trike

met twee kruiskoppelingen is het nog wel belangerijk dat ze allebei de zelfde hoek maken, dan heffen ze elkaar min of meer op en is de levensduur het langst hebben ze mij ooit proberen wijs te maken.
 
Een K1100 cardan heeft standaard 2 kruiskoppelingen en daar kun je inderdaad best een hoek mee maken.
Ik vind dat je lekker bezig bent. Ik zie dit best goed komen zo. Ik ben alleen erg benieuwd wat je als achter frame gaat bedenken.
 
met twee kruiskoppelingen is het nog wel belangerijk dat ze allebei de zelfde hoek maken, dan heffen ze elkaar min of meer op en is de levensduur het langst hebben ze mij ooit proberen wijs te maken.

Ja dat klopt, de oneenparigheid moet opgeheven worden.
De hartlijnen waar de 2 vaste gaffels om draaien moeten parallel aan elkaar zijn.

Hoe groter de hoek van de as is, hoe belangrijker die paralleliteit is.
 
Heb je ook al ontwerpschetsen gemaakt die we mogen zien?
Ben benieuwd naar locatie van zitplaatsen en plaats v.d. motor in het frame, hoe het frame er uit gaat zien en wat voor wielophangingen er gaan worden gebruikt. Etc.,etc.

Verder nogmaals veel succes!
 
nee geen schetsen, het zit voor een groot gedeelte in mijn hoofd. achter partij ben ik nog niet uit, zoals eerder gezegd wil ik liever geen normaal uitziend diff. omdat ik dat gewoonweg niet mooi vind. ben nog zoekende naar een smal diff die voldoende PK's kan verwerken, word erg lastig ben ik bang.
zitje word een leren zweefzadel, en mischien nog 1 extra voor de duo zit, pos. komt boven de versnellings bak. verder wil ik een relaxe zit, dus, highway steps met tree planken. en een stuur wat een beetje naar je toe komt zoals op de K1200LT.
voor de voorvork heb ik een springer in gedachten. maar voorlopig heb ik nog de voldoende werk aan het blok.

weet er trouwens iemand hoe je nieuw alluminum kunt verouderen ? ik he gisteren een testje gedaan zoals bij metaal "blauwen", warm stoken dompelen in afgelopen olie en dat div. malen herhalen, maar dat was geen succes. ik wil het er graag uit laten zien alsof hrt al 25 jaar op het motorblok zit.
 
Als aluinium heet stookt en af laat schrikken krijgt het een andere hardheid. Dat is een heel slecht idee om ongecontroleerd te doen. Zeker als je het een aantal keren achter elkaar doet is er de mogelijkheid dat je het materiaal in "O" conditie brengt, dan blijft het enorm buigzaam.
Let maar op de lettertjes achter de materiaalspecificatie. Meestal koop je 6061T3, maar T6 kan ook, dat is veel stijver. Als je T3 goed behandeld krijg je T42, maar ongecontroleerd kan overal naartoe.
 
Als aluinium heet stookt en af laat schrikken krijgt het een andere hardheid. Dat is een heel slecht idee om ongecontroleerd te doen. Zeker als je het een aantal keren achter elkaar doet is er de mogelijkheid dat je het materiaal in "O" conditie brengt, dan blijft het enorm buigzaam.
Let maar op de lettertjes achter de materiaalspecificatie. Meestal koop je 6061T3, maar T6 kan ook, dat is veel stijver. Als je T3 goed behandeld krijg je T42, maar ongecontroleerd kan overal naartoe.

En dat kan gebeuren in een vaatwasser op 65graden? In mn schooltijd testen we verflagen op metale ondergronden door ze een nachtje in de zoutsproeitester te zetten. Verbazingwekkend war voor uitwerking zon apparaat heeft.
 
eigenlijk klinkt dat ook wel logisch, dat het alluminium dan harder word, inderdaad dus geen goed idee.
vanmiddag een testje gedaan met ijzer 3 chloride, dit is eigenlijk om printen te etsen, dus wegvreten van koper. het ging langzaam, maar het was veel belovend.
volgende week eens testen met verwarming en beluchting (zoals met printen) dan gaat het wellicht beter.
 
En dat kan gebeuren in een vaatwasser op 65graden? In mn schooltijd testen we verflagen op metale ondergronden door ze een nachtje in de zoutsproeitester te zetten. Verbazingwekkend war voor uitwerking zon apparaat heeft.
Nee, maar wel met een brander en een oliebad.
 
zijn we weer, alvast een begin gemaakt om die grote puist te verkleinen. ik weet eigenlijk niet of ik er nog meer afhaal, hoe minder hoe mooier. maar aan de achterzijde moet ik voldoende laten staan om de tussenflens daar wat body te geven.
verder begrijp ik nog niet hoe het naaldlager (balansas) van olie word voorzien mischien spatsmering ?wellicht dat julie dat weten ? ik moet denk ik wel het afvoer gaatje van het grote lager verplaatsen, omdat het blok kantelt zit het niet meer aan de onderzijde.
ook wil ik de orginele aansluiting v/h koelwater behouden, wat betreft de olie wil ik eigenlijk de pijp waarop je het filter schroeft verlengen tot boven de nog te maken deksel, weet er mischien iemand wat voor schroefdraad dat is ?

ik heb deze week ook een opstelling gemaakt om alluminium te smelten, vanmorgen een testje gedaan en het 1e alluminium begon al na 10 min. te smelten, dus dat viel zeker niet tegen. hiermee wil ik nieuwe deksel(s) mee gaan maken om dit gapend gat dicht te maken. omdat ik gefreesd spul niet mooi vind op deze motor (das meer voor streetfighters).
ik heb nog nooit allum. gegoten dus het zal mij benieuwen :)

016_1.jpg


008_1.jpg


012_1.jpg


011.jpg


020_1.jpg
 
goedenavond, ik heb ondertussen een aansluiting voor de waterkoeling gemaakt, deze is 1 duims daar gaat straks de perszijde v/d waterpomp op. ik was van plan om de koelwaterpijpen van koper te maken, gewoon voor het mooie. ik weet dat dit niet ideaal is i.v.m. de trillingen van het blok maar ik denk dat het met een goede ophanging moet kunnen.
meteen 2 gaten gedicht die overbodig zijn met all. proppen .
de schroefdraad van het olie filter is trouwens gewoon 1/2 duims gas, dus dat komt mooi uit.
wat betreft de smering v/h naaldlager v/d balansas, hiervoor wil ik terhoogte van lager een klein gaatje boren in de balansas, als die as niet te hard is natuurlijk. door de balansas loopt een kanaal die het grote lager v/d as smeert, hier tap ik dan als het ware een beetje van af.

nu wil ik die balans as verlengen zodat daar een poelie op kan die de olie & waterpomp aandrijven. daarvoor moet ik 2 extra lagerpunten maken, een op de oude carterpan en een 2e verder op bij de deksel v/d ditributieriem. bij die 2e ga ik de olie door de nieuwe as naar de balans as pompen. ik was van plan om dat af te dichten met een oliekering, maar ik ga nu twijfelen of een normale oliekering wel ca. 6-7 bar aan oliedruk kan afdichten (geschatte max. druk bij koude olie). ik denk zelf van niet, maar hoe dan wel ?

696.jpg


hier nog een overzicht met de tussenflens (verfvrij gemaakt) erop, de versnell. bak steekt daar zometeen links nog voorbij.

694.jpg
 
O-ringen worden ook in hydraulische systemen gebruikt, dus als je een O-ring goed opsluit in een groef, mag een hoge druk geen probleem zijn.
 
ja dat klopt, maar een hydro cilinder schuift en deze as draait gelijk aan de krukas met max 8000 omw/min. zal die O-ring dan niet snel wegslijten ?

let trouwens niet op de gehavende distrubutie deksel / kleppendeksel. die pak ik later aan, vooralsnog laat ik die liever zitten om geen troep in het blok te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Jij bent lekker bezig!
Gaaf project hoor, gewoon iets doen omdat het kan, daar hou ik wel van.
Ik begrijp niet helemaal waarom je een oliekeerring nodig hebt, kun je niet eenvoudig de aansluitpunten van het huidige oliepompje gebruiken dmv een opschroef flens?
Een keerring kan trouwens prima tegen hogere drukken, ook bij een ronddraaiende as, mits er maar olie tegen aanstaat.
Hoge temperaturen (>120 graden), droogstaan en trillingen zijn funest.

Mocht je trouwens nog delen van een K1100 nodig hebben: ik heb nog heel veel blokdelen liggen en ik ben aan het opruimen in de garage dus geef maar een gil.
 
bedankt voor de complimenten en de aanmoedigingen })
dat geeft de burger weer moed.

kijk dat is mooi dat ik dat met een gewoone oliekering kan afdichten, weer een probleem uit de wereld.
die losse delen houd ik zeker in gedachten voor als ik een deel verkloot.

ik wil en kan de orginele pomp niet meer gebruiken, ten 1e omdat ik dat gewoonweg niet mooi vind, het doet eigenlijk een deel van de verkleining van de voormalige cartepan teniet.
daar komt nog eens bij dat het een dry-sump word, (met 2 losse pompen) dus ik kan nu de nieuwe pomp lekker laag plaatsen zodat hij onder het nivo v/d olie tank komt en zo op zwaarte kracht word gevuld, al weet ik niet eens waar die olie tank gaat komen :)
maar het is vooral optisch, een as met een poelie die de olie en waterpomp aandrijft is technisch gezien natuurlijk veel mooier. ook komt aan deze kant nog een externe oliefilter.
 
even een zijdelings vraagje, past een zadel van een K1100LT uit 1992 (de mijne) op een K100 uit 1986 ?

daar heb ik een koper voor *O*
 
Helaas. Dat gaat niet.
Een 86 heeft de handvatten nog in het zadel zitten dus daar moet nog een ander kontje op, en dan past het nog niet vanwege de ECU die anders opgehangen is en daardoor nog in de weg zit.
 
Heb je een plaatje? Met het zou dan wel op mijn K75 passen, maar ik heb geen trek in een kuipstoel.
 
Volgens mij past het ook niet op een k75. Waar zit de ECU bij een K75? Hangt die aan een gereedschapsbakje? Dan past het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan