trike

de grote frame bepalende dingen zijn nu eigenlijk klaar. de uitgaande assen zijn eigenlijk zo vast t.o.v. van het blok dat ik hier het frame als het ware omheen moet bouwen.
dus nu kan ik het blok "definitief opbouwen met de juiste boten/moeren en pakkingen.
grootste probleem hierbij is de olie smering. ik had hiervoor al wat gevraagd op het BMWK forum, waar ik weer hulp heb gehad van hellracer.
na wat zoeken ben ik denk ik eruit hoe ik dat ga doen.

(copy paste van het BMWK forum)

het naaldlager achter op de balansas word mijn inzien normaal door spatsmering gesmeerd, dit omdat het maar nouwelijks hoger zit dan het oliekijkglaasje. nu zit op de buitenzijde buitenring een groef met een gaatje. ik wil in de carterpan een gaatje hier naar toe boren zodat ik het naaldlager via deze weg met olie kan voorzien.

het naaldlager van de dynamo as wil ik gaan smeren van af de buiten zijde tussenflens, hier op de positie van het naaldlagergat d.m.v. een allum. blokje een nippel plaatsen, het bestaande gaatje dat snelle baksteen aanwees afdichten zodat de olie door hat naaldlager gedwongen word.

kogellager dynamo as krijgt hoop ik voldoende olie door overdracht kruksastandwiel -> dynamo tandwiel.

het enigste wat me zorgen baard, is dat deze 2 extra openingen de olie druk te ver laat zakken waardoor er niet voldoende is voor de meest kritieke punten zoals de bigends.

dus de grote van die extra gaten is belangrijk,
ik zat zelf aan 0,6 - 0,8 mm te denken, zou dat ongeveer goed kunnen zijn ?


mocht ik teveel druk verlies hebben zou het dan een optie kunnen zijn om b.v. de naaldlagers met vet d.m.v. een vetnippel te smeren. of zou de vermenging olie met vet problemen kunnen opleveren ?

ik ga trouwens gebruik maken van een oliepomp uit een yamaha FJR1300 uit 2001.
 
Laatst bewerkt:
wat kleine dingen, eerst het aanlegvlak van de lagerbehuizing t.b.v. de 1e externe as vergroot zodat meer oppervlakte is voor de vloeibare pakking. ook zat hier een oliesleufje wat dicht moest.

112_2.jpg


117_2.jpg


166_1.jpg


en de aansluiting voor de retourolie gemaakt. ik moet straks kijken of dit het laagste punt v/d motor gaat worden, lasig in te schatten nu. als dit het geval is ga ik een compacter aansluiting maken. doorlaat is nu 1/2 duims.
het inspannen van de deksel was lastig, niets was er recht of vlak (net een nieuwbouwhuis :) )

153_1.jpg


164_1.jpg
 
nou ik ben natuurlijk al vooruit aan het denken wat betreft de achter as, waarbij ik die max. 90 cm breedte wil aanhouden.
het 1e is een geschikte diff. vinden die ruweg 150 pk kan verwerken met de juiste overbrengverhouding.
de orginele overbrengverhouding is 1:2,91 (uit WPH)
vaak zijn diff van auto's ergens tussen de 1:3 en 1:4. nu heb ik via het net een diff. gevonden van 1:2,85 en mischien 1:2,65. deze komen uit een mercedes W124. hiervan weet ik de breedte nog niet, maar feit blijft dat de aandrijfassen (diff -> wielen) kort word.
als je wiel korter naar het diff. komt, dan word de scharnierhoek homokineet bij gelijk blijvende veerweg groter.
nou had ik links & rechts op het net gelezen dat de max. hoek van een homokineet ongeveer 25 gr. is. naar boven en beneden is dat dus 50 gr.
maar als je een auto met voorwielaandrijvig hebt dan heb je meer hoekuitslag omdat de wielen bij sturen van max. lins naar max. rechts een grotere hoek maken dan die 50 graden. dus 1+1=2 kan je zo'n homokineet niet zowel bij de wielen als diff. toepassen voor een grotere uitslag ?
en kan je bij de max. uitslag nog voldoende kracht overbrengen ?

probleem bij dit soort dingen blijft dat je op het net bergen maar dan ook bergen homokineten oliepompen waterpompen vind, maar als omschrijving alleen maar ziet voor welk type auto ze geschikt zijn, voor 99,9 % v/d zoekende meer dan voldoende........maar ik heb er geen r*k aan :( , ik wil weten: hoekuitslag kracht overbrengverhouding toerentallen opbrengst in druk & debiet en meer van dat soort dingen.
dus nu gaat het vaak zo van.....als het daar voldoet dan zal het bij mij ook wel goed gaan ;)
 
Dat is inderdaad het probleem van auto componenten.
Dat is bijna altijd zo. Je vind maar zelden de exacte specs van onderdelen.
Het meest eenvoudige is eigenlijk om iets uit te zoeken waarvan je het vermoeden hebt dat het is wat je zoekt en het gewoon te gaan proberen.
Dat doe ik regelmatig zo voor de zaak.
Soms een aantal onderdelen tegelijk aanschaffen die allemaal lijken op hetgeen je zoekt en gewoon proberen.

Wat jij zoekt is een homokineet van een voorwielaandrijver met 300pk of meer en een kleine draaicirkel. Die zijn zeldzaam want een 300pk motor is groot, bij voorwielaandrijving staat de motor dwars waardoor er automatisch maar weinig ruimte is voor de wielen om veel naar binnen te draaien bij het sturen. Als je meer bewegingsruimte in je homokineten zoekt kun je ook nog eens naar een 4wd zoeken, die hebben vaak een kleine draaicirkel.
Waarom kies je niet voor een eenvoudig cardan?
 
cardan bedoel je denk ik mee 2 kruiskoppelingen, die hebben dacht ik een kleiner scharnierhoek.
hoe kom je eigenlijk aan 300 pk ?

4wd zal ik eens bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Als jij 150pk op 1 as wilt zetten moet je zoeken naar een voorwielaandrijver met 300pk.
Maar staar je daar niet blind op: een Volvo 850 2.0 met 120pk heeft de zelfde aandrijfassen als een 250 pk sterke 850 T5-R.
Blijft allemaal tonnen lang heel.
 
De vergelijking gaat natuurlijk helemaal mank. Als je 150 pk op een aandrijfas van een trike loslaat gebeurt er helemaal niets. Dan sta je stil middenin een grote rookwolk met rubber aroma.
Je mist gewoon het aandrukgewicht om het rubber enige grip te laten geven. Maar het staat natuurlijk wel heel goed op de folder.
Neem bijvoorbeeld een Cobra kit car. Daar kan een V8 blok in met 500pk, maar de aandrijfassen zijn van een Ford Granada. De assen blijven wel heel, Je komt alleen bijna niet meer van plek. Je zou er eigenlijk tractiecontrole op moeten maken.
 
ik weet nog niet hoeveel veerweg ik nodig ga hebben. de gedachtengang was zo'n beetje van, dat de hoek meer gaat zijn dan bij een auto met een spoorbreedte van 1,8 mtr. (wilde gok). en als de homokineten daar op afgestemd zijn, dan ga ik daar te kort aan hebben..... logisch toch :?

wellicht is inderdaad een cardan (2x kruiskoppeling en een schuivende as) een betere oplossing
zoiets:

http://www.groneman.nl/aandrijftechniek/cardanassen/Elbe-cardanas-uitschuifbaar

ik moet eerst eens uitzoeken hoe breed zo'n diff is, of beter nog er een aanschaffen. en aan de hand daarvan alle maten bepalen. wat is eigenlijk zo'n beetje de normale veerweg ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat de assen in rij-stand zo recht mogelijk zitten. Dat is 90% van de tijd.
Als ze bij een Mercedes 124 6 ton mee gaan, dan gaan ze bij je trike misschien 3 ton mee.
Zou dat niet genoeg zijn?
Volgens mij ben je wat moeilijk aan het denken, het is een onderdeel wat niet ineens kapot gaat, eerst rammelt hij nog een hele tijd. Af en toe controleren en als hij snel blijkt te slijten kun je nog naar een oplossing zoeken.
En als je een kruiskoppeling gaat overwegen, kun je ook voor een groothoek kiezen.
 
Veerwegen van motorfiets kun je gemakkelijk opzoeken in de technische specificaties.
Als voorbeeldje even een aardig zacht geveerde BMW F800:
voorvering veerweg 180mm
achtervering veerweg: 170mm

Dat is dus echt maar heel weinig.

Een beetje sportieve auto heeft nog maar een cm of 6 aan veerweg.
Ik denk dat je je veel te druk maakt over een niet bestaand probleem.
 
V.w.b. de overbrenging: Ik vond altijd dat de 1100 een erg korte overbrenging had. Dat maakte dat hij fantastisch soepel was en bijna zonder gas 120 liep. Vandaar ook ws dat ze zo lang heel blijven. Ik denk dat je best naar een wat langere overbrenging kan als dat zou moeten. Heb ooit op een huur trike met Keverblok gereden - verplicht in de 2e optrekken, anders mocht je hem inleveren, zodra het wiel van de grond kwam. :)
 
topsnelheid is niet belangrijk, rijd toch niet sneller dan pak hem beet 170, en dan nog alleen pieken met een keer lekker optrekken.
maar hij moet natuurlijk wel een lekker comfortabele toerental bij 120 km/u hebben.
als ik het mij goed herinner (3 jaar terug voor hel laatst op gereden), had ik op de K1100 heel vaak het gevoel dat je nog 1x kon opschakelen terwijl je al in zijn 5 zat.
als je dan b.v. in plaats van een 1:2,91 een 1:3,15 diff pakt dan word dat nog erger.......toch ??

het hoort heel simpel te zijn die overbrengverhoudingen, maar op een of andere manier vind ik het verwarrend, vooral als de term korter & langer gebruikt word.
moet hier heel goed over nadenken welk diff. ik nodig heb. de diam. v/d wielen is natuurlijk ook een factor om rekening mee te houden. eigenlijk moet dat mijn uitgangspunt zijn. ik wil in ieder geval wielen van een auto die goed gangbaar zijn wat diam. betreft, zodat ik genoeg keuze in banden en velgen heb.

mischien maak het aandrijf assen probleem inderdaad wel te groot, maar ik wil denk ik wel kruiskoppelingen, is ranker en daarmee mooier.

een hoop om over na te denken..........maar dat is op zich al leuk :Y
 
Hoe lager het getal of de verhouding tussen kroonwiel en pignon hoe langer de overbrenging.
Oftewel bij hetzelfde toerental een hogere snelheid of andersom redenerend bij dezelfde snelheid een lager toerental.

Die verhouding geeft weer dat je de ingaande as in de door jou gegeven verhouding of 2,91 keer moet rond draaien voordat de uitgaande as 1 keer rond is of bij het 2e getal dat je de ingaande as 3,15 keer moet rond draaien om de uitgaande as 1 keer rond te laten gaan.
 
waar kan ik het best O-ringen bestellen voor het blok ?
ik zie ze bij de knalpot en de hobyist niet. of ik kijk er kompleet langs heen, typisch iets voor mij :)
 
Even op BMW Parts Catalog opzoeken wat je nodig hebt en nummertjes doorgeven bij de knalpot.

Lang niet alles wat ze hebben liggen staat op hun site en als ze het niet hebben is het binnen 3 dagen in huis (normaal gesproken).
 
die heb ik gezien, daar verwijen ze zelf ook naar (voor de nummers).
maar daar vind ik dus ook niet wat ik zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan