trike

Ik vind die Hechard draagarm ook erg mooi, maar je verzwaart hiermee de rechterkant van de trike teveel.
Het lijkt me dat dit naar rechts gaat trekken.

Een symetrische voorwiel ophanging lijkt me beter voor een trike.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat staat er ook in de post erboven...

Ik denk ook dat het behoorlijk krap wordt met zo'n smalle wielbasis.
Het zou een stuk makkelijker zijn om een starre achteras te maken. Dan heb je ook geen stabilisatorstang nodig.
Op zo'n smalle wielbasis is het vershil tussen een starre as of een onafhankelijk geveerde niet eens zo groot verwacht ik.

Hoe breed is een quad eigenlijk? Die hebben achter ook vrijwel altijd een starre as toch?
 
Ik vind die Hechard draagarm ook erg mooi, maar je verzwaart hiermee de rechterkant van de trike teveel.
Het lijkt me dat dit naar rechts gaat trekken.

Een symetrische voorwiel ophanging lijkt me beter voor een trike.
Hij trekt naar de kant waar de band de grond raakt, het gewicht van de draagarm maakt niet uit. Anders zou de Elf Honda ook alleen rondjes kunnen rijden.
 
ja die foto van egnima, zo had ik het ook in gedachten, alleen waarschijnlijk met liggende schokbrekers. ik zal die wielnaven van een smart eens bekijken.
 
@DAF400 ik denk dat je met een starre as bedoeld dat er wel een diff inzit maar geen onafhankelijke vering ?

@rampatampa ik zal er eens over nadenken.

gisteren nog wat gerommeld, een paar kleine dingen die op een of andere manier toch weer veel tijd kosten natuurlijk. en vast de ophanging gemaakt van de naafbesturing, ik wil het voorwiel zo kort mogelijk bij de motor zien te krijgen om een korte wielbsis te krijgen (hoe korter hoe liever) daarom de scharnierpunten wat naar achteren geplaatst.
scharnierpunten zijn silentblocs die onder andere op een ford focus zitten.

20160429_195304.jpg


20160429_195441.jpg
 
de verbindingsas versell.bak->diff blijft lastig.
deze 2 assen zitten 88 mm versprongen, en ze zitten op een afstand van ca. 220 mm, die kan ik nog wijzigen door het diff. naar voor of achter te schuiven, maar het liefst zo ver mogelijk naar voren i.v.m. de korte wielbasis. nu had ik een aandrijfas van een kever besteld, omdat die links & rechts dezelfde homokineet hebben:
3478.jpg

maar die kunnen maar net een hoek van 25 graden maken, liever had ik iets meer hoek gemaakt zodat het diff wat naar voren kon. dus deze gaat terug.

nou ben ik al een poosje op het net aan het rondkijken naar de verschillende diffs maar een ding snap ik eigenlijk nog niet zo goed :?
als je een auto hebt met voorwielaandrijving, dan zit er aan de wielzijde toch een homokineet die een veel grotere hoek kan maken dan 25 graden, als je het stuur van helemaal links naar helemaal rechts beweegt dan maak je een grote hoek. klopt dat ook ?
alleen zijn die homokineten vaak een geheel met de wielas, maar dat is mischien aan te passen.

trouwens iedereen bedankt voor de input, word zeer gewardeerd :} :} :}
 
Dat klopt, een homokineet van een voorwiel aandrijver kan best grote hoeken aan.

Heel vaak heb je trouwens hele korte asjes aangezien de versnellingsbak dwars voorin staat naast de motor en er dus aan 1 kant een lange as is en aan de andere kant maar ruimte is voor een echt heel kort asje.

Lekker compact en sterk zat.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat bedoel ik met een starre as inderdaad. Een volvo 340 heeft dat in ieder geval. Vast meer autos.

Bedoel je met 1 geheel met de wielas dat het geen losse flens is zoals die kever? Meestal is het inderdaad een bout die meteen je wiellager opsluit.
Daarom dat ik eerder zei dan je makkelijk meteen de naaf en lagerhuis van de auto kunt pakken waarvan je de as gebruikt.

Een homokineet van een voorwielaandrijver kan grotere hoeken aan, maar ik denk dat die niet berekend zijn voor hoge belasting. De meeste tijd rij je rechtdoor met een auto.
Uiteindelijk resulteert een te grote hoek in kortere levensduur, zou het erg zijn als jij je aandrijfassen bij 1 ton moet vervangen ipv bij 3 ton?
 
een homokineet bij een voorwiel aandrijving aan de wielzijde ziet er heel vaak zo uit.
de homokineet is een geheel met de wielas.
en die as kan ik dus niet gebruiken :N , ik moet er een hebben (eigenlijk 2) zonder die as.
gkn_aandrijfhoes.png
 
Laatst bewerkt:
Je bedoeld met 'wielas' het gedeelte waar die moer op zit neem ik aan?

Laat eens zien wat voor type naaf je wil gaan gebruiken?
 
die bedoel ik inderdaad, maar voor de duidelijkheid, het is voor de verbinding versnell.bak -> diff. en niet voor de wiel aandrijving, al wil ik hier ook wel goede tips over horen
 
kun je niet 2 binnenste homokineten op 1 as maken

of smart aan 1 kant en bmw aan andere kant
 
tuurlijk wel, alleen de binnenste kunnen maar een hoek van 25 graden aan, en de buitenste (die met as eraan) meer dan 25 graden.
 
weer wat kunnen doen, ik heb op marktplaats gebruikte aandrijfassen van een golf 4 gekocht. hier ga ik de homokineten van de wielzijden van gebruiken. deze kunnen een hoek aan van ca. 30 gr. valt me wat tegen, maar ik ga ze inbouwen op 25 gr. dus dat moet te doen zijn.
je kan wel zien dat ze een tijd onder een auto hebben gezeten, er zitten slijtplekken in, maar ze zijn spelingsvrij, en wanneer het nodig is weet ik wat ik voor nieuwe homokineten moet bestellen.
maar eerst moet ik de homokineten gaan aanpassen, en dat is een hoop werk, maar het begin is er.

20160516_171358_1.jpg
 
Laatst bewerkt:
heb even geduurd maar de aandrijfas is zo goed als klaar, voldoende om hem "in te passen" bj demomtage om b.v. frame af te lassen word hij volledig af gemaakt, zoals vet erin en stofhoezen erop.
veel moeten doen om het diff. zo kort mogelijk richting versnellingsbak te krijgen.
de hoek is nu ong. 26 graden, dus datmoet goed zijn....hoop ik.
een nadeel is nu wel dat de homokineet niet scharnierd maar een vast hoek heeft waardoor het vet minder goed word verplaatst. dus was ik van plan om er een smeernippel erin te maken, maar dat viel ontiegelijk tegen, het eerste stuk aan de buiten kant was geen probleem, maar zodra ik op de geharde binnen zijde kwam hield het op, bikkel en bikkel hard :(, ook de as zelf was veel harder dan het normale pisbakken staal....maar de aanhouder wint :Y

20160603_184113.jpg


20160603_184630.jpg


20160603_192903.jpg


20160603_192953.jpg


20160603_193022.jpg


20160603_193327.jpg
 
Daar zit weer een hele hoop hoge school geknutsel in
Mooi werk
Waarmee heb je de aandrijfas gelast als ik vragen mag?

Heb je nog overwogen om het differentieel een beetje achteroverte kantelen
Dat scheelt een hoop in de hoeken die de homokineten voor de kiezenkrijgen
 
dank u,
k*t Komen ze nou mee...dat kantelen ;)
niet aan gedacht nee, maar dan worden de diff. bevestigingen ook een stuk lastiger. maar ik houd het zeker in gedachten, mischien is de hoek toch te groot, kan ik altijd nog kantelen.

aandrijfas is gewoon met de MIG gelast, ik weet niet van wat voor staal die aandrijf as is gemaakt maar het staal is een stuk harder dan het normale pisbakken staal, dit was te merken met het zagen.
door die pas stift in het hart v/d as komen er eigenlijk alleen maar rotatie krachten op de las, dus ik denk dat die las minder zwaar word belast als in 1e instantie lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Plaats eens een foto vanaf een metertje afstand zodat de zijkant erop staat.

Dat kantelen van de diff sluit ik me helemaal bij aan! Het enige wat je dan wel zou moeten doen is het oliepeil verhogen.

Overigens, d smering van de homokineten hoef je je noet druk te maken. Die hoek die erin zit zoals nu opgesteld zorgt voor een pompende werking in het ding zelf en dat draagt bij aan juiste smering/verdeling van het vet. Als de hoek nul zou zijn loopt ie just eerder kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan