trike

Hevu heeft het eerder gedaan (en het eerste wiel verkloot) Ergens in het pnt 50 topic staat nog wel wat nu de moeilijkheid was. Het hart is er waarschijnlijk roodgloeiend ingeperst.
 
dit is zo'n opmerking waarvan je denkt...........dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken |(
ga ik eens proberen, bedankt.

edit: dit slaat op de reactie van hellracer.

@halvlife, ik zal dit eens proberen te vinden.
 
Laatst bewerkt:
ik heb trouwens wel kunnen meten dat het hart aan eenzijde groter is dan aan de andere zijde.
dus is het hart conisch, en moet dan van de schone zijden naar de vuile zijden worden uitgeperst.
kan dus zo zijn dat het met een klap in een keer los komt.
 
EHE en zijn zijspannen

Ik heb het ook eerst heel netjes geprobeerd te verwijderen, maar lasjes wegfrezen, heel veel kracht zetten... het hielp allemaal niks, dus ik heb het hart er in stukken uit geslepen
Nu had ik dat hart ook niet meer nodig, dus maakte de greep naar de slijptol wat laagdrempeliger ;)
 
Nee, het zijn alleen maar de zichtbare lasrupsjes. Maar t zit er met een achterlijke krimppassing in.

Ik heb eerst ruw het grootste deel vh hart weggeslepen en toen voorzichtig een wigje er tussen uit.

Als je m zo heet wilt stoken dat je het hart er uit wilt laten vallen zal je echt flink wat hitte nodig hebben vrees ik...
 
inderdaad ik schiet er niet veel mee op, behalve dat mijn opvalt dat zowel EHE en hevu lasjes hebben weg geslepen, tenmiste EHE heeft het over rupsje. ik heb alleen die grote (ik denk volgelaste) gaten kunnen vinden. morgen nog eens critisch kijken.
 
Hevu zelf dan maar even in de uit leg.

Neem een stalen tafel (dikke plaat mag ook). Las hierop een dikke draadstang bijv. M24 of zwaarder En geen lullig lasje.

Slijp eerst alle lasjes van de kern weg en zorg dat er geen braampjes achter blijven
maak nu de achter zijde verfvrij en leg de velg met de onderkant over het draadeind op de stalen plaat. Zorg dat de velg goed vlak ligt en in het midden van her draadeind.
Nu een dikke plaat of een aantal carroserieringen er op en een moer

Waarom deze manier? om dat ik gemerkt heb dat je bij hydraulisch persen te weinig gevoel hebt van wat er gebeurd.

Na dat eea is aangespannen neem je een forse brander en verwarm de velg zelf (niet rood heet maar ongeveer zover als bij het losnemen van lagerringen ca 150 graden dus.

Tijdens het warm stoken begin je met aan draaiien van de moer. Op een bepaald moment bemerk je dat je de kern er uit draait.

Als de kern er uit is dan even op de draaibank en schoon draaien. Dat diameter ietsje kleiner wordt is niet erg daar de velg tegv het verwarmen ook iets krimt.

Na het bepalen van de nieuw ET waarde de velg omdraaien en de kern er weer met het draadeind in draaien.

Ik heb gebruik gemaakt van 3 op maat gemaakte busjes om de kern er weer recht in te krijgen. Mocht het zwaar gaan dan weer eventueel de velg wat verwarmen.

Op deze wijze divere velgen voorzien van andere ET waarden en ook verbreed.

ET waarde veranderen is klusje van een klein uurtje.

Tot zover deze toolbox bijdrage.

Het draad eind staat al jaren op de zelfde werkbank en heeft nog geen krimp gegeven })
 
Er zijn smartvelgen met proplassen en met lasrupsen
Erwin heeft het hart gewoon kapot geslepen om het eruit te krijgen
Misschien moet je van twee velgen 1 maken
Van de ene spaar je de velg en van de andere het hart
 
heb bij mijn velgen (thuiskomertjes) de lassen weggeslepen(langslassen) en met een hamer en een blok hout eruit geslagen. kern is inderdaad iets konisch. daarna ingekort en weer gelast. heb helaas geen duidelijke foto's
full
 
dank voor de tips, en uitgebreide uitleg (hevu) ik ga dat deze week proberen.

alvast een vervolg vraagje, want dat bovenstaande gaat natuurlijk lukken :Y
kan je ook een binnenband toepassen, dat zou schelen omdat ik dan de gaten niet 100 % dicht hoef te lassen. anders moet je hem met de band erop testen en wanneer niet goed de band er eigenlijk weer af, opnieuw lassen en band er weer op,....word er al moe van als ik er aan denk ;)
 
Laatst bewerkt:
Geen probleem, je moet alleen even kijken of het ventielgat een beetje gunstig zit. Ik heb zo vaak tubeless banden op tubed velgen gehad mét een binnenband.
 
Het hangt ook van de buitenband af, De Michelin Smart bandjes hebben de reputatie binnenbanden kapot te schuren. TL banden zijn van binnen vaak ruwer als TT banden. Ik zou liever mijn velg kitten dan een BB gebruiken.
 
Op de EML velgen had ik ook tubeless banden met binnenbanden. Gaat prima.
Maar als je de velg netjes dicht tigged, dan is die toch wel luchtdicht?
 
Ik rij al jaren met binnenbanden in tubeless buitenbanden met mijn auto's
o.a. met de landrover.

Nooit problemen mee gehad.
 
Op de EML velgen had ik ook tubeless banden met binnenbanden. Gaat prima.
Maar als je de velg netjes dicht tigged, dan is die toch wel luchtdicht?


Zeker weten.

De velgen zijn Tubeless dus zou het zonde zijn om dat niet weer te gaan gebruiken.
Dus netjes aflassen is alles. Bandje erom en oppompen, dan in de water om te controleren op lekkages. Een kind kan de was doen!
 
Ik heb een velg die een klein beetje lekte via een las dichtgeplakt met een bandenplakker. Dit omdat de velg al was gepoedercoat. Ging prima ! Na jaren nog steeds dicht 8-)
 
nou een poging gewaagd, M20 draadeind op de werkbank gelast, de brander die ik gebruik om alluminium te smelten gepakt en vervolgens gaan verhitten. brander kon mooi door een gat in de velg waardoor je binnenin een mooie draaiende vlam kreeg waardor het gelijkmatig verhitte.
infrarood thermometer bij gepakt en meten, minimaal 320 gr. op het velgbed rondom, verder gaat de meter niet, het balanceer lood smelt al eerder weg :)
met een ring/steeksleutel van 30 mm getrokken......resultaat 0,0 :( :( :(

nu zat ik te denken, als je een grotere draadeind neemt, dan word de spoed ook groter, en kan je dus minder kracht overbrengen.....klopt die redenering ??

naderhand de velg nagemeten en geen vervormig op de drukpunten.
ik ga nu eigenlijk pas inzien hoe allejezus sterk zo'n velg is...
ik heb ook nog gekeken of ik met een potkrik tussen de vloer en een balk kan werken, maar ik lichte het dak v/d schuur omhoog.

ik ga eerst ineen hoekje zitten huilen ;( , en ga dan in beraad.

20160705_190421.jpg
 
Nou, je hebt het in ieder geval serieus geprobeerd.

Met een fijnere spoed kun je meer kracht zetten, kijk maar naar de fijne draad van zware poelie trekkers.
Heb je geen holle vijzel?
 
holle vijzel ???

tranen afgedroogd, ik kan weer een beete helder denken........ik ga eerst eens uitmeten hoe grote ET waarde ik eigenlijk nodig heb ?.......dt had ik eerst moeten doen natuurljk :Y
 
Ja, een hydraulische vijzel die je over het draadeind zet. Moer erboven en persen maar.
Zo trekken we aan boord altijd de grote pennen van een hydraulische kraan. Als het dan niet komt...

AIG484110.jpg
 
Heb je het ook andersom geprobeerd? Vanuit deze kant kan het hart zich schrap zetten en zichzelf klemmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan