trike

nee, het is conisch, kan er dus maar naar een kant uit.

nee zo'n luxe holle vijzel heb ik niet.
 
Laatst bewerkt:
eens zitten kijken naar de foto. De wielkern die je eruit probeert te drukken is bol. Als je op de bolle kant gaat drukken maak je (in theorie) de rand groter en zal de kern meer vast gaan zitten. Als je het wiel omdraait zal je op de holle kant drukken en krimpt (theoretisch dan...) de omtrek. O-) O-)
 
klopt wel wat je zegt,.....alleen vanaf de andere kant gaat niet i.v.m. conisch.
mischien ergens anders drukken, in het begin wou ik bij de 3x velg bevestigingsbouten drukken, maar daar leek mij de kans op vervorming het grootst.

maar die 350 gr. lijkt mij wel voldoende....of niet ?
 
Laatst bewerkt:
met de temperatuur is niks mis, allen wordt de kern ook verwarmd, dus die zet ook uit.
En het drukken zou je eigenlijk zo dicht mogelijk bij de velg moeten doen, met een ring of zo, om vervorming te minimaliseren.
 
en dan met meerdere b.v. 4x draadeind M10 door de ovale gaten heen trekken ?

kijk er borrelen alweer ideen naar boven..... })
 
Heb je genoeg velgen om delen op te offeren? Dus van één wiel het hart nemen en van een andere weer de velgrand?
 
Je moet een dikke ring op het middelste gat leggen en daar de moer op steunen. De sleutel was voor zien van een pijn van ca 1mtr. Verwarmen deed ik langs de buitenkant van de velg. Dit om te voorkomen dat de kern ook verwarmd zou worden en mee uit gaat zetten. Heb het
Draadeind nog even na gemeten = M30
Mocht je nog in de buurt van Zeewolde komen zou zeggen kom langs en we proberen het hier
 
Laatst bewerkt:
Oeps, reactie op de vorige pagina gegeven, dus maar gewijzigd, was mosterd na de maaltijd.... :?

Succes met de velgen! 8-)
 
Laatst bewerkt:
nou..dat heb ik op gegeven :( ik heb de 3 nieuwe velgen al in huis met een ET =22. zien er keurig netjes uit, en een ander gaten patroon dan die typische van een smart. ik ben er blij mee. v/d week op eentje een band van 175x65x15 laten leggen, dat word dan mijn voorwiel.

ook een mock-up gemaakt v/d naaf besturing, ik ben v/h 1e idee om een Hechard draagarm af gestapt, omdat het dan moeilijker word om het wiel kort op de motor te houden.
ik ga nu zo'n construktie maken als op de 1e foto, alleen gaat de bovenste draagarm niet naar de andere kant v/h blok. voor de beeldvorming heb ik hier een houten lat voorgenomen.
ik verwacht dat de onderste draagarm verreweg het grootste deel v/d dwarskrachten gaan opvangen.
klopt dat ook ??
voor het scharnier punt v/d bovenste draagarm heb ik van de 2 orginele blokophangpunten gebruik gemaakt. deze verbonden met 3/4 pijp met halfweg het lagerpunt v/d charger-as. het oude lagerpunt was ik niet zo tevreden over, was wat flex. dit oogt ook veel beter :Y


de verwarmingsbeugel die je ziet is tijdelijk voor het opvangen v/d as wanneer ik de steun verwijder.

de vering word in de lengte richting geplaatst, deze is van de achterbrug en iets van 350 mm lang, ik wil eigenlijk een kortere hebben. volgens mij zijn die mono-shocks van een sportmotor achterbrug korter ??

om het voorwiel een plateau gemaakt zodat ik de onderste draag arm makkelijker kan "uitleggen"
dit is nog wel de oude velg met een 175x55x15 band.
de draagarmen wil ik uit koker en plaat gaan maken, hier mee krijg ik het wiel zo kort mogelijk bij de motor. uiterlijk v/d trike moet kort, gedrongen, masief en dik worden. dus dat past daar goed bij. stuuruitslag is 90 gr. net als bij de k1100lt.

lenkung1_1.jpg


20160709_170133.jpg


20160709_170244.jpg


20160709_170504.jpg


20160709_170332.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt een stoer ding
Het klopt dat de onderste draagarm het grootste deel van de krachten op het wiel opneemt
De verdeling is in dezelfde verhouding als de afstand tot het wegdek
Zo geschat is dat dus ongeveer vier keer zoveel
 
Ik heb nog een net schokkertje van hoh 310mm, Showa geloof ik. Van een CBR600 mono, was mij te stug voor het zijspan. Is behoorlijk stug.
 
is eigenlijk nog te lang, kan de schokbreker ook schuin naar beneden monteren maar vind dat niet zo mooi.
 
nou ben ik dus begonnen met het maken v/d naafesturing, en zit ik mij af te vragen in welke richting de onderste arm het meest word belast.
met andere woorden welke kracht is het grootst:
de zijdelingse wanneer je door een bocht gaat of
de vertikale wanneer het voorwiel in veert.

ik zet zelf 50 euro op de zijdelingse kracht :)
 
Dat ligt aan de constructie die je kiest. Als je een model Levevre neemt heb je inderdaad zuivere horizontale belasting.

FJR1300_Achsschenkel_01.jpg
 
ziet er wel slapjes uit of is dat een gedacht ??
Dat zit tussen je oren. Horizontaal kan hij geen kant op. Vertikaal is hij stevig afgeveert. Ik kan alleen niet goed zien hoe hij wringen, zoals bij driften opvangt. Maar het is in ieder geval stijver als een telescoopvork.
 
hangt denk ik ook vanaf waar je schokbreker aangrijpt op de naafbesturings constructie.
als je net als ik de schokker horizontaal legt en die laat aangrijpen boven het draaipunt van de onderarm, dan gebruik je de onderarm als hefboom om die schokker in te drukken, waardoor die op buigen word belast. bij de Levevre lijkt de bovenarm die functie te vervullen.
ik ga eerst een onderarm van karton maken om de juiste maatvoering te vinden. ik was er vandaag al mee bezig, maar was er niet tevreden over, morgen opnieuw proberen.

edit: vaak zie je dat de scharnierpunten naast de motor zitten, tussen de motor en de bak in.
bij mij kan dit niet, en moeten de scharnierpunten "binnen" de motor zitten, wat het bepaald niet eenvoudiger maakt, zeker niet als je het wiel zo kort mogelijk bij de motor wilt hebben.
 
Laatst bewerkt:
ja dat zal wel , lijkt alleen maar zo
Maar wie is dat eigelijk die Lefevre ??

Dat is een Duitse (zou je niet zeggen met zo'n naam) zijspanbouwer die heel goed over zijn zaakjes nadenkt.Er zijn diverse andere (duitse) zijspan bouwers die zijn producten gebruiken. Ik heb hem gesproken en ben aardig onder de indruk van zijn vakkkennis. Hij levert al jaren de getoonde voorwielbesturing. Ook maakt hij zijspannen met full-ABS, dus op alle wielen (ook het zijspanwiel) ABS!
 
nou de kartonnen mal is klaar. het gaat om de ruwe vorm, de finetunning doe ik als ik met metaal aan de gang ga.
het is de bedoeling dat dit word gemaakt uit 2 mm DOMEX plaatstaal. dat is hetzelfde staal als wat slijptol gebruikte voor zijn draagarm, sterker als gewoon staal.
met zwarte stift heb ik er op getekend hoe ik het inwendig wil maken voor extra stevigheid.
de brug is ca. 50 mm hoog en in de bocht 120 mm breed.
bij het wiel komt een as rond 20 mm met daar in een M12 kogelkop.
ik hoop dat julie een beetje kunen inschatten of dit sterk genoeg is, en of de iwendige verstevigingen goed zijn.

stuur uitslag is trouwens 90 gr. net als bij de K1100lt

20160715_115747.jpg


20160715_115836.jpg


20160715_115818.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan