk hoever ik het diff naar voor of achter in het frame plaats. liefst zo ver mogelijk naar de versnel.bak voor een korte wielbasis.

wat betreft het diff, deze ga ik 50 mm hoger in het frame hangen, probeer zo uit te komen dat in rust het diff wat hoger zit dan het wiel en wanneer je er op gaat zitten dat het diff. en wiel even hoog zitten. zo maakt straks de as tussen diff. en wiel de kleinste hoek. zoals egnima al zegt is dit best belangrijk i.v.m. de klein spoorbreedte (900 mm).
 
Laatst bewerkt:
Misschien staat het ergens in het topic, maar hoe was je van plan de achterwiellagers te maken dan?
Als je de achteras(lagers en aandrijfassen) gebruikt van een achterwielaangedreven auto dan ben je toch meteen klaar? Hoef je alleen de assen maar in te korten.
Je moet ook nog ergens een schuifstuk hebben, meestal zit die tegen de bak/ cardan aan.
 
dat was ik ook van plan, dus daar heb ik meteen een vraag over :)

wat is de kleinste auto met achterwiel aandrijving en schijfremmen ?

diff is nu van een BMW 5 serie, maar om daar nou de rest ook van te gebruiken lijkt mij te zwaar.
 
Een Smart heeft inderdaad achterwielaandrijving, maar trommelremmen achter. Op de naven passen wel schijven die normaal op de voornaven zitten. Zijn ook mooie grote schijven, iets van 280 mm. Dat is van het oude model ForTwo, die hebben nog driegats wielen. De nieuwe heeft viergats en kleinere schijven. Ook met achterwielaandrijving en trommels achter.
 
Laatst bewerkt:
daar kan ik denk ik wel wat mee, moet dan wel nog een verloop maken om 17 inch velgen op die 3-gats naaf te krijgen.
 
daar kan ik denk ik wel wat mee, moet dan wel nog een verloop maken om 17 inch velgen op die 3-gats naaf te krijgen.

In de naafflensen zit genoeg 'vlees' om nieuwe gaten in te tappen. Zijn ook adapterringen voor. Overigens zijn er ook 17" drie gats velgen. Worden toegepast op de Brabus Smartjes
 
17" zou misschien wel heel mooi zijn. Maar dat ligt er aan welke stijl.je er mee opgaat.
Van die 15" dikke balonbanden die onder een dikke yank liggen kan ook heel gaaf zijn hoor.

Ik vind overigens sowieso dat je er een brede plak rubber onder moet leggen :)
 
Ik vind overigens sowieso dat je er een brede plak rubber onder moet leggen :)

Nou, zo breed kan niet. Als je de hele trike maar 90 cm breed wil maken.....

Twee wielen met banden van 250 breed, is dus samen al een halve meter. Dan hou je maar 40 cm over tussen de wielen. En dan moet daar een cardan en twee aandrijfassen tussen. En niet te vergeten twee wielophangingen, dat worden wel erg korte draagarmpjes/wishbones.....

Maar ik blijf positief ! Gezien de andere constructies zal Trixo hier ongetwijfeld ook wel weer een oplossing voor verzinnen !
 
Ssttt... Niet tegen trixo zelf vertellen hè, maar ik blijf masseren om trixo straks die 90cm eis over boord te laten gooien....
 
Volgens mij is 90 cm spoorbreedte niet genoeg
Aangenomen dat het zwaartepunt ongeveer halverwege de wielbasis ligt,dan ligt het maar 22,5 cm van de lijn waarover de trike zijdelings wil kantelen in een bocht.
Tenzij het zwaartepunt extreem laag ligt, lager dan 20 cm of zoiets, is dat niet te rijden volgens mij

Of zijn er andere krachten in het spel bij het besturen van een trike
 
Zwaartepunt is denk ik geen issue hier gezien trixo het blok rechtop heeft gezet.

Qua wielen, geen idee wat je mooi vind, maar je zou eens kunnen gaan zoeken naat 17" stalen velgen en die verbreden. Er zijn namelijk auto's die een stalen 17" reservewiel hebben. Erg vet, en erg old school als dat een gewenst punt zou zijn. En dan met bolle chromen center caps.... Hou me vast hou me tegen!
 
Zwaartepunt is denk ik geen issue hier gezien trixo het blok rechtop heeft gezet.

Qua wielen, geen idee wat je mooi vind, maar je zou eens kunnen gaan zoeken naat 17" stalen velgen en die verbreden. Er zijn namelijk auto's die een stalen 17" reservewiel hebben. Erg vet, en erg old school als dat een gewenst punt zou zijn. En dan met bolle chromen center caps.... Hou me vast hou me tegen!
:Y 8-)
 
Wordt er alleen maar slechter van denk ik.

Blok plat is juist gedaan om het zwaartepunt laag te krijgen
 
Wordt er alleen maar slechter van denk ik.

Blok plat is juist gedaan om het zwaartepunt laag te krijgen
Juist. Daarom is het zwaartepunt hier een groot issue. Het komt heel hoog te liggen en met een smalle wielbasis wordt het dus een hoog wiebelding.
 
die 17 inch wielen is geen harde eis, voor achter kan het wel wat minder met wat hogere banden inderdaad. voor heb ik dat denk ik wel nodig om daar de naafbesturing in de velg te kunnen maken. ik heb deze constructie in gedachten:

naafbesturing%20rechts.jpg


en die 90 cm blijft 90 cm. :Y als het straks niet blijkt te gaan is verbreden nog goed te doen...maar dan heb ik het wel geprobeerd.

edit: wat betreft het zwaarte punt v/h blok, ik denk dat die niet veel is veranderd, het blok staat inderdaad wel rechtop, maar ook een stuk lager. ik denk dat de krukas nu 150mm boven het wegdek hangt.
 
Laatst bewerkt:
smart achteras valt af, als ik de foto's bekijk dan bewegen de wielen zoals bij een 2CV. dus scharnier punt ligt voor het wiel i.p.v tussen wiel en diff.
 
Ik blijf die draagarm die je hierboven poste idd ook er inspirerend vinden 👍
 
smart achteras valt af, als ik de foto's bekijk dan bewegen de wielen zoals bij een 2CV. dus scharnier punt ligt voor het wiel i.p.v tussen wiel en diff.

Ik denk dat er weinig assen overblijven die je kan gebruiken met de door jou gewenste breedte. Maar je zou van een Smart wel de naven en aandrijfassen kunnen gebruiken. De naven zitten met 4 bouten vast op de ophanging. Dus je zou zelf een mooie dubbele wishbone ophanging kunnen maken. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan